Jump to content

Bytte løp i hagler?


Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en star baikal o/u, og lurer på om det går an, og evt. hvor jeg kan kjøpe nye løp til denne? GÅr det f.eks. an å kjøpe et nytt løp der det ene er riflet, mens det andre er smooth?

 

Altså er den ene for slugs, mens den andre er for vanlige hagleskudd?

 

Ville dette gå an hvis jeg f.eks. hadde hatt en Rem 870?

 

Forresten hvor store dyr kan man skyte med slugs i riflede løp i Norges land?

 

Hilsen

Arne

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte rådyr med slugs i Norge. Har tenkt en del i samme retning som deg. Har en gammel Star Baikal OU (IJ 27...?) som jeg gjerne skulle ha hatt ny kolbe (den gamle er skjøtet så stygt) samt løpsett til. Kappe løppene litt (Rundt 55cm) og ettermontert choker. Da nettop med tanke på rådyr med mulighet for slugs og skogsfugl jakt hvor langt løp er litt tungvint. Burde skrote den hagla for mange år siden, men den ligger så forbanna godt i skuldra...

Link to comment
Share on other sites

Dette med kombiløp har jeg sjekket en gang med Landrø (tror jeg det var). Jeg ble da fortalt at kombiløp ikke kan brukes på den originale haglelåskassen, men at ekstra hagleløpsett kan brukes på kombilåskassen.

 

Høyst uoffisiellt, så correct me if I'm wrong...

Link to comment
Share on other sites

Det er LANGT billigere å kjøpe dere en kombipipe, er skråsikker på at det ikke er mulig å skaffe rifla og glattbåra pipe til star'n, men kombipipe mener jeg er kurant å få tak på.

 

Er nok enda billigere å kjøpe en helt ny kombi fra star vist jeg tenker meg om :wink::lol:

 

Langt billigere? det finns ikke meg bekjent, men rimelige Baikal O/U hagler som kan slaktes finns det en del av. Det er vel desuten snakk om å sette inn en riflet choke / mer egent for slug choke i et av løpene. Jeg regner i allefall ikke med at det fins riflede hagle løp.

 

Mulig det er billigere å kjøpe en kombi, men den dekker nå ikke det bruksområdet jeg har i tankene, og heller ikke er det vel like greit å få tilatelse til et helt våpen kontra et løpssett.

Link to comment
Share on other sites

Er fullt mulig å lodde ut det nederste løpet fra monoblokken og tilpasse/lodde inn et riflet slugløp. Neppe økonomisk forsvarlig (uten at det betyr noe når en får en ide :) ) med mindre en kan gjøre det selv.

Link to comment
Share on other sites

Det var nok slike sabot slugs jeg tenkte på ja. FInst disse i det norske markedet? Hvor langt opp kan man jakte med det? Hjort?

 

Men ang. hagle så legger jeg det fra meg til jeg evt. måtte kjøpe en Rem 870 eller mossberg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...