Jump to content

sommerskinn - noe å samle på?


postjegerolaii

Recommended Posts

Hei alle dere erfarne!

 

Har tenk å begynne og jakte rev når jakta starter 15. juli, og lurer på om sommerskinnene til reven er noe å samle på? Vet jo at vinterskinnene er mye finere, men er det kanskje også mulig å ta vare på sommerskinnene? Og hvordan bør man i så fall behandle skinnene?

Link to comment
Share on other sites

En rev med sommer pels er ikke no å ta vare på. Er i hvertfall ikke no å få igjen for skinnet. Uansett hvilket kaliber du bruker, vil jeg anbefale å bruke ekspanderende kule. Selv bruker jeg varmint kule (v-max) i 22-250 og er veldig godt fornøyd med effekten den gir :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei sommerskinn er ikke mye å samle på. Jeg bruker ei Star Baikal rifle i 222 rem. På den har jeg en 3-9/40 kikkert, er veldig fornøyd med den rifla, billig var den og. På rev bruker jeg blyspiss. Har fått ladet noen skudd i 40 grains v-max, disse skuddene bruker jeg hvis jeg skal ta være på skinnet, men da må man ikke treffe bein for da blir det ei stor flenge i skinnet, inngangshull. Anbefaler ikke helmantel på rev men noen mener at det går helt fint, men avhenger av at du får skikkelige gode treff. Har ikke skutt rev med helmantel så jeg videreformidler bare andres erfaringer/meninger, men det er lov. Gå inn på Norges jeger og Fiskeforbund der ligger det et hefte om Jakt og fangst av rødrev står mye nyttig der om våpen, jaktformer,behandlig av skinn etc, kan lastes ned.

Link to comment
Share on other sites

Sommarskinna er vel ikkje mykje å ta vare på nei. Det måtte i så fall vere til eigen bruk på veggen heime som eit minne etc. Du vil i alle fall aldri få noko særleg betalt for sommarskinn.

 

Eg ville brukt ekspenadrande kule som so mange andre her har nevnt. Av kaliber blir det vel bruka det meste frå 22wmr til 30-06 og grovare for den del. Kulevalg er mest kritisk på dei minste kalibera.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...