Jump to content

Langholdsjakt/moral


G.Larson

Recommended Posts

Hvis målet er å jate på lengst mulig avstand, føler jeg at man fjerner seg fra jakt, og går over til skyting og slakt. Hvilke forsvarsmuligheter ar de jagede dyrene til å oppdage sine fiender når disse ligger med "presisjonsrifler" dippedupper og annet utstyr forbi deres sanseevner.

Da føler jeg at vi sankker om SLAKT, ikke JAKT

Av et ellers fornuftig innlegg mht. ditt synspunkt, så oppfordrer jeg deg til å tenke over dette utsagnet en gang til...Syntes jeg forstod av ditt innlegg at du var jeger? Sånne utsagn bærer preg av at vi er i krig med viltet, og det er ingen jegere jeg kjenner. Vi jakter med respekt for vilt, og av og til er gleden over felt vilt en blanding av vedmod og lykke. Hvertfall for meg.

 

Pokker, og jeg som har kjøpt inn alskens camo klær og blandet utallige scentstoppers :roll: (de beste lager du forresten selv nesten gratis)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde ikke tenkt å bry meg noe særlig her jeg heller, men klarer ikke helt å la være.

Først og fremst... Takk til Poacher og dere andre for en fin tråd (ikke denne). Masse bra dokumentasjon og ærlighet som mange ikke tør å legge ut.

 

Til dere som er så veldig opptatt av moral og etikk her inne.

Greit nok det, men er det helt gjennomtenkt, eller det bare når det er noe som ikke passer for dere?

 

Savner dere blypatronene vi hadde før? til tross for at vi i Norge har funnet ut at de er skadlige for miljøet. I Sverige er de jo fortsatt lovlige og jeg vil tro det er noen av oss som fortsatt bruker dem på jakt der borte. Har du fortsatt noen liggende hjemme som brukes opp her hjemme på berget når det er mørkt og ingen ser deg?

 

Bruker dere også helmantel på toppjakt eller på reven, til tross for at det er mer "drep" i en blyspiss patron, bare fordi det er lovligt? og fordi skinnet bilr fint.

 

Bruker du fortsatt 6,5en på elg, til tross for at ett større kaliber gir mindre sjanse for skadeskyting og har mer "drep"?

 

Muligt at dette ikke passer inn i deres sammenheng her, men...

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som ikke en kjeft her på forumet har nevnt enda, er sikkerheten.

Hvilke oversikt har man over bakgrunnen på 4 - 500meter og lengre.

 

kan det ferdes folk i nærheten, ikke nødvendigvis mellom skyter og vilt, men kanskje ytterligere 100 - 150m bak viltet?

Ikke en har nevnt dette!

Hvilke muligheter har en for å sjekke dette på disse hold og enda lengre hold?

Link to comment
Share on other sites

 

Rådyr som står med hodet ned og ørene framover/i ro og beiter rolig forsvinner ikke på 0.4 sekunder

 

 

Riktig. Men et Rådyr bruker 0.1 sek på å løfte en bakfot, vri seg bakover for å klø seg bak øret.

De som mener det handler om å studere dyras atferd og kan forutse en slik bevegelse tror jeg bør tenke seg om.

 

Ellers vil jeg takke Poacher for en glimrende tråd, blandt mange andre fra han.

Håper du ikke gir deg med dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å mene mye om dette temaet, men har ett innspill (som er uavhengig av dette spesifikke temaet). Dersom du selv opplever at du står i et dilemma, og ikke er sikker på hva du skal gjøre/mene så kan det være lurt å stille deg noen spml. Svarene på spørsmålene vil etter all sannsynlighet gi deg en bedre vurdering på hva du skal gjøre/mene.

 

- Jus: Er det lovlig? Svar ja eller nei

- Identitet: samsvarer det med verdigrunnlaget vårt? I dette tilfellet oss jegere

- Moral: er det rett? samsvarer det med din personlige moral, og allmenne oppfatninger om hva som er rett og galt?

- Omdømme: beholder vi vår troverdighet? Vurder valget ut fra hvordan de vil påvirke vår troverdighet

- Etikk: lar det seg begrunne? To viktige begreper her er likhetsprinsippet og offentlighetsprinsippet. Like tilfeller bør behandles likt. Forskjellsbehandling forutsetter at vi kan peke på en moralsk relevant forskjell. Off.prinsippet: tåler det dagens lys?

- "Økonomi": "lønner" valget seg?

 

Lyser det "rødt" på en eller flere av spml/temaene så tyder det på at valget ditt er kontroversielt/omdiskutert/"feil".

