Jump to content

Slug +trangboring +Bjørn


Melk

Recommended Posts

Vet det skal finnes noe data på dette, men jeg finner det ikke.

Noen som vet hva som er grensa for slug med tanke på trangboring?

Hva er det trangeste man kan skyte slugs forsvarlig med?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[...]Hva er det trangeste man kan skyte slugs forsvarlig med?

 

Kjempetrangt... :P

 

Bruker du "hule" slugs av amerikansk type (foster-slug?). Har skutt ~100 slike gjennom en "ekstra full" (Marlin "goosegun") og ikke merket noen problemer med det (instruksjonsboken sier også at det er helt OK) unatt at presisjonen er omtrent sånn helt ubrukelig (extremt mye dårligere enn i 1/4 eller IC). Harde og massive slugs er nok litt slemmere med trange løp, så det er vel ikke nødvendig å prøve. Men sånt står vel gjerne på pakka med ammo også (hvilke trangboringer det er lurt/forsvarlig å bruke)

Link to comment
Share on other sites

Nei, overhode ikke.

5 løse choker :)

 

Bare lurer da jeg ville ha mulighet til å lade til noe litt mer brutalt hvis jeg blir utsatt for bjørn.

jakter skogsfugl, så da går det vell mest av halv choke nå som jeg kun har ett løp.

Link to comment
Share on other sites

[...]Bare lurer da jeg ville ha mulighet til å lade til noe litt mer brutalt hvis jeg blir utsatt for bjørn.jakter skogsfugl, så da går det vell mest av halv choke nå som jeg kun har ett løp.

 

Det ene skuddet du greier å trekke av før Nalle enten har bitt i gresset eller leveren din kan du nok trygt bruke uansett borring. I den situasjonen er vel ikke en bule på løpet eller økt slitasje på chokene din største bekymring?

Link to comment
Share on other sites

Okey, det var nettopp den kommentaren jeg ville høre :)

slitt choke har jeg råd til da ja hehe :)

Så kula kommer ut, og jeg risikerer ikke å ta mere skade fra min egen børse enn det bjørnen ville gjort hvis jeg skulle ha max uflax?

 

Jeg har hørt så mange forsellige historier på hva som er best hvis man skal beskytte seg fra det værste.

Har også hørt folk si :Bruk rype ammo (helt seriøst)

Dette var for å blinde bjørnen og skade lukesansen. (på veldig kort avstand i og merke)

Jeg kjøper ikke den løsningen helt, men det er faktisk seriøse svar fra jegere som har jaktet flere bjørn før.

 

Egentlig synes jeg det er helt jævelig at folk kan komme med slike forslag.

Å gi så "dårlig råd" i en situasjon som det kanskje er snakk om liv eller død, synes jeg er hårreisende.

 

Jeg har sett forsellige klipp av bjørnejakt, tror det var et klipp fra bjørnejakt 2 med han Kristoffer Klausen eller hva han heter, og her skyter de en bjørn i et tre. Denne detter så si som en søpplesekk i bakken.

 

Nå er ikke jeg en ekspert på balistiks eller kuler og krutt, men mitt inntrykk av slugs i hagle er at dette er det mest primitive du kan skyte med, men også det mest farlige på kort avstand.

Har også hørt at på veldig kort hold, kan man faktisk ta ut en elefant med en slug.

 

Men rett meg hvis jeg er på villspor :)

 

Sorry for litt skriveleifer, rettskriving er ikke min sterke side 8)

Link to comment
Share on other sites

.....Egentlig synes jeg det er helt jævelig at folk kan komme med slike forslag.

Å gi så "dårlig råd" i en situasjon som det kanskje er snakk om liv eller død, synes jeg er hårreisende........

Forsøk å skyte på en 2"x8" plank fra 3 meters avstand med fuglehagl så kanskje du endrer litt oppfatning. Jeg ville ikke betenkt meg og brukt tid på å grafse i lommen etter noe annet om bamsefar (eller -mor) kom uventa på kort hold. Holder i massevis det bare du er kald nok til å sikte. Er du ikke det så hjelper det ikke med noe annet heller. Har du 20 meter, så snakk til'n og si sorry for forstyrrelsen og gå unna.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at det gjør stor skade, men hvis jeg noen gang hadde kommer over en på avstand, ville jeg fyllt magasinet fullt opp med slugs og backet vekk.

 

overasker man en bjørn.... tja, hva kan man si... Shit happens...

 

Uansett, skyter man på bamsefar/mor har man lagt gullegget, da er det fight til en dauer.

spørsmålet blir vell om man bør la være skyte selv om man blir angrepet.

Med det mener jeg ikke skinnangrep, men full pupp.

Så kan man heller ikke vite hva som er skinnangrep eller fullt angrep da :(

 

Hvis man la være å skyte kanskje man overlever med en del stygge skrammer, en full jaktbukse full av avføring og noya resten av livet for å gå i skogen?

 

Eller om man "tar opp kampen"?

 

Hva ville dere gjort?

Hvor går grensa deres før nok er nok?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å begynne å skyte på bjørnen er omtrent det dummaste du kan gjere i so godt som alle bjørnemøter.

Dersom du først er i ein situasjon kor det å skyte er einaste utvei what so ever, har du ikkje tid til å tenke på ammoen. Du har sannsynligvis ikkje tid til å skyte heller...

 

edit:

Hva ville dere gjort?

Hvor går grensa deres før nokk er nokk?

Eg håpar at eg hadde vore kald nok til å bruke kroppsspråk etc og stola på statistikken. Kjeme veldig an på situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hva ville dere gjort?

Hvor går grensa deres før nokk er nokk?

 

Tja, ikke lett å si hva man gjør, har ikke for vane å bli angrepet av bjørn :wink: Men hvis bamsen angriper for alvor, og avstanden er under 15m, da smeller det! Har sett skinnangrep på film der bjørnen stopper på 20-25m, derfor hadde jeg nok sluppet den nærmere før jeg evnt skjøt.

Link to comment
Share on other sites

Hva ville dere gjort?

Hvor går grensa deres før nokk er nokk?

 

Tja, ikke lett å si hva man gjør, har ikke for vane å bli angrepet av bjørn :wink: Men hvis bamsen angriper for alvor, og avstanden er under 15m, da smeller det! Har sett skinnangrep på film der bjørnen stopper på 20-25m, derfor hadde jeg nok sluppet den nærmere før jeg evnt skjøt.

 

hmm jeg vet bjørnen kommer fort, men 15 meter er da vanlig at bjørnen kommer inn på hvis det er snakk om skinnangrep?

pleier de ikke stoppe på 5-7 meter ca (alt ettersom self)

 

Nei, det er ikke lett det der..

Link to comment
Share on other sites

Hehe :)

 

Jeg tror jeg har litt mer noya enn normalt kanskje....

noen har Araknofobi, jeg har Ursus arctos Linnaeusfobi (Brunbjørnfobi) :P

 

Jeg har skrevet om mitt halve møte med bjørn tidligere.

 

kort fortalt,

Var det en svenske jeg møtte i skogen som slapp hunden ut av bilen, og det tok hunden ca 15 sekunder før den var på sporet av bjørnen.

Han sa han hadde sett 2 bjørner der dagen før.

Det tok meg også 15 sekunder før jeg var i bilen på vei til hytta :lol:

 

Vet det ikke var noe skrøne fra hans side.

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid vanskelig å si hva man vil gjøre i en slik situasjon før man er opp i den. Men dersom man skyter øker sjansen for å bli angrepet, da det er veldig vanskelig å drepe en bjørn som kommer løpende mot deg.

. Det skal mye flaks til for å sette et vellrettet skudd på denne bjørnen :wink: Skader man bjørnen, har den blitt langt farligere.

 

Skinnangrep kan gjerne skje langt nærmere enn 15-25m. Så lurt å holde igjen skuddet lenger. Man kan lett gå forbi en bjørn, uten å legge merke til den, på nærmere avstand enn dette :wink: Avhengig av vegetasjonen og terrenget, selvføglelig. Jegere, fiskere, bærplukkere og turfolk går sjelden i så tett vegetasjon, så sjansen for å støkke en trykkende bjørn på den avstanden er ikke så stor. De aller fleste bjørnene stikker lenge før man har sjanse til å se dem.

