Ostebirger Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Lurer på om det er 1min. eller 1 1/2 min tidsbegrensning på 5 skuddseriene på stillestående målet i elgskytingen? Det står først at det er 1 min. lenger ned står det 1 1/2 min. det står litt utydelig i reglemanget synes jeg. ’’16.4 Skyteprogram – hovedskyting 16.4.1 Stillestående figur Følgende regler gjelder for skyting mot stillestående figur: Seriene omfatter ti skudd, fem skudd på stillestående figur i kne/sittende stilling, og fem skudd på stillestående figur i stående stilling med lang arm. Ett prøveskudd er tillatt foran første serie. Hver serie skal være utført i løpet av 1 _ minutt fra kommando ”ild” er gitt. Det brukes vanlig ildkommando; ”Er skytterne klare? Jeg sier klar om 10 sekunder fra nå (klokka startes). Klar. Etter 5 sek: Ild! Etter 1 min. og 28 sekunder; Stans (i 2 sekunder)”. ’’ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
375 H-H Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Hei det er 1 min på sittende serien og 1 1/2 min på stående serien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostebirger Posted June 3, 2009 Author Share Posted June 3, 2009 Takker for raskt svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansen deluxe Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Hei det er 1 min på sittende serien og 1 1/2 min på stående serien Hm, det er vel 1.5 minutt for sittende/knestående og stående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostebirger Posted June 3, 2009 Author Share Posted June 3, 2009 Det er ikke bare jeg som er usikker på reglene her ser jeg. Men det er vel noen som har arrangert noen elgskytingstevner eller skutt mange som kanskje vet dette sikkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HyprJinta Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Nå har jeg riktig nok aldri lagt merke til tida på skyting i det hele tatt - skjeldent problem.... Men mener nå det er 1,5 minutt på begge seriene.... Mens skytetid ett minutt på sittende og 1,5 på stående praktisers bl.a. i finaleskytinger i jaktfelt.... Ikke rart man blander;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pettern Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 DET ER 1MIN PÅ SITTENE OG 1,5MIN PÅ STÅENDE SKYTING PÅ ELG. ER DET SAMME PÅ FINALER PÅ JAKTFELT SOM HYPER SIER. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansen deluxe Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 16.4.1 Stillestående figurFølgende regler gjelder for skyting mot stillestående figur: Seriene omfatter ti skudd, fem skudd på stillestående figur i kne/sittende stilling, og fem skudd på stillestående figur i stående stilling med lang arm. Ett prøveskudd er tillatt foran første serie. Hver serie skal være utført i løpet av 1 _ minutt fra kommando ”ild” er gitt. Det brukes vanlig ildkommando; ”Er skytterne klare? Jeg sier klar om 10 sekunder fra nå (klokka startes). Klar. Etter 5 sek: Ild! Etter 1 min. og 28 sekunder; Stans (i 2 sekunder)”. Står da samme tid på begge stillinger jfr.http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98516.PDF Side 38. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grimm Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Vi har stusset over den paragrafen noen ganger. Det er nok snakk om en trykkfeil og/eller dårlig formulering. Vi har valgt å tolke det som at det skal være 1,5 min på både sittende og stående serie. Regner med at paragrafen blir reformulert i forbindelse med regelendringene i år, slik at det blir helt klart å forstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pettern Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 på di stevnene jeg har deltatt på så er det 1min på sittene og 1,5min ståene. regne med at det er det som gjelder egentlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HyprJinta Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Forhørt meg litt her nå, og det skal være 1.5 minutt på begge seriene. Det er mye skrivefeil og tull i reglene. For eksempel bestemmelsen med at sølvmerkekravet tilfredsstiller kravet til storviltprøva. Det skal da skytes med det våpen og den ammunisjon som skal brukes på jakt. Men det er også noe som heter at det ikke er lov å bruke blyammunisjon på løpende elg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts