Jump to content

WC i357??


ronny38

Recommended Posts

Det avhenger av hvor langt ned i hylsa man velger å dytte kula. I dag er det jo populært å kjøre SWC kuler til "bunns", så da kan man vel lade en WC så den stikker litt mer ut av hylsa enn vanlig. Hvis du har tenkt å lage snille ladninger på .38 spl nivå er det bare å starte med data for .38 spl. å sette kula jevnt med hylsemunningen.

 

VV oppgir 3,6grs til maks 4,1grs N-340 for .38spl med en 148grs WC satt til 30mm COL.

Link to comment
Share on other sites

Ei SWC kule og ei WC kule har forskjellig form og bæreflate. Med ellers lik patronlengde vil den enne kunne ta opp mye mer innvendig plass og gi høyere trykk, lengre bæreflate kan også føre til samme, derfor er ikke data for de to kule typene like. Ei WC kule settes normalt jevnt med hylsemunning og reduserer derfor hylsevolum vesentlig. Det fører med seg mye høyere trykk. Om man setter ei WC kule likt med munningen, har min erfaring vært ei ladevekt ca 10% høyere enn tilsvarende for 38spec, men start lavere.

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor en startar lavare enn det som er oppgitt, det gå då an å kunne utarbeide ei eiga ladning. Skulle eg funne konkrete nedskrivne data på kvar og ei kule eg ladar, hadde eg ikkje kunne drive med anna.

Link to comment
Share on other sites

Ble for lang patron når jeg fulgte ladedata så blir ikke noe lading på disse kulene tror jeg :)

Var bare i desperat behov for noen 357 magnum knall til i morra,men hadde noen kuler jeg kunne bruke så morradagen er reddet :)

Blir nok en tur på søilen til uken å handle kuler,og krutt som egner seg til å lage 357 magnum med :roll:

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden, etter som jeg har gjort som overskriften sier.

 

Har ladet noen Hornady 148 grains HBWC'ere i 357 hylser, med 3 grains med N310. Skutt i en 4" 686. Det fungerte fint, brukbar presisjon på 17 meters hold, og ingen tegn på høyt trykk. MEN noen viste tendens til å gå sidelengs inn i skiva. Hva kan det komme av? For mye fart, eller for lite fart?? Feil krutt? Kunne N340 vært et bedre valg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde S&B sin Wadcutter i 38 special i min 357mag. snub (2,5" løp) og den gikk helt ræva - antydning til kanting i skiva. Det er nok for lite hastighet med den ladningen du antyder, det ville jeg gjette på!

 

Er også interessert i gode ladninger og kuler for min snub-revolver - men ønsker å unngå 38 spesial hylser! Så er det noen gode tips på svake ladninger med N320 eller N340 og 357 hylse er det hjertelig velkomment!

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden, etter som jeg har gjort som overskriften sier.

 

Har ladet noen Hornady 148 grains HBWC'ere i 357 hylser, med 3 grains med N310. Skutt i en 4" 686. Det fungerte fint, brukbar presisjon på 17 meters hold, og ingen tegn på høyt trykk. MEN noen viste tendens til å gå sidelengs inn i skiva. Hva kan det komme av? For mye fart, eller for lite fart?? Feil krutt? Kunne N340 vært et bedre valg?

 

Med 310 krutt er det nok for lite..bruker selv 2,5 grain på denne kulevekta i 38 spesial så du kan trygt gå opp til nermere 5,eller bytte til 340 krutt..

Selv har jeg begynt å lade 357 med 105 krutt såm har gitt bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

VÆR SNILL IKKE GJØR SOM FORRIGE INNLEGG. Jeg har selv sprengt en mod 19 med 5 grs 310 og WC kule. 340 krutt er heller ikke å anbefale. Det gir relativt høyt munningstrykk (sammenlignet med 310) og utblåsing av skjørtet på ei HB WC kule, med ei støpt WC kule, er 340 sikkert greit.

Link to comment
Share on other sites

ser du i ladeboken er det ladninger med klette kuler på 158grain med 310 krutt..

Selv har jeg brukt 8,5 grain 340 krutt bak en 158 grain j kule uten problem :roll:

Som jeg skrev så har jeg gått over til 105 krutt da dette er mere annbefalt til magnumladninger :)

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden, etter som jeg har gjort som overskriften sier.

 

Har ladet noen Hornady 148 grains HBWC'ere i 357 hylser, med 3 grains med N310. Skutt i en 4" 686. Det fungerte fint, brukbar presisjon på 17 meters hold, og ingen tegn på høyt trykk. MEN noen viste tendens til å gå sidelengs inn i skiva. Hva kan det komme av? For mye fart, eller for lite fart?? Feil krutt? Kunne N340 vært et bedre valg?

