Jump to content

Kaliber til dame/juniorskytter


Recommended Posts

Hei, er fersk i denne sporten, jeg og min bedre halvdel har startet opp, hun venter på papirer fra politiet. Har ett spørsmål til dere ang kaliber til henne. Ser der er en del meninger rundt dette som alt annet, noen liker mora og noen dattera, jeg liker begge :D

Hvilken kaliber er "best" med hensyn til rekyl, tyngde mm. Pris ammo er ikke det største temaet da det blir lading på kjøkkenbenken.

 

Skulle kanskje nevnt at dette gjelder Pistol :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

siden du nå er under praktisk skytedelen antar jeg du skal ha noe som du kan bruke i en av klassene..

 

Glock cz 75sp-01 shadow er fine nybegynnervåpen og vidrekommende våpen for å skyte production. du lader 9mm til ca 1 kr. og kjøper fabrikkammo til alt fra 1,45-4 kr skuddet.

 

er også greit å ha en 22LR å trene med. da skyter du for ned mot .35 kr skuddet om du har kjøpt til en god pakkepris..

 

min lille mening bare:)

Link to comment
Share on other sites

Cal .22 er en selvfølge.

Lurte litt mer på om 9mm eller 40-45 er "bedre" for en med litt mindre tyngde bak, og for håndledd med hensyn til følt rekyl. (har selv kjøpt meg 9 mm Tanfoglio Stock II. og en X-esse 22.)

Har kikka på mye forskjellig, så type/fabrikat er greit.

CZ Shadow er absolutt en alternativ pistol ja.

Mere om følt rekyl er skarpere i en 9mm eller en 40-45 osv.

Link to comment
Share on other sites

Dette er veldig individuelt.

 

Min bedre halvdel, som er lita og lett og dessuten utstyrt med ganske små hender, skyter 40 i standard med en commanderlengde SVI/STI custom sak. Men hun vil være den første til å inrømme at dette kanskje ikke er ideelt. Men hun har ikke problemer med SVI grepet når hun har den korte SVI trigger incerten.

 

Hilde Nakling, som er en av de aller beste damene våre, har fundert mye, testa mere og konkludert med at 9x19 i standard vil lønne seg for henne framfor major pga den ekstra tiden hun bruker på rekyloptak i 40. Hun skyter Sphinx 3000 i standard nå.

 

Tanfoglio Stock 2 og CZ SP01 shadow er bra alternativ i prod, men for små damehender kan det være vanskelig å beherske DA avtrekket på første skudd rett og slett fordi det er for langt fram til avtrekkern.

 

Konklusjonen må vel bli at hun bør prøve noen forskjellige alternativer. Har hun små hender kan det godt hende at Hildes oppskrift på CZ-type grepsprofil og 9x19 i standard er den mest farbare veien.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Eller SIG P226 SCT, med 20 skudds magasiner, så slipper hun å lade om så mange ganger :mrgreen:

 

Har du tatt den inn til riket da, via offesielle kilder kommer den ikke. Ettersom jeg har signaler om en 9 mm kjøpetillatelse i posten de nærmeste dagene så hadde det vært av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Hilde Nakling, som er en av de aller beste damene våre, har fundert mye, testa mere og konkludert med at 9x19 i standard vil lønne seg for henne framfor major pga den ekstra tiden hun bruker på rekyloptak i 40. Hun skyter Sphinx 3000 i standard nå.

 

Tanfoglio Stock 2 og CZ SP01 shadow er bra alternativ i prod, men for små damehender kan det være vanskelig å beherske DA avtrekket på første skudd rett og slett fordi det er for langt fram til avtrekkern.

 

Konklusjonen må vel bli at hun bør prøve noen forskjellige alternativer. Har hun små hender kan det godt hende at Hildes oppskrift på CZ-type grepsprofil og 9x19 i standard er den mest farbare veien.

 

Dagfinn

 

Frk Nakling har meldt overgang til Tanfoglio custom GK, fortsatt i 9 x 19, et eller annet for ca 1 mnd siden.

Link to comment
Share on other sites

Eller SIG P226 SCT, med 20 skudds magasiner, så slipper hun å lade om så mange ganger :mrgreen:

 

Har du tatt den inn til riket da, via offesielle kilder kommer den ikke. Ettersom jeg har signaler om en 9 mm kjøpetillatelse i posten de nærmeste dagene så hadde det vært av interesse.

 

PM sendt

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på at ferske skyttere bør gå for .22 først. Bruke denne for å lære seg å skyte.

Siktebilde og avtrekk.

Når man skal over i praktisk, så er det vanlig å starte i produksjons klassen og da er 9mm som er ammoen.

Jeg har selv små hender(korte fingre) og endte med å gå for Smith and Wesson M&P9L og er veldig fornøyd med det våpnet.

Grepet kan endres i størrelse, slik at kan passe flere størrelser på hendene, og jeg slipper double action.

 

Og ikke minst jeg skyter med et ekte tjeneste våpen, og ikke noe som er skreddersyd til konkuranse :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og ikke minst jeg skyter med et ekte tjeneste våpen, og ikke noe som er skreddersyd til konkuranse :mrgreen:

 

Helt enig. Men jeg vet at jeg har skutt bedre med tungt våpen tidligere (SW5906TSW) og fått prøve Tanfoglio, Beretta, Spinx, 1 av Rinos Tanfoglio Open panger samt ikke minst CZ 75 SP-01 Shadow, og jeg skyter umiddelbart mye bedre med tungt våpen selv om jeg aldri har holdt i våpnet tidligere. Konklusjonen min er at HK P30, Glock og MP9 er laget for å bæres ikke skytes. Jeg er fullt klar over at det er personer som skyter knallbra med slike tjenestevåpen, men etter mitt syn sier det mere om skytter enn våpnet.

 

Så noen ganger må prinsippene falle for tallenes tale.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar, da blir det nok en 9 mm til henne og. Spørs om det blir en Tanfoglio til da :mrgreen:

Eller kanskje ikke noe lurt å ha samme hvis hun banker meg da har jeg ingenting å skylde på, så får finne noe dårlig rask til henne :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser absolutt ingen grunn til å kjøpe noe annet en SP01 shadow hvis hu skal skyte production.

 

Men hun bør jo få prøve noen forskjellige varianter før du handler syns jeg, og så velge selv.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...