Jump to content

Langholdsjakt/moral


G.Larson

Recommended Posts

Jeg tror M67 mener at det er andre faktorer enn det rent skytetekniske som virker inn på forskjellige former for jakt.

 

Selv kan jeg bare si at pulsen min er forskjellig om det sitter en kråke i et tre på X antall meter, enn når mikkel kommer på lokk...nærmere og nærmere og nærmere...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bukkejakt i Skotland eller Dønna er irrelevant. Skryt om våpen på egnede forum/tråder. La Scenar og A-max konkurrere om BC og samlinger. Hører fortsatt til pappens verden. Jakt er kjøttauk primært. Skyting på lange hold kan du gjøre i grustak. Og om du mot normalt må avfyre et skudd mot et levende vesen på over 200-250m, ja så for skam skyld hold det innen kretsen. Her fører det til leven, forståelig nok. Drugt hold var i sin tid ei konkurranse for skyteglade mennesker. Nå skal vi akseptere/dyrke de som ikke evner å nærme seg et vilt. Synd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror M67 mener at det er andre faktorer enn det rent skytetekniske som virker inn på forskjellige former for jakt.

 

Selv kan jeg bare si at pulsen min er forskjellig om det sitter en kråke i et tre på X antall meter, enn når mikkel kommer på lokk...nærmere og nærmere og nærmere...

selvfølgelig. om folk får nerver av å se et dyr, så er det en faktor. men om du får for mye nerver til å skyte av å se dyret på "ok" skuddhold er det vel noe som må jobbes med?

Link to comment
Share on other sites

,må forklares veldig nøye.

OK, jeg tror det er,

 

Og, for å ha det sagt, jeg mener,

 

Har jeg forstått andre? Jeg begynner å bli usikker.

 

Vel, vel. Skitt jakt alle sammen!

 

Nå tok jeg en grusom "klipp og lim", kan det være provoserende, ja absolutt.

 

La det ikke bli for mye; jeg mener, og jeg tror.

 

Skyting på lange hold er krevende og som du sier tråden dabber av. Langholds skyting krever sin mann, og de som driver med det, vet hva det dreier seg om. Og jeg vet at du skjønner dette.

 

Jeg møter mange på skytabanene som refferer til kammeret's representanter, deres meninger og jakt metoder. Derfor ønsker jeg at alle tenker igjennom det som blir postert her.

Link to comment
Share on other sites

1# Skryt om våpen på egnede forum/tråder.

2# La A-max konkurrere om BC og samlinger.

3# Jakt er kjøttauk primært.

4# Nå skal vi akseptere/dyrke de som ikke evner å nærme seg et vilt.

 

1# Er den myntet på meg? såvidt jeg vet har jeg aldri skrytt av noe våpen jeg har/hatt. Jeg har laget tråder om byggeprosess etc. Men skryt?? Nope det har jeg aldri gjort.

2# Hvorfor? Den er utmerket til det jeg bruker den til. Ei kule for all skyting. Har det også fått bekreftet at den fungerer maximalt på hjort (flertall) ut til 900yrd i samme caliber.

3# Ikke for meg, dessuten under den jakta i Scotland hvordan skal du få med deg kjøtt hjem på flyet? Tror du jegere som reiser til Afrika eller andre steder i verden for kjøttauk?

4# Ikke evne å nærme seg dyret? Handler ikke om det for min del. Skal du bestemme hva jaktglede er for meg eller andre?

 

 

Bare for at jeg hadde litt ekstra tid til overs liksom...

§13 Forum.

Kammeret.no er organisasjonens kommunikasjonskanal og skal videre være et forum for diskusjon, erfarings- og kunnskapsformidling som skal være åpent for deltakelse fra en hver, underlagt de til enhver tid gjeldende forumregler.

Min utheving.

 

Jeg vet jeg ikke har blitt moderert omkring den aktuelle tråden, siden dette var i utlandet. Men, det er påpekt at hadde det vært i Norge så måtte jeg ha regnet med å bli moderert...? Kan ikke se i vedtektene til NOJS eller på kammeret.no at undertegnede har brutt noen av vedtektene som er gjeldene pr.d.d uansett om dette hadde foregått i utlandet eller Norge.

Utifra de svar som kommer frem fra enkelte, så blir det å tolke for meg som følger: Vi kan diskutere jakt ut til xxx antall meter. Men erfaring og kunnskap omkring dette er ikke ønskelig!

Er det slik å forstå?

 

du vil bli domfelt for 400 meter skudd på rådyr anser jeg hevet over tvil

Hva du måtte mene Tron, om utfall i en slik sak er irrelevant. Man er uskyldig i Norge til det motsatte er bevist.

Det er ingen her på kammeret som kan forutsi et slikt utfall før det er doms kraftig. Dere kan mene noe om det. Men ikke påstå at dere vet utfallet i en rettskraftig dom på forhånd!

En dom i Tingrett, kan ankes til Lagmannsretten, som igjen kan ankes til Høyesterett.

 

Jeg vet godt at jeg nå setter ting på spissen, samt at jeg kverulerer... Noe som sikkert irriterer mange? Hvertfall de som er motstandere til denne typen jakt.

Hvis dere ser på tråden min fra ifjor Bukkejakt Skottland 2008 [LINK], som jeg også linket til i årets bukkejakt, så skjøt jeg der en rev på 245m. Hvor var motstanderne da?

Dra pelsen av en rev, så er ikke den noe større enn nakken på et rådyr... Men det var jo "bare" en rev... For meg er det likestilt om det er rev eller rådyr. Et vilt er et vilt uansett!

 

Skyte i nakken på over 250 meters hold! En skulle tro dette var jævlig nok, helt til man like nedenfor kan lese hvordan det hele faktisk endte:

Så ber jeg dere lese hva jeg skrev en gang til... Jeg siterer:

så kommer bukken på hogstfeltet, som er i bevegelse hele tiden, med bakenden rett mot meg omtrent hele veien. Forsøkte å stoppe den med å plystre. Den stoppet med rumpa rett imot meg og nakken var gjemt bak noe smågraner. Den begynner å nærme seg skogkanten avstand var 255mtr. jeg hadde flere ganger underveis vurdert å skyte den i nakken… Men den var litt for urolig til at jeg ville ta et slikt skudd akkurat her & nå.

 

Når bukken er i bevegelse hele tiden, med ræva mot meg... Og jeg hadde flere ganger underveis har vurdert å skyte... Jeg gjentar: I bevegelse, med ræva mot meg. Altså så beveger bukken seg fra meg. Når jeg da ender opp på 255m før jeg skyter den... Vil ikke dette si at den har vært nærmere fra begynnelsen av :roll:

jeg hadde flere ganger underveis vurdert

Siden jeg elegant for en tid tilbake lagret en fin link som Omega her inne på kammeret.no så flott henviste til. Så gjør jeg det samme nå!

Hadde = fortid [LINK] Altså før den kom til 255m!

 

Hvordan får du dette til å bli at jeg vurderte et nakkeskudd på over 250m :shock:

Link to comment
Share on other sites

Synes moderatorene har kjørt en bra linje. At det har vært en diskusjon ser jeg på som et sunnhetstegn.

