Jump to content

Buing på banen pga smell


RAN

Recommended Posts

Jaja ikke greit å ha magnum på skytebanen, selv anser jeg såvidt 7mm RM som noe skikkelig magnum patron ( de finnes mye mer ekstreme varianter av magnumer )

Ble buet på igjen av "naboen" og beordret lenger frem av standplassleder. Selv om jeg låg like greit som alle andre. En eldre kar klaget på smerter i hodet pga skytingen min?

Får stadig kommentar i negativ retning på kaliberet ved besøk på skytebanen. Rifla er en helt standard Rem 700. :(

Får vel bli demper på den etterhvert............

Link to comment
Share on other sites

Veeel, det er nå engang slik at naboen som regel kjenner mer til magnumen enn du gjør, og en 7mm RM brenner godt med krutt i forhold til kaliberet. Og tro meg, hvis en ikke er glad i kraftig munningsblåst (som meg) er det nesten håpløst å få noe ut av treningen når en ligger ved siden av slikt.

Link to comment
Share on other sites

Denne pleier å gjøre susen på klagende standplassnaboer: http://jprifles.com/1.4.2_re.php

 

 

Det bli i alle fall å flytte på seg og vips så har man snart hele banen for seg selv :D

 

Nå kan man vel ikke si at en 7mm smeller noe spesielt mer enn en 30-06. det er slik jeg oppfatter det i hvertfall, har 358 nm selv og aldri hørt noen klage om den. Skjønner godt at det smeller godt hos mange da de kommer med hørselvern som ligner på ørvarmere :? , det er nesten de kan skylde seg selv. Jeg bruker bestandig propper i ørene sammen med hørselvern og da er et rimelig behagelig å ligge der. Det blir uansett smell og trøkk samme hvilket kaliber man bruker, og hadde folk kommet bort til meg å forstyrret meg og klaget på høy smell og at jeg ha måttet flytte meg så skal da jaggu ha fått passe påskrevet :twisted: , da kan de finn en annen plass og skyte for på en skytebane smeller det! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Humm, kan se att seriøse skyttere kan bli irritert av blåsten fra sidemann med sinnabørse, men er det ikke da man skal vise litt toleranse?

For min del er det bare skøy når jeg kjenner gebisset klapprer av sjokkbølgene fra sidemann, men har også hatt tilfeller hvor folk har bært seg fært over en perk revolver lada med svartkrutt.

 

Det fins folk av alle slag og man må selfølgelig respektere hverandre, men at det smeller på en skytebane er vel egentlig gitt....

 

Meg for min del tolererer jeg alle slags våpen på en skytebane sålangt det ikke går utover sikkerheten for skytterne der.

 

Henry

Link to comment
Share on other sites

Har da ligget på siden av (ca 0.6 meter unna) munningen til en 12,7 Barrett på ca 40 skudd på en standplass der vi lå på grus uten at det skapte problemer! :mrgreen: Var jo bare å lukke øya og kjeften det så unngikk man småstein her og der. Så det er som folk sier, folk er forskjellige. Noen bryr seg ikke om dem ligger på siden av en magnum, andre driter i det å fokuserer heller på skytingen istedet for å ligge å irritere seg. På jaktfelten i år ble jeg en gang liggende på siden av en 375 H&H og da ble det noen ikke helt kontrollerte avtrekk, men da hadde jeg ihvertfall noe å skylde på siden det det ikke var min dag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd skråblikk på pistolbanen når jeg skjøt med .357 magnum. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte spørre de andre først, om de hadde noe imot at jeg skjøt litt magnum. De kunne vistnok bli forstyrret av at det smalt så høyt. :lol:

 

Jeg synes at folk som ikke liker smell kan begynne med strikking eller annen egnet hobby :lol:

Personlig begynte jeg med pistolskyting fordi det smalt. Startet med .357 mag. Deretter en svartkruttrevolver, fordi jeg likte røyken og lukta. :D

 

Skyter nå stort sett bare hagle og rifle, fordi de på pistolbanen ble for opptatt av innertieren istedet for den gode smellen.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å faktisk bare ta litt hensyn til hverandre :roll:

Det går an å legge seg litt lenger fram, be om en standplass ytterst på en av sidene, spørre sidemannen om det går greit at røret ditt bråker litt mer enn gjennomsnittet, skru av flammedemperen osv...

