Jump to content

VG skriver om 'våpenlager'


73alfa

Recommended Posts

Drapsvåpnet var registrert på en annen person. Selv sto han oppført med 5 våpen. Akkurat det gir jo ingen rom for feiltolkning.

Det som er ødeleggende er jo journalistenes jag etter store overskrifter, og det finnes vel snart ikke ord som er store nok til å kunne brukes som heading for en eller annen artikkel. Et kjapt googlesøk på "våpenarsenal" viser at det brukes i nesten enhver sammenheng der en person besitter mer enn ett våpen.

 

Jeg er jaggu glad for at dagspressen ikke har tilgang til mine lovlige ervervede våpen. Jeg måtte jo blitt framstilt som verdens farligste person siden jeg har mer våpen og ammo enn jeg klarer å bære med to armer.

 

Det som såvidt kommer fram av artikkelen er at politiet hadde flere muligheter til å ta beslag i våpen uten at så ble gjort. De hentet et par uregistrerte, greit nok, men et våpen er da like ufarlig eller farlig uavhengig hva som står på et papir, det er personen som holder i det som lager overskrifter eller ikke.

Heller fokuseres det ikke på bakgrunnen for episoden, bare at våpen ble brukt og mannen hadde et helt "våpenlager".

 

 

Jeg kan aldri huske å ha sett en oppfølgingsartikkel etter en knivepisode der "Politiet er rystet! Hjemme hos knivdesperadoen fant de stikk- og skjærevåpen i nesten alle kjøkkenskuffer!"

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan aldri huske å ha sett en oppfølgingsartikkel etter en knivepisode der "Politiet er rystet! Hjemme hos knivdesperadoen fant de stikk- og skjærevåpen i nesten alle kjøkkenskuffer!"

 

:lol:

 

Personlig stiller jeg meg litt undrende til hva som skal til for å bli betegnet som desperado. Jeg har nok våpen til at jeg skjønner at det kvalifiserer til betegnelsen lager eller arsenal i følge VG, men jeg har enda flere fiskestenger. Her blir antagelig betegnelsen arsenal for mild. Det er ikke helt umulig at jeg ender som "fiskestangdesperado" ved tjernet i kveld...

 

Tabloide aviser er nettopp det; tabloide og med dem følger det dramatikk og dramatiske utrrykk. Dessverre har folk en tendens til å ta disse inn over seg og bruke dem i en hver sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg undrende til hele saken igrunn. Politiet tok med seg to uregistrerte hagler, jeg antar da at disse var lovlig uregistrerte hagler. Hvis det var grunnlag for beslag av disse var det da ikke grunnlag for beslag av registrerte våpen, med en forvaltningsak i etterkant? Jmfr "Våpen på jakttur".

Hvis det var ulovlige uregistrerte hagler hadde vel registrerte våpen blitt beslaglagt automatisk.

 

Nå hadde vel ikke noen av delene hatt særlig effekt dessverre og det har vel like lite relevans til saken som om personen hadde 1 eller 10 våpen, en tragedie med en åpenbart ustabil person i sentrum blir hverken bedre eller verre uansett antall våpen.

 

Selvsagt vinkler tabloidene slikt spekulativt og det forandrer seg neppe med det første, har flere ganger påpekt direkte feil i urelaterte artikler uten noe som helst respons, ikke engang et takk for opplysningen.

Det viser jo med all tydlighet at sannhet og nøyaktighet ikke akkurat er i førersetet.

Link to comment
Share on other sites

Personlig stiller jeg meg litt undrende til hva som skal til for å bli betegnet som desperado.

Vel, Erna Solberg "gikk amok" når ho tok noken skudd på haglebanen, så "desperado" må vel være ein som ein gong har skutt med meir enn eitt våpen i løpet av ein dag...

Politiet tok med seg to uregistrerte hagler, jeg antar da at disse var lovlig uregistrerte hagler. Hvis det var grunnlag for beslag av disse var det da ikke grunnlag for beslag av registrerte våpen

Jo, men slik eg har forstått saken, var ikkje desse våpna oppbevart i huset, men på ei jakthytte, og politiet henta det derfor ikkje samtidig. Utan at det på nokon måte forsvarer at dei ikkje henta dei frå hytta.

 

edit: slo sammen to poster i samme tråd...

Link to comment
Share on other sites

VG må skape store overskrifter igjen. Her snakkes det om VÅPENLAGER!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=554348

Det er bare til å ta til motmæle. Både VG og Dagbladet bruker en funksjon som kalles Twingly som gjør at eventuelle blogginnlegg du skriver i din personlige blogg automatisk vises under den artikkelen dur irriterer deg på i VG og Dagbladet. Det eneste du trenger å gjøre er å lenke til den aktuelle artikkelen.

 

Jeg prøvde ut dette i dag, og det er overraskende mange som har klikket seg innom innlegget mitt. Det vil i hvert fall si at ubalanserte saker kan får en viss motvekt. Så lenge blogginnleggene som tar til motmæle er saklige tror jeg dette kan være en bra måte å bli hørt på.

 

vg_blogg.png

 

Blogger kan opprettes på 1-2-3 hos f.eks. Wordpress eller Blogger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...