 

Skinnangrep er langt vanligere enn et reelt angrep. Stå stille, gjerne ta ett til to skritt frem. Dette er hva rovdyr forventer minst, og sjanse for at bjørnen avbryter angrepet vil være stor. Dette er selvfølgelig lett å si, noe annet er det å gjøre det :wink: Her tror jeg erfaring, og kunnskap spiller en viktig rolle.

 

Pepperspray har vist seg å være veldig effektivt, og ville nok gjort flere tryggere i bjørneland. Pepperspray er jo det mest brukte forsvarsmiddelet mot bjørn i Nord Amerika. Synd at faren for uvettig bruk av pepperspray er så stor. Hadde "pøblene" holdt seg i skinnet, ville kanskje dette vært lovlig i Skandinavia :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

99 av 100 bjørner er greie ifølge Lars Monsen, og han har møtt endel. Se mine siste linker i bjørnetråden, der stikker bamsen unna hvis den oppdager folk. Den ene som kom tilbake etter skremmeskudd, er jeg litt skeptisk til :? Mulig en potensial pøbel på sikt? Kom deg ut i bjørneskogen, det er mye farligere å kjøre bil :)

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid vanskelig å si hva man vil gjøre i en slik situasjon før man er opp i den. Men dersom man skyter øker sjansen for å bli angrepet, da det er veldig vanskelig å drepe en bjørn som kommer løpende mot deg.
. Det skal mye flaks til for å sette et vellrettet skudd på denne bjørnen :wink: Skader man bjørnen, har den blitt langt farligere.

 

Skinnangrep kan gjerne skje langt nærmere enn 15-25m. Så lurt å holde igjen skuddet lenger. Man kan lett gå forbi en bjørn, uten å legge merke til den, på nærmere avstand enn dette :wink: Avhengig av vegetasjonen og terrenget, selvføglelig. Jegere, fiskere, bærplukkere og turfolk går sjelden i så tett vegetasjon, så sjansen for å støkke en trykkende bjørn på den avstanden er ikke så stor. De aller fleste bjørnene stikker lenge før man har sjanse til å se dem.

 

Skinnangrep er langt vanligere enn et reelt angrep. Stå stille, gjerne ta ett til to skritt frem. Dette er hva rovdyr forventer minst, og sjanse for at bjørnen avbryter angrepet vil være stor. Dette er selvfølgelig lett å si, noe annet er det å gjøre det :wink: Her tror jeg erfaring, og kunnskap spiller en viktig rolle.

 

Pepperspray har vist seg å være veldig effektivt, og ville nok gjort flere tryggere i bjørneland. Pepperspray er jo det mest brukte forsvarsmiddelet mot bjørn i Nord Amerika. Synd at faren for uvettig bruk av pepperspray er så stor. Hadde "pøblene" holdt seg i skinnet, ville kanskje dette vært lovlig i Skandinavia :?

 

 

Ahh, det var den filmen jeg så etter.

Det var det jeg mente med at de snur ofte nærmere enn 15 meter.

Men jeg vet ikke om jeg hadde vært så kald som det der.

 

Jeg tror veldig mange hadde skutt for lenge siden, og der er derfor ulykker skjer også sikkert.

 

Pepperspary fungerer sikkert til en viss grad, men kommer bjørnen i den farten du ser på den filmen, tror jeg ikke pepperspray fungerer!

Bjørnen merker nok ikke ubehaget før den er langt over deg.

 

Nei, 12.7mm sier jeg bare... 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Unskyld at jeg sier det, men Lars Monsen sitt ord tar jeg med 45 klyper salt.

Han skal lage TV pluss at man kan sammenligne han med Steve Irwin (Crocodile Hunter) i forhold til Bjørn.

Noen folk elsker dem uansett.

 

Edit : kanskje jeg bør passe kjeften min litt...

Vet aldri om han dukker opp på døra mi sammen med Chuck Norris. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke opprinnelsen til denne filmen. Mannen her har nok langt mer erfaring med bjørn enn skandinaver flest. Trolig har de også bevist nærmet seg binna for å filme, kanskje "kjenner" de binna også. Uansett synes jeg denne filmen viser godt hvor vanskelig det er å skyte en bjørn i full fart, løpende mot seg.

 

Har lest om at folk som med hell har brukt pepperspray på nordamerikansk brunbjørn/grizzly med hell. Også etter at den hadde angrepet. Børge Ousland og kompisen, brukte pepperspray på isbjørn under turen til Franz Joseph land. Denne bjørnen var ikke i fullt firsprang mot dem, men man så tydelig hvor effektiv sprayen er. I enkelte tilfeller kan være bjørnen får angrepet før sprayen virker, men sjansen er likevel stor for at bjørnen stikker når virkningen begynner å svi. Virkningen starter så og si med en gang. Jeg har absolutt trua på pepperspray. Pepperspray er i tillegg noe alle burde kunne bære med seg, også de uten våpentillatelse.

 

Når det gjelder bjørnefobien... Det hjelper som regel å oppsøke det man er redd for :wink: Da vil man fort merke at faren ikke er like reel som man forestiller seg. Før jeg dro til Alaska var jeg usikker på hvordan jeg ville reagere på å sove ute i bjørneland. Jeg har vel aldri sovet så godt i telt som hva jeg gjorde den første natta i Alaska :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spis så mye salt du vil :wink: Monsen lever, Irwin er død, gjett hvorfor? Den sammenligninga holder for meg, I`m off. Ha en fortsatt trivelig kveld! med alt saltsølet :mrgreen:

 

Der tar du feil, Monsen lever fordi han skyter! :lol:

 

Jeg vedder store beløp på at han tok knekken på den bjørnen som gikk rundt leieren hans i flere dager.

Men det vil han bare ikke komme ut med.

 

Samme som den elgen han påsto at gikk til angrep på han, så han måtte skyte den.

Bullshit sier jeg bare!

Etter bare 14 dager med Drytech (Real turmat) ville du gjort ganske mye for en kjøttbit! hehe

 

Men her er det snakk om at han hadde vært i skauen i flere måneder!

Trust me, han tenkte seg ikke om 2 ganger på den ass!

 

Edit : Pepperspray av den brutale formen kunne jeg godt tenkt meg.

Men som sagt får man jo ikke kjøpt den :(

Eneste jeg har sett er sånn forsvars-spray.

 

Synes jeg ser det, hehe, bjørn som løper rundt i skauen farga i trynet som en voldtektsforbryter! :lol:

Link to comment
Share on other sites

etter mine erfaringer med min baikal, nei. uten at jeg visste det skjøt jeg flere slugs i det øverste løpet med full trangborring. pressisjonen ble totalt fraværende så det var egentlig det jeg spekulerte mest på. så etter noen skudd til for å prøve å finne ut hvorfor fant jeg ut det. begynte da å bare bruke det nederste løpet med 1/4 trangborring. mye bedre pressisjon!

om du gruer deg veldig for å gjøre det så gjør du det ikke ;) det er ikke noe du må! skal man gjøre ting man har lyst til så skal man ha lyst! dra å få sjekka ut trangborringa. om den er trangere enn 1/2 så begynner du ikke med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Monsen skjøt også den isbjørnen som ville inn i hytta og spise middag "med" han i Canada :wink:

 

Når det gjelder "rypehagl", så skal du nok ikke le av det. På 3 meter så vil du få et såkalt "rathole". Du har da på en 12/76 en forholdsvis samlet klyse (10 cm?)på 46 gram eller mer. En kompis av en bekjent av meg var på ettersøkskurs i Canada eller Alaska. Der brukte de Heavyshot nr 6. Du kunne ikke skyte på langt hold pga bushen, og for å få en "Bjartmar bråstopp", måtte du treffe hjernen. De sammenliknet det med å treffe en tennisball inne i en medisinball som noen kaster mot deg fra 5-6 meter. Ser da poenget med HS, som lager graps av det meste inne i der. Samme mann var med på bjønejakt på samme turen, og en bjørn som de skjøt, løp rett ut til siden (helgigvis). De skjøt på 60m, bjørnen løp 80m før den gikk i bakken, med solid treff i hjertet. Bamsefar bruker ikke lang tid til å lage filledukke av deg hvis den har bestemt seg for det. Som elgen så kan den gå ned i smellen, eller ikke :shock: ved godt treff.

 

Uansett så er det vel best å ikke skyte. Det er en grunn til at det er vesentlig flere jegere enn bærplukkere som blir tatt av bjørn i vårt naboland. Bærplukkerne har ingen annen mulighet enn å prøve å skremme. Ingeting å skyte med, ingenting å gjøre den mer forbannet med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...