Jump to content

Et par spørsmål angående lover å regler


Litago

Recommended Posts

Hei jeg er da ny på dette forumet, så det kan virke litt dumt å spør, men er det muligheter til å søke om å reaktivere et plombert våpen for å bruke det til jakt.?

 

Å det andre jeg lurte på er det lov å bruke Mauser 98k til jakt i norge?

 

håper de fleste overlever mine dumme spørsmål :?

Link to comment
Share on other sites

hei og velkommen til forumet :mrgreen:

Det første vet jeg ikke.

Det andre, ja så lenge det er rett kaliber og rett anslagsenergi skal det gå bra :D

Link to comment
Share on other sites

[...]er det muligheter til å søke om å reaktivere et plombert våpen for å bruke det til jakt.?

Er våpenet forskriftsmessig plombert skal det være "umulig" å reaktivere. Plumberte våpen er per def. skrapjern pluss (evt) treverk. Så det må isåfall søkes om tilviking av våpen. Dyrt blir det helt sikkert, ganske sikkert betydelig dyrere enn å kjøpe ett tilsvarende våpen som virker (og er lovlig registrert)

 

Å det andre jeg lurte på er det lov å bruke Mauser 98k til jakt i norge?

Ja, ingen problem.

 

Hvis du tenker på å reaktivere en M98, så glem det... Det koster 1000,- for en som virker, og det finnes millioner av de, så totalt bortkastet å reaktivere en.

Link to comment
Share on other sites

Hei Litago! Velkommen til kammeret!

Dette har (som alt annet) vært nevnt i en annen tråd her, og konklusjonen ble at det ikke er mulig å få til.

(Hvis våpenet er plombert forskriftsmessig skal det jo ikke være mulig å reparere.. :P )

Det vil vel uansett være altfor dyrt å sette i stand et ødelagt våpen. Langt rimeligere å kjøpe et som ikke er plombert.

Link to comment
Share on other sites

Hvis våpenet ikke er plombert etter gjeldene regler (det var AFAIK andre regler i hine hårde dager), men på en slik måte at det forholdsvis enkelt kan reaktiveres blir det i prinsippet det samme som å søke om å registrere et tidligere uregisrert våpen, slik man gjør når oldemors pistol dukker opp etter at oldemor har bitt i gresset en siste gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...