Jump to content

GS Ruffen


Lille My

Recommended Posts

Nå er det bare 14 dager igjen til jeg skal hente hjem Ruffen :D Innkjøp av diverse er på plaleggingsstadiet enda, men nå er det på tide og iverksette.

 

Hvor stort bur skal jeg kjøpe? Dette er et bur som skal brukes inne til soveplass om natta og mens jeg er på jobb. Målet er at buret gradvis skal bort etter "rasere rommet mitt mens mor er borte" tida er forbi.

 

 

edit: overskrift endra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De bura jeg bruker er på 90X60 og 60 i høyde. Passer akkurat til setter å bo i, samt at det er plass til 2 stk. ved kortere opphold og kjøreturer. Sperr av buret så det blir mindre når bikkja er valp så blir den kjappere reinslig.

Link to comment
Share on other sites

Til innebruk bruker jeg 'vanlig' nettingbur, str 4 - altså som målene over her (92 på langsida).

Har ett fra felleskjøpet med to låser, og et fra breeders (tror jeg det er). Dette har en hurtiglås og en vanlig lukkelås. Liker dette egentlig bedre. Lettere å få opp når en glad hund vil ut av buret, og har ikke opplevd dette som noe mindre stabilt enn det med to låser.

 

Til boffene her har jeg brukt et par billige puter fra jysk inni buret den første tida, sånn at buret ikke blir så stort. Da får de myk plass, ei skikkelig trygg og fin boso :-)

 

Har sett burene til europris og div andre billige bur, og disse er mer skranglete. Tror dem hadde fått gjennomgå mer enn de jeg har. Men er hunden snill og grei og buret BARE BRUKES INNE så er det jo greit.

Jeg ville aldri brukt et sånn bur i bil...

Link to comment
Share on other sites

Grattis med verdens fineste fuglbikkje :D Nå er jo Gordonsetteren blitt så små at de snart går i ett undulatbur :mrgreen: ( dette ifølge enkelte her på forumet) :mrgreen:

Neida har aldri opplevd at ei bikkje har vært forlita til å gjøre jobben sin, Jutul sine mål er nok facit her og fungerer greit også for meg, har ett sånt bur med ei gordontispe og en Petit i og de har mer enn nok plass :D

Har ett mindre bur som jeg bruker på prøver og i bilen da jeg mener bikkja skal ligge i ro å ikke ha altfor mye plass å boltre seg på :D

Link to comment
Share on other sites

Lar dette blir tråden om Ruffen jeg, så endrer jeg bare oerskrifta etterhvert som sprøsmålene dukker opp.

 

Har kanskje muligheten til å ta en tur til Mo (i Rana) neste uke. Spørsmålet er da om det er noen vits i å kjøre innom der. Finnes det butikker med hundeutstyr til en forholdsvis rimelig penge? Hvis jeg vil betale mye for det meste så kan jeg godt handle på den lokale dyrebutikken, men for mitt budsjett blir det i overkant mye.

Link to comment
Share on other sites

Min hund har slitt ut 2 nettingbur. Plantasjeburet (billig nettingbur 500,-) bøyde spilene seg på når han forsøkte å bryte seg ut. Da kjøpte jeg et dyrere Dogman Professional nettingbur, men dette dirker han opp med bare tunga.

 

Begynte da å stripse låsemekanismen, men da gnagde faen meg luringen av stripsen. Men over tid så slet dette på tenna og jeg ble redd for emaljen hans.

 

Så nå har vi kutta ut bur.

 

Men vi har ikke vært veldig konsekvent med burbruken hjemme hos oss. Alt begynte bra fra starten, men så fikk han lov til å ligge utenfor buret etter bare noen få måneder. Det skulle vi aldri ha gjort. Det var etter dette at det ble problemer.

 

Mitt råd er: Vær konsekvent (ja, fanten er meget søt!)! Men bruk alltid bur! Og et bur til 2000-3000 er faktisk billigere enn å kjøpe flere billige og dårlige bur, samt de skader som fanten kan gjøre i hjemmet.

 

 

Men til slutt: Er det noen som har tips til et bur der bikkja ikke kommer ut og som han ikke får skadet seg selv i??

 

Det er en GS jeg skal ha buret til.

Link to comment
Share on other sites

For å svare på spørsmål i topic; det finnes jo masser av dyre/hundebutikker på nett som leverer kvalitetsvarer til brukbare priser, kjekt for de som bor i grisgrendte strøk :) Let litt rundt så finner du de beste produktene og prisene :)

 

Og, grattis med fuglehund! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

qet:Vet det er mange nettbutikker, men jeg synes det er greit å kikke litt også jeg - når jeg har muligheten. :)

 

Primer: hadde tenkt meg innom Rana jakt og villmark uansett egentlig. Har enda ikke vært der, og nå er det vel på tide tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Du finner helt sikkert bur og masse annet utstyr på Rana Jakt&Villmark My, og alt mulig annet du (ikke) trenger! :D Butikken har blitt stor og bra, ledende i Nordland vil jeg si, selv om Tor Ivan var rausere med rabattene den gangen han starta sjappa i en lavvo på plena bak huset på Gruben, he he! :wink:

 

Gratulerer med tøft navn på bisken da! :D

Link to comment
Share on other sites

 

Men til slutt: Er det noen som har tips til et bur der bikkja ikke kommer ut og som han ikke får skadet seg selv i??

 

Det er en GS jeg skal ha buret til.

 

Jeg har kjøpt bur hos brødrene Høiseth (Norwegian Polar hundefor). De bygger skranglefrie bur etter mål for en rimelig penge (jeg betalte kr. 1000,- for 2 - 3 år siden). Burdøra er satt inn sånn at hunden ikke kommer til låsen. Min GS har også en historie som utbryter, men har aldri kommet ut av dette buret.

Link: http://www.norwegian-polar.no/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har Ruffen kommet hjem. Vi har vært hjemme et døgn. Utrolig stille og rolig valp, samtidig som utforskertrangen er så stor at det allerede etter et døgn er nødvendig å ta i bruk løpestrengen i perioder. Han er uredd, men rolig og fin med ungene. Alt ligger til rette for en god hund - nå er det opp til meg.

 

I natt sov han 8 timer :shock::D Han brukte fem minutter på å roe seg i buret sitt i går kveld. I dag har han også sovet der et par runder, men de fleste duppene har han tatt i skyggen av en busk i hagen. Vi er stort sett ute nå når det er finvær.

 

Ute har han stor utforskertrang og tok sine første skritt på veien et øyeblikk i dag. Snur øyeblikelig på et kontant nei :)

 

Inne er han langt mer rolig. Han har noe å tygge på, og det eneste han enda har prøvd seg på er veden. Han har enda ikke lusket ut i gangen en gang. Kun stua og kjøkkenet. Inne vil han gjerne være i nærheten. Stengte ham inne når jeg skulle i dusjen i dag. Han skreik litt når jeg gikk fram ham, men lå helt rolig og stille når jeg kom ned. Sov ikke, men lå bare stille og fulgte med.

 

I går var nabotispa ute når vi kom hjem, og det ble hilsing med en gang. Gikk over all forventning. Kommer nok til å bli et radarpar de to. det er skikkelig morro å se hvordan de herja og lekte.

 

Møte med ungene gikk også over all forventning. Har ei som er redd hunder, men de to lekte sammen hele ettermiddagen. Ungene har vært veldig flinke til å høre etter, men jeg regner vel med at det kan gi seg. Til og med når vi åt middag i dag var de utrolig lydhøre. Ikke søl på gulvet av noe mat :shock:

 

Døgnet har vært utrolig positivt. Nå er det bare opp til oss hvordan vi gjør det videre. Her er alle muligheter til stede for å få en god og trygg hund. Det eneste han har vært redd for enda var når widerøen komm inn for landing mens han var ute. Likte ikke den store fuglen noe særlig. :lol: Ellers så reagerte han ikke når trailerne dundra forbi i går under pausestopp engang. Virker veldig veldig trygg.

 

Bilder kommer etterhvert. Ja, og fullt navn er Heiafjellets Ruffen.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer bilder etterhvert, men med valp + tre små unger i huset blir det ikke så voldsomt mye tid til å sette seg ned. Dessuten er det ikke så voldsomt lett å ta bilder av valpen.......Har en del med kun halen, ryggen e.l. nå. Er ikke mange som blir bra altså. I dag har jeg heller ikke vært veldig aktiv med kameraet. Men det kommer - sånn etterhvert. Nå drar vi snart ei uke på fjellet også :D Da skal vi riktig kose oss :D

Link to comment
Share on other sites

Ruffen sov alene på stua i natt :shock:

 

Han roet seg så godt i går kveld at jeg fant ut at det ikke var noen vits i å legge meg nede. isteden fikk han lakenet som jeg sov på i går natt inn i buret sitt, og da slokna han totalt.

 

Han sov helt til en av de minste vekket ham med skrik og skrål i sjutida. Det var nok litt tidlig, for han ar bare ute en liten tur før han gikk ned for telling igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

På tide med en liten oppdatering kanskje.

 

Ruffen vokser mye :) og stortrives. Når han var 6 mnd var han ca 55 cm høy og veide 19 kg.

Vi er fortsatt mye ute - både på fjellet og i skogen. Han har enda ikke tatt selvstendig stand, men har hatt et par flotte sekunderinger i jakta.

Han er ufattelig glad i mat - all mat. Om det detter rå løk på gulvet når jeg hakker så går det ned også :shock:

 

Det er forsåvidt veldig flott at han ikke er pinglete i matfatet når han forbrenner mye. Lettere å regulere inntaket den veien enn å ha en hund som ikke vil spise. Men - det medfører selvfølgelig et par utfordringer i hverdagen, og akkurat nå er vi inne i runde nr (har kommet ut av tellinga) av hvorfor han ikke skal naske ting fra bord og benk. Han lærer veldig fort, men glemmer også veldig raskt - så lenge det dreier seg om mat :roll:

 

Utover det er han en flott hund. Rolig innendørs og en skikkelig tøffing i terrenget. Går veldig godt overens med ungene også.

 

Her er han omtrent 6 mnd. Bildet er litt uklart, for han står i bålrøyken :D

111120090453b9c428f54e8340dea1.jpg

 

På stua forran ovnen - der han trives aller best. ca 7 mnd

111120090456f4ddbdf14e034c03bc.jpg?33

 

Det er fortsatt fryktelig vanskelig å ta gode bilder av en hund da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...