Jump to content

Info om Husquarna 1640.


Bamsegutt

Recommended Posts

Kjenner en kar som har lagt sine klamme fingre på ei Husquarna 1640 i kal. 30-06. Ut fra reg.nr. ser den ut til å være produsert i 1966.

 

Han lurer på om dette er ei grei rifle, er det noe han må være oppmerksom på( svakheter).

Hvordan er kvalitet på løp, avtrekk sikring etc??

 

Stokken ser ut til å være bedda, så den er tight og fin. Om en noe hakkete. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Qvarna 1640 i 30.06 fra 1968......som fungerer veldig fint. Går bra og er et bra arbeidsjern....

 

Jeg har bedda den engang ellers ikke hatt behov for gjøre noe med den.......løpet holder enda.

Eneste jeg vurdert gjøre noe med er avtrekket....det er litt tungt, men jeg vendt meg til det. Men det kan jo gjøres noe med.

Link to comment
Share on other sites

Husqvarna har hatt høy kvalitet på komponentene. De er kjent for å utvikle sprekk på kolbehalsen, men når børsa er beddet så er dette motvirket. Hvis avtrekket er bra så har eieren spart endel penger, originalavtrekket er ikke for amatører å justere. Avtrekket på min 1651 var skamfert av ukyndige hender og var FUBAR, så jeg måtte ha Timney. Sikringen er av typen avtrekksbrems, men hindrer også hevarmen i å gå opp utilsiktet. Det gjør ikke Timney-sikringen, noe jeg savner.

Originalkolbene er for lave for meg, og mange nok er enige med meg til at bruktprisene på 1600-serien er lave. Den som kan leve med en lav kolbe, kan gjøre et riktig godt kjøp, som det ser ut til at din bekjente har gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Husqvarna har hatt høy kvalitet på komponentene. De er kjent for å utvikle sprekk på kolbehalsen, men når børsa er beddet så er dette motvirket. Hvis avtrekket er bra så har eieren spart endel penger, originalavtrekket er ikke for amatører å justere. Avtrekket på min 1651 var skamfert av ukyndige hender og var FUBAR, så jeg måtte ha Timney. Sikringen er av typen avtrekksbrems, men hindrer også hevarmen i å gå opp utilsiktet. Det gjør ikke Timney-sikringen, noe jeg savner.

Originalkolbene er for lave for meg, og mange nok er enige med meg til at bruktprisene på 1600-serien er lave. Den som kan leve med en lav kolbe, kan gjøre et riktig godt kjøp, som det ser ut til at din bekjente har gjort.

 

Hva kan man gjøre med avtrekket. Kan det orginale justeres til noe brukbart. Jeg har også en Timney liggende m/sidesikring, men ser at det ikke blir det samme som den orginale skyvesikringen.

 

Har kommet til at det beste ville være om det orginale vil la seg tune. Men, hvordan og av hvem ????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...