Jump to content

Langholdsjakt/moral


G.Larson

Recommended Posts

Jaktlykke

 

jeg nevner aldri noe om friske dyr i første innleget!

men se for deg dette scenarioet: noen har skutt på en elg klokken er 7 på kvelden og d er 30min til det er mørkt... så stiller elgen seg opp på 400m du ser det er rett elg, hva gjør du?

Lar du dyret gå da til dagen etterpå så den må pine seg gjennom en hel natt?

Hva har du å tape på å skyte tomt magasinet på det holdet egentlig??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

selfølgelig blir skuddet bra om du har "lært" deg å skyte på det holdet og du vet at dyret står i ro.

joda den står i ro når du bestemmer deg for å trekke av.

hvor lang tid går det da før skuddet er ute?

hvor lang tidtar det før kula er i dyret?

 

hva kan ha skjedd på den tida? ?

 

bare spør jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jaktlykke

 

jeg nevner aldri noe om friske dyr i første innleget!

 

hm, ikke?

 

men kansje i det andre innlegget?

 

det vill vel være opp til hver jeger men de fleste skal og burde klare å avlive ett friskt og fint dyr på 400m selfølgelig med de rette forutsetningene!

Men føler man seg ikke god nok er det jo bare og øve : )

Link to comment
Share on other sites

selfølgelig blir skuddet bra om du har "lært" deg å skyte på det holdet og du vet at dyret står i ro.

joda den står i ro når du bestemmer deg for å trekke av.

hvor lang tid går det da før skuddet er ute?

hvor lang tidtar det før kula er i dyret?

 

hva kan ha skjedd på den tida? ?

 

bare spør jeg.

 

 

 

 

sånn ca 1 sekund blir lite bevegelse da

Link to comment
Share on other sites

er vel lenge siden vi var enige :lol:

men når dyret står plantet på trynet i gresset og du trekker av er det fint lite bevgelse blir vel kun nakken som bøyer seg det er beveglse i

er der jeg er uenig med deg. dyr kan plutselig bevege seg endel. helt uforutsett. akkurat som....ville dyr...

 

å siden jeg har bedrevet endel tid med å sikte på bevegelige mål som feks dyr i trådkorset mitt, har jeg lært at plutselig beveger blinken seg. helt uforutsett.

men det er bare en erfaring jeg har....

 

det tar fort litt tid fra du bestemmer deg, til du trekker av, så litt tid før våpenet har sparket kula ut av løpet, så litt flygetid. så det går kansje fort et sekund totalt. spørs hvor kjapp skytteren er

Link to comment
Share on other sites

Aasum du Aasum...

 

Du skal ha for alle forsøkene dine men når jeg leser alle innleggene blir det mye som går i mot deg. Det ene sekundet skriver du en ting neste gang stikk motsatt av deg selv..

 

Men jeg beundrer pågangsmotet ditt!!

 

Det skal du ha :!:

 

:wink:

 

Får jeg spørre om hvor mange år du har drevet med storviltjakt?

Link to comment
Share on other sites

Du og du...

 

Eg må berre innrømme:

Med mine skyteferdigheiter, mi kappa 308 med dempar, mine heimelada litt treige oryx, og den kunnskapen eg har per no om kulebana på den... Eg har nok ikkje sjans å få inn eit dødeleg treff på 400m. 300 kanskje, men tvilsomt på 400.

Eg kan derfor ikkje hjelpe naboposten. (Eg kjenner forøvrig svært få som kan)

Kor skal eg levere inn rifla?

 

Aasum, du skal få lov å ha dine meiningar. For all del. Men hadde du omsatt desse til handling på hjortejakt, so hadde du blitt kasta på haue og ræva ut av alle hjortejaktlag eg har jakta på i alle fall. Heldigvis.

Du kan forøvrig umulig ha observert mykje storvilt når du påstår at 1 sekund ikkje betyr noko. Berre 0,3 sekund kan få ufine konsekvensar.

 

Du får mykje pepper frå mange her no, men du legger no bra opp til det sjølv og.

Link to comment
Share on other sites

fridtjhof: høres ut som jakt dette?

 

Hva er galt med det?? det er en privat grusveg som det er LOV å skyte over!!

det er kun kommunale, riksveiger og europaveier det ikke er lov å skyte over samt jernbane!!! (iflg politiet på snåsa)

 

og til derre som lurer på hvor lenge jeg har jaktet: 7år og 30 elg

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC00437%7E0.JPG

 

ikke for å skryte,men denne kråka ble skutt på 280 meter....døde gjorde den og,tross litt lavt treff....synes det er litt vell lite utfordring å skyte på så korte hold,som 100 meter...da kan jeg gjerne bruke hagla i stedet :lol:

en elg har vell treffområdet på størrelse med en basketball?kanskje større?

er det så vanskelig å treffe? :roll:

bare spør....hvis noen mener at man skal ha problemer med å treffe basket på 100 meter +,da må jeg le,når jeg ser de :D personene har inlegg på innlegg med lading,pressisjon på kuler osv.....det vil jeg si er å møte seg selv i døra.

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC00437%7E0.JPG

 

ikke for å skryte,men denne kråka ble skutt på 280 meter....døde gjorde den og,tross litt lavt treff....synes det er litt vell lite utfordring å skyte på så korte hold,som 100 meter...da kan jeg gjerne bruke hagla i stedet :lol:

en elg har vell treffområdet på størrelse med en basketball?kanskje større?

er det så vanskelig å treffe? :roll:

bare spør....hvis noen mener at man skal ha problemer med å treffe basket på 100 meter +,da må jeg le,når jeg ser de :D personene har inlegg på innlegg med lading,pressisjon på kuler osv.....det vil jeg si er å møte seg selv i døra.

 

Setter spm tegn til om kammeret er tjent med slike innlegg som du kommer med her V-max.

En ting er at du skyter kråke på 280meter men å skryte å fleipe om dette synes hvertfall jeg blir for dumt.

kanskje moderatorene må begynne vurdere slike innlegg. Ser ikke hva som evt måtte være positivt med dette..

Link to comment
Share on other sites

Nemesis,

Hva er galt med å skyte ei kråke på 280m, er det galere enn å skyte den med hagle, eller @ 10m for den saks skyld? Dør den noe mindre, eller, ja hva er det egentlig?

Og hvorfor skulle det ikke gå an å spøke med det? Ikke krever det voldsomme skyteferdigheter heller.

 

Som jeg har spurt før: Hvorfor skal DU kunne bestemme hva slags hold JEG skal skyte på? For ikke å snakke om spøke med :roll:

HAdde du likt at jeg bestemte hva du fikk lov til, basert på hva jeg kan og ikke kan?

Hunder skulle jeg fort forby - for de gjør nå aldri som jeg vil. Hagler er neste, for det kan jeg ikke skyte med - da kan sikkert ingen andre heller!

 

Det får være grenser for viktighet. OG tro på at ens egen moral er den eneste rette og at ens egne skyteferdigheter er de eneste eksisterende... Og seff-beste!

 

Den gode Aasum er grådig stor i kjeften, javel - men for alt vi vet så ligger han i kongelaget neste lørdag, "ikke uttale seg om noe en ikke vet noe om".. Er en på rett sted med rett interesse så kan en fort få erfaring - men litt lite input fra andre tydeligvis... Uansett, i en slik forsamling trengs det visst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dine kommentarer Aasum gidde jeg ikke lengere å kommentere..

 

Men til deg M67.

 

Kan godt være at Aasum er en forbanna god skytter men det er flere faktorer som spiller inn enn bare det å trykke på avtrekkeren. Det er tydeligvis det du ikke har skjønt.

Det du sier her er at dersom Aasum ligger på kongelaget er han direkte kaliflisert til lange hold?? Dette sier vel mye om hva du setter som krav for disse holdene..

 

 

Det innlegget jeg kommenterte i sted mener jeg har større potensiell mulighet for å gjøre skade.

Det er vel en grunn at nye jegere lærer det de gjør på jegerprøven.

 

Jeg har et inntrykk av at flere her inne skal framheve hvor god de selv er til å skyte og beviser dette med å strekke holdet lengst mulig ved felling av vilt og skryter av det etterpå.

Denne trenden liker jeg ikke og vil mest sannsynlig smitte over på nye jegere som ikke har den erfaringen som trengs.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er ingen av de som ligger på kongelaget neste lørdag, i stand til å utføre det Aasum, Poacher og Roe beretter om..

 

Selvsagt ikke - de bruker jo diopter! :mrgreen: Prøvd å se et rådyr i naturen gjennom et diopter på 400 M?