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er å jate på lengst mulig avstand, føler jeg at man fjerner seg fra jakt, og går over til skyting og slakt. Hvilke forsvarsmuligheter ar de jagede dyrene til å oppdage sine fiender når disse ligger med "presisjonsrifler" dippedupper og annet utstyr forbi deres sanseevner.

Da føler jeg at vi sankker om SLAKT, ikke JAKT

Av et ellers fornuftig innlegg mht. ditt synspunkt, så oppfordrer jeg deg til å tenke over dette utsagnet en gang til...Syntes jeg forstod av ditt innlegg at du var jeger? Sånne utsagn bærer preg av at vi er i krig med viltet, og det er ingen jegere jeg kjenner. Vi jakter med respekt for vilt, og av og til er gleden over felt vilt en blanding av vedmod og lykke. Hvertfall for meg.

 

Pokker, og jeg som har kjøpt inn alskens camo klær og blandet utallige scentstoppers :roll: (de beste lager du forresten selv nesten gratis)

 

Med dette utsagnet mener jeg at jakten blir mer en skyteteknisk øvelse for å legge ned et bytte, enn at en som jeger må bruke sine ferdigheter som camo :wink: , snike seg innpå, legge seg i skjul, bevege seg i terrenget som gjør at en ikke blir oppdaget av dyrene en jager e.t.c.

Mener selvsagt at vanlige jegere ikke er i krig med viltet.

Kan ha en viss forståelse for de bøndene som føler seg i krig med visse skadedyr (f.eks. hjort) som gjør store skader på avlingene. Snakket nettopp med en bonde som var fortvilet over to kolle som gikk på innebøen på høylysdag og beitet ned det beste slotteområdet, samtidig som han fikk mye drit i siloforet.

Han fikk ikke felt disse som skadedyr.

Link to comment
Share on other sites

Med dette utsagnet mener jeg at jakten blir mer en skyteteknisk øvelse for å legge ned et bytte, enn at en som jeger må bruke sine ferdigheter som camo , snike seg innpå, legge seg i skjul, bevege seg i terrenget som gjør at en ikke blir oppdaget av dyrene en jager e.t.c.

Ok, men uansett beveger du deg inn på et område der "min" jaktform er jakt, og "din" ikke er det...I dette tilfellet langt hold.

Åtejakt på rev? Posting i låven på bøen? Det som er jakt for noen, er det ikke for andre. Vi som jegere er ikke tjent med at noen andre jegere kategoriserer andres jaktmåte på som slakt.

Link to comment
Share on other sites

Med dette utsagnet mener jeg at jakten blir mer en skyteteknisk øvelse for å legge ned et bytte, enn at en som jeger må bruke sine ferdigheter som camo , snike seg innpå, legge seg i skjul, bevege seg i terrenget som gjør at en ikke blir oppdaget av dyrene en jager e.t.c.

Ok, men uansett beveger du deg inn på et område der "min" jaktform er jakt, og "din" ikke er det...I dette tilfellet langt hold.

Åtejakt på rev? Posting i låven på bøen? Det som er jakt for noen, er det ikke for andre. Vi som jegere er ikke tjent med at noen andre jegere kategoriserer andres jaktmåte på som slakt.

 

Vil både både kalle: Åtejakt på rev? Posting i låven på bøen? for akseptable jaktformer. I forhold til mitt utsagn "slakt og ikke jakt" føler jeg at det blir blinksyting på dyr på lange avstander, for at jegeren/skytteren skal få bekreftet sine skyteferdigheter, ikke jaktferdigheter.

Når man hører at noen legger ned et bytte på over 400m, er dette en god skytter, eller en god jeger?

 

I forhold til noen av de som her på forumet driver med langholdsjakt vil jeg ikke kunne si om det er uforsvarlig da jeg ikke kjenner dem, men har en stor respekt for deres fagkunnskap som de har delt med oss andre middelmådige skyttere.

At de har enormt gode skytekunnskaper og ferdigheter vil jeg ikke trekke i tvil, og heller ikke deres jaktmoral som jegere. Problemet er at de finnes svært få jegere med slike ferdigheter, og problemet blir at uansvalige jegere føler at det blir legitimt å utøve sånn jakt når andre gjør det.

 

Hvis dette utarter seg (humoristisk ment), og vi får en utvikling på jaktutstyret med rifler i kaliber 300 SuperUltraMegaDuperMagnum, med innebygd gyrostabilisering på løpet, Kikkertsikte med datastyrtmultiretikel, med vindmåler, tempratur, høyde og luftfuktighetsmåler med avstandslaser, som automatisk vil korrigere det datastyrtemultiretikkelt i de fleste situasjoner. Man kan da ligge på 2000m avstand i sitt medbrakte mobile jakttårn, å skyte på alt lovlig vilt.

Er dette fremdeles jakt ?

