Jump to content

Tikka T3 Varmint eller Tactical .308 Win til langhold?


Kiwi

Recommended Posts

Tikka T3 Varmint eller Tactical .308 Win til langhold?

 

Hvem av de bør jeg gå for? Det som jeg ser på som negtivt på Tactical er 51cm pipe.. Våpnene ser like ut med unntak av løp og picatinnyskinnen? Picatinnyskinnen er attraktiv siden jeg da enkelt kan ha to sikter på våpenet, ett for jaktfelt, et annet for langhold.. Vil man kunne ta av og på uten treffpunktsendringer i praksis?

Ser at Optilock har 34mm ringer, og dette er noe av argumentet mitt for Varmint: Det blir et rimelig våpen totalt sett, som bør inneha en "god nok" presisjon til formålet? Min erfaring med Tikka våpen er at de er meget presise rett ut fra esken, min M690 laget trekløver de første årene... Noe i nærheten av det bør man vel også forvente fra disse?

 

Ser for meg .308 som marginal, men grei nok for langhold. Planen er å sette på et PM II 5-25x56 (el. tilsv.) etterhvert. Da trenger jeg ikke trenger kantet base... Kan jo alltids brotsje den opp til magnum om behovet melder seg for bedre kulebane/større rekkevidde..

 

Som dere ser har jeg litt valgets kval...

 

Noen gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Du kan kanskje også vurdere T3 Super Varmint. Denne har Picatinnyskinnen og samme lengden på løpet som Varmint. I tillegg har den rustfritt løp , 5 skudds magasin og samme stokk som Tacical med justerbar kinnstøtte.

Har selv en Super Varmint i 6,5x55 og har ofte kunnet lappe 5 skudd med 2 lapper ( innen en 10 kroning ) på 100 meter.

Eneste skuffelsen for meg er at jeg sliter med å komme under kraver på 4,5 kg til jaktfelten med denne. Den faktiske vekten er 3970 gram og ikke de oppgitte 3700 gram. :|

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er en bedre patron, men du nevner kanskje 308 fordi du allerede har bestemt deg for denne av diverse grunner.

 

Og ja, med QRW-ringer kan du ta av og på kikkerter uten treffpunktforandring.

Helt genialt, jeg har det på min langholdsbørse.

Link to comment
Share on other sites

Vel ,jeg var ute etter .308 pga kort kasse, og at løpet varer lenger. Videre så var det de to jeg så på siden til Depotet.

 

Selve Kongstanken var å ha ei rifl som gikk hårfint inn i jaktklassen med et lett sikte, og som med et større sikte var ideell til langhold mv... og fortsatt "bærbar" under jakt dersom jeg klemme til på nevnte langholdssikte.

 

Altrnativet mitt er å gjøre noe med den M690 jeg har i dag, men der er løpet gåent, og trenger egentlgi en bedre stokk. Ikke gratis det heller..

 

Skal sjekke ut Super Varmint. Kikkertsiktet mitt veier 440gram, så mulig den går i jegerklassen...! :D

 

Noen som vet vekta på et par QRW ringer 1" laveste modell??

Link to comment
Share on other sites

Noe å tenke på:

1:51cm løp på 308w er perfekt, trenger ikke noe lenger løp + for mindre vekt og bedre håndtering på jakt.

 

2:T3 har kun lang kasse, så om poenget var kortere kasse. Glem det.

 

3: Nytt løp i din gamle M690 er garantert det beste og rimligste alternativet (og bytt til en skikklig jaktfeltstokk som t.d KCC/bredvoll om du føler for det). Du kan bytte til 308w om du vill, siden du bytter løp, og gå for ett kort løp, eller du kan gå til 6.5x55, eller beholde 3006. Store valgmuligheter for en rimlig penge. Så glem den T3'n om du er smart.

 

4: Hva er galt med en M690?

Link to comment
Share on other sites

M690 er nok muligens bedre børse? Hva har skjedd med tikka fra 690 til T3?

 

Grunnen til at jeg Egentlig ikke ønsker å bygge videre på 690'en er at jeg har satt på en Era-sving med bakre basen kilet fast i kassa. Nå får man ikke 34mm ringer til den.. Og jeg synes det er ille å bare kaste av den montasjen også.. Ser for meg å sette i ei 9,3mm pipe i den for å ha ei børse å trene rekyl med. Det våpenet vil fortsatt bli brukt.

 

T3 Super Varmint har picatinnyskinne, og det vil passe mitt behov for to sikter hvorav et på 34mm...