 

Jeg vil gjette for lite fart, men revolvere er så forskjellige. Blir farten lav vil du nok slite med å stabilisere en så lang kule i et kort løp med 1:18 twist.

Problem nummer to er kruttet. 3 grain med N310 fyller utrolig lite i hylsa, det blir mye luft igjen selv med ei HBWC kule, og du får aldrig gjamne hastigheter. Ved å gå opp på ladevekta med N310 oppnår du ikke noe mer enn å nærme deg galskap :D

Sett bort N310 kruttet til det eneste stedet det hører hjemme, i .32 :wink:

Cowboy kruttet til VV, N32C er laget nettopp for å løse volum problemet. Start på 3,0grain, med HBWC kula satt normalt, og du kan gå bra langt oppover.

Med en patronlengde på 34,2mm. Kula satt helt fram til "kanten" som er inni tønna, kan du eliminere ennå et "styringsproblem" (Samme patronlengde gjelder altså om du skulle bruke .38 hylser i .357 tønne). Start rundt eller i underkant av 4,0 grain med N32C. Ladninger med denne patronlengden skal ha mer fart enn vanlige "feltladninger". Dette er litt uopptråkket terreng, så vær varsom.

 

Egentlig bør du ikke høre på sånne som meg, men sånne som har brukt halve livet på dette. Som C.Patron

Link to comment
Share on other sites

Ville bare pressisere at det gikk ann å bruke 340 krutt,men oppga ikke noen ladning til hans kule da :)

vet at det er 2 forskjellige kuler vi snakker om,men overlater gjerne dette til folk som har mere erfaring enn meg så jeg ikke sier noe gale :oops:

Link to comment
Share on other sites

Når WC kula er satt helt ned i 357 patronen, er det ca 30% mer volum enn i en 38 special. I følge ladeboken er max ladning for WC 2,7 grains N310. Øker en dette med 30%, skulle det bli ca 3,5 grains. Skal prøve å øke gradvis opp mot 3,5 grains, og se hvordan det går.

 

Det er ikke for å være vanskelig at jeg skal skyte WC i 357. Har en del 357 hylser og 1000 WC'ere som jeg kunne tenkt meg å bruke til revolverfelt.

Link to comment
Share on other sites

...det ca 30% mer volum enn i en 38 special. I følge ladeboken er max ladning for WC 2,7 grains N310. Øker en dette med 30%, skulle det bli ca 3,5 grains. Skal prøve å øke gradvis opp mot 3,5 grains, og se hvordan det går.

Ladningen du legger opp til er ikke så skummel, men det er regnestykket :D

For å sette det på litt på spissen. Det er ca. 130% mer volum i en .357 Maximum enn i en .38, ville du puttet 7 grain 310 i den?

Selv om du går opp til 3,5 grain i en .357 hylse har du fremdeles over 50% med tomrom! Du står igjen med samme problem.

Problemet er altså ikke .357 hylsa eller HBWC kula, men kruttet. Bruk et krutt med større volum/vekt forhold, f.eks. N320, N32C eller Norma P5.

Det går sikkert bra, men skyld ikke på meg om du bare får god presisjon på annenhver patron :D

Link to comment
Share on other sites

Forholdet mellom ladevekt og hylsevolum er ikke linjært. En forskjell på 30% gir ikke trykkmessig mulighet til å øke med like mange % krutt. Det er noen basis regler rundt øking av hylsevolum og økning av ladevekt. Disse er sikkert ikke absolutt, men etter min erfaring bra som rettningslinje. Økning i ladevekt er antatt ca 25% av økningen i volum, d.v.s i dette tilfelle ca. 7,5% økning i ladevekt. Dette gir da omtrent samme trykk. I de tidligere Vithavuori data"heftene" stod det en forklaring og trykk testing av hva endring av ladevekt og endring av settedybde gav til resultat. Dette gav veldig bra utgangspunkt for egne utregninger, men ingen ting er absolutt innen dette området. Jeg har selv vært langt over max i mange sammenhenger, noen ganger kontrollert og da går det bra, andre ganger ved uforsiktighet og da har det lett kostet penger. Har heldigvis ikke opplevd fysisk skade, men hvem av dere vil ta sjans på ei ødelagt hånd, eller værre, for ikke å snakke om å avfyre en revolver, eller et annet våpen og deler skader en medskytter.

Link to comment
Share on other sites

Ladet med 3,2 grains N310, fortsatt var det tegn til sideveis treff, men sotingen på hylsene ble borte. Prøvde så samme ladning, med litt hardere krymp, og nå ble hullene i skiva runde og fine. Hastigheten med denne ladningen fra 4" pipe er 250 m/s. Dette er vel helt normal WC hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...