 

Det jeg prøver å formidle er at man ved en viss avstand til viltet, begynner å fjerne seg fra langholdsjakt, til langholdssyting på levend vilt. Hvor den grensen går er jeg selv usikker på, men av de erfaringe jeg selv har i forhold til at viltet kan sense deg som jeger, og ser på deg som en trussel kan i visse tilfeller være opp til 400 meter.

 

Har selv noen posisjoner i mitt vald der en lett kan felle viltet under gode forhold opp avstander på 500m. Av respekt for viltet, for mange usikkerhetmomenter i forhold til jakt på lange hold, og ikke minst begrensninger på egne skyteferdigheter, gjør jeg det ikke.

Men jeg har tenkt å sette opp en hjortfigurblink en dag, for å se om jeg har de skyteferdighetene som trengs.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

klippklipp

 

Har selv noen posisjoner i mitt vald der en lett kan felle viltet under gode forhold opp avstander på 500m. Av respekt for viltet, for mange usikkerhetmomenter i forhold til jakt på lange hold, og ikke minst begrensninger på egne skyteferdigheter, gjør jeg det ikke.

Men jeg har tenkt å sette opp en hjortfigurblink en dag, for å se om jeg har de skyteferdighetene som trengs.

 

MADMADS

 

Dette er ikke den beste fremgangsmåten for å finne ut om du har den skyteferdigheten og kunnskapen som trengs. Det du trenger å gjøre er en hel del, men blant annet mener jeg du bør kunne treffe HVER gang på 800 meter ( om ikke mer) før du tenker på å jakte på 500m.

Du har også beskrevet den sikre metode for en hel masse mennesker rundt om i det ganske land for å gå i fella.

Man setter opp en hjorteblink, knaller litt, husker treffene og ikke bommene, og så en dag står hjorten der. "Hva faen, hvis Poacher kan, kan vel jeg " Og så går det dårlig. Husk også hva folk har sagt om kuler, effekt og denslags.

Link to comment
Share on other sites

klippklipp

 

Har selv noen posisjoner i mitt vald der en lett kan felle viltet under gode forhold opp avstander på 500m. Av respekt for viltet, for mange usikkerhetmomenter i forhold til jakt på lange hold, og ikke minst begrensninger på egne skyteferdigheter, gjør jeg det ikke.

Men jeg har tenkt å sette opp en hjortfigurblink en dag, for å se om jeg har de skyteferdighetene som trengs.

 

MADMADS

 

Rettet litt på innlegget ditt Streken så folk ser hvem du egentlig har sitert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

At de har enormt gode skytekunnskaper og ferdigheter vil jeg ikke trekke i tvil, og heller ikke deres jaktmoral som jegere. Problemet er at de finnes svært få jegere med slike ferdigheter, og problemet blir at uansvalige jegere føler at det blir legitimt å utøve sånn jakt når andre gjør det.

Det blir deres problem. Alle må vite sine begrensninger. På lik linje med at ikke alle kjører som Petter Solberg selv om alle stadig vekk ser at han gjør det.

Men en god skytter KAN bli en god jeger, mens en dårlig skytter aldri kan bli det.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal først og fremst forvalte viltet. Dvs ta ut et visst antal for at stammen skal være mest mulig levedyktig. Så lenge det gjøres uten unødig lidelse for viltet, spiller det da ingen rolle hvordan jakten utøves. Sakset fra Wikipedia:

Jakt er det å spore opp og felle ville dyr eller fugler som kan være matnyttig eller ha annen verdi for jegeren.

Link to comment
Share on other sites

Eg er stadig skuffa over debattnivået i denne tråden. Dels avdi dei som kjem med saklege innspel vert møtt med synsing og personlege motangrep som ikkje er rotfesta i fakta, dels avdi mykje av tråden dreiar seg om ei einskild hending med rådyrjakt på + - 400 meter.

 

Sjå berre på amerikanarane sine debattfora (døme: Nosler.com) der skytterar som har felt vilt på 500 meter blir møtt med "good shooting" og spørsmål om kva våpen, kaliber og kule i staden for lange moralutgreiingar og avsporingar som det har vore rikelig av i denne tråden.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

For meg er den største gleden å kunne felle viltet etter store utfordringer med å komme meg så nærme som mulig. Derfor er buejakt og revolverjakt det som blir prioritert på utenlandsturer i fremtiden. Jeg regner med at de fleste repsekterer mine ønsker om hva som gir meg den store jaktgleden. På den andre siden kan andre ha den ultimate jaktgleden av å trygt og sikkert kunne felle dyr på 400 meter+. Dette respekterer jeg fullt ut, selv om jeg ikke skjønner det da jeg har andre syn på saken. Like fullt ut handler dette om å respektere andres syn på hva som gir den ultimate jaktgleden innenfor alle gitte lover og regler. Hvor uenige vi enn måtte være så bunner det ut i hver enkelt jegers ønske om jaktform.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Petter Solberg blir nevnt her flere ganger som en god sammenligning. Han har da noen turer i grøfta i løpet av sesongen.

 

(Fordelen til langholdsjegere er jo at han bare kan la være å skrive om det hvis han havner i grøfta.) :|

Link to comment
Share on other sites

(Fordelen til langholdsjegere er jo at han bare kan la være å skrive om det hvis han havner i grøfta.) :|

 

Og akurat det tror jeg mange her inne gjør. Når jeg ser på mye av skytinga som foregår rundt omkring på diverse baner for tida så samsvare ikke det med

hvor få som faktisk skriver om ett dårlig plassert skudd i viltet. Eller egne ettersøk og egne tap av påskutte dyr.

99,99% av alle bilder og historier her viser bare fram solskinnshistoriene.

Dette tror jeg kommer av at folk ikke vil ha samme kritikken og dritten jeg fikk når jeg var ærlig å fortalte akurat hvordan jakta hadde vært.

Med bomskudd, dårlig plasserte skudd osv.

Jeg mistenker at dette er noe av grunnen til at jegere lar være å skrive om da de "havna i grøfta".

Link to comment
Share on other sites

[

-vil ikke det at man drar ut holdene øke sjansen for skadeskyting?

Ikke nødvendigtvis.

den vil jeg få forklart og begrunnet.

(selvfølgelig forutsatt samme jeger' date=' samme størrelse "blink", å alle andre faktorer like, så klarer jeg ikke se hvordan kortere hold IKKE fører til større sjans for å treffe............. kortere hold gir kortere flygetid, større "blink", mindre vindavdrift, skytetekniske feil gir mindre konsekvenser, osv)[/quote]

Tja du eliminerer jo nettopp den tingene som gir grunnen til at ting ikke nødvendigtvis er bedre på la oss si 100 som på 200m. Nemlig viltets oppførsel.

 

Først og fremst så er det altså dyrets oppførsel jeg legger til grunn for at det ikke nødvendigtvis er bedre å skyte på 50 enn på 150m (eller mer om man er sikker på hva man holder på med og forholdene ellers ligger til rette for det).

 

Uroligt dyr som hele tiden presenterer skrå og vansklige vinkler, og en utolmodig jeger som klemmer i vei på la oss si 50m hold. Resultat. vomskudd/beinskudd, kansje ikke gjennomskyting eller tilstrekklig penetrering. Og man har ett saftigt ettersøk på gang.

 

Kontra mere tolmodighet, vente til en god skuddsjangse presenterer seg selv. Gjerne på 150m for den del, og helst med ett beitende dyr i fulstendigt ro (ja rene papp skytinga om man vill). Rsultat? ja man skal gjøre mye galt for å gjøre seg bort på ett slikt skudd (forutsatt at en er erfraren nok til å lese dyrets oppførsel), og da er det ikke vind eller annet som er faktoren, uten om skytteren selv.

Jeg er av den mening at man helst skyter på beitende dyr, og har tolmodighet til at man får vinkler som er såpass gode at sjangsen for skadeskyting reduseres. Om dette er på 50 eller 200m, spiller liten eller ingen rolle om man har kontroll på situasjonen. For egen del er evnene som skytter, såpass skrale, at langt for meg nok må sies å være ca 100m på storvilt i ro. Men for de som er normalt dyktige, så burde de kunne ha minst like gode eller bedre muligheter på 200m enn meg på 100m i en tilsvarende situasjon.

 

 

Kort, er dyret uroligt på 100m, er det bedre å vente til dyret eer roligt før skuddet tas. Om dyret går mot deg eller fra deg er ett fett, da ett roligt dyre er ett betydligt sikkrere mål å løse skudd mot.

Link to comment
Share on other sites

Slik at ved en evnt. neste gang, så skal jeg pakke inn historien? Alle dyr ble skutt under 75m og datt døde om i smellen? Med andre ord, så skal jeg ikke være ærlig?

 

Jeg synes du skal fortsette å være ærlig jeg :) , men du kan da umulig ha trodd at den aktuelle tråden ikke ville bli kommentert med kritiske penner?

 

Den ærligheten du viser i din flotte og underholdende fortelling vitner for meg om en genuin interresse som nok skygger for din evne til å se hvilken bakside denne medaljen du henger på brystet ditt har :(

 

Vi har alle jegere et ansvar for å tilstrebe en rask og human avliving av de dyr vi bestemmer oss for å prøve å felle, enten dyret står på 40 eller 400m. Det at noen synes det er helt greit å skyte et rådyr på 400m men ikke skjønner at andre synes det er galskap tror jeg er litt blendet av sin genuine interresse for emnet langholdsskyting.

 

Vi søker alle utfordringer rent jaktmessig, noen legger bort børsa og jakter med håndvåpen eller bue for å øke vanskelighetsgraden og spenningen, andre strekker strikken ved lengre og lengre skuddavstander som gjør at man før eller senere kommer til et skjæringspunkt der man innser sine begrensinger eller mislykkes i å komme videre i sin søken på ytterligere tilfredshet og utvikling.

 

Selv synes jeg det er utrolig spennende å skyte på lengre avstander, men har etter litt prøving og feiling funnet min egen begrensing som nok ligger en del meter unna Poacher sin kapasitet....

 

Skal man søke slike ekstreme skudd, som 400m+ og "Texas heart shot" som førsteskudd på et friskt dyr (OG ATPÅTILL FORTELLE OM DET TIL HELE NORGE) må man forvente å få mye pepper, da dette ligger så langt bort fra normal oppfattelse av jegermoral som man kan komme, iallefall dersom man ser på den generelle jegeropplæringen som vi alle har vært igjennom før vi kunne utøve vår sport på lovlig vis.

 

Mitt råd er å holde slike historier borte fra nettet, da de skader oss jegere mer enn de fryder oss :(

 

TALE ER SØLV, TAUSHET ER GULL! :D SKITT-JAKT!

Link to comment
Share on other sites

klippklipp

 

Har selv noen posisjoner i mitt vald der en lett kan felle viltet under gode forhold opp avstander på 500m. Av respekt for viltet, for mange usikkerhetmomenter i forhold til jakt på lange hold, og ikke minst begrensninger på egne skyteferdigheter, gjør jeg det ikke.

Men jeg har tenkt å sette opp en hjortfigurblink en dag, for å se om jeg har de skyteferdighetene som trengs.

 

MADMADS

 

Dette er ikke den beste fremgangsmåten for å finne ut om du har den skyteferdigheten og kunnskapen som trengs. Det du trenger å gjøre er en hel del, men blant annet mener jeg du bør kunne treffe HVER gang på 800 meter ( om ikke mer) før du tenker på å jakte på 500m.

Du har også beskrevet den sikre metode for en hel masse mennesker rundt om i det ganske land for å gå i fella.

Man setter opp en hjorteblink, knaller litt, husker treffene og ikke bommene, og så en dag står hjorten der. "Hva faen, hvis Poacher kan, kan vel jeg " Og så går det dårlig. Husk også hva folk har sagt om kuler, effekt og denslags.

 

Det er stor forskjell å prøv ting på blink enn på levende vilt.

Tro kansje du misforstår inlleget mitt med å sette opp en blink på ca. 400 m å prøve å treffe denne. Kan også sette opp en helfigur av noe annet for å teste skyteferdighetene mine.

 

Jeg selv ville ikke funne på å skyte på vilt på denne avstande da jeg synes det er uforsvarlig i forhold til mine skyteferdigheter, ulike usikkerhetsmomenter som jeg mener at det gjør slik jakt for vansklig/usikker.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
For å sette det hele på spissen: La oss si at det i Russland er lovlig og helt akseptert å jakte reinsdyr i flokk med AK-47 på full blås fra snøscooter. Hvor mange her ville dratt dit og deltatt på en slik jakt?

 

Nå klarer jeg ikke å holde kjeft lenger... :oops: Men jeg hadde deltatt... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For å sette det hele på spissen: La oss si at det i Russland er lovlig og helt akseptert å jakte reinsdyr i flokk med AK-47 på full blås fra snøscooter. Hvor mange her ville dratt dit og deltatt på en slik jakt?

 

Nå klarer jeg ikke å holde kjeft lenger... :oops: Men jeg hadde deltatt... :mrgreen:

 

så hvis det er ok blandt de lokale, så er det greit? ingen bremser på grunnlag av hva vi hjemme mener er moralsk holdbart??

 

jeg bare spør...

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg tolker Poachers setning sånn; Hadde ikke under noen omstendigheter giddet å vurdere et sånnt tilbud engang. Blir vel som å spørre Thor Hushovd; "Hadde du kjørt Tour de France hvis det var tillatt å bruke motorsykkel"?

 

Er du interessert i fluefiske er ikke dynamitt gangbart som agn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg tolker Poachers setning sånn; Hadde ikke under noen omstendigheter giddet å vurdere et sånnt tilbud engang. Blir vel som å spørre Thor Hushovd; "Hadde du kjørt Tour de France hvis det var tillatt å bruke motorsykkel"?