 

Er ikke poenget at det skal være litt artig og trivelig på banen da? Ikke at alle de som ikke deler "gleden av en god trykkbølge" skal skremmes hjem til "strikking og bingo"?

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med å faktisk vise litt hensyn? Jeg har sånn sett ingenting imot grovt skyts, men jeg blir sjenert hvis det ligger en .458 med smellforsterker ved siden av meg på standplass. Jeg blir faktisk distrahert av en .223 halvauto med komp også, så jeg er nok ei pyse. I slike tilfeller kan skytteren forebygge negative kommentarer ved å gjøre slik de fleste gjør på den banen jeg gjerne vanker: Uoppfordret legge seg noen meter unna de andre.

 

Den som blir distrahert bør jo selvsagt unngå sure kommentarer, men en noenlunde høflig forespørsel om å legge seg litt lenger bort bør tåles.

Link to comment
Share on other sites

:shock: nei nå har jeg hørt dette også! :roll: greit å ta hensyn hvis man kommer med ei 375 eller grovere men meg bekjent er banene for alle(virker ikke slik)hadde noen pepet meg ut på banen ja så skal jeg si at det hadde blitt faen på jord! :twisted: vi har ett par slike idioter som kun skyter med 6,5 her og de anser at det kun er dette caliberet som gjelder til all jakt og skyting på banen her på åndalsnes(tok en snakk med dem og etterpå så var det slutt på klaginga )her i jeger foreninga er det heldigvis flere som skyter med grovcaliber og vi skyter akkurat like mye som alle de andre :mrgreen: hvilken bane er det snakk om :?: og sako 3006

har du større rett til å skyte på banen,betalt mer eller bare rett til å være der enn mannen med grovcaliber ?greit hensyn skal taes :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har man ei bråkebørse, så må gjerne sidemannen/kvinnen innrette skyting "mellom skuddene". Da er det vel greit å innta skytebanens ytre perifieri dersom det er ledig plass.. Ellers gjelder normal folkeskikk der som overalt ellers, å la både børser og skyttere kjøle seg ned ett par minutter med en liten prat.

 

Jeg synes forresten det er mer irriterende med tomhylser i bakhodet og nakken. At enkelte på død og liv skal jokke sluttstykket fort som f..... når skuddtakten ellers er på munnlader nivå, er ett av skytebanens store mysterier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg å en kompis lå på isen å skøyt istapper på andresiden av et vann, jeg lå med en 7mm Rem Mag uten rekylbrems eller noe. kompisen hadde en 300 RUM med munningsbrems på, når han sendte av første skuddet sklei han en halvmeter bak, og jeg som lå 2m lengre bort kjente et bra trykk, men klaging... neei :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

meg bekjent er banene for alle(virker ikke slik)
Joda, banene er for alle (som har rett til å være der). Både for de som liker magnummer med masse smell og blåst og for de som skvetter når sidemannen banker en pokkers støvsky opp fra standplass for hvert skudd. Derfor var det to stykker som nylig foreslo de noe utskjelte og antikvariske fenomenene "hensyn" og "høflighet". Fra begge sider.

 

Innlegget ditt gir meg to bilder inni hodet mitt:

1: "Faen, litt må du da tåle, di jæ... pyse"

2: "lufta-er-for-alle - lufta-er-for-alle - lufta-er-for-alle - lufta-er-for-alle!"

 

sako 3006 har du større rett til å skyte på banen,betalt mer eller bare rett til å være der enn mannen med grovcaliber ?
Nei, hvor i alle dager i innlegget mitt er det du leser dette? Hvis du leser innlegget skikkelig bør du kunne se at jeg preker hensyn og folkeskikk fra begge sider, for at man skal kunne skyte på banen i like stor grad uten å irritere hverandre
Link to comment
Share on other sites

Jaja ikke greit å ha magnum på skytebanen, selv anser jeg såvidt 7mm RM som noe skikkelig magnum patron ( de finnes mye mer ekstreme varianter av magnumer )

Ble buet på igjen av "naboen" og beordret lenger frem av standplassleder. Selv om jeg låg like greit som alle andre. En eldre kar klaget på smerter i hodet pga skytingen min?

Får stadig kommentar i negativ retning på kaliberet ved besøk på skytebanen. Rifla er en helt standard Rem 700. :(

Får vel bli demper på den etterhvert............

 

Når eg var på skytebana sist drog eg fram 375 H&H`en. Ingen klaga over smellen, men fleire stykker samla seg rundt for å sjå når eg skaut med "kanonen" og tykte tydeligvis dette var sværa greier. Alle fekk tilbud om å prøve, men samtlige takka høflig nei :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er ingen problemstilling på banen jeg bruker. Men om så hadde vært? Hvor mye hensyn skal en ta? Jeg skyter selv med en nedkorta .375 H&H og her ligger vi med 30 cm mellomrom bortover når det er jegertrening. Skal jeg ta så mye hensyn at jeg må kutte ut å skyte med denne rifla? Smellen og blåsten vil jo være der uansett hvor mye jeg måtte si ifra på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Det eg ser for meg er å gje beskjed om at børsa di sannsynligvis smeller litt ekstra. Tilby deg å ligge på siste skiva, gjerne med litt avstand til nestemann. Gjerne spør om det er nokon som tåler litt ekstra smell, som kan ligge ved siden av deg. Og passe på at ein ligger bra langt framme på standplass.

Uansett er dialog tingen.

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg skyter selv med en nedkorta .375 H&H og her ligger vi med 30 cm mellomrom bortover når det er jegertrening. Skal jeg ta så mye hensyn at jeg må kutte ut å skyte med denne rifla? [...]

 

Tja, om ikke noe annet går får du og de på hver side av deg skyte "etter hverandre" da. De skyter først, setter seg en meter bak og du starter. Tar det riktignok 3 minutter ekstra venting før alle kan gå fram å lappe, men det tåler dere nok... Alternativet er jo at han vedsiden av deg må gå hjem, fordi du bare må gjøre akkurat som det passer deg.

 

Poenget er vel helst at om du/alle prøver å finne en dugelig løsning, så går alt så mye bedre. 8)

Link to comment
Share on other sites

Alternativet er jo at han vedsiden av deg må gå hjem, fordi du bare må gjøre akkurat som det passer deg.

 

Eller at jeg ikke får skyte forde det ikke passer naboen at jeg skyter med noe som smeller litt mer enn han er komfortabel med.

Med den pågangen det har vært på banen her den siste tida, må en bare legge seg ned å skyte når det er ledig skive. Ikke bestandig det går ann å ta alle mulige hennsyn.

Link to comment
Share on other sites

Herregud, nå synes jeg en del her er unødvendig vrange. Hvordan får dere "hensyn" til å bety "legge seg flat for alles minste vink"?

 

Ja, man skal da få lov til å trene med børser som smeller litt ekstra. Men du skal være passe r*vhøl om du ikke vil vurdere en løsning som også gir plass til en som ikke liker slikt. Hvor vanskelig er det å spørre om noen andre kanskje kunne tatt plassen hans? Det er garantert noen der som gir katta i litt blåst. Hvor vanskelig er det å kommunisere sammen så dere skyter annen hver gang? Et lite vink for å vise at det snart smeller?

 

Ærlig talt, hvis to jegere på samme bane ikke kan løse et slikt problem har vi tapt den dagen noen vil rasere jakten for oss.

Link to comment
Share on other sites

Buing på ei skytebane for at det smeller?!? nei DER går grensa! Slike folk tar jeg ikke hensyn til!!

Om man ikke tåler det smeller av ulike kraftighetsgrader på en skytebane burde man heller finne seg noen strikkepinner!

 

En ting er børser med rekylbrems, det har jeg full forståelse for, men ei vanlig jaktrifle? gå å strikk...

Link to comment
Share on other sites

Buing på ei skytebane for at det smeller?!? nei DER går grensa! Slike folk tar jeg ikke hensyn til!!

Om man ikke tåler det smeller av ulike kraftighetsgrader på en skytebane burde man heller finne seg noen strikkepinner!

 

En ting er børser med rekylbrems, det har jeg full forståelse for, men ei vanlig jaktrifle? gå å strikk...

