Jump to content

Sel og skarv i Telemark


Barskekarsten

Recommended Posts

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=40679640&displaypage=TRUE

 

Jeg kan ikke si meg mer enig i dette her.

 

Har hatt hytte i Bamble siden jeg ble født og det akkurat det som beskrives jeg oppdager.

Familien har fram til nå vært selvforkskynte med torsk året rundt.

Nå beskriver faderen at det et jubel hver gang en får fisk. Svart hav rett og slett.

 

Skarvebestanden har også eksplodert. Vi har nøyd oss med å skyte en 20stk hvert år fram til nå.

Rett og slett fordi det er det vi greier å spise. Mulighetene for å skyte mer er absolutt tilstede.

Slaktevekta synes jeg også har gått ned på skarven. Mindre fileter siden jeg startet for 5 år siden.

Plutselig for to år siden så vi sel for første gang i nærområdet og det er blitt mer og mer vanelig.

 

Er det bare jeg som har denne oppfatningen?

 

Jeg synes det er ganske spennende fordi jeg har kunnet følge utviklingen de siste 6 årene nøye

og lurer på andre sin oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er enig både med deg og artikkelen.

Fisker selv en del i et vann i Telemark, ca 500 m.o.h. og 35-40 km fra kysten. For noen år siden kom de første skarvene til vannet. I fjor var den største flokken jeg så 15 skarv. Fisket har blitt dårligere og veldig ofte er fisken full av mark.

Her tror jeg det bør gjøres noen grep, både med skarv og sel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fra Bamble selv og er jeg er helt enig i at skarvebestanden har økt til alt for mange.

At sel er noe som har dukket opp i senere tid er jeg uenig i. Det har jeg sett nesten daglig ute i skjærgården i 35 år. Men i våres så jeg sel helt innerst i Frierfjorden. Det har jeg aldri oplevd før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...