 

Mange som skriver innlegg med utelukkende egne referanser som "gyldige" og uten å åpne for andres meninger. Sako 30-06 hadde en artig link til fenomenet kulturrelativisme. Jeg skal ikke forsøke å overbevise noen om at langholdsjakt er en bra ting (for det synes jeg ikke), men like fullt skyter/dreper jeg iblandt dyr på lange hold når det er nødvendig.

 

Mitt eget standpunkt gjør jeg omtrentlig rede for PÅ DENNE SIDEN. Skal poste hele filmen fra skuddet uklippet senere.

 

Ellers vil jeg vel si at hold som 400m er ballistisk sett korte da det "ikke" skjer noe uventet med kula.

I praksis klarer man å plassere skuddet innenfor våpenets egenspredning mtp elevasjon så lenge man benytter laser.

Vinden bedømmes med praktisk nøyaktighet innenfor 0,5 msek (dvs inntil 3 fingre avvik fra siktepunkt med enn riktig kule), vindpust er et ikke-eksisterende problem grunnet flygetid og kulebanen er ikke høy nok til at andre vinder får betydning.

Ved å forlegge siktepunktet ut til kanten av vitalt område med dyrets "ferdselsretning"/ut mot nakken og skyter først når dyret napper beitet så fanger man opp evt bevegelse.

(Poengene over er relatert til 400 meter)

 

Litt off-topic, men er det ingen som har registrert/reagert på at Zeiss i sin nye katalog med Rapid-Z retikkelet (som er i 2. planet!) reklamerer med skudd mot hjort på 500 meter?

Slik mangelfull fremstilling av langholdsjakt/skyting synes jeg er hårreisende.

Link to comment
Share on other sites

Hei Thomas,

 

Kunne du tenke deg å dele dine tanker om langhold i forhold til størrelsen på viltet man jakter på?

Føler du at det er det samme å skyte en hjort eller elg på 500 meter som det er å skyte et rådyr på samme hold?

Vital treffsone blir jo større, men samtidig er det dyr som tåler mer og gir mindre skuddtegn?

Rådyr og A-max ser jo ut til å være en heftig kombinasjon, men jeg ser ikke helt for meg bogskudd på større dyr med denslags kuler...?

Link to comment
Share on other sites

Et større vilt er jo lettere å treffe men det er også vesentlig vanskeligere å drepe så det blir ikke meg som skyter elg eller anna storvilt på lange hold.

 

Resultatet av å sette en 140gr Amax i vitalt område på et rådyr er jo massive ødeleggelser med knall & fall som resultat. Har kneppet et større antall fjellgeiter i området 4-600 meter med samme resultat og sett tahr bli skutt på avstander som er lenger med like godt resultat. På et stort vilt blir nok ikke resultatet det samme...

 

HER LIGGER FILM hvor jeg har skutt hjort på litt over 400 meter. Smal sak å treffe dyret og få det ned, men det døde ikke i øyeblikket som rådyra gjør. Ga ikke mersmak.

 

Historien bak er at noen venner på New Zealand ville at jeg skulle ta en diger kronhjort. De ble litt overraska da de oppdaget at jeg hadde null interesse av å skyte noen av de digre hjortene vi så, men gutta ville se et langt skudd og vi ble tilslutt enige om å skyte den minste så vi kunne bære ut alt og ha til kveldens grilling. Hjorten jeg skjøt kom gående over et shingletak fra ca 800 meter og fikk en god skuddsjanse i helt åpent terreng rett over 400m. Bang - flop!

 

Her er teksten fra posten videoen ble lagt ut i:

 

Norway's first NZ hunt - video.

Most of you will be aware of Norway, a forum member from …you guessed it Norway!

Norway organised to visit NZ and try fit in a little hunting.

 

Norway had also been busy organising a long-range shoot that has now become an annual event and many are benefiting from his notes.

 

AH and myself had the pleasure of Norway’s company on a trip to public land in February earlier this year. We saw 25 deer in total and I think only one was a hind the rest being stags. It doesn’t always happen like this as 3 months prior in the same spot I only saw 1 spiker.

 

Many were lucky enough to meet Norway, a top bloke who will always be welcome.

Link to comment
Share on other sites

Eg lova at eg skulle holde meg borte frå diskusjonen, beklager at eg måtte bryte inn igjen, men eg synst eg måtte kommentere dette. Eg må vel antageligvis svelge ein liten kamel her også, måtte den gå inn medhårs og pelsen være glatt og fin...

 

Takk til Roe, Poacher og Per-S for informasjons rike innlegg. No begynner det å komme litt meir info på banen her, og andre ting, som eg har venta på. Sånn som eg kan summere dette opp, begynner det så smått å klarne litt her. At rådyr er forholdsvis lettskutte dyr, har eg fått opplyst av fleire men eg har ikkje erfaring med dette sjølv. Eg har vært på rådyr jakt tidligere, men uten hell. Det var intressant å lese Roe skrive om forskjellen på hjort og rådyr, og at han ikkje vil skyte hjort igjen på lange hold. Det samme med kaliber og kulefaktoren, at det er ting som bør være på plass på ei sånn jakt. Eg har uttalt min skeptis rundt langholds jakt, men klart eg ser at det går an å få til, dersom kriteriene er til stede. Eg er står fortsatt på mitt med tanke på at på lengre hold, kan få uventa avvik i kulebanen, og kula mister selfølgelig krafta utover.

 

Eg har veldig lyst å lese Poachers tråd om langholds jakt generelt, og håper at han ikkje ikkje har blitt skremt av å skrive den, etter den massive kritikken han har fått her. Hvis det kan opplyses om faktorer med denne type jakt, som kan åpne augene til enkelte, så kanskje også dette kan bli meir akseptert. Det ukjente er ofte det mest skremmande, det veit me alle.

 

For å sei det sånn Poacher, eg håpar at du fortsatt skriv på den tråden din, og eg venter i spenning på den. Eg kjenner ikkje deg personlig, men eg rekna med du tåler ein trøkk og har rygg til å bære deg over dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei på deg, Poacher.

 

La meg først takke for din strålende innsats innen voksenopplæring, denne gang med dine to fritt valgte tema: juss og bøyning av verb. Både Tron, Hopalong, jeg og flere andre fikk litt å tygge på der, det skal være visst!

 

La meg i din belærende ånd — dog ikke så nedenfra-og-ned — i all ydmykhet fortsette din voksenopplæringmisjon på et helt annet område, nemlig saken. Den handler nemlig nesten like lite om absolutte maksimumsavstander for jaktskudd, som den handler om strafferett og bøyningsformer. Det er nesten flaut å bruke brukernes tid på slikt, men la meg i all beskjedenhet prøve:

 

Det er rasjonelle grunner til at jegeren bør etterstrebe et sideskudd i bogområdet, i motsetning til nakkeskudd, når det skytes på rådyr. Den mest åpenbare er selvfølgelig at målet er større. I tillegg er nakkeområdet oftere i bevegelse enn selve kroppen (torso), siden dyret gjerne beveger hodet når det står i ro, f.eks. når det står rolig og eter. Dessuten er det forholdsvis liten risiko for å skadeskyte hvis man, f.eks. etter en feilvurdering, skulle treffe like ovenfor eller nedenfor området man sikter på. Et nakkeskudd må logisk taes helt eller delvis bakfra. Skulle man da treffe litt lenger ned, er risikoen for at det går ille større.

