Jump to content

CZ 452 avtrekkerbøyle


Recommended Posts

Har en CZ varmint og irriterer meg over den stygge avrtekkerbøilen på en ellers fin rifle.

 

Etter litt fundering lurer jeg på om det kanskje kunne gå ann å tilpasse en Krag Jørgensen avtrekkerbøyle mot

det orginale underbeslaget.

 

Krag bøylen er av stål og i mine øyne estetisk pen. (har jo ikke underbeslag så dette er en ren bøyle)

Den har dog ett extra hull for remfeste men det kan kanskje brukes til en ching sling ??

 

Ideen min er:

Kappe den orginale bøylen fra underbeslaget og tilpasse underbeslaget mot Krag bøylen ved å slisse inn ett spor i bøylen for dette eller bare sveise de sammen.

 

Har ingen Krag for tiden så kan ikke sammenligne men det kan kanskje noen av dere der ute???

 

Krag Jørgensen bøylene er å få kjøpt for 150kr så det burde bli en billig løsning hvis det lar seg gjøre.

 

Eller noen som har funnet en annen fin løsning

Link to comment
Share on other sites

Avtrekker bøylen til Cz/Brno, er den delen som faktisk gjer at den rifla fortsatt har draget av luftgevær, he, he....

 

Det var det første eg gjorde når eg kjøpte min Brno Mod.2, å modifisere den. Eg tok eit underbeslag av ein Mauser, og kappa, filte og ordna litt... Så såg rifla ut som ei rifle.... 8)

 

Meinar at bredden på Mauser beslaget, var omtrent samme som orginale, og at det kun var å kappe det rett foran avtrekkerbøylen, file eit spor foran avtrekkerbøylen, som hadde samme tjukkelse som orginale beslaget til Brno/Cz, og kappa orginalbeslaget, så det var kun å tre dette inn i sporet. Så skru alt sammen, fiks ferdig..

Link to comment
Share on other sites

He, he, jau den stokken er nok Made in Voss ja... Men den er ikkje så fin når ein studerer detaljene, det skal eg love deg. Men det var et forsøk verdt, og eg lærte litt etter denne, så neste stokk blir nok betre trur eg. Tok forresten å laga meg ei sånn olje a la Red Root Oil her om dagen, og smurte inn stokken med, og tja det blei vel heller ikkje vellukka, men der også lærte eg eit triks å to... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker for bilder Mauser68.

 

Bestilte avtrekkerbøyle til krag av M.Landrø i dag.

Sa først at det var slutt men lovte og lete igjennom hyllene. Ringte meg senere og sa han hadde funnet en til meg og at den ble sendt idag.

Må berømme butikken for meget god service for en liten billig ting.

Vil helt klart handle der neste gang også. :D

Link to comment
Share on other sites

Bøylen lå i postkassen i morges og jeg har brukt ett par timer i dag på å tilpasse den til Brnoen.

Ble faktisk bra uten for mye arbeide. Passet perfekt med bakre skruehull og utfresningen i stokken.

Gjenstår å sveise sammen bøylen med det avkappede underbeslaget. Er foreløpig skrudd fast på børsa.

 

Bilder er tatt ,men så var det å få de lagt over hit da. :roll: Tror jeg trenger hjelp fra høyere makter

Link to comment
Share on other sites

Takker for hjelp med bilder. (ett par stk har vist ikke kommet frem)

 

Som dere ser ikke ferdig. Gjenstår å sveise underbeslag og bøyle sammen og file ut en pen overgang.

Bøylen passet fint og bakre skruehull var innertier.

Måtte bare shimse opp i bakkant for å få bøylen i flukt med treverket.

 

Avtrekkeren måtte også kappes litt da den tok i bøylen.

Utsparingen i bunn av bøylen til avtrekkeren passet perfekt.

 

Som sagt har jeg valgt å sveise delene sammen men det hadde ikke vært nødvendig for bøylen sitter faktisk godt

med en skrue. Skulle da bare vært litt nøyere med tilpassinga.

 

Jeg bestilte krag bøylen av Landrø men er ikke sikker på hvilken type det er da den ikke har hull for remfeste .

Skummet igjennom krag boken til Hanevik i dag men ser denne typen bare på danske og amerikanske krager pluss noen

tidlige utgaver før mod.1894

 

Summa sumarium :

En stk krag bøile ,noen kutt med baufila og luftgevær følelsen er borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...