Jump to content

Trenger litt hjelp ang. riflekjøp


Howa1500

Recommended Posts

Jeg er på randen til å bestemme meg for hva jeg skal bruke feriepengene til i år. Siden det er lengesiden jeg har hatt rifle, lurer jeg på hva som funker greit. Kommer til å jakte på småvilt, rev og rådyr. Mulig rein også.

Fint om dere kan komme med litt erfaringer om hva kapping av løp har å si på lengre hold. :)

Og om dere har trua på sammensettningen...

 

Var på Jaktdepoet og kikket og kom frem til dette:

 

Howa 1500 stainless varmint 308win

Axiom stokk

Den nye demperen til jaktdepoet ( De har vist laget en etter egen oppskrift ;) )

Nikon monarch 4-16x50 (uvisst retikkel. Lurer?)

Leupold montasje QRW

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se mye galt der :wink: nå har jeg riktignok aldri vert borti howa, men det sies og være presise våpen "out of the box"

 

stokken er jo litt smak og behag, men skal du bruke børsa milevis innpå vidda på reinsjakt er det vel en fordel med lav vekt.

 

ang. retikkel synes jeg det skal være så tynt som mulig for at ikke rypa forsvinner foran det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Howa med samme stokken i samme kaliber. Det eneste jeg kan klare å finne negativt med denne rifla, er at den kan bli litt i tyngste laget.

 

Når det gjelder presisjon, så samler mi 5 skudd i en femkroning på 100 meter så lenge skytteren gjør sitt. Jeg har til nå kun skutt nato ammo, men er strålende fornøyd med det.

Avtrekket er også veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte å kjøpe nok en tung rifle og Howa var et alternativ. Det vil si inntil jeg ringte til Jaktdepotet og fikk vite at de ikke hadde flere rustfrie Varmint igjen i .308 win. Dette til tross for at jeg snakket med en annenn reperesentant et par uker i forveien som fortalte meg at det ikke var noen grunn til å reservere en slik da de hadde 24 stk på lager... Vedkommende som jeg snakket med fortalte meg også at det ikke lot seg gjøre å kappe pipen til den lengden jeg ønsket (50 cm) da nye Howa børser angivelig skal ha løpene så godt festet at det ikke lar seg gjøre å løsne dem sånn helt uten videre. Men av en eller annen grunn fortalte samme person meg at det var mulig å kappe pipen og gjenge den for lyddemper hvis jeg ønsket det (:?:). Da jeg spurte om dette ville medføre at det ikke lot seg gjøre å bytte løp på et fremtidig tidspunkt ble jeg fortalt at det ikke var noe problem. Jeg trodde at den sorte sporterstokken var en syntetisk stokk men fikk vite at denne også er laminert. Jeg lurte på om de kunne tilby en tilsvarende stokk i syntetisk materiale, men fikk til svar at "hva skal du med det?". Etter dette fikk jeg en ekstrem trang til å avslutte samtalen...

 

Antagelig er dette resultatet av noe sort børsemakermagi jeg ikke forstår, men denne samtalen gjorde at jeg har bestemt meg for heller å satse på nok en Remington. Jeg har alltid hatt et meget godt inntrykk av Jaktdepotet og jeg har lagt igjen en del kroner der, så jeg har nok truffet på feil mann på feil dag i denne samtalen.

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper Howa, pass på at du får justert avtrekket før du tar i mot den. Mitt var svært dålig.

 

Fikk justert det en gang av 'depotet, men krypet kom tilbake etter hvert. Kjøpte da et nytt fra riflebasix som foreløpig ser bra ut. Se annen tråd.

 

Ellers fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Gogo Axiom stokk :) Den er tøff, må løse opp denne konservative "noke frå Star Trek" holdningene i Norge :lol:

Hadde selv tenkt å kjøpe en, men var så utålmodig! Mulig en gang i framtiden!

Genialt med justerbar kolbe!

 

Mulig jeg ville gått for noe Leupold eller 4200/6500 optikk i steden for personlig, men har ingen erfaring med Nikon monarch så ja...

Link to comment
Share on other sites

Ja hva synes vi om dette?

Børsa er sikkert grei.

Demperen er det ingen som har prøvd ennå, kjøp heller en ekte A-tec.

Nikon kikkerten kommer bare med ett retikel, så der er det allerede valgt for deg.

Skyting på lange hold skal du holde deg langt borte fra :roll: men om du kapper løpet har det ingenting å si.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...