Jump to content

Innbilt svangerskap hos Dachs (Normal Korthår)


sakotrg

Recommended Posts

Dachsen min har (for 3. gang nå) fått en eller annen form for hormonforstyrrelse som ligner mistenkelig på innbilt svangerskap.

Hun blir tre år om ei uke og vi har hatt henne helt siden hun var åtte uker gammel.

Hun er fra det første kullet til Revbergets Fant NM(DD 05 og 06) og Siri som er eid av en kamerat og hobbyoppdretter.

Er redd hun har fått, eller kan komme til å få, livmorbetennelse og skal til dyrlege med henne neste uke for utredning.

 

Litt om symptomene:

Hun er ekstremt hissig på andre hunder, og spesielt de som hun ikke kjenner som skal "hilse" ved å snuse henne i rompa.

Om det er hannbikkje eller tispe spiller ingen rolle.

Litt skarp er hun for tiden og det er en plage om det kommer en hund av "feil" rase på gangveien forbi huset her vi bor når hun står i band i hagen. Da holder hun på å slite hodet av seg for å komme ut til den.

Nabobikkjene her vi bor aksepterer hun. De har nemlig lært å passe snuten sin for rompa hennes.

(Det skal legges til at hun aldri har bitt en annen hund for dette, men truslene om det er ikke til å ta feil av!)

 

For et par uker siden begynte jurene å hovne opp og det kommer hvitt melkelignende væske hvis man klemmer litt på dem.

I tillegg er hun utrolig slapp og sover mer enn hun er våken for tida.

Hun går stort sett rett i kassa si og legger seg etter bare en liten tur.

Etter 20-25 min gåtur i normal fart begynner hun å henge etter så da kan man like godt gå hjem for å slippe å dra henne etter seg den siste biten dersom turen skulle bli lenger.

Dette er litt plagsomt for oss som eiere, men spesielt for henne da hun tydeligvis ikke er i form og plager naturlig nok meg selv om kona ettersom vi vet at bikkja ikke har det helt godt med seg selv.

Når jeg teller etter på kalenderen så ser jeg at det er temmelig nøyaktig 13 uker og 4 dager siden løpetiden begynte.

Dvs at det er ca 10 uker siden hun var klar for å blir parret, noe som igjen tilsvarer 70 dager.

Når da symptomene begynte å melde seg for ca 14-20 dager siden og drektighetstiden for en dachs såvidt jeg kan huske ligger på litt over 60 dager forteller det meg at det er innbilt svangerskap ute og går.

Hvis noen er uenige så kom gjerne med forklaring om hvorfor. Jeg er lutter øre dersom det er noe fornuft i resonnementet.

 

Ellers så kan vi, og forsåvidt andre folk hun ikke kjenner også, håndtere henne akkurat som vi vil uten at hun protesterer.

Hun er svært glad i mennesker og har et rolig og bedagelig gemytt slik en dachs skal ha.

 

 

Litt om hva vi som eiere har gjort for å forhindre dette fra å skje:

Etter løpetid sist gang som hun fikk 1 Mars, ble hun aktivisert mye hver dag. Minst en to timers tur hver dag og alt virket helt fint

så vi slo oss til ro med at denne gangen hadde det gått greit, men neida.

Er redd vi må sterilisere henne for å slippe hele greiene og for å slippe å gi henne hormonkur igjen. Dyrlegen har sagt at det er masse bivirkninger med kuren (Galastop) og vi er ikke interessert i å miste henne 4-5 år før det er nødvendig bare fordi vi ikke tok oss råd til sterilisering.

På den andre siden så har vi ikke tenkt å ha valper på henne så det spiller ingen rolle om vi steriliserer henne.

Dvs vi hadde ikke tenkt det med det første for det passer utrolig dårlig med andre planer jeg og kona har, men akkurat nå hadde det vært litt artig likevel for nå er vel egentlig løpet kjørt.

For de som har tenkt å komme med forslaget "Legg et kull på henne så går det stort sett over", så jeg har hørt det 100 ganger allerede, men ifølge folk som virkelig har greie på dette så er ikke det noen garanti for at det går helt over.

