Jump to content

Arv av gammel Krag. Affeksjonsverdi eller jaktvåpen?


morten0

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal få en gammel Krag Jørgensen 1897 (Tror det er den modellen) fra bestefar. Han arvet den av sin far og den er registrert på bestefar med affeksjoneverdien som grunn.

 

Det jeg lurer på nå er om jeg også kan få registrert den på meg på samme grunnlag.

Det skal sies at jeg er oppført i jegerregisteret så jeg kan registerer den på meg som et jaktvåpen. Men det ønsker jeg ikke da jeg ikke kommer til å bruke denne på jakt.

 

Og nå med de nye reglene som kommer, en eller annen gang, så er lov til kun å ha 6 jaktvåpen. Vil helst ikke at denne gamle Kragen skal være en av de 6 jaktvåpnene.

 

Noen her inne som vet hvordan dette stiller seg?

Jeg kunne jo stilt dette spørsmålet til politiet også da, hehe. Men jeg prøver her inne først :)

 

Takker for alle svar.

Ha en fin kveld. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja :)

 

Bare husk å skriv det på søknaden at det er arv, så skal det gå greit. Gratis er det også.

 

Hei! Tar opp denne tråden igjen jeg.

 

Hvordan stiller det seg for folk som aldri har hatt våpen, og heller ikke er registrerte jegere eller skyttere? Min samboer er midt oppe i et arveoppgjør nå, så spørsmålet er serdeles relevant. Det gjelder både rifler og håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Ja :)

 

Bare husk å skriv det på søknaden at det er arv, så skal det gå greit. Gratis er det også.

 

Hei! Tar opp denne tråden igjen jeg.

 

Hvordan stiller det seg for folk som aldri har hatt våpen, og heller ikke er registrerte jegere eller skyttere? Min samboer er midt oppe i et arveoppgjør nå, så spørsmålet er serdeles relevant. Det gjelder både rifler og håndvåpen.

 

Jeg fant en gammel pistol (som fungerer utmerket) etter min avdøde bestefar. Jeg søkte om å få overta denne samt en hagle, og fikk godkjent begge deler uten å være med i pistolklubb eller skytterlag. Går fint ann å kjøpe ammo med våpenkortene også (Har kjøpt til pistolen, og kortet til haglen er likt). Jeg snakket med våpenkontoret, og fikk klarsignal fra de om at jeg kunne overta de i operativ stand.

 

(Og før noen begynner å lure; Jeg "organiserte" meg selvfølgelig så snart det lot seg gjøre, slik at jeg kan få mest mulig ut av denne hobbyen, så nå er medlemskap på plass og pistolen skyter flott. Haglen bruker jeg ikke ennå, da jeg har en avtale med våpenkontoret om at jeg skal ta jegerprøven først og den avtalen skal jeg holde. Men våpenkort på begge fikk jeg veldig raskt.)

Link to comment
Share on other sites

.... men du kan ikke kjøpe ammo med våpenkortet.....

 

Står det noe spesielt på våpenkortet som gjør at man ikke kan kjøpe ammo eller er det bare ikke lov?

 

Det står en linje nederst på våpen kortet at kortet ikke kan brukes til ammo kjøp eller noe slik. Lenge siden jeg så et slik sist. Men dette gjelder kun arvede våpen hvis den som arver ikke kan dokumentere behov til og ha våpenet. Eller hvis du ikke er medlem i pistol klubb kan du ikke arve våpen og bruke det slik som noen skriver her de har gjordt da har våpenkontoret deres gjort en bommert. Eller et jakt/konkuransje våpen kan ikke bli bruksvåpen til en som ikke jakter eller skyter konkuransje med våpen innen det programet/forening de skyter.

Link to comment
Share on other sites

.... men du kan ikke kjøpe ammo med våpenkortet.....

 

Står det noe spesielt på våpenkortet som gjør at man ikke kan kjøpe ammo eller er det bare ikke lov?

 

står ingenting på mine arvevåpenkort. og jeg har da kjøpt ammo flere ganger jeg.

men nå er jeg registrert i jegerregisteret, så det har kanskje noe å si?

