Jump to content

Langholdsjakt/moral


G.Larson

Recommended Posts

I mine øyne har alle dyr som blir jaktet på rett til å bli skutt og avlivet så humant som mulig.

 

Helt enig der :wink: uansett viltart så gjelder human jakt reglen og man skal holde seg denne :!: jeg liker uansett ikke skyting på levende vilt på over 250 meter !!sjangsen for skadeskyting øker med lengden til målet uansett caliber,kikkert og dyrt langholds utstyr! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser det nevnes at på småvilt som kråker og lignende er det enten treff eller bom så da er det bare å skyte.

Ved lave skudd er det stor sjans for å skyte av bena på sittende fugl og selv om fuglen da flyr videre så tviler jeg på at det er særlig godt for fuglen å mangle et ben eller to.

Det er sant nok, og heldigvis er ikke dette tilfelle med fugl som jaktes med hagle. Der er det også snakk om knall og fall eller bom...eller? Der er det heller aldri noen diskusjon om skadeskyting. "Problemet" flyr videre

Skal en ta en enkelt jaktform så vil nok jakt der V-Max brukes på lite vilt komme på "humantoppen".

Link to comment
Share on other sites

At skadeskytingsprosenten er høyere med hagleskyting er det liten tvil om.

Denne tråden handler om langholdsjakt med rifle og selv om man bruker v-max øker sjansen for skadeskyting når man skyter på lange hold.

 

Jeg synes langholdsskyting er en morsom sport, men på jakt bør vi minimere sjansen for skadeskyting og som nevnt tidligere er den beste måten å gjøre det på å avstå fra skudd mot bevegelig vilt og å la være å skyte på lange hold:)

 

Ta en titt på undersøkelsen Bedre jakt: http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

 

Kristoffer Clausen

Link to comment
Share on other sites

Gode Kammeratar!

Det begynner å bli skrekkelig mykje rart i denne tråden no.

-Høg temperatur som grensar mot personlig krangling.

-Dårleg skjult skryt over kor små dyr ein kan skyte på kor lange hold

-Antydning til hets over dei som har funne si begrensing i det som vert rekna som normale skyteavstandar

-Diverse andre småting som er rein bensin på bålet for enkelte grupperingar som vil jakt til livs...

 

Det kjem vel ikkje som nokon stor overraskelse at denne tråden blir stengt. Medan vi moderatorane går gjennom dette her og finner ut kva vi gjer vidare, vil eg anbefale brukerane til å ta seg ein tur på skytebana, gå ein tur i skogen, legge kabal på pc'en eller avreagere på annan måte :wink:

 

Mvh VestlandsJeger

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...