 

For å nevne noe. Selv for oss som — selvfølgelig! — ikke har jaktet så mye som deg, og på langt nær er så flink skytter som deg, er dette er så åpenbart at det ikke fortjener noen videre utdypning. Men siden du nevner Skottland-tråden, tok jeg i den tråden også opp noen andre spørsmål. Siden det faktisk var jeg som startet diskusjonen rundt dine jaktformer, er det på tide å minne om hva jeg egentlig adresserte:

 

1. Jegeren velger poster han vet vil gi større skyteutfordringer enn om han hadde vært nærmere dyret.

2. Jegeren øker bevisst skuddavstanden og vurderer å gå lenger bort fra dyret.

 

Etter så mange dager med nye tråder og nye sider med innlegg har jeg fremdeles til gode å se et argument basert på et logisk gyldig resonnement for at valg av tilsiktede vanskelige skytesituasjoner, og det å gå bort fra dyret, i sin natur minsker risikoen for skadeskyting. La meg, i ånden fra dine meningsfeller i The Straight Talk Express, tillate meg å antyde hvorfor: Det finnes ingen slike argumenter.

 

Hvis du, og de andre er så ulaminnelig nidkjære i deres personangrep, kunne utvist noe av den samme utsøkte nidkjærhet i å finne argumenter for de ovennevnte to punktene, hadde vi alle satt pris på det. Vi lover virkelig at vi skal lytte.

 

Og la det være klart, folkens: Jeg ønsker å være den første til å innrømme at Poacher har rett.

 

 

 

EDIT: kommafeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Det er rasjonelle grunner til at jegeren bør etterstrebe et sideskudd i bogområdet, i motsetning til nakkeskudd, når det skytes på rådyr. Den mest åpenbare er selvfølgelig at målet er større. I tillegg er nakkeområdet oftere i bevegelse enn selve kroppen (torso), siden dyret gjerne beveger hodet når det står i ro, f.eks. når det står rolig og eter. Dessuten er det forholdsvis liten risiko for å skadeskyte hvis man, f.eks. etter en feilvurdering, skulle treffe like ovenfor eller nedenfor området man sikter på. Et nakkeskudd må logisk taes helt eller delvis bakfra. Skulle man da treffe litt lenger ned, er risikoen for at det går ille større.

 

 

Nei, er ikke enig med deg der. Ikke i nevnte tilfelle. Pga a viltet som påskytes og prosjektilet som treffer.

Her vil det bli enten fall eller bom. Hadde han brukt en sålalt premium kule hadde saken vært en helt annen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å vente litt på en annen tråd, men skitt la gå.

 

Jeg jakter variert, men noen ganger kan det være jeg foretrekker lenger hold.

Et slikt tilfelle kan være dersom jeg posterer i forbindelse med et drev, da gjerne en kilometer eller omkring fra de andre postjegerne.

Ved å legge seg på et oversiktsområde kan man observere dyrene som trekker ut av området det jaktes i, og ha god tid til å vurdere de enkelte dyr.

Sett at man ligger og observerer et trekkpunkt, eller en del av terrenget der det blir naturlig kanalisering av dyrene. Istedenfor å ligge på bakposten og få dyrene på 30-60 meter i stor fart kan jeg altså ligge et sted der de har slakket farten, føler seg tryggere og beveger seg med "gå, stanse, lytte, gå" rytme.

Når man da ligger på denne posten og følger med dyrene i lang tid, plukker ut det man skal ha, og skyter det når det står med bredsiden til på et noe lenger hold enn det normale, da mener jeg man har gjort et godt valg.

Man har altså bevist økt skyteavstanden for å få mer kontroll, sikkerhet og rask avlivning.

Link to comment
Share on other sites

@Streken:

Dette er en fortelling og en beskrivelse som ingen jegere ville være uenig i. Min presisering, derimot, er: i sin natur. Altså som fenomen, dvs. når alle andre parametre er [tilnærmet] like. Det er de absolutt ikke i ditt eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Nei det ser ut til at man må kvesse sin semantiske høygaffel for å holde tritt i denne diskusjonen.

Eller kanskje feltspade. Jeg har, sammen med mange andre, intet spesifikt ønske om å skulle vinne en diskusjon basert på hvor flink man er til å ordlegge seg. Retorikk er ikke en del av jegerprøven, men om den var det regner jeg med at du Omega sikkert ville kline til med finfin samling på årlig 100 meter skyteprøve.

 

 

Ad

1. Jegeren velger poster han vet vil gi større skyteutfordringer enn om han hadde vært nærmere dyret.

Men Omega, du er altså enig i at det er et godt valg for meg i min nevnte situasjon å øke avstanden fra feks nevnte 30-60 meter til eksempelvis 300meter, bare for å forholde oss til et tall ?

Utifra den generelle kritikken mot lengre hold er det jo nettopp det jeg gjør?

Jeg vet dyrene kommer der, men jeg velger et lengre hold. Jeg er nok et dårlig menneske.

 

Jeg kan vanskelig se for meg at det kun skal være ett enkelt skudd disse ni sidene skal drøfte, altså poachers tråd?

Link to comment
Share on other sites

1. Jegeren velger poster han vet vil gi større skyteutfordringer enn om han hadde vært nærmere dyret.

2. Jegeren øker bevisst skuddavstanden og vurderer å gå lenger bort fra dyret.

 

Omega, jeg må nesten be deg om å lese avsnittet med 411m bukken en gang til! Hva er det jeg innleder med der?

For å poengtere hva meg mener, så quoter jeg meg selv fra den tråden:

 

Hadde bestemt meg for å sette meg på et annet sted en tidligere, slik at jeg var mye nærmere trefallet hvor jeg hadde spottet bukken tidligere.

Min utheving.

 

Altså mitt utgangspunkt for denne bukken var å komme mye nærmere enn fra plassen jeg 3 ganger tidligere hadde spottet den. Jeg forsøker altså å komme nærmere! Fra min post til der hvor bukken var sett tidligere, var det under 200m (selv om dette ikke er nevnt tidligere)

Når det da viser seg at bukken den dagen ikke "ville" komme på samme plass, så er det slik jakt er. Og jeg måtte revurdere hele situasjonen.

 

 

Edit; Mitt svar ser jeg gjelder begge spørsmål til Omega, som nå er lagt inn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1# Eg lova at eg skulle holde meg borte frå diskusjonen, beklager at eg måtte bryte inn igjen, men eg synst eg måtte kommentere dette.

2# Eg har veldig lyst å lese Poachers tråd om langholds jakt generelt, og håper at han ikkje ikkje har blitt skremt av å skrive den, etter den massive kritikken han har fått her.

