Jump to content

Tight-Neck i 6.5/284-Problemer?


Rumlingen

Recommended Posts

Lettere inspirert av Poacher's tråd om 6.5/284 i en Sauer 200STR, gikk turen til onkel blå for å søke. I helga fikk jeg søknaden tilbake, og pris på låskasse og løp samt blokking av magasin ble innhentet hos Landrø. Ble anbefalt at jeg sendte bestillingen videre til Harald Viken, forøvrig en meget hyggelig mann, og idag ble søknaden sendt ned til han.

Men da jeg nevnte at jeg kommer til å dreie hylsehalser, anbefalte han meg å ikke gjøre dette hvis rifla skulle brukes til jakt (noe som den primært vil bli brukt til) Det kunne medføre problemer å kamre patronen, og til jaktbruk så ville presisjonen i denne rifla være God Nok. Tidligere har jeg hatt en 22-250 som jeg dreide halser på, og opplevde det ikke som noe problem å kamre i denne. Presisjonen var upåklagelig, og jeg liker hvertfall å tro at det har litt å si at man dreier hylsehalsene.

 

Spørsmålet blir da, skal jeg høre på han eller ikke? Økonomisk medfører det en ekstra kostnad på en drøy tusenlapp, da han ikke hadde tight-neck brotsjer til denne, men det igjen utgjør bare en ekstra dråpe i dette prosjektet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bruk tiden på å skyte, hvis du ikke er veldig glad i pirkarbeid. Jeg vil si det slik at skal du først dreie må du ta tiden det tar å lære seg å dreie riktig, ellers dreier du deg like gjerne til dårligere presisjon.

 

Sakset fra 6mmBR.com;

"Tight Neck or No-Turn Neck -- What's Best? The collective wisdom is evolving on this issue. Originally, 6BR shooters emulated what works for the 6PPC--tight .262" necks with a .009" or so neck wall thickness. Now the trend is in the other direction. Many shooters have had great success with .268-.269" necks that allow full neck uniforming with a cut up into the shoulder to block the formation of doughnuts. That said, we are now seeing very accurate rifles being built with .271-.272" and even .274" chambers that allow Lapua 6mm BR brass to be loaded and shot with no neck-turning. The results have been encouraging to say the least. Richard