Jump to content

Rødt støv


Klatrechris

Recommended Posts

Montert opp pressa i går og helte over noe krutt jeg hadde stående. loten er fra 1985-1988. men ble ladet med sist i 2004.

 

Når jeg helte over kruttet kom det en rødlig støvsky. kompisen min sa at han hadde lest at det ikke var en bra ting med det rød støvet..

 

Noen som bekrefte/avkrefte om dette er farlig krutt.

 

og eventuelt innfylla hva det rød e kommer av..

Link to comment
Share on other sites

Det er nok kruttet som har begynt å brytes ned ser du..det er nitrogen som skiller seg ut fra kruttet i gassform som danner den rødbrune gassen,og du må ikke bruke kruttet :?

tøm det ut så fort så mulig,og kjøp heller en ny pakke :)

Begynner du å tukle for mye med dette kruttet kan det fort si pang :roll:

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, hvilket krutt snakker vi om og hvilket materiale er boksen laget av? Er boksen i plast er det liten tvil om at Noe er riv ruskende galt, men er det en metallboks kan det rett og slett være litt rust.

 

Det som er faren med gammelt krutt er at den kan ha begynt å brytes ned, dette endrer egenskapene til kruttet og kan derfor gi farlig høyt trykk. I større mengder kan det faktisk være en brannfare, selv om det neppe er tilfelle for en enslig boks med krutt.

 

Når kruttet brytes ned dannes det nitrøse gasser (NOx) som har en karakteristisk søtlig lukt og rødbrun farge. Men jeg har liten tro på at man får dannet nok NOx til at denne er synlig i en kruttboks, da skal reaksjonen ha gått svært langt. En tett boks vil da stå under merkbart trykk, for metallbokser vil de være ekstremt angrepet av korrosjon innvendig. Jeg har destruert en del dårlig ammo (Raufoss "krone" i 30-06), her hadde det gått så langt at det var irr i hylsemunningen og merkbart overtrykk i patronene. Likevel var det ikke noe synlig gass, selv om lukten var kraftig og umiskjennelig.

 

Så hvis det er snakk om en metallboks ville jeg først sett etter rust, dette er mye mer sannsynlig enn at korrekt lagret krutt blir surt på kun 20 år. Vær dog klar over at rust ikke ekskluderer muligheten for at kruttet har blitt dårlig, NOx er en korrosiv gass så er det mye rust på innsiden kan det være en indikasjon på begynnende nedbryting.

Link to comment
Share on other sites

takker forgode svar:)

 

ingen synelig tegn etter rust. så antar at det er begynt å bryte ned.

 

dog bare problem med boksene som var åpnet fra før. de boksene jeg fikk her som var uåpnet var det ikke no problem med rødt støv.

 

hvor kan en levere inn dette til "destruering"? vet ikke hvor lystne gutta på grønmp\o blir for ett par kg krutt

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uenig med deg Per (dagens bombe), men hvis man ikke finner noen fullgod forklaring på slikt er destruering veien å gå.

 

Men Klatrechris; Hvilket krutt og hva slags type boks var det? Nysgjerrig jeg vettu :wink:

 

Og var det en rød gass eller rødt støv? Støv kan ikke skyldes kruttet, i det minste ikke direkte.

Link to comment
Share on other sites

Ja Fulmen, om det ikke er farlig så lader jeg ikke opp med rust i hylsene. Det har nok ikke løpet godt av.

Det som er vanlig er å legge ut en stripe av kruttet og brenne det. Legg ut en stripe som er ca 3 cm bred og tenn på le side.

Link to comment
Share on other sites

det er vihtavuori N320 (N22) nøyatig lot er fra 1985 og ett par andre fra 1988.

gode gamle oransje metallboksen.

 

er rødt støv som siger opp når man helte på kruttsylinderen.

ikke noen gass i den forstand når man åpnet.. kruttet var fin i fargen og konsistens..

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg satse pilsen jeg nyter nå på at det er rust. Hadde det vært krutt som hadde dekomponert nok til å gi synlig nitrose hadde du virkelig kjent lukta i det du åpnet boksen, og kruttet hadde sannsynligvis vært fuktig i konsistensen. Tøm boksen helt og sjekk den innvendig for rust. Per har dog et godt poeng i at det kan være ugunstig å ha rust i kruttet, personlig hadde jeg nok ikke brukt slikt krutt med mindre jeg virkelig var i beit.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt krut frå dei gamle oransje Vihtavuoriboksane mange gongar, med til dels mykje rust i. Krutet fungerar fint, men kan gje store problem i krutmålet. Etter eitpar hundre patroner sat sylinderen i RCBS-krutmålet blegg fast, og eg måtte demontere heile greia og rense det omstendeleg før det kunne brukast igjen. Krutet viste ingen tegn til trykkendring frå "normalt" krut, sjølv med oppunder maksladningar, men dette kan nok variere. Som Fulmen seier, eg ville ikkje brukt det med mindre eg var i beit.

Link to comment
Share on other sites

Hva fxxx spiller det for rolle?

 

Enten er kruttet nedbrutt og du har potensielt farlig ladninger, ellers er det fullt av rust og du får gleden av å sandblåse løpet ditt med rustpartikkler.

 

Med N320 bruker du 10 øre? pr skudd i krutt.

 

Hell driten ut på bakken, ha det gøy når du tenner på og kjøp deg en ny boks krutt.

 

Det må da finnes grenser på hvor man skal "spare" penger.

 

Værre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Helle det ut? Ein lagar no jaggu ei saftig pipebombe i staden.

Nei, det gjør man IKKE! slikt er både svært farlig og strengt forbudt og vil ikke bli akseptert her inne. Forstått?

Fulmen

 

Fulmen, slå opp ironi i ordboka. Hadde eg meint det du trudde eg meinte hadde eg vel ikkje skreve "pipe-" hadde eg vel?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...