Link to comment
Share on other sites

Tror det skal kunne gå bra siden våpen som er ervervet med arv som grunnlag ikke kan brukes.(De virker og slik men du kan ikke kjøpe ammo med våpenkortet, og du har ikke lov til å bruke de)

Tror dette er litt hipp som happ mellom de forskjellige våpenkontorene, hva de slipper gjennom. Og selvsagt hvordan man begrunner det utover arv.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut som om samboeren min har blitt tildelt en Krag banerifle, og en 22lr halvautomatisk rifle. Jeg vet ikke fabrikkat på 22`en.

 

Dette her hun da tiltenkt meg. Jeg er usikker på om jeg kan ta over disse, da jeg har 6,5x55 og 22lr fra før. det er jo ikke arv dersom jeg skal ha dem. Det er vel heller gave fra henne. Men dette må nesten den lokale sheriffen svare på.

 

Det andre spørsmålet jeg har stilt meg er: Hva i h***** skal jeg med en krag banerifle. Skapet er allerede fyllt til smertegrensen, og ytterligere våpen vil bare skrape opp de jeg allerede har. Finnes det gode argumenter for å ta imot kragen?

Link to comment
Share on other sites

Samboeren din registrerer selvfølgelig disse våpnene på seg selv, og lar deg låne dem for koseskyting så mye du vil.. Det belaster ikke ditt våpenort - og er det trangt i skapet henter du ut og pryder veggen med noe der inne som er en fryd for øyet - men passer på at vital del ligger forskriftsmessig innlåst i skapet..

 

Let etter løsninger, ikke problemer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Finnes det gode argumenter for å ta imot kragen?

Finnes det gode argument for IKKJE å ta imot Krag'en?

 

Det er eitt godt argument for ikkje å ta imot ein Krag, og det er dersom du har ein frå før.

 

Alle norske våpeneigere bør ha ein Krag i skapet, rett og slett. 8)

Link to comment
Share on other sites

Samboeren din registrerer selvfølgelig disse våpnene på seg selv, og lar deg låne dem for koseskyting så mye du vil.. Det belaster ikke ditt våpenort - og er det trangt i skapet henter du ut og pryder veggen med noe der inne som er en fryd for øyet - men passer på at vital del ligger forskriftsmessig innlåst i skapet..

 

Let etter løsninger, ikke problemer :mrgreen:

 

Hm... Men dersom hun registrerer den på seg selv, så blir den jo ikke lov å bruke, da den er ervervet pga. affeksjon. :?

Link to comment
Share on other sites

Hm... Men dersom hun registrerer den på seg selv, så blir den jo ikke lov å bruke, da den er ervervet pga. affeksjon. :?

 

HUN kan ikke bruke den, men det er IKKE et forbud mot å låne den bort til noen som har lov til å bruke den (såvidt jeg vet)...

Link to comment
Share on other sites

Hm... Men dersom hun registrerer den på seg selv, så blir den jo ikke lov å bruke, da den er ervervet pga. affeksjon. :?

 

HUN kan ikke bruke den, men det er IKKE et forbud mot å låne den bort til noen som har lov til å bruke den (såvidt jeg vet)...

 

Jeg skjønner ikke hvor dere får det fra at man ikke kan bruke våpen mottatt som arv?

Jeg har ikke fått opplyst noe slikt om mine arvevåpen, og det er ingen begrensinger om ammokjøp eller noe annet på våpenkortet heller.

 

Synser dere, eller kan dere vise til en paragraf?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke henvise til noen paragraf på sparket men vet at NOEN steder får man anmerkning på våpenkortet at man ikke kan kjøpe ammo til det aktuelle arvevåpen DERSOM man ikke tilfredsstiller øvrige krav til å eie våpen, som f.eks jegerprøve eller medlem i skytterlag. ANDRE steder er det muligens ikke slik...

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke henvise til noen paragraf på sparket men vet at NOEN steder får man anmerkning på våpenkortet at man ikke kan kjøpe ammo til det aktuelle arvevåpen DERSOM man ikke tilfredsstiller øvrige krav til å eie våpen, som f.eks jegerprøve eller medlem i skytterlag. ANDRE steder er det muligens ikke slik...

 

ah, ok. da henger det litt mer på greip. inklusive forskjellsbehandling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...