Jump to content

Dillon RL450


Klatrechris

Recommended Posts

akkurat fått nedarvet alt ladeutstyret fra min far da han aldri skyter lenger. han mente at den funket greit for han de siste 20 åra.. han ladet 100 skd i mnd vel å merke..

 

Pressen var en Dillon RL450. er denne noe tess når jeg skal lade/skyte ca 3-500 skd med 9mm i uka?

 

eller er det mer gunstig å gå for en nyere presse som kan spare meg en del tid i uka på lading?

 

på forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Dette er ei god presse som har kapasitet til meir enn 100 skudd i månaden. :D

 

Såvidt eg hugser så er denne ganske lik dagen 550, men utan utbyttbart verktøyhode som mest vesentleg. Derfor vil det ta litt lengre tid å skifte kaliber og justere diene. Elles er delene ganske like (som 550 ) meiner eg.

Mulig det er noko forskjell på tennhette og kruttsystemet, sidan det er mulig å oppgradere dette og.

Hugser ikkje heilt i farten.

 

Du kan i alle fall bygge den heilt om til ein 550 om du ønsker. Vil jo koste litt, kanskje like mykje som ei ny billigare presse.

Eg veit da trengt tatt ikkje kor mykje av dette som er nødvendig sidan eg ikkje hugser heilt korleis den fungerte.

 

http://www.dillonprecision.com/content/p/9/pid/23995/catid/6/Dillon_RL_450_Upgrade_Frame_Change_Kit

 

http://www.dillonprecision.com/#/content/p/9/catid/6/pid/23996/Dillon_RL_450_Upgrade_Auto_Prime_Syst_

 

http://www.dillonprecision.com/#/content/p/9/pid/23629/catid/6/RL450_AT_500_Dillon_Auto_Powder_System

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

takk for infoen :D

 

kanskje ikke nødvendig å oppgraderen rammen da jeg hovedsaklig nå i starten bare skyter 9mm.

 

men automatisk kruttmål og tennhette isetter er jo meget nyttig.

 

tenkte like greit da når jeg tittet, at denne også er kjekt å ha?

 

http://www.dillonprecision.com/#/conten ... 97/catid/6

 

blir jo vestentlig billigere enn å kjøpe en ny presse dette ihvertfall.

 

Noen andre ting som kan være kjekt å ha?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

da fikk jeg i hus litt opgraderingsdeler i dag.

 

men ett problem har kommet som følge.

 

monterte opp autoutkastet og autokruttmålet. men når jeg skrur ned den center skrue for conversion plate så bare strammer den alt sammen. den snurrer ikke fritt lenger. noen forslag? trenger jeg en lengre skrue? finner ikke noe på dillion sine sider..

Link to comment
Share on other sites

kjenner ikke 450 pressen men om den er som andre dillon presser kan du ikke stramme til skruen da den låser platen å alt stopper opp.. Du må bare passe på at fjør å kule ligger riktig så må du føle deg frem til hvor stram den kan være :wink: Alt skal gå lett men ikke slarke..

Link to comment
Share on other sites

en 450 er i bunn å grunn som en 550. bare at det ikke er utbyttbare toolheads.

 

Så litt på skrua og siden automatisk kruttmål og automatisk utkaster gjør at man hever øvrepunkt med 1 cm så må jeg vel bruke locktite? så også at skrua har litt slitasje etter 25 års drift, så skal polere den lett på jobben.. er en liten ujevnhet i metallet. (lite slitasjespor) men tviler på at det er grunnen til at det låser seg

 

Skru ned til ønskelig høyde og bruke en passende type locktite som holder igjen nok til at det ikke strammer seg. men samtidig går ann å få til rengjøring ca hver 10k med lading.

 

forslag til type locktite til jobben?

Link to comment
Share on other sites

Dersom du snakker om bolten som holder konverteringssett på plass skal denne ha ein unbraco låseskrue på venstre sida av stempelet. Du skal sjå den om du senker armen litt slik at stempelet går opp.

 

Personleg bruker eg ikkje verktøy på denne store bolten. holder plata nede, skrur til fingertight, opner den litt igjen og låser med settskrue. Dette er ikkje noko eg anbefaler å bruke loctite til sidan du skal ha det opp og igjen kvar gong du skifter kaliber og det kan bli mykje drit i gjengene.

 

Det vil vere litt slakk i hylseholderplate, men det er ok.. pass på at den indekserer fint ellers vil du kanskje få problem med utkastet.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

fant skruen under der. (godt skjult) så når går alt som smurt.

 

sett bortifra at jeg knakk metallbraketten som fører patronene til esken sin. forslag til noe bra lim som kan få dette sammen igjen? er noe slags mykt Potmetall. vanlig superlim gjorde ikke susen. tenker 2 kompoment men har lite erfaring med slikt lim.

Link to comment
Share on other sites

forslag til noe bra lim som kan få dette sammen igjen? er noe slags mykt Potmetall. vanlig superlim gjorde ikke susen. tenker 2 kompoment men har lite erfaring med slikt lim.

 

en eller annen epoxy av noenlunde kvalitet burde fungere. JB-weld er mye anbefalt i statene, men jeg har ikke prøvd.

hvordan er bruddflatene dine? menge ting kan man ofte gi opp å lime i første omgang, om man ikke spjelker eller bruker noen andre triks.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ein slik i reservedelskittet til Dillon RL550.

http://www.dillon.no/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=397

Viser ikkje på bildet her, men er på bildet hos Dillonprecision.com med same best nr

 

Om ikkje kan du sikkert bøye til noko tjukk ståltråd.

 

Om nøden er altfor stor så får du gje ein lyd så skal eg heller vurdere å sende den som ligger i boksen min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...