3# For å sei det sånn Poacher, eg håpar at du fortsatt skriv på den tråden din, og eg venter i spenning på den. Eg kjenner ikkje deg personlig, men eg rekna med du tåler ein trøkk og har rygg til å bære deg over dette.

 

1# Du klarte ikke nei :wink:

2# Hadde ikke regnet med støy i den aktuelle tråden. Hadde det enda vært saklig det som kom. Det skal sies at en del av kritikken er saklig og helt grei å komme med.

3# Tåler nok en trøkk og litt motgang :D Det er flere som venter på den... Jeg kan si så mye som dette:

Det er en tråd som jeg har fundert på siden jeg satt som Mod på SL. Men jeg kunne ikke legge den ut der, da jeg regner med at en slik tråd vil skape støy! Da ville det være feil av meg som Mod. å starte tråden, for så å mod. andre i "min" tråd. Tråden har jeg "flekket" i noen mnd. Lest gjennom, gjort om, slettet, skrevet om etc.... Det begynner å ta form, men jeg mangler noen bilder som jeg må få tatt.

Kommer heller ikke til å legge ut hele på engang, hvis jeg legger den ut. Da det rett åslett vil være for mye å tygge på. Da føler jeg det er bedre å ta skritt for skritt...

 

Som en smakebit :wink:

Langholdsjakt.JPG

Link to comment
Share on other sites

Et større vilt er jo lettere å treffe men det er også vesentlig vanskeligere å drepe så det blir ikke meg som skyter elg eller anna storvilt på lange hold.

 

Resultatet av å sette en 140gr Amax i vitalt område på et rådyr er jo massive ødeleggelser med knall & fall som resultat. Har kneppet et større antall fjellgeiter i området 4-600 meter med samme resultat og sett tahr bli skutt på avstander som er lenger med like godt resultat. På et stort vilt blir nok ikke resultatet det samme...

 

 

Jeg synes dette er et flott tillegg for tråden, siden det har vært veldig mye generalisering og synsing.

Takker.

Link to comment
Share on other sites

Kommer heller ikke til å legge ut hele på engang, hvis jeg legger den ut. Da det rett åslett vil være for mye å tygge på. Da føler jeg det er bedre å ta skritt for skritt...

 

Selv om jeg på ingen måte faller inn under kategorien langholds jeger eller skytter (selv om sistnevnte frister veldig), så ser jeg frem til å kunne lese en slik artikkelserie :D . Kanskje en slik artikkel kan virke opplysende og avklarende i forhold til denne trådens "debatt"?

Link to comment
Share on other sites

Poacher,

 

hadde du for noen skarve minutter, og i hvert fall for din egen del, kunnet legge den åpenbare majestetsfornærmetheten din til side, ville du enkelt oppdage at jeg i den angjeldende tråden var pinlig nøye med å dokumentere det jeg reagerte på. Dette har du nå, symptomatisk nok, klippet bort. Men som en ekstraservice skal jeg gjenta det en gang til, til glede(?) også for nye lesere:

 

opp på selve Blue Cairn Hill […]. Her er det muligheter for drøye hold om man ønsker

 

[…]

 

[bukken] kommer rett mot meg 393, 392, 391m… Jeg begynner nå å se bak meg for å trekke meg lenger unna. Bare for å bryte 400m grensa. Har svak til ingen vind fra høyre […] Bukken vinkler øst og følger elva… 396, 397, 398m… Passerer 402, 403, 404m hvor jeg har positiv måling flere ganger på rette siden av 400m.

Min utheving, siden du angivelig ikke husker det du skrev. Ditt siste innlegg var altså et "svar" på en egenkonstruert problemstilling og i hvert fall ikke på noe spørsmål jeg har stilt.

 

Ærlig talt. Det er etter hvert begrenset hvor lenge vi andre har tålmodighet og overbærenhet nok til å svare på det som i stadig sterkere grad må betegnes som kverulering og ordkløyveri fra deg. Din "argumentasjon" hører i dette tilfellet, sammen med dine og dine sverddrageres utallige personangrep, hjemme i sandkassa. Derfor er mitt råd til deg at du i anstendighetens navn forsøker å argumentere ut fra det du faktisk skriver. Også den delen av teksten du i ettertid åpenbart synes er ubehagelig: Nemlig at du for å vise at du er noe til kar, faktisk øker holdet til viltet du skyter på.

 

Akkurat dette punktet i beretningen er vond å lese for å lese for en jeger. Og helt ærlig: Den burde etter mitt syn være vond å lese for et hvert menneske med en viss evne til empati. (Misquoters beware: De som nå har tenkt å komme med anklager i kategorien Disney, PETA, Jenny Berg Rollnes osv., bees finne seg en annen tråd.)

 

Jeg håper at alle straight-talkers, som nå skal slippe å kaste bort tid, talent og energi å imøtegå personer som mener noe annet enn dem selv, i en framtidig tråd kanskje kan ha samme interesse av å diskutere selve saken. Saken og dens tema ble nemlig forbilledlig tydelig definert av deres meningsfelle, idet den utsøkte ironien fasiliterte en herlig freudiansk glipp:

 

Nei, her vil vi bare ha historier om mauseren og elgen i myra og human jakt........

Jeg ser altså fram til å konkret høre, uten kverulering og ad hoc-forklaringer, hvorfor det er riktig — human jakt — å bevege seg bort fra dyret, å aktivt oppsøke vanskelige skuddsituasjoner m.m. når man skal skyte på levende dyr.

Link to comment
Share on other sites

Saken og dens tema ble nemlig forbilledlig tydelig definert av deres meningsfelle, idet den utsøkte ironien fasiliterte en herlig freudiansk glipp:

 

Nei, her vil vi bare ha historier om mauseren og elgen i myra og human jakt........

Jeg ser altså fram til å konkret høre, uten kverulering og ad hoc-forklaringer, hvorfor det er riktig — human jakt — å bevege seg bort fra dyret, å aktivt oppsøke vanskelige skuddsituasjoner m.m. når man skal skyte på levende dyr.

 

 

Hvordan du ut i fra det du sitere kommer fram til at jeg mener Poacher opptråtte rett (eller galt) skjønner jeg ikke??

Det som skjedde i den opprinnelige tråden var at forfatteren av en glimrende rapport fra en jaktreise omtrent ble overfalt med beskyldninger om umoral og inhuman jakt. Fortsett slik og se hvordan forumet utvikler seg...

Jeg ville ikke gjort som Poacher, fordi jeg ikke føler meg trygg nok til å skyte rådyr på hverken 300 eller 406meters hold uten at jeg av den grunn fordømmer den som behersker slike hold.

Link to comment
Share on other sites

Du omega, du omega. Du fornekter deg ikke. I denne tråden har jeg blitt beskyldt for å forsvare jakt på lange hold. Hvor har jeg gjort det?

Så vidt jeg vet har jeg sagt at det er opp til hver enkelt å avgjøre hva som er ett greit hold ifht erfaring,utstyr og kunnskap om det de driver på med.

Jeg har blitt beskyldt for å ikke ville høre på noen annen mening en min egen. Det er mulig det, men utifra dine innlegg her ser det ikke ut som at du er interessert i høre om andres meninger og synspunkter heller. Du vrir og vrenger på alt i store ordelag for å opphøye deg selv og dine meninger.

Om jeg kaller noen for surmaga, bedrevitere o.l så svarer du med samme mynt. Snakker om majesteter, sverddragere, straight-talkers osv. Jeg kan ikke se at du skal være så veldig mye bedre enn oss andre på det punktet

 

Dette var i utgangspunktet ikke en tråd for å rakke ned på Poacher og hans langholdsskyting. Ett av mine første spørsmål var: Hva/hvem bestemmer hva som er etisk og moralsk riktig for den enkelte jeger? Og synspunkter rundt det.

 

I utgangspunktet burdte jeg ha endret tittel på tråden til Etikk og moral under jakt da jeg så at moderatorer hadde endret tittelen, men da var allerede hylekoret(der brukte jeg personkarakteristikk igjen) i gang om langholdsjakt.

 

Sånn. Da håper jeg vi kan få tråden inn på diskusjon rundt spørsmålet jeg har nevnt igjen.

Link to comment
Share on other sites

På de 9 sidene som denne tråden har gått er det svært lite saklige vurderinger.

 

Det skuffer meg.

 

Brukerne på kammeret skal presumtivt være de mest informerte og kunnskapsrike jegere og skyttere vi har i landet.

Likevel består tråden mest av forutinntatte meninger og personangrep, det er tydelig at der kunnskapen tar slutt må det kompenseres, når man ikke får noe til med ballen så tar vi mannen i stedet.

 

Jeg hadde forventet at deltakere i et seriøst diskusjonsfora skulle klare å komme med velbegrunnede argumenter, nyttig informasjon og dele egne erfaringer på en saklig og informativ måte.

 

Det har vi ikke oppnådd. Hvorfor?

 

Er vi som normenn flest plaget av misunnelse eller er det et utrykk for mindreverdighetskompleks?

 

I andre tråder har det kommet sterk kritikk av både POD, DN, domstoler, politi og NJFF fordi de ikke forstår jakt, jaktvåpen og forhold rundt jakten. Dersom vi på forumet ikke kan diskutere oss fram til hva som er forsvarlig jakt med den kunnskapsbase vi tilsammen har, hvordan venter vi da at andre som kun har perifer interesse for jakt skal kunne ta avgjørrelser som vi alle er fornøyd med? Vi klarer det pokker ikke selv på forumet.

 

Dette er faktisk svært viktig for oss alle, skal vi fortsatt ha tilgang på jakt under fornuftige rammevilkår må vi fremså som en kunnskapsrik ryddig og saklig gruppe. Da kan vi få innflytelse. Dersom kammerets debatter minner om Per Bortens staurbæring blir vi ikke tatt seriøst. Det samme skjer dersom vi kun driver skittkasting og personangrep.

En saklig debatt der vi sammen kan komme fram til fornuftige standpunkter basert på fakta, vil gi oss innflytelse på regelverk og normer - er det ikke det vi ønsker - hvorfor blir da debattene som et møte i barnehagen?

 

Masse snakk og ingen konklusjoner!! Debatter som slokner selv om emnet er interessant.

 

Nå har vi en mulighet å diskutere langholdskyting på jakt, kan vi klare å samle fakta om dette, kan vi klare å få en konklusjon.

 

Kan vi komme med anbefalinger??

 

Hvorfor driver vi ellers med debatten - for å pisse høyest???

Link to comment
Share on other sites

Du omega, du omega. Du fornekter deg ikke. I denne tråden har jeg blitt beskyldt for å forsvare jakt på lange hold. Hvor har jeg gjort det?

Er dette så fantastisk vanskelig da? Jeg har da aldri beskyldt deg for akkurat dét. Du bedriver stråmannsargumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor driver vi ellers med debatten - for å pisse høyest???

 

Nå handler det vel mest om lengde... :roll:

 

Men seriøst: velformulert og god poengtert innlegg Per-s. Sako .30-06 nevnte også noe om norske skyttere og jegeres manglende evne til samarbeid lengre oppe i tråden. Jeg kunne ikke vært mer enig.

 

Nok en gang ser vi at norske skyttere skal være selvstendige individer med egne meninger. Uansett. Dette er trist og fører dessverre ikke til annet en dårlig stemning og en hel del støy. Pokker så synd når det skinner igjennom at veldig mange er kunnskapsrike og ressurssterke personer som hadde kunnet bidra sterkt i jobben med å få forståelse og aksept for de aktiviteter vi driver med. Det hjelper så lite når man blir mest opptatt av å kaste skit på hverandre og forfekte sitt eget synspunkt for en hver pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er noe særlig når andre skal fortelle meg hvor mine etiske og moralske grenser skal gå. Vi må bare akseptere at disse grensene er forskjellige fra person til person så lenge de holder seg innafor gjeldene lovverk. Etiske og moralske grenser er noe en blir prentet inn fra barns ben av og er avhengig av faktorer som: oppvekstmiljø, foreldres oppfatning av etikk og moral og ellers påvirkning fra venner.

Nå har det i den siste tiden gådt en del tråder hvor vi klager på at DFS er lite inkluderende ovenfor jegere, lite villige til å la noen med ett kaliber utenom 6,5 skyte.

Vi klager på at NJFF ikke jobber for, men mot jegere og stort sett bare har om fiske i bladet sitt.

Det er folk i enkelte tråder her som ikke har forståelse for att det finnes personer som reiser til Afrika på jakt.

Vi klager på at det smeller for mye fra sidemannen på skytebanen.

Hvordan kan vi forvente at de skal akseptere oss når ikke engang vi her inne kan akseptere att andre har ett annet sett etiske og moralske regler enn oss selv? Og en helt annen oppfatning av hvordan ting skal være, om det er rett eller galt?

Noen liker å skyte på lange hold under jakt, andre på korte hold. Noen skyter ikke på rypa før den har tatt til vingene og noen skyter mens den er på bakken. Det er vel noe av det som kalles mangfold.

 

Og da er jeg ferdig med denne tråden.(Kanskje)

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt. Det er etter hvert begrenset hvor lenge vi andre har tålmodighet og overbærenhet nok til å svare på det som i stadig sterkere grad må betegnes som kverulering og ordkløyveri fra deg.

omega, jeg skal gi deg kreditt i en sak. Du er meget dyktig på ordkløveri etc. Du vrir å vrenger på alt etterhvert som det passer seg.

 

Ditt siste innlegg var altså et "svar" på en egenkonstruert problemstilling og i hvert fall ikke på noe spørsmål jeg har stilt.

Hvafornoe? Stilte ikke du disse 2 spørsmål? Jeg har qoutet fra ditt innlegg!

 

1. Jegeren velger poster han vet vil gi større skyteutfordringer enn om han hadde vært nærmere dyret.

2. Jegeren øker bevisst skuddavstanden og vurderer å gå lenger bort fra dyret.

Så sier du i etterkant at du ikke har stilt disse spørsmål? Det blir bare latterlig.