Jeg vet ikke, men velger å tro på det siste. Ingen andre ting har vist seg å stemme når det gjelder tips i forhold til dette problemet

og et kull er egentlig det siste ønsker å passe på akkurat nå.

Dessuten skal hun ikke ha løpetid igjen før i oktober, og så lenge lar jeg ikke bikkja gå med slike problemer som hun har nå.

 

Det som er 100% sikkert er at hun ikke er parret for vi passer på henne som hauker de påfølgende tre ukene etter løpetid.

At hun innbiller seg at hun er parret fordi hannbikkjer har snust henne i rompa er godt mulig, men isåfall er det bikkjas hormonbalanse og psyke det er noe i veien med, og det er ikke så godt å trene av henne.

 

 

Når hun er i normal form jager hun stort sett rådyr hele dagen uten problemer i terrenget jeg jakter, og jaktlysten er nesten litt for mye av det gode til dachs å være. En gang jaget hun seg helt tom (lavt blodsukker) og ble liggende i ei myr helt til jeg fant ut det var best å se til henne. Det ordnet seg etter en tur til veterinær, men det var veeeldig nære på at hun skulle strøket med allerede 15 mnd gammel.

(Takk, Knut Eden, for los og bevegelsesindikator på peilerne du lager!)

 

Har hørt rykter om at ved sterilisering så kan noe av jaktlysten forsvinne. I dette tilfellet så hadde det faktisk bare gjort henne til en enda greiere jakthund for oss.

Har hatt endel timer på "stubben" for å vente på at hun skal komme tilbake etter endt dag i skogen, og når der nærmer seg jul og spesielt hvis det fortsatt er bart på bakken, så kan

hun fint holde på hele dagen for seg selv om hun finner en flokk å jage på eller krysser ferske spor på tur tilbake til meg.

Jada, dette er sikkert min feil som eier også, men en jaktidiot som har fått all den belønning og ros hun kan og skal få når hun kommer tilbake til slippstedet under innjaging er neimen ikke lett å stagge når formen er inne og rådyra er lette på beina. :roll:

 

Noen som har vært ute for tilsvarende med sine tisper, og evt hva ble sluttresultatet?

Trenger tips og råd fra Kammerets erfarne dachseiere på dette..

 

En siste ting:

Dersom noen kjenner eierne av de andre to tispene i kullet er jeg svært interessert i å høre hvordan det går med disse

hundene i forhold til samme problem!

(Stamtavle kan sendes pr mail dersom noen er interessert. Ta kontakt på PM)

 

Legger ved et bilde av henne fra lille julaften i fjor. Da var det andre boller, og pølsetigginga ved bålet går rimelig etter planen! :)

 

 

IMG_1739.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helt sikker på at du har innbilt svanger skap på tispen di, desverre tror jeg problemet heller blir værre i komende løpetider. Hadde samme problem her på schæferen som er redningshund. Vi valgte å sterilisere henne nå forige uke, skal ta stingene til fredag. Når hun fikk innbilt sv, så forandret hun seg så mye og fungerte heller dårlig med tanke på arbeid.Og ved evt ettersøk eller snøskred må en jo hvite at en kan stole på hunden,

Vi har hatt tisper før som er blitt sterilisert av forskj årsaker, slik som jakt og bruks egenskaper har vi ikke merket noe forandring på. Så anbefaler deg å snakke med vetrinær om å sterilisere henne siden du ikke skal ha valper på henne.

Etter det jeg har fått opplyst, er sjangsen for problemer som jurbetenelser og evt livmor betenelse større at hun vil få om hun fortsetter å få innbilt sv etter hvær løpetid.

Tror at du velger å sterilisere, så får du en roligere og mer stabil hund som du ant ikke vil merke noen forandring på under jakt. Lykke til

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slitt med en dachsen min (korthåret tispe) som hadde problemer med innbildt svangerskap.

Vi bestemte oss for å sterilisere hunden og det er den beste avgjørelsen jeg noen gang har tatt.

nå er hun MYE roligere, mere trygg på både folk og andre hunder også slipper hun påkjenninga når hun tror hun skal ha valper hver 5.mnd

 

Jeg brukte forresten galastop i 3 år før hun le sterilisert og har aldri hørt om bivirkninger. :shock: men vi steriliserte henne fordi det var stor sjanse for at hun kunne får livmorskreft ettersom hun plagdes så mye. og fordi med galastop går det en uke før hun begynner å bli normal igjen.