Ellers tror jeg faktisk veldig mange er gode nok skyttere, men de har ikke satt seg inn i den materien på samme måte som Poach og Roe. På samme måte som desse neppe hadde gjort seg bemerket på DFS-NM-felt. Man skal kunne mer enn å bare ha et godt avtrekk og ei god børse. Her ligger ute en tråd om stangskyting i DFS, studer den, og tenk dere at Poach og Roe har brukt like mye tid på å sette seg inn i denne jaktformen som DFS-gutta har brukt på å fintune stangskytingen sin. Vel, antagelig mer.

 

Men legg også merke til Roes kommentar om jakt på større vilt på slike avstander...Når viltet når en størrelse der knall&fall-effekten forsvinner, meldte i alle fall han seg ut...

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt litt sånn at: når jeg kan skal faan mg ikke du få gjøre det heller.

og til evt nye ferske jegere det liger jævla mye skyting bak å få til dette :!: det er ikke noe du lærer av å skyte på 400m på blink 3 turer

man må skjyte mye både på lange og kortehold

 

 

når det gjelder bevegelse på et dyr på 1/2-1 sek der er det ingen fasit eller det er et av to:

1 dyret står i ro og kommer til å gjøre det

2 dyret er i bevegelse

 

jeg har sett noe h....... med elg opp gjennom årene har studert dyret på mange mulige måter du ser det på dyret om det er i ferd med og røre på seg jeg har til dags dato ikke sett en elg som har satt hodet ned i gresset løpe som en jævel uten å ha blitt på skutt... det løfter i 999/1000 ganger hodet for og se hva det er som skjer untatt når det blir på skutt

Link to comment
Share on other sites

hehe :lol: ...regnet med en slik reaksjon...

bra at noen er fornuftig som m67,som skjønte poenget mitt....

at noen har en barnslig sjalu holdning som nemesis,sier jo bare litt..(er ikke min feil,at du ikke er like god til å skyte,som meg).men er vi tjent med at sånner som deg,dømmer dem som har kontroll på skyting på lange hold?neppe....

jeg har skutt 10 kråker på over 300 m...siste var på 512 oppskritta meter....men gjør det meg til en dårligere person....?

kråka dauer om den sitter på 100m,likegreit som på 500m....kluet er å treffe...bruker ei varmintkule som heter v-max,og da er det enten bom,eller så detter kråka uansett treff i kroppen....

jeg følger norges lov,og loven forbyr ikke som jeg vet langholdsskudd på vilt,og intill loven sier greit,så plaffer jeg i vei,uansett om kråka er på 50 eller 500 m!

Link to comment
Share on other sites

men det er flere faktorer som spiller inn enn bare det å trykke på avtrekkeren. Det er tydeligvis det du ikke har skjønt

Har jeg ikke skjønt det nei, vet du hva jeg har skjønt og ikke også nå, i tillegg til å vite når jeg skal skyte eller ikke? Faen du irriterer meg...

Det er mange flere faktorer, veldig mange flere, Ingen tvil om det!

 

Jeg har bommet mer på langt hold enn de fleste på dette forumet. Er ikke i divisjonen til Poacher et al, på langt nær og har ikke tenkt meg dit, og jeg driter fullstendig i hvor langt hold de skyter på, og på hva.

Poenget mitt er bare at jeg IKKE SKAL HA NOE AV at du eller noen som helst andre skal fortelle meg når jeg kan skyte og ikke. Det vet jeg faktisk best selv. Om ikke annet så er da noe av sporten å vite nettopp det, og være like fornøyd når en bestemte seg for IKKE å skyte.

 

For ordens skyld så jakter jeg stort sett småvilt, og skyter sjelden på veldig lange hold. (men skal innrømme en idiotisk bom ifjor pga. bom med avstandsmåleren/ husket feil avstand, heldigvis ren bom)

Av og til så kommer en ikke nærmere, vinden er OK, eller en har skutt på en stein og vet litt, og faktorene dine er på plass, en rigger seg til, klør seg i hue og ræva, er alt riktig? - da smeller det. Og da vil jeg IKKE ha noen lover som dere måtte finne på hengende over meg, ala 200m regelen på reinsjakt. (som rett nok kan være fornuftig nok, av andre grunner)

 

Om en så må spare sarte sjeler for historiene? Kanskje det, men de ser da mord og drap på TV hele kvelden likevel.

 

REgelrett skryt av "så langt hold var det!!" kan jeg uansett styre meg for og "stuntskudd" på kråke @500m er vel så langt inn i området for flaks og tilfeldigheter at en like godt kan holde det unna forumets kritiske øyne. V-max?