Det er vanskelig å få på Tyristubben stokk f.eks, sammen med tung pipe, og Fortsatt gå i jegerklassen/ ha bærbart våpen på jakt..

 

Jeg er selvfølgelig åpen for gode råd, derfor jeg spør her, så kan du utdype skepsisen din til T3 litt mer Vingemutteren?

Link to comment
Share on other sites

Jeg snur litt på problemstillingen:

 

La oss si at jeg ønsker å bygge om på min M690:

 

ERA svingmontasjen jeg har er av typen med "manuell lukking", dvs jeg må skru på hjulet. Vil en slk montasje være stabil nok for et sikte på 1kg(!) dersom jeg får laget et par 34mm ringer? Tenker på evt treffpunktforandinger ved av og på, samt forskjellig moment når jeg skrur til.. Kaliberet jeg komemr til å ha er 6,5x55, (evt brotsjet til 6,5/.284) så rekylen vil ikke være tung.

 

Angående stokk: Jeg hadde inntil nylig bestemt meg for Tyristubben laminat. Den blir veldig tung.... Finnes det noen syntetstokker med bratt pistolgrep og samme "fylde" som er vesentlig lettere?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøp deg en tactical, den kommer med 61 cm løp i fra schou i hvertfall.

Er ferdig gjenget for lyddemper og kommer med picatinnyskinna . Det gjør ikke supervarminten.

Også kjøper du deg en ase-utra demper: http://aseutra.fi/english/index.html

Sjøl har æ den i .308 med en S&B pm II 3-12 x 50.

Var og testa hastigheta. Nato nm60 gikk ned i fra 870m/s til 850m/s. med demper

Mens Lapua scenar 155Grain holdt sæ på 850 m/s både med og uten demper.

Finsk børse, finsk demper og finsk Ammo. funke som f... i lag det... :D

Link to comment
Share on other sites

Heisann....Jeg er glad du vil holde deg til Tikka ihvertfall. En T3 er vel mer plaget av plasikk enn f.eks. m690 ?

Løpet er vel det som bestemmer presisjonen, og lengda på det har vel ikke så mye å si for presisjonen, men mest for farten? Men vil du ha et "skikkelig" langholdskaliber, er vel 300 win.mag et av de forsvaret bruker mest mon tro ?

Er det ikke det de bruker for å kneppe nepa av talibanere nede i Afganistan da ?

Når det gjelder stokk, så har jeg fått lagd ferdig tilpasset tommelhullsstokk til min 6.5 hos Arvid Buhaug på Stjørdal til 3000,-

Det er laminat, og han lager endel til bl.a. skiskyttere vet jeg. Og jeg er veldig fornøyd, og skal bestille en stokk av han, men først vil jeg kjøpe et fargerikt laminatemne i blå eller oransje til min tikka 300 w.m.

Er det noen som vet hvor du kan kjøpe emner her i landet, så hadde det vært veldig bra....mvh. Tommy

Link to comment
Share on other sites

Det ble som sagt til at jeg bygger om den børsa jeg har:

 

Jeg har nå bestilt meg en stokk til M690'en hos Tyristubben. Selv har jeg ikke sansen for tommelhull-stokker, da jeg innbiller meg at de blir litt kranglete på jakt med kjappe ladegrep for eventuelle oppfølgingsskudd.. På Tyristubben har du bratt pistolgrep, bredt forskjefte og en god kolbeforhøyer, alt i en laminatstokk med mange fargekombinasjoner. Sjekk ut den før du bestemmer deg!

 

Jeg ønsker meg ikke .300WM: Mulig rekylen er bedre på et våpen rundt 4,5-5kg, men jeg har dårlige erfaringer med kaliberet i en Parker Hale mauser... Den føltes mye verre enn .470en min :shock:

 

Det er sikkert mange som skyter meget godt med sine langholdsvåpen i super-duper-magnumer, men jeg foretrekker en 6,5 eller evt 7mm kule i en "grei" hastighet. Tror jeg vil skyte mye bedre med den, siden rekylopptak mv spiller mye større rolle i mer rekylsterke våpen: dette er et våpen primært til blinkskyting, men kanskje også småvilt opp til rådyr. Resten av jakta tar 9,3en seg av..

 

Så langt har valget havnet på 6,5x55 i 65cm pipe. Dersom jeg ønsker mer futt får jeg hller brotsje til 6,5/.284 kammer eller muligens en 6,5x65, men får se på det etterhvert Jeg vil skyte MYE med børsa mi i alle fall, og 6,5x55 er knallgo til over 1000m, så den dekker i allefall mitt behov.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...