Link to comment
Share on other sites

Masse snakk og ingen konklusjoner!! Debatter som slokner selv om emnet er interessant.

 

Nå har vi en mulighet å diskutere langholdskyting på jakt, kan vi klare å samle fakta om dette, kan vi klare å få en konklusjon.

 

Kan vi komme med anbefalinger??

 

Hvorfor driver vi ellers med debatten - for å pisse høyest???

Eg trur det er optimistisk å håpe på at vi på kammeret skal klare å komme fram til ein felles konkusjon. Vi har ulike meiningar og ulike holdningar, noko som er heilt naturleg. Det skulle berre mangle eigentleg.

Formålet med debatten er vel heller å få fram ulike synspunkt og vinklingar angåande temaet. Ingen av oss sitter på fasiten og alle drar nytte av å høyre andre sine synspunkt. Kanskje ein blir bevisst på eit moment eller eit argument ein ikkje har tenkt på før.

 

Når det er sagt so er siste halvdel av tråden ganske meiningslaus. Etterkvart handlar den mest om bukkejakta til Poacher i Skottland, og ikkje minst den nevnte pissekonkurransen. Enkelte (ingen nevnt, ingen glemt) er redd for å miste ansikt og skal redde stumpane av sin eigen argumentasjon. Vi kjenner vel alle den følelsen, og det krever baller å trekke seg :twisted:

 

Eg foreslår at alle som skal poste i denne tråden framover leser åpningsinnlegget til trådstarter ein gang til, før dei postar.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje er eg nokon stor skribent, og kjem nok ikkje til å gidde å forsvare meg mot skrankeadvokatene som frekventerer denne tråden her.

Men for meg er langholdsskyting og jakt to forskjellige ting. Og ja, jeg er såpass skytter at å skyte et rådyr på 400 m er jeg godt kapabel til, men ville aldri finne på noe slikt. Variablene gjør så mykje meir påvirkning på slike avstander, derfor er det for meg uaktuelt. At utfordringa med å setje eit sikkert skot aukar med avstanden er heva over enhver tvil, og kvifor skal vi da utsetja viltet for denne auka risikoen for skadeskyting? Viss vi har problem med å kontrollere nervane når viltet kjem for nære, så må det være eit godt råd å rastes meir i terrenget og bli van med å sjå vilt på nært hald. Her trur eg kanskje at vi nærmer oss ein av grunnane for at folk vil skyte på lange hald, tidsklemma. Vi har rett og slett ikkje nok tid til å bruke på jakta, og leiter derfor etter moglegheiter til å felle viltet på kortast mogleg tid. Derfor skyt vi på litt for lange hold, derfor skyt vi på vilt som beveger seg litt for fort, og vi skyt og kanskje på situasjonar der bakgrunnen ikkje er sikker nok. Sjølvsagt gjeld ikkje dette alle, men trur nok at mange fryktar å komme heim etter ei veke på jakt utan resultat. Denne frykten vil og forstørrast med omgivelsenes forventninger og at talet på resterande jaktdagar minkar.

At folk som er gode til å skyte avogtil strekkjer grensene kan eg til ein viss grad forstå, men å leggje jakta opp til at det skal skytast på lange hald har eg absolutt ingen forståels for, slike øvelser har sin arena på skytebana og ikkje på levande individ! Der finns det og eit større publikum som kan heidre slike prestasjoner.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske trøttende at folk ikke kan lese det som faktisk skrives, og svare på det som faktisk spørres om.

Og jeg blir helt matt av dette pratet om missunnelse. Tror dere virkelig folk kritiserer langholdsjakt fordi at de er missunnelige? Det blir like dumt som om man skulle påstå at Omegas motdebattanter kritiserer han for at de er missunnelige på hans retoriske ferdigheter. Høres fjollete ut, ikke sant?

 

At Poacher til stadighet vrir og vrenger seg vekk fra det sitatet som "alle" er opptatt av, blir litt merkelig, og gir han lite kreditt.

 

Det viktigste bidraget (etter min mening) til tråden, har - ikke uventet - Roe, kommet med. han har belyst hvordan rådyrjakt med denne type utstyr minner mer om varmintjakt enn storviltjakt, og satt klare skille med det og jakt på størrre vilt. Roe har også den autoriteten som skal til på dette emnet for at folk faktisk hører etter.

 

Men når jeg og høggern gjennom hele tråden har vært kritiske til storviltjakt på drøye hold, har det blitt oppfattet som kritkk mot Poacher...??

Epler og pærer, trallallala.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg blir helt matt av dette pratet om missunnelse. Tror dere virkelig folk kritiserer langholdsjakt fordi at de er missunnelige? .

 

Ser ikke helt bortfra at ENKELTE har en kombinasjon av missunnelse, kunnskapsmangel, samt mangel på skikkelig verktøy til å bedrive denne type jakt!

Man går liksom ikke ut å skyter et dyr på lengre hold med Tasco`en og gamle slarkete HV mævvseren.

Kan sammelignes med nattjaktdebatten. Observerer at det er mange de samme som er like kritiske til den type jakt!

Vet ikke helt på hvilken måte vi skyter oss selv i foten på. Er det kanskje kritikerene som ødlegger vel så mye for våre rettigheter som jegrer?

Link to comment
Share on other sites

Fossdal; fritt etter hukommelsen så finner Poacher en bukk på 500 pluss en dag, skyter ikke.

Går så til en plass der den finnes på rett under 400 meter.

Han beveger seg da OVER 400 meter og skyter. En differanse på 20 meter eller deromkring.

Går der en rød tråd på 400, eller det det faktum at han bevegde seg vekk fra viltet som gjør det moralske (jepp, jeg skrev det) utslaget?

 

Ellers vil jeg oppfordre til å være forsiktig med å diskreditere Poacher her, det er ekstremt vanskelig å diskutere i denne tråden, og du som kommer inn som en linjedommer her har kanskje noen fordeler andre i denne debatten har.

Link to comment
Share on other sites

Streken......fritt etter hukommelsen....er det rart trådene blir rotete og diskusjonene usaklige?

 

 

[bukken] kommer rett mot meg 393, 392, 391m… Jeg begynner nå å se bak meg for å trekke meg lenger unna. Bare for å bryte 400m grensa. Har svak til ingen vind fra høyre […] Bukken vinkler øst og følger elva… 396, 397, 398m… Passerer 402, 403, 404m hvor jeg har positiv måling flere ganger på rette siden av 400m.

 

Uthevingene er mine.

 

Her er min opprinnelige kommentar:

 

Nå har jeg etter langt om lenge lest denne tråden til Poacher. Og den synes jeg da var grei. Rent bortsett fra å sette på trykk at han ser seg om etter muligheter for å strekke holdet over 400 meter. Det var da for søren klype faen så unødvendig. Om han skyter på 379 eller 408 meter er da revnende likegyldig, men om han ikke ser at Jenny&Co får noe å henge fingra i der, så kan han ta ei stålplate i A4 format og plassere you know were.

Det er da ikke noe nytt at vi på et slikt forum ikke alltid kan si hva vi hverken mener eller gjør, da vi også skal aksepteres av samfunnet(og dets uvitenhet) rundt oss. Noe Poacher selv har viftet med pekefingen om mange nok ganger som moderator.

 

Dette er det eneste jeg har kritisert Poacher for. Og det er ikke for at han tenker slik, men for at det settes på trykk i et åpent forum. Ellers synes jeg hele tråden er helt super, jeg synes dette er god og forsvarlig jaktutøvelse på denne viltarten.

 

Edit; utvidet eget quote

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man går liksom ikke ut å skyter et dyr på lengre hold med Tasco`en og gamle slarkete HV mævvseren.

 

HÆ ???? Og det skriv du først no ? Nei pokker ta.... :mrgreen:

 

Sorry, for OT, kunne berre ikkje dy meg her Solheimen, ein må sjå det humoristiske i debatten også, sidan det går ein del av svartmaling her, og det finst rikelig med andre farger på lager, leit så skal du finne.... :oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

At Poacher til stadighet vrir og vrenger seg vekk fra det sitatet som "alle" er opptatt av, blir litt merkelig, og gir han lite kreditt.

 

Men når jeg og høggern gjennom hele tråden har vært kritiske til storviltjakt på drøye hold, har det blitt oppfattet som kritkk mot Poacher...??

Har svart på dette Fossdal, Jeg fortsetter heller i den tråden jeg holder på med omkring langholdsjakt. Og prøver å få med meg mest mulig der. Selv om jeg helt sikkert glemmer noe, eller formulerer det galt.

At du og Høggern har vært kritisk til jakt på langehold har jeg ingen ting imot. Jeg har heller ikke kritisert deg eller Høggern for dette.

 

Dette er det eneste jeg har kritisert Poacher for. Og det er ikke for at han tenker slik, men for at det settes på trykk i et åpent forum.

Slik at ved en evnt. neste gang, så skal jeg pakke inn historien? Alle dyr ble skutt under 75m og datt døde om i smellen? Med andre ord, så skal jeg ikke være ærlig?

Link to comment
Share on other sites

Fossdal; fritt etter hukommelsen så finner Poacher en bukk på 500 pluss en dag, skyter ikke.

Går så til en plass der den finnes på rett under 400 meter.

Han beveger seg da OVER 400 meter og skyter

Streken......fritt etter hukommelsen....er det rart trådene blir rotete og diskusjonene usaklige?

 

 

[bukken] kommer rett mot meg 393, 392, 391m… Jeg begynner nå å se bak meg for å trekke meg lenger unna. Bare for å bryte 400m grensa. Har svak til ingen vind fra høyre […] Bukken vinkler øst og følger elva… 396, 397, 398m… Passerer 402, 403, 404m hvor jeg har positiv måling flere ganger på rette siden av 400m.

 

Det jeg skriver er det SAMME med unntak av at jeg også har notert meg en detalj rundt 500m avstanden tidligere.

 

Jeg beklager dog at jeg missforstod din intensjon.

Allikevel er jeg ikke enig i din indignasjon over Poachers ærlighet.

 

Da legger jeg på lokket for en stund.

 

Når vi igjen kan diskutere tekniske spørsmål, moralske eller etiske spørsmål er jeg med, men nå har vi kjørt oss fast.

Link to comment
Share on other sites

Dette er det eneste jeg har kritisert Poacher for. Og det er ikke for at han tenker slik' date=' men for at det settes på trykk i et åpent forum. [/quote']

Slik at ved en evnt. neste gang, så skal jeg pakke inn historien? Alle dyr ble skutt under 75m og datt døde om i smellen? Med andre ord, så skal jeg ikke være ærlig?

Når jeg skriver helt tydelig at jeg synes hele jakt-turen er helt grei, alle skudd forsvarlige og etiske, hvorfor spør du slik?

Har du mistet evnen til å forstå skriftspråk?

Jeg gjør det helt klart at det eneste jeg ikke liker, er at du skriver på trykk at du bevist prøver å øke skuddet til over 400.

"Bare for å bryte 400m grensa". Nå ble du jo liggende, og dyret gikk ut til 411, men når det var på vei mot deg, prøvde du altså å se bak deg om det var mulig å endre posisjon - "Bare for å bryte 400m grensa". Og akkurat dette har du ikke svart på, nei, selv om mange har bedt deg kommentere akkurat det.

Ja, jeg synes det er å være unødvendig ærlig. Akkurat jeg bryr meg ikke, men samfunnet er ellers fullt nok av Jennyer som prøver å fremstille oss i et dårlig lys. Jeg kan heller ikke se at det var så veldig viktig for tråden, du satte et nydelig skudd på 411 m og det er da det vesentlige? Om du plutselig begynte å tenke på kvinnfolk mens du lå der, ville du tatt med det også, bare for å være ærlig?

Link to comment
Share on other sites

Om du plutselig begynte å tenke på kvinnfolk mens du lå der, ville du tatt med det også, bare for å være ærlig?

 

Trodde det var for mye "Off Topic" jeg :? For det er vel ikke iht vedtektene her inne? Det er jo også mindreårige her inne, da måtte jeg lagt inn en slik... :mrgreen:

normal_Bilde_2.png

 

Klarte ikke å la være, beklager! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her i en tidligere tråd innen dette emnet sagt at langholdsskyting er i mine øyne legetimt på "blink eller fi".

 

Er selv skeptisk til kombinasjonen langholdssyting og jakt, da jeg mener at ved å strekke holdet øker sansynlighetene for skadeskyting.

I respekt til de dyrene eg jakter har eg satt mitt makshold til ca, 200m, og til de andre som jakter på mitt område/vald. Hvis de ønsker å jakte på lengre hold er de fri til det, men på andre steder. Målet er å avlive dyret så "humant" så mulig, med å redusere b.l.a. risikoen for skadeskyting.

 

Gidder ikke ta diskusjonen om at det er bedre med skudd på dyr i ro på 400m, enn dyr i fart på 50m, da dette er to forskjellige ting.

 

Selv de mest harbarkede langhodlholdssyttere må være enig at det er letterer å treffe f.eks. "grandiosa" på 100m, 200m, enn 400m og 600m.

 

Vil med en gang si at jeg har stor respekt for de som drevier med langholdskyting, og de kunnskaper og ferdigheter de har, ved å treffe blinker på hold ut mot 1000m.

 

At noen skyttere invisterer i presisjonsutsyr (som jeg til tider misunner ja :wink: ) som gjør at de treffer "grandiåsan" på 500m+, med samlinger som innenfor en "snusboks", gjør det ikke mer legetimt å drive langholdsjakt.

Mange av de som innvisterer i slikt utsyr har ekstremt gode skyteferdigheter, men dessverre ikke alle (kjenner selv til 2 personer). Noen av de som har slikt utstyr kan dessverre lett tro at de kan legitimere slike langholdsskudd p.g.a. overkomansert utsyr, i forhold til ferdigheter.