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

må jo skryte av at jeg faktisk er god nok til å treffe,kan jo ikke regne med noe skryt her hos kortholdsjegerne,som har nok med å klare storviltprøven....selvskryt er beste skryten...

er min måte å svare på når noen irriterer meg.

 

JEG ER BEDRE ENN ANDRE,SIDEN JEG HAR GOD MORAL,MEN ER DÅRLIG Å SKYTE OG DERFOR RAKKER JEG NED PÅ FOLK SOM KAN SINE SAKER!!!!

 

er den holdningen jeg har oppfattet at visse personer her inne har,lite givende for ferske jeger det også vil jeg si...

 

dessuten vil jeg ikke påstå å si at treff på en kråke på 500m er flaks....sansynligheten for treff,hvis man skulle satse på flaksen,ville vært null....særlig når man gjør det gang på gang....

jeg bommer da en gang i blandt,men kråka flyr,og jeg holder kjeft om bommen...(sier da ikke til noen at jeg bommer)

Link to comment
Share on other sites

Har en teknikk, trening og terping på av det, samt forståelse av kulas virkning og treffpunkt, og en er forstått med hvordan plassere kula på viltet på forskjellige hold så go for it hvis en har erfaringen for det. Det tar mye trening, men hvorfor skal en ikke få lov til å jakte slik en selv vil og ikke andre sier at en skal jakte ???

Link to comment
Share on other sites

M67:

 

Det var vel ikke riktig så ille ment men det jeg ville ha fram var at det hjelper ikke om du ligger i kongelaget dersom du ikke har forståelse eller erfaring for dette.

Det folk hele tiden skriver her er skyteferdighetene. Og de har sikkert jeg også men har ingen erfaring med langhold og derfor avstår jeg fra å skyte på vilt på denne avstanden. Hva andre gjør må vel bli opp til dem men liker ikke trenden når det går konkuranse i å skyte vilt på lengst hold. Skal prøve å ikke irritere deg så alt for mye mer da..

 

 

 

mullins:

 

Jeg støtter deg i det du skriver her.

Det er stor forskjell på hvordan dette kan praktiseres men min erfaring er at jo lengre hold det er, jo større er sjansen for en evt skadeskyting.

For min del går grensen langt lavere enn det enkelte skryter av her.

At de gjør det er greit men her er det enkelte som praktiserer langhold som overhodet ikke har peiling på hva de driver med.

kommer fram av diverse innlegg.

 

Atpåtil blir vi kortholds jegerene rakket ned på fordi vi er dårlige skyttere.

:twisted:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

V-max:

 

 

At du tror jeg er en dårlig skytter og sliter med storviltprøven bare fordi jeg er i mot langholdsskyting på jakt sier vel litt om hvilket syn du har på oss som ikke driver med kråkejakt på 500 meter.

 

Men dette har utviklet seg til en tråd der det er bare om og gjøre å skryte mest muligt av egen skyteferdighet.

(Jeg orker ikke forsvare mine skyteferdigheter men har vel aldri verken slitt med storviltprøven eller rifleskyting genrellt.)

Det kan være gode rifleskyttere blant oss selv om vi ikke må utbedre det slik som deg vettu..

 

Dette var mine siste ord i denne tråden..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja en ordentlig "skrytetråd". Noen av innleggene er ikke troverdige, og andre er om slikt man kan holde for seg selv, slik at jaktmotstanderene ikke "får vann på mølla"!

Men selv denne tråden har serigiøse innlegg, selv om det er litt vanskelig å sortere "gutter fra menn".

Enkelte skriver og oppleves som ungdomsskoleelevene mine, men påberoper seg mange års erfaring. Det får vi ta med et smil og huske at dette er et forum hvor vi heldigvis er "anonyme" under et nic!

At noe "14-isser" utgir seg for å være "mannfolk med hår på brøstet" her fra tid til annen synnes jeg ganske morsomt og gir forumet fin underholdningsverdi :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvor grensen går, "ja sånn i prosent altså", når det ikke lenger er ansvarlig å avgi skudd?

Hvor stor skal sansyneligheten være for et dødelig skudd?

95% :?: 80 :?: 50% :?:

Personlig mener jeg at en som skyter på lange hold og skader 2 av 10 elger eller kråker for den del, og avstand alene er skyld i "dritt skuddene" skyter på for langt hold!

Men det finnes jo mange andre faktorer en avstand som er med å bestemmer om man får et godt treff eller ikke!

