Jump to content

Er det forsvarlig med løpeelg på 100m?


Henrik

Recommended Posts

Hadde vært interessant å høre hva forumets medlemmer mener om dette. Jeg mener personlig at 60m på en kalvefigur, med de svenske reglene der elgen står rolig første skuddet og drar i smellen må være optimalt. Ingen bør jo etter min mening skyte på en løpende elg i terreng på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Løpene elg er jo en konkuranse form, Noen kan kansje si at det er trening til jakta. Men alle som har jakta noen år og skutt elg skjønner at dette ikke blir det samme, Jeg synes at elgskytinga skal være som den er, Da er det mye anna som trenger forandringer før en skal byne her.litt uten om tråden men, Har jo det samme i jaktfelten da skal jo helst skyte små figurer på 50m. Dette er da ikke forenelig med jakt sitvasjoner meiner jeg. Og jegera glimmrer med sitt fravær når det er så små figurer med små innertreff. Er likere og gjøre noe her tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

At ingen bør skyte på elg i fart på 100 meter i skogen får stå for din egen regning, men for ganske mange jegere vil jeg nok være enig.

Når det gjelder flertallet av norske jegere kan en tur på elgbanen gi dem den aha- opplevelsen som gjør at de ikke prøver dette skuddet i felt. De opplever sjøl hvor vanskelig dette faktisk er.

For andre som skyter mye elgbane, kan det være fullt forsvarlig å skyte et tilsvarende skudd på jakt, under gitte forutsetninger. Når det er sagt, Hvor ofte opplever man at elgen kommer glidende gjennom skogen for så å passere en 23 meter stor glenne pånøyaktig 4,5 sek. (+-5%) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvor ofte opplever man at elgen kommer glidende gjennom skogen for så å passere en 23 meter stor glenne pånøyaktig 4,5 sek. (+-5%)

 

Og som er helt vannrett og flat som parkett...

 

Å skyte på løpende dyr på 100m ute i terrenget, hvor dyret beveger seg opp og ned og vinkler hele tiden ettersom det forserer terrenget osv., er vel hinsides en hver fornuft, uansett hvor god en er til å skyte. Det er vel også en uvanlig situasjon, jeg har skutt en del dyr som har vært i bevegelse, og i skogen er jo holdet som regel svært kort, har skutt på ca. 50 meter på det meste og det er jaggu langt nok. Dyra har jo som regel også langt lavere fart enn elgbanefiguren om de kommer for drev og ikke er hardstøkt. Men elgbanetreningen er veldig nyttig for å lære å svinge med og godt for besluttsomheten. Jeg hadde ikke tatt det 50 meter skuddet om jeg ikke hadde hatt noen hundre treningsskudd på elgbanen i forkant, hadde antagelig fomlet bort hele skuddsjansen.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Enig med Tron, fullstendig meningsløst og uansvarlig å slippe skudd mot friske dyr i bevegelse. Spesielt på slike hold. Det sier meg at jegeren sannsynelig er svært lite på jakt, og trur at dette blir den eneste sjansen til å felle noe i år og derfor drar på en smell.Men å dra skytingen på elgbane inn i et dårlig lys pga dårlig vurdering i skogen blir nå litt søkt! Dessuten er det vel ingen som blir dårligere av å trene, ser ingen problemer i at skytingen på løpende elg foregår på 100 meter. Men det kunne nok være interessant for mange å forsøke å skyte på den samme løpende elgen fra f.eks 35 meter. Mye vanskeligere enn man skulle tro da man må holde mye større fart på børsa.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på det som en konkuranseform ikke som trening på levende villt

 

Heldighvis er denne elgen av papp, så det kan neppe ansees som trening på levende vilt.

 

Trening er det likevel, og sansynlighvis god trening. Skal en bli en god skytter så bør en trene, og dette er vel noe av den beste treningen en kan få?

På trening strekker en gjerne vanskelighetsgraden lenger enn det en synes er forsvarlig på jakt, så jeg synes elgprogrammet er helt OK som det er.