 

Jeg ser flere fordeler en bakdeler med sterilisering så lenge hun ikke skal ha valper. Det koster litt, men hvis du var syk ville du helt sikkert brukt 6-7 lapper for å bli frisk igjen... :D

 

Dyrlegen påsto at jeg mått være forsiktig med maten ettersom de kan få veldig stor matlyst og legger fort på seg etter en slik operasjon, men det har jeg ikke lagt merke til enda.. (men hun har bestandig vært på grensa da)

 

Så mitt råd er: Steriliser hunden, ta vare på vennen din og du tenker ser fort at pengene du invisterte ikke har gått tapt. ;)

 

Lykke til. ;)

Ilatad

Link to comment
Share on other sites

Dersom sterilisering ikke er noe førstevalg, så er p-sprøyte også en mulighet som kan være verdt å teste ut. Kan ha sine langtidsvirkninger det også, men det er en mulighet. Vet om de som har prøvd det med hell på hunder som sliter med problemer som dette.

Link to comment
Share on other sites

...og fordi med galastop går det en uke før hun begynner å bli normal igjen.

 

Jeg brukte Galastop i fjor høst, og fra den ene helga til den andre ble bikkja totalt forandret!

Fra å surre rundt beina våre den første helga hadde hun to-timers los på en bukk helga etter, så at det virker er det ikke tvil om. Veterinæren min påstår at Galastop kan ha bivirkninger dersom det brukes over lang tid og derfor har vi nå bestemt oss for å sterilisere henne.

P-sprøyte er ikke noe alternativ for oss slik jeg ser det, men takker for tipset :)

 

Jaktlykke:

Bikkja har holdt vekta på 10.5kg det siste året. Ville hun ikke lagt på seg endel dersom hun var drektig?

 

Takker ellers for innspill. Skal som sagt til dyrlegen til onsdag førstkommende uke og håper at de har mulighet for å sterilisere henne så raskt som mulig.

 

Dere som har sterilisert tisper: Hvor mye har dere betalt, og hvor lang tid tar det før bikkja er tilbake i noenlunde normal form?

Ikke det at prisen spiller så voldsomt stor rolle for oss når vi først har bestemt oss, men kunne være artig å høre.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har sterilisert tisper: Hvor mye har dere betalt, og hvor lang tid tar det før bikkja er tilbake i noenlunde normal form?

Ikke det at prisen spiller så voldsomt stor rolle for oss når vi først har bestemt oss, men kunne være artig å høre.

 

Jeg sjekket litt priser og de varierte fra 3000-6000kr

Etter operasjonen tok det vel noen timer (ca 8-10timer) før hun begynte å kvikne til litt og kanskje 24t før det var full fart.. (ta det med en klype salt ettersom jeg har hukommelse som en gullfisk)

Det jeg syntes var verst var kraven hun måtte gå med i 12 dager (fjernet stingene etter 12 dager).

hun er jo så kort i bena så kraven satte seg fast i matter, dørkarmer etc. jeg prøvde også en slik "badering" men den funka ikke fordi hun er så lang i kroppen.

det var også på vinteren vi steriliserte henne og kraven fungerte som en plog når hun gikk i snøen :mrgreen:

 

jeg hadde langfri etter operasjonen og var hjemme sammen med "den syke" og det var egentlig veldig behagelig for både meg og hunden.

Jeg vil anbefale deg (hvis det er mulig) å ha minst et par tre dager fri hvis hun ikke har hatt krave før

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke råde deg til det ene eller andre i forhold til jakt og slikt for der har jeg ingen erfaring, men det pleier ikke være noe problem med hverken livmorbetennelse eller jurbetennelse i forbindelse med innbilt. Livmorbetennelse er farligst rett etter parring og(eller) fødsel, jurbetennelse rett etter fødsel når melkeproduksjonen er på det høyeste og valpene ikke suger så godt og mye ennå.

 

Mine tisper har alltid hatt innbilt og aldri noe problemer med jurbetennelser eller liknende pga det, og de har heller ikke blitt bedre etter valpekull.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...