 

Må si meg helt enig i dette. Kan ikke si at når jeg går og legger meg på siden av en så spørr jeg ikke akkurat om det går greit at jeg legger meg her, eller skal jeg flytte meg fordi jeg skyter med 358 nm. Aldri sett eller hørt om noen syte om smell på banen i hele mitt liv. Er det noen som ikke liker smellen så får de heller legge seg på siden av en som ikke skyter med "grove" kaliber da. greit nok om det er munningsbrems, men om man skal ha et så grovt kaliber at man må ha munningsbrems for å klare å skyte presist med det, så kan man like gjerne kjøpe et annet kaliber (trenger ikke diskutere dette da jeg ikke kommertil å svare på det uansett)

Link to comment
Share on other sites

Viss man kommer til skytebanen og forventer bare mellomklassesmeller kan man dra hjem. Skytebanen er fri for alle enten det smeller fra 222 eller 375 rum. Syns man det smeller mye får man enten skaffe seg bedre hørselvern, eller man får ha propper innenfor hørselverna, enkelt og greit. Det går ikke an å komme på banen å si "jeg vil ikke at du skal skyte ved min side fordi det smeller så høyt, finn deg en annen plass" Det vil bli forskjellsbehandling etter kaliber. Men har man et opplegg som sier at magnumkaliber skyter her, og standardkaliber skyter der, så blir saken noe annet. Det kunne vært en løsning for de skytterbanene som har dette problemet. På vår bane har jeg aldri hørt om problemet. Selv har jeg en 338 wm som det smeller ganske kraftig av, men har aldri hørt noen klage på smellen!

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt skal man ta hensyn til andre skyttere på bana, innen rimelighetens grenser. Men uansett, hvis eg ikkje husker feil, er det berre standplassleder som kan "kjefte"/kritisere din oppførsel på bane. Hvis sidemann eller andre står der røde i trynet, knurrer om at din rifle smeller, rifla ser slem ut, reima har feil farge, etc., er det bare å be vedkommende snakke med standplassleder om det som plager han eller holde kjeft. Og samme faen, så lenge kaliber og/eller våpen er godkjent for bana og smell er noko man jo kan forvente på ei skytebane, bør man kanskje telle til ti og tenke litt over kva man sier før man klager neste gang. I det minste kjøpe seg et skikkelig hørselvern..

Link to comment
Share on other sites

Hehe da må jeg nesten fortelle om en episode på den lokale (6,5) bana. en kveld vi skulle på bana og skyte flere av oss værstinga. bjørn med 300 ultra øyvind med 375rum jeg bare en 300 winmag. bjørn var vel den første som kom inn på standplass og la seg ned og ladde opp. Formannen i skytterlaget var standplass leder og ga ordere fyr hehe, Bjørn fyrte av et skudd så det dryssa bøss av taket inne på standplass,standplass ledern skvatt vel 20cm av betongen og var helt hvit i maska av skrekk. Da fikk han sin ild dåp i magenum tru jeg. Vi ble ikke jaga noen av oss,men så klart noen av gammle kara bak standplass surva over smell. Men vi skyter da prøva på første gang,og vi trenger ikke en gang skyte den i benket etter alle har dratt fra bana. hehehe. Men en skal ha respekt for andre, er ikke tøft med tinitus

Link to comment
Share on other sites

På skytebanen som jeg bruker bestiller en tid via tlf i forveien. Når du kommer blir du "automatisk" tildelt plass( skive nr).

En har sikkert 15-20min på noen serier før neste lag skal inn. Noe kludrete blir det å ta hensyn til alles behov, men det kan la seg gjøre.

FKS

Mulig en kan "laine" opp fra venstre mot høyre= luftgevær, salong, 22 hornet, 223, 6,5, 308, 3006 osv og verstingene helt til høyre utenfor sideveggen ( i åpent lende i en jordhaug)

Men så må det jo tas spesielle behov itillegg.

Liker du fargen på skyteskoa til naboen, har han rett kikkertsikte les: dumt å ligge med billig-utgave av en kikkert visst du har dyr øst europeer selv.

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir det samme som å forlange at ungene i barnehagen skal holde kjeft når du befinner deg der. Klart, man trenger ikke legge seg lengre bak på standplass bare for å være en pi**, men ingen kan forlange at når jeg er her så skal du ikke skyte

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel egentlig en liten sak. I trådstartes innlegg står det at han ble bedt om å legge seg litt lenger fram (selv om han lå på linje med de andre). Det er da ikke noe problem å flytte seg noen cm hvis det gir de andre en bedre dag på banen. Ingen ble nektet å skyte med grovt skyts. Man trenger jo ikke være trassig bare for å være det.

 

Så lenge man skyter med kaliber som banen er godkjent for så skal man selvfølgelig få skyte. Men hvis man kan hjelpe hverandre til å få en bedre dag på banen så må da det være fint. Det skal jo være artig å skyte, for alle.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man drar på skytebana og skyter med noe som er lovlig så mener jeg folk kan klage alt de vil. Sånne folk bør man ikke ta hensyn til, da de som regel surver over alt mulig. Grunnen til at de har blitt sånn er at det er alt for mange som har tatt hensyn til sytinga og klaginga dems tidligere! Tåler de ikke at det smeller på ei skytebane får de finne på noe annet, mener nå jeg.

 

Er de skuddredde så er det startpistoler å få kjøpt. Da får de sitte hjemme og øve seg på skudd før de skal på bana. Ørepropper inne i hørselverna er også greit, da jeg har sett at de som klager har 50-år gamle hørselvern av billigste sort som ikke er beregnet på skytebanen :) Er de så nervøse at de ikke tåler at det smeller litt så burde de ikke hatt lov til å ha våpen! Sånn forb***a tullprat som dette irriterer meg noe så inn i hæ***te.

Link to comment
Share on other sites

Er man på ei skytebane må man vel jaggu tåle at det smeller! Er rimelig sikker på at det ikke står skrevet noe sted at alle som har børse med fæl "smell" må ligge en stubb unna de andre som skyter, eller vente til en blir alene.

Satt ved siden av en kar som skaut med .338 på et jaktfeltstevne i vinter. Var det behagelig å skyte for meg? -Nope, men det er ikke noe som sier at han ikke hadde rett til å skyte med den børsa.

 

Sånne ting som trådstarter beskriver syns jeg blir for dumt!

Link to comment
Share on other sites

No helde vi forresten på å glømme å hetse DFS her. Det er tross alt dei som er vanskelege, som ikkje tar hensyn og som legger begrensingar.

Med dei flotte holdningane og samarbeidsviljen som vi ser i denne tråden er det skandale at ikkje DFS tar i mot alle med opne armar :!:

Hva er det du insunierer..?

Du er den første som nevner DFS så vidt jeg kan se, spar deg, den diskusjonen har en annen tråd.

Trådstarter nevnte ikke et døyt om DFS, det kunne like gjerne vert gjegere.... Makan til feilplassert sarkasme!

 

En ting er å legge seg lenger frem på plassen sin, men å vente med å skyte til det passer skotredde strikkehøner er det dummeste jeg har hørt, har null forståelse for problemstillingen.

 

Bruk hørselvern, arbeid ferdig!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes denne tråden illustrerer på en glimrende måte hvor gode sjanser det er for at jegere og skyttere skal klare å snakke som folk og trekke sammen. Når man er i stand til å forstå hverandres synspunkter i en så liten og bagatellmessig sak på en slik glimrende måte, virker dette lovende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet, du ligger på ei skytebane, plasserer deg så langt frem som praktisk mulig og skyter med det jernet du har.

 

Hvilke andre hensyn kan du ta om ikke det er bare å velge å vrake i ledige "hensynsmessige" plasser..??

 

Klart dette blir for dumt å krangle om, det er jo inget problem.

Link to comment
Share on other sites

En ting som er veldig ubehagelig uansett kaliber er hvis en ikke sitter-ligger-står på noenlunde linje er trykke fra pipe munning, deltok på et jaktfelt stevne i fjor som standplass ledern var en "cowboy" der ble vi sittene på skrå oppå en snøhaug, Dette er om en sikkerhets faktor inne i bilde, sniper arne satt til venstere for meg og di andre i rekke bakover,fikk så trykk i tinninga så det var ubehagelig. Her kunne standplass leder flytta litt på skyttera og ting kunne vært ungått.

hva om en hadde detti bakover i det en skyter? Derfor skal skyttera sitte på linje

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...