 

Under jakt er det hver og en som får bedømme sin skyteferdighet og begrense skuddavstand til det en behersker. Det finnes ikke noen norm for hva som er forsvarlig og hva som er uforsvarlig. Det er store forskjeller på ferdighetsnivået blant jegere og det gir store forskjeller på hva som er forsvarlig skuddhold for den enkelte.

Link to comment
Share on other sites

De svenske reglene- er det konkuranseform eller er det skyteprøven til storvilt???

 

I Sverige er det hvert enkelt jaktlag som bestemmer hva som skal gjelde for prøve. Men veldig vanlig er bronsemerke, dvs at du skyter 3 serier a 4 skudd. Dette er da på elgen som starter i skuddet, alle 12 skuddene skal sitte i treffområdet.

Link to comment
Share on other sites

Løpene elg er jo en konkuranse form, Noen kan kansje si at det er trening til jakta. Men alle som har jakta noen år og skutt elg skjønner at dette ikke blir det samme, Jeg synes at elgskytinga skal være som den er, Da er det mye anna som trenger forandringer før en skal byne her.litt uten om tråden men, Har jo det samme i jaktfelten da skal jo helst skyte små figurer på 50m. Dette er da ikke forenelig med jakt sitvasjoner meiner jeg. Og jegera glimmrer med sitt fravær når det er så små figurer med små innertreff. Er likere og gjøre noe her tror jeg.

 

Men hvorfor er det 100m i Norge? I Sverige er det 80m, lang arm. Når i huleste ligger folk å skyter på post?

Link to comment
Share on other sites

Løpene elg er jo en konkuranse form, Noen kan kansje si at det er trening til jakta. Men alle som har jakta noen år og skutt elg skjønner at dette ikke blir det samme, Jeg synes at elgskytinga skal være som den er, Da er det mye anna som trenger forandringer før en skal byne her.litt uten om tråden men, Har jo det samme i jaktfelten da skal jo helst skyte små figurer på 50m. Dette er da ikke forenelig med jakt sitvasjoner meiner jeg. Og jegera glimmrer med sitt fravær når det er så små figurer med små innertreff. Er likere og gjøre noe her tror jeg.

 

Hvorfor skulle det ikke kunne være det samme, eller så likt som det går? Se på den Svenske prøva, et skudd på stillestående elg på 80m. Deretter drar denne avsted og du skyter et til, mener det er jaktsituasjon god som noen jeg.

Link to comment
Share on other sites

Man bør vell trene på vanskligere scenarier en realistisk, så når man er i fellten vil det være piece of cake.

 

Om 100m løpeelg er forsvarlig kommer vell ann på? Om elgen kommer nesten 90grader vinkel over åpent lende, som en flat myr og man har knall stilling med anlegg. Da vil jeg si at det kan være forsvarlig om man bruker trapping teknikken?

Link to comment
Share on other sites

er greit den prøva som er i sverige, kan jo innføre den her for min del. Men og fjerne elgskytinga som konkurasneform her i landet da trur jeg du ikke blir populær. og hvis en vil ha 80m så kan det vel la seg gjøre og skyte prøva forrand standplass

Link to comment
Share on other sites

er greit den prøva som er i sverige, kan jo innføre den her for min del. Men og fjerne elgskytinga som konkurasneform her i landet da trur jeg du ikke blir populær. og hvis en vil ha 80m så kan det vel la seg gjøre og skyte prøva forrand standplass

 

Har aldrig tenkt tanken på å fjerne noe som helst, men å ta JEGER prøven liggende med reimer, jakker handsker mm. synes jeg blir tåpelig

Link to comment
Share on other sites

ja er enig med deg at prøva burd en klare uten og ligge eller og sitte i benken, Men her er det mange som sliter med og klare prøva,Var på bana i går og tok ei prøve, Jeg synes ikke det er spesielt vanskelig men det blir stor forskjel på en som skyter 4-5000 skudd i året, og en som knapt drar 30 skudd. Mange hadde nok klart prøva bedre og fortere hvis dem hadde skutt for eks 200 skudd i året og min 50 skudd ståene på den løpene elgfig, sånn som henrik sier. Er sikkert mye en kan tenke på når det kommer til skytter prøver, men prøva slik den er i dag er et minimum synes jeg. Mange kunne sikkert blitt bedre av og lære helt enkle teknikker når en skyter, og ikke minst sjekke at kikkerten sitter fast på børsa. :idea:

Link to comment
Share on other sites

løpende elg er vel kansje noe av d lureste som har kommet på jakt/skytebaner, jegeren får trening i å skyte på vilt i fart (jeg sier ikke at det skal gjøres) det kan jo være "lurt" for den dagen d kommer en påskutt elg så har du en viss peiling på hvordan d skal gjøres og ikke gjøres.

Jeg har selv skutt dyr i fart både på korte og lengre hold men kan ikke se d store problemet når du har ei 600m brei myr elgen springer over å avgi et skudd på en "frisk" elg.

Jeg skjøt også en påskutt elg som hade en h...... fart inne mellom krat og kvister den var på skutt, men hade jeg ikke skutt på løpende elg hadde jeg aldri...aldri skutt...

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med Aasum! Om elgen allerede er påskutt bør enhver sjanse benyttes for å nedlegge dyret. Om det da blir avfyrt skudd på en løpende elg på 100m er jo flott, særlig om man har fått trent på løpende på skytebanen først!

 

Dessuten er det jo ufattelig morosamt å skyte på bevegende mål! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Løpende elg på 100m, vel det kommer ganske mye an på terreng å natur å ikke minst jegerens ferdighet til å skyte, et mål som løper så en god jeger med et veldig treff sikker rifle i best annlagt natur terreng kan jo gå bra. Men for en middels jeger uten så mye trening så ville jeg sagt nei, men generelt mener jeg nå nei. Jeg ville ikke gjort det for å si det slik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest graahund

Jeg syns vi bør ha det klart for oss at "løpende elg" er en konkuranseform og har ikke noe med praktisk jakt og gjøre, rent bortifra at du føler deg mer konfortabel med våpnet ditt. Det står ingen steds skrevet at du skal skyte på elg i fart på hundre meter under praktisk jakt. Eks, du er på en bilbane og kjører i 150 km. i timen. Det er jo ikke dermed sagt at du skal gjøre det utpå veien ? Nå må vi få hode opp av jorda og skille mellom konkuranse og praktisk jakt. Men fin trening er det, for og få en fin følelse for våpnet ditt :D Jeg har lyst til og ta et eksempel til : disse som driver med langholdsskyting skyter vel ikke på levende dyr på en 7-800 m. såhvidt jeg vet :wink: Så her må man skille mellom jakt og konkuranse/trening.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Graahund. Løpende elg på 100m er og blir en konkurranseform. En elg som går like fort vil ikke gå "på skinner", og man har svært mange faktorer å ta hensyn til. Skudd på frisk elg i samme fart på samme avstand er svært risikofylt og skal unngås.

 

MEN, duverden så god trening! Trening i å gjøre anlegg av riflen fort. Etter en del skyting på løpende, har man følelse med geværet, og montering skjer automatisk. Man har øyet i kikkertsiktet og korset på målet nesten umiddelbart.

Samtidig har man lært seg svingen, og ikke minst å holde den, i de situasjoner da en skadd elg trenger oppfølgingsskudd eller det rent av gjelder ett ettersøk. Eller, for den saks skyld da den kommer ruslende på kort hold.

 

Meget bra trening, på ett nivå som er for høyt til å utøves på jakt.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Løpende elgbane en fin måte å finne ut hvor vanskelig det å skyte elg i farten ikke nødvendigvis å lære det. Har hørt prat om lengre avstanden enn 100 m og skytter skrøyt at traff midt i ryggen så elgen datt på flekken. Men de fleste som hørte på det var enig at det var et skudd med 10% dyktighet og 90 % flaks. Så en kan si at det var med nødskrik!

Mvh en eks jegerprøveinstruktør

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...