Jump to content

HDR Foto


Ilatad

Recommended Posts

Jeg tenkte å lage en tråd om HDR foto (High dynamic range)

Jeg er helt sikkert ikke riktig person til å skrive om HDR ettersom jeg lærte meg det igår ;)

Men poenget med HDR et å ta flere bilder av samme motiv med forskjellig eksponering og deretter legge bildene sammen ved hjelp av software (eks Photomatix, Photoshop etc)

 

Ved denne teknikken kan du få bilder som blir "kunstneriske" eller du kan få bilder som ser naturlig ut (kanskje mer naturlig en vanlig foto)

 

Det er sikkert flere som kan fortelle litt mer og eventuelt rette meg hvis jeg ikke har forstått det rett ;)

Ettersom jeg selv er på prøvestadiet skal jeg ikke begi meg ut på tynn is og vise hvordan det gjøres, men et kjapt søk på google ga meg denne guiden som akam har laget. http://www.akam.no/artikler/hdr_-_hva_og_hvordan/36395

 

Hvis dere har HDR bilder kan dere laste dem opp her så kan vi alle få litt inspirasjon ;)

 

Her er mitt første bilde ;)

1244154722_resized.jpg

Link to comment
Share on other sites

smak og behag sikkert.. Håper det er greit at jeg kommer med litt kritikk (no offence)

Men jeg synes du har dratt alt for hardt i spakene. Halo rundt treet, for mye himmel, kunstig og rart hele bildet.

Synes bruk av HDR blir best om det knapt synes, diskre er tingen;)

Link to comment
Share on other sites

Det er fint å få kritikk ;)

Og som du sier. smak og behag. Jeg synes det overdrevne er morsomt. nå er jo ikke selve bilde så bra komponert og det var tenkt som et prøvebilde jeg knipset igår kveld etter kurset jeg var på.

Men som sagt, det er fint å få kritikk så lærer man kanskje til neste gang ;)

Link to comment
Share on other sites

Morsomt å leke seg litt, alt trenger ikke være så realistisk bestandig nei.

Men diskrè hdr bilder kan være riktig så fine.. Spesielt naturbilder med litt dybde. De gangene jeg får lyst til å gjøre bildene mer 'kunstige' tyr jeg til Dave Hill teknikken (finner sikkert litt om det via google om du ikke kjenner til det trikset). Arti hobby dette også ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke så mye respons her enda, men jeg fortsetter å skrive litt jeg da ;)

Jeg var ute og gikk tur med hunden igår og nyttet anledningen til å ta noen bilder.

etter oppfordring fra MorganKane tenkte jeg å prøve å være litt mere forsiktig med "spakene" og fant ut at det var litt moro å se hvor mye forskjellig man kan gjøre med HDR.

Her var et enkelt (og fortsatt ikke så veldig bra komponert) bilde, som jeg fremhevet sollyset på. i utgangspunktet var det ikke noe solnedgang eller noe preget rød himmel, men det fikset photomatix kjapt ;)

Jeg kan legge ut original bildene når jeg kommer hjem (sitter på jobb nå) så er det enklere å se forskjellen ;)

 

Hvis noen lurer på hvorfor jeg legger dem her istedet for diskusjon.no, photo.no etc så er det fordi jeg har funnet ut at de fleste synes det blir for "overdrevet" og jeg gidder ikke å høre på sytinga de kommer med ;) Jeg har erfart at bildekritikk sidene er ment for å kritisere bilder uten å gi tips til forbedring (men det er mitt syn)

 

Iallefall. her er bilde nr. 2 som jeg har tatt ;)

n670960287_3189411_4269299.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er nok enig i at trådstarter hadde dratt litt vel hardt i spakene på første bildet, selv om det enkelte ganger kan være ganske tøft med overdrevne HDR bilder.

 

Har bare prøvd meg på HDR en gang selv, så jeg er ikke særlig erfaren på slike bilder, men enkelte ganger så kan det nok være svært effektivt! :D

 

*edit*

Lagt til bilde av mitt første og så langt eneste HDR forsøk

429357_1280x1024.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tar opp tråden igjen :)

Har bynt å pusle litt me HDR bilder. Er nokså fersk på akkurat dette.

Her di 3 første bildene jeg har satt sammen med programmet http://www.oloneo.com/en/page/download.html.

Har nok dradd litt hardt i spakene, men synes effekten er bra. Dette ga mersmak, å tror nok at når fargespillet på himmelen

når sola vender tilbake kan gjøre seg i HDR :smile:

 

DSC_0210-HDR.jpg

 

DSC_0140-HDRKopier.jpg

 

DSC_0133-HDRKopier.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ilatad: Min mening er at HDR er best når man lurer på hva i pokker man har gjort for å få DEN dynamikken i bildet. Bildene til Puzzaque, Poodle og ditt fra 7/6-09 er gode eksempler på dette. De andre er tatt for langt, de ser ut som et simpelt PS-filter. I noen få tilfeller kan det bli spennende (som Jørgens bilde fra 5/6-09), men som regel blir det bare kunstig.

Link to comment
Share on other sites

Beklager min uvitenhet: Auto bracketing?

 

Auto bracketing

Ved bruk av denne innstillingen, blir en serie bilder tatt i rask rekkefølge, - hver av dem justert med forskjellig eksponeringsverdi. Dette er veldig nyttig når bilder blir tatt i vanskelige lysforhold og det er vanskelig å stille inn kameraet korrekt. Etter at alle bildene er tatt, kan det beste bildet velges, og man kan slette de andre. Men i HDR blir disse sydd sammen som regel i software for å øke det dynamiske omfanget til kameraet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...