 

Når det er sagt er jeg også så gammeldags at jeg ikke har noe imot "dryge hold", men man skal ikke "eksprimentere" og "prøve seg frem" på levende mål. Denslags er forkastelig. Tren på papp :!:

 

En ting til, hvor mange prosent av jegerstanden har ei rifle som er god nok til kråker på 500m :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er ingen av de som ligger på kongelaget neste lørdag, i stand til å utføre det Aasum, Poacher og Roe beretter om..

 

Synes vel det er litt drøyt å bli tillagt andre folks meninger og holdninger, jeg er da vitterlig en myndig og selvstendig person. :wink:

 

Å være en dyktig langholdsskytter handler mer om å identifisere skuddsjansene enn å skyte på de lengste holda. Om jeg skal måles mot kongelaget i deres disiplin blir jeg knust, men i egen disiplin er jeg ikke redd for å si at jeg byr på motstand.

Link to comment
Share on other sites

En ting til, hvor mange prosent av jegerstanden har ei rifle som er god nok til kråker på 500m

Mange flere % enn du aner faktisk :wink:

Men på lik linje med at det er mange som har biler som kan kjøre over 200, så er det de færreste som innehar RESTEN av ferdighetene som kreves for å gjøre det. Kona sin bil kan nok gå over 200, men heller ikke hun er klar over potensialet, og HELDIGVIS har hun ikke hverken ferdighetene eller interessen i å finne det ut 8)

 

Nå må jeg legge til at ei kråke på 500 meters hold normalt ikke kan regnes som et lett mål, men av og til ligger forholdene, interessen, våpenet, kunnskapen og ferdighetene til rette for at noen greier det oftere enn andre. De som jakter kråke greier det også oftere enn de som ikke jakter kråke :lol:

Link to comment
Share on other sites

En ting til, hvor mange prosent av jegerstanden har ei rifle som er god nok til kråker på 500m

 

 

Nå må jeg legge til at ei kråke på 500 meters hold normalt ikke kan regnes som et lett mål, men av og til ligger forholdene, interessen, våpenet, kunnskapen og ferdighetene til rette for at noen greier det oftere enn andre. De som jakter kråke greier det også oftere enn de som ikke jakter kråke :lol:

 

er ikke et lett mål....er derfor det er morsomt når man treffer.... :D

min lille erfaring 10år(regner med å få fjortisfaktoren slengt etter meg),tilsier med jaktskudd på en kråke på 500m med v-max er at enten blir det klaff eller bom,så hvorfor ikke prøve?

eneste som kan skje er at man har sløst bort kr(det patronen koster),eller at man får seg en jævla lang gåtur,for å beskue treffet,og ta bilde,og sende det inn i denne tråden. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på predatorer/skadevilt og klovvilt/høyvilt i min verden. Førstnevnte skyter man på alt av om bakgrunnen er trygg og lensmannen er utenfor synsvidde. Av sistnevnte skyter man de individene man ønsker å ta ut på de sjansene man anser å ha overveiende sannsynlighet for å unngå skadeskyting.

 

Og du mener da at å skadeskyte en rev eller rotte for den sakens skyld ikke er så farlig??

 

I mine øyne har alle dyr som blir jaktet på rett til å bli skutt og avlivet så humant som mulig.

 

tror nok holdningene dine vil endre seg etterhvert som du får deg litt mere erfaring, det å jakte handler ikke om å nedlegge mest mulig vilt for enhver pris.

Link to comment
Share on other sites

Nei men atte Hallgeir, da. Poenget er jo at på skadedyr brukes kuler som går totalt i filler selv på lange hold. Da blir det enten knall oog fall eller ren bom, skadeskyting er rett og slett ikke et tema. Mye samme effekt på rådyr som Poach&Co får på Rådyr, men som forsvinner etter hvert som dyrene blir større.

Link to comment
Share on other sites

Ser det nevnes at på småvilt som kråker og lignende er det enten treff eller bom så da er det bare å skyte.

Ved lave skudd er det stor sjans for å skyte av bena på sittende fugl og selv om fuglen da flyr videre så tviler jeg på at det er særlig godt for fuglen å mangle et ben eller to.

 

Langholdsskyting er moro, men hører hjemme på en skytebane etter min mening og alt vilt fortjener at vi gjør det vi kan for å minimere risken for skadeskyting. Da er det normalt to ting som gjelder: Ikke skyte på bevegelige dyr og ikke skyte på lange hold.

 

Kristoffer Clausen

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...