 

Mange ulike har tatt opp noen av de ulike variablene/tingene som eg mener at begrenser langholdsjakt. En av de viktigste her er den tid det tar fra sytteren/jegeren bestemmer seg fra å ta skuddet til kulen når målet. I dennen perioden kan de dessverre skje mange uforusette ting som gjør at dyret beveger seg, som igjen kan medføre skadeskyting. Dette setter jeg som den aller viktigste årsaken til at jeg er skeptisk til langholdsjakt.

 

De fleste jegerene har også våpen og utstyr som gjør at men BØR begrense seg opp mot 150 til 200 m. De fleste jegere har ferdigheter som gjør at de klarer å ta med fall i kulebanen på f.eks. 5-10 cm (på de mest brukte ammotyper) fra 100m til 200m. Etter 200m til 300m og 400m "detter" kulen raskere, og da BØR en være godt kjent med både avstand og kulebanen til ammoen en bruker (som dessverre de fleste jegere ikke er).

 

I utgangspungtet vil jeg støtte høggeren, Fossdal og SAK 30-06 i deres meninger i forhold til langholdsjakt/skyting.

 

Som sagt eneste levende mål som jeg mener det legetimt å skyte på langhold er finder (etter Genev konversjoner) i krig.

Der har det faktisk vist seg mer effektiv å skadeskyte finden, da en såret soldat krever mye mer resurser en en død.

(Under Falklandskrigen oppdaget Britene at Argentinerenes "Snipere" gjorde at det i perioder gikk fler folk bakover enn fremmover p.g.a. transport av sårede soldater (1 såred + 4 bærere).

Det viste seg også at noen av disse Argentinske "Sniper"ene ikke kunne snakke spansk, eller kunne redegjøre for seg hvor de kom fra (noen snakket bare engelsk med Amrikansk ansagn). Etter det jeg lesete ble noen av disse tatt med på "tur" der de ikke kom tilbake.

En liten historisk digresjon)

 

Vil som sagt ikke sette en hver Langholdsjeger/skytter som en umoralsk jeger, da jeg ikke kjenner til hans/hennes skyteferdigheter og jaktsituasjon. På jegere som skyter dyr på neremere 1000 meter støtter jeg Sako 30-06 avstraffelsesmetoder.

 

Hvis målet er å jate på lengst mulig avstand, føler jeg at man fjerner seg fra jakt, og går over til skyting og slakt. Hvilke forsvarsmuligheter ar de jagede dyrene til å oppdage sine fiender når disse ligger med "presisjonsrifler" dippedupper og annet utstyr forbi deres sanseevner.

Da føler jeg at vi sankker om SLAKT, ikke JAKT

 

Min beste jaktopplevelse i fjor var når eg oppdaget en hjort på ca. 200m avstand, hadde gode muligheter for et godt skudd, men valgte å snike meg inn på dyret på en avstand på ca 50m før jeg tok skuddet. I den perioden da jeg snek meg inn på dyret, og fikk brukt mine få opplærte infanterikunnskaper fra MADLA på slutteten av 1980 tallet,

hadde en utorlig opplevelse i forhold til å mester mine frdigheter som jeger.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Hva man legger i ordet jakt får være opp til den enkelte. For noen er jakt å prikke inn et skudd på langt hold mens for andre er jakta det å komme innpå viltet,der skuddet bare blir en enkel avslutning.

At det er skepsis til skudd på flere hundre meters avstand er jo helt naturlig,da det som mange har påpekt kan skje uforutsette ting fra det øyeblikk du har bestemt deg og fingeren trykker inn avtrekkeren,til kula når målet. Dette argumentet alene er vel sterkt nok til at man bør vurdere å avstå fra skudd på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Endelig et befriende saklig innlegg, jeg er ikke enig i konklusjonen, men nå diskuteres det på et saklig grunnlag.

 

 

Det jeg først og fremst er uenig i er dette:

En av de viktigste her er den tid det tar fra skytteren/jegeren bestemmer seg fra å ta skuddet til kulen når målet. I dennen perioden kan de dessverre skje mange uforusette ting som gjør at dyret beveger seg, som igjen kan medføre skadeskyting.

Om skytteren har tilstrekkelig erfaring med å skyte på tilsvarende hold, i særdeleshet bedømme vind, og med å bedømme dyrs oppførsel er ikke dette noe problem - man kan i stor grad forutse om det kan skje noe uforutsett (!) i mange situsjoner må skytteren derfor avstå fra å skyte, for vinden kan skifte, eller dyret kan bevege seg. Men det fins også mange situasjoner hvor det ikke vil skje noe uforutsett,

 

Rådyr som står med hodet ned og ørene framover/i ro og beiter rolig forsvinner ikke på 0.4 sekunder, skarv som sitter med vingene til tørk og med hodet i ro blir sittende, og vinden får en noenlunde kontroll på (på nivået, hvor mye/for mye/for variabel innefor 4-500m). Slik endel folk praktiserer slik jakt, med spotter/skytter der en glor på dyret i type 60x80 kikkert og har en mening om hvordan det holder ørene og om miragen trekker opp eller rned og vinden basert på gresstrå ved dyret, og en skyter - ut fra instruksjoner fra spotter, (evt en person om det er lite å ta hensyn til eller sikte og person er opp til oppgaven) så mener jeg at det (av enkelte) kan utføres like forsvarlig som normal norsk elgjakt.

 

Det som gjenstår er skyteferdigheter og ekstreme skyteferdigheter - noe de aller færreste innehar. Ut til 4-500m er det antakelig skyteferdigheter som er vanskeligst å opparbeide. Imidlertid finnes disse skytterene. Men de er få.

 

Om det er riktig å la dem holde på er et annet spørsmål - men jeg mener ja.

 

De tilfører jakta et mangfold, og de er ikke et problem per nå. At folk som ikke innehar disse ferdighetene skyter på for langt hold er igrunnen et helt annet problem, og et mye større et. Og det blir ikke bedre av å tvinge de som kan det "under jorda", vi trenger dem oppå for å minne oss andre om både at vi kan bli bedre til å skyte, og til å minne oss på alt det vi ikke kan. Økt fokus om at enhver har sin maksimale skyteavstand, er kun av det gode - helt uavhengig av antall meter.

 

Og for å gjenta det, selv om noen synes vind er veldig rart og uforutsigbart, så er den ikke alltid det (bare nesten) og ikke for alle (men for meg) - noen ggr er det stor sannsynlighet for at vinden skal "finne på noe tull", og andre ggr er det veldig usannsynlig.

Og det ER bare to ting som KAN skje, vindskift og at dyret beveger seg. Kula svinger ikke uten grunn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er selv skeptisk til kombinasjonen langholdssyting og jakt,

 

 

Dette er vel grundig bekreftet i denne tråden.....

 

edit-altså at langholdssyting og jakt ikke passer sammen

Link to comment
Share on other sites

Nå når denne tråden allikevel stort sett har sirklet rundt emnet langholdsjakt så vil jeg oppfordre Poacher og Roe til å skrive litt om treningsgrunnlag og forberedelser. Kanskje vi da får en bedre forståelse for avgjørelsene som blir tatt ang hold. Og at folk skjønner det at disse resultatene ikke kommer av seg selv og 30+5 skudda.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...