 

Er du interessert i fluefiske er ikke dynamitt gangbart som agn :wink:

vel, slik jeg leser det som står skrevet der så kan ikke jeg tolke det slik du tolker det.

 

for jeg tolker det helt motsatt......

Link to comment
Share on other sites

Det er mye mine moralske sperrer forhindrer meg i å gjøre, men som likevel ikke er straffbart :roll:

 

I denne tråden er det jaggu mange hyklerske formaninger, etter min mening :?

fortell hva som er hyklerske formaninger etter din mening.

eksempler ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv ville ikke funne på å skyte på vilt på denne avstande da jeg synes det er uforsvarlig i forhold til mine skyteferdigheter, ulike usikkerhetsmomenter som jeg mener at det gjør slik jakt for vansklig/usikker.

klippklipp

 

 

da tror jeg du bør legge geværet på hylla om du ikke kan avfyre skudd på 400 m!!!!!!!!!

Hva om du får et skadet hjortevilt på 400 m da??

tenker du da, jeg får krype innpå 50m å skyte for det sa: jegerinstruktøren på "jegerprøvekurset"?

 

 

Skyt på det holdet du vill å respekter andres hold og skytteferdigheter (om jeg vill skyte et rådyr på 400m så for faan skyter jeg på 400m basta...!!!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

da tror jeg du bør legge geværet på hylla om du ikke kan avfyre skudd på 400 m!!!!!!!!!

Hva om du får et skadet hjortevilt på 400 m da??

tenker du da, jeg får krype innpå 50m å skyte for det sa: jegerinstruktøren på "jegerprøvekurset"?

Eg trur nok heile utgangspunktet for debatten har vore førsteskot på friskt vilt.

Dei fleste er nok einige om at når det er snakk om skada dyr skal ein berre pøse på.

 

PS: utsagnet i den første setningen her bør du kanskje revurdere, trur du blandar begrepe kan og vil.

Eller meinar du verkeleg at alle som ikkje er villige til å skyte på friske dyr på 400m bør legge børsa på hylla?

Link to comment
Share on other sites

det vill vel være opp til hver jeger men de fleste skal og burde klare å avlive ett friskt og fint dyr på 400m selfølgelig med de rette forutsetningene!

Men føler man seg ikke god nok er det jo bare og øve : )

Link to comment
Share on other sites

Aasum skrev:

 

da tror jeg du bør legge geværet på hylla om du ikke kan avfyre skudd på 400 m!!!!!!!!!

Hva om du får et skadet hjortevilt på 400 m da??

tenker du da, jeg får krype innpå 50m å skyte for det sa: jegerinstruktøren på "jegerprøvekurset"?

....................................................................................................

 

Da er jeg ikke kvalifisert til jakt selv da.

Har aldri avfyrt skudd mot vilt på 400m, heller ikke 300m, kanskje nærmere 200m ett par ganger på flere 10-år.

 

Hvorfor får man ett skadet hjortevilt på 400m eller rettere sagt hvordan?

 

Oppskriften er enkel - skyt på for langt hold!

Har ingen tro pa at hjortevilt skadeskutt på 50 - 150m ikke lar seg felle før det er på 400m igjen.

Forøvrig etter skadeskytninger der vilt unnslipper i første omgang så bør man vente en tid før forfølgelse.

 

Ville for egen del ALDRI ha tømt ett riflemagasin mot skadet hjortevilt på 400m i panikk, bedre å holde hodet kaldt.

 

Spørsmålet er ikke hvor god en er til å skyte, men om en har en smule tid for ettertanke før en smeller av ett skudd.

Link to comment
Share on other sites

det vill vel være opp til hver jeger men de fleste skal og burde klare å avlive ett friskt og fint dyr på 400m selfølgelig med de rette forutsetningene!

Men føler man seg ikke god nok er det jo bare og øve : )

 

Synes det er noen utrulig unødvendige innlegg her.

Hva mener du her Aasum?? At alle skal kunne avlive et dyr på 400m???

Tror du har misforstått mye..

Jeg vet ikke hvordan rifla mi går på 400m engang. Jeg trener på 300m og synes til og med det er for langt til å skyte på friske dyr for mitt tilfelle.

 

Bør jeg da avstå fra jakt eller vente til jeg har øvd inn dette før jeg går ut i skogen? Gjør det meg dermed til en dårligere jeger enn deg???

 

Skulle holdt meg for god til å kommentert slikt men klarte ikke la være..

Link to comment
Share on other sites

nei du må bare skyte på det holdet du vill for meg, d jeg i utgangspunktet mente var at man bør lære seg å skyte på 400-500m i tilfelle d kommer SKADE dyr på det holdet.

jeg har selv skutt elg på drøyt 350m uten at det var noe problem....... akkurat samme som på 100!

men som sagt det er opp til hver enkelt

 

og at jeg kunne holdt meg for god til å mene noe om langholds skyting er jo en sak men jeg har en menig som det må være lov og si så får dere si hva fa... dere vill.

Link to comment
Share on other sites

det vill vel være opp til hver jeger men de fleste skal og burde klare å avlive ett friskt og fint dyr på 400m selfølgelig med de rette forutsetningene!

Men føler man seg ikke god nok er det jo bare og øve : )

 

Jeg er helt enig i at man kan forsøke skudd på skadet vilt på 400meter selv om det blir svært mange faktorer og tenke på.

Men her snakker du om friske dyr.

Dessuten mener jeg at man ikke (Bruker dine ord) skal og burde klare 400m for å drive jakt.

 

PS:

 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til står det heller ingenting om at du skulle avstå fra å mene noe om langholdsskyting.

Link to comment
Share on other sites

På 400m kan ett skadet hjortedyr oppføre seg på minst 2 måter.

 

1. Hjortedyret er i bevegelse.

 

Har man først skadeskutt dette dyret så syns jeg absolutt ikke at man skal forsøke flere skudd på denne avstand og slettes ikke når dyret er i bevegelse.

 

2. Hjortedyret står / ligger i ro.

 

Ville heller ikke her forsøkt noe avlivningsskudd.

Var det påskutt fra før på 400m så er sannsynligheten stor for en ny bom eller flere dårlig treff.

 

Var det påskutt på adskillig kortere hold ved første skudd, så kan avstandsforskjeller mellom hvilke avstand rifla er innskutt på og disse 400m være nok til at ytterligere skadeskyting/bom blir resultatet, og dyret er over alle hauger.

 

Jeg ville rett og slett latt dyret være i fred på 400m, merket meg stedet i terrenget hvor dyret var.

Tatt jaktradioen, eventuelt mobil og kontaktet personer med ettersøkshund.

Mens jeg ventet på personer med ettersøkshunder ville jeg ha roet meg ned, latt dyret være i fred og heller søkt mot det skadeskutte dyret med hund, kanskje greid å sette opp poster rundt det også hvis det var falt til ro.

Link to comment
Share on other sites

Støtter denne avgjørelsen 100% Celsius.

 

En annen faktor er jo at man må være helt sikker på at det er nettopp dette dyret som er skadet evt så kan første skuddet være bom. Dette blir også en utfordring å avgjøre på 400m.

 

Gjøres det slikt som du sier her mener jeg man har større kontroll på situasjonen enn å begynne påfølgende skudd..

Link to comment
Share on other sites

Asum skrev:

det vill vel være opp til hver jeger men de fleste skal og burde klare å avlive ett friskt og fint dyr på 400m selfølgelig med de rette forutsetningene!

Men føler man seg ikke god nok er det jo bare og øve : )

 

Poacher og Roe: Det hadde vert interessant å høre deres kommentar til dette. Etter min mening illustrerer dette veldig bra hvorfor det ikke er lurt å legge ut jakthistorier med felling av vilt på slike avstander på nettet. Det skaper åpenbart mange "sniper wannabe", med påfølgende mange haltende rådyr ute i norske skoger...

 

Jeg skal vedde ganske mye på at jeg er en bedre skytter en Asum. Jeg skyter 150 en eller flere ganger hver jaktfeltsesong, og har vunnet flere stevner, ett med over 300 deltagere. Å treffe et papprådyr på 400 lasermålte meter skal jeg klare 9 av 10 ganger. Men jeg ville da aldri finne på å skyte på et friskt rådyr på denne avstanden. Til det har jeg jaktet såpass mye, at jeg har skjønt forskjellen på papp og levende, vimsende rådyr. Ikke bare en gang har 100% sjangser på 100 meter resultert i bom/ skadeskyting for min del.

At Poacher og Roe er mye bedre skyttere enn meg, er udiskutablet. Men at det er mange andre enn dere to som er gode nok til å drive på med dette i kongeriket på dags dato, tviler jeg på....

Link to comment
Share on other sites

Aasum, no er det på tide å ta det litt rolig her. Å ha sterke meiningar, det er for så vidt greitt, men det er aboslutt ikkje behov for å hause opp denne tråden på pur fandenskap. Om du skyter elg på 350 meter, greitt nok, eg reknar med at du følte at du hadde 100% kontroll på den kula, når du trykte den avgårde. Men å rakke ned på andre med at hvis dei ikkje klarer/vil skyte på langt hold, så bør dei legge geværet på hylla, det er rett å slett i beste fall pokkers til vrøvl. Diskuter men kutt ut sånn tullball !!

Link to comment
Share on other sites

jeg vil verken vise meg frem eller noe lignende men om man har full kontroll og situasjonen er den rette kan man skyte dyr på lengre hold

elgen jeg skjøt hadde jeg 100% garanti for at skulle få treff i vitale deler

men der er mange faktorer man må regne med: vind, bakgrunn, kuletype, våpen og hvor rolig og godt anlegg man har.

 

jeg har aldri ALDRI skadeskutt dyr.....

 

når jeg sa det om 400m og om å klare det eller ikke er vel min menig og om moderator ikke liker d ok så får du ikke like d da.

jeg er ikke på kammret for å skape bråk eller annet faanskap jeg sier noe står for det jeg sier og er fornøyd.

Jeg vill ikke rake ned på noen om de ikke vil/kan/bør skyte på 400m men det kan være verdt og prøve d!

Hva har du å tape om naboposten skytter etter en elg på ca 100m og har fått kvistsprang etc. og elgen stiller seg opp på 400m og ettersøkshunden er kansje flere timer unna?

personlig ville jeg skutt alle skuddene i rifla om man ikke skule få noen dødlige treff så er d sin sak men du vill få mere blod ergo bedre spor til ettersøkshunden.

 

 

 

og til tikkat3 jeg bryr meg fint lite om du vinner jaktfelt på jaktfelt på jaktfelt du er sikkert en mye bedre skytter en meg, men la no meg selv bedøme hvor flink jeg er på langholdsjakt du vet da ikke en gang hvordan jeg skytter så d trenhger du ikke uttale deg om.

Link to comment
Share on other sites

Dette handler vel ikke om hvordan du skyter Aasum men heller at du påstod at dersom andre ikke traff dyret på 400m hadde de ingenting på jakt å gjøre. Dette er feil.

Ellers har jeg ingen grunn til å tro at du skadeskyter men det er bare måten du fremlegger innleggene dine på som virker provoserende.

 

Du sier også at elgen du skjøt var en 100% garanti for treff i vital del på 300m.

Da har du hatt større garantier enn jeg har hatt på samtlige dyr jeg har skutt. Og det er på kortere avstander.

Slike garantier finnes ikke før dyret er utvommet.

Link to comment
Share on other sites

Hei på deg Aasum.

Hvis jeg forstår deg rett, er ditt argument for å skyte alt du har av skudd i magasinet, mer blod for ettersøkshunden.

Tips fra Meg, bytt ut hunden, en god hund trenger ikke en midtstripe med blod for å finne en skadeskutt elg.

 

jaktlykke :D kan sikkert skrive noen ord om ettersøkshunden og hvor mye blod den trenger.

Link to comment
Share on other sites

100% er kansje vanskelig men 99% da.

 

selfølgelig blir skuddet bra om du har "lært" deg å skyte på det holdet og du vet at dyret står i ro.

den jeg skjøt sto i ro midt på veien og jeg lå også på veien elgen åt noe gress i grøfta hvor var problmet for å la skuddet gå??

 

og til dere som tydligvis blir truffet av mitt innlegg på at klarer man ikke å skyte på 400m...... derre får tolke d som derre vill å gå imot alle mann.

 

men den dagen derre siter på post, naboposten skytter og det kommer beskjed på jaktradioen elgen er skadeskutt! så skjer det elgen stiller seg opp på 400m. Hva gjør du? jo alt kommeran på forholdene, men er det slikt at det er forsvarlig å slippe skuddet så slipper jeg det også...

Er det bedre å la dyret lide enda lengre enn å vertfall ha prøvd og få det ihjel?

Det er godt mulig man bommer men hva f... gjør d når dyret alerede er påskutt???

Link to comment
Share on other sites

Du blander Aasum.... først sier du at man bør/skal kunne treffe FRISKE dyr på 400 m. I siste innlegget har du endret det til SKADET dyr. Det er en stoooooor forskjell på å skyte etter skadde dyr; da er gjerne spillereglene annerledes kontra når du jakter til vanlig.

Som ettersøksjeger skyter jeg for å få dyret i bakken - under normal jakt så vurderer jeg og bestemmer meg for å skyte/holde igjen skuddet alt etter hva forholdene tilsier. Om dyret stiller seg opp på 400 m så skyter jeg bare ikke. Ikke fordi jeg ikke KAN, men fordi jeg har vett nok til å la være. For jeg vet konsekvensen av en bitteliten bom på sånne avstander... gjør du?

 

Jo lengre man har holdt på å jakte jo større er sannsynligheten for at man en eller annen gang skadeskyter. Det er ingen skam - det kan skje den beste. Men en god jeger kjenner sine begrensinger og holder seg godt innenfor radiusen og holder igjen skudd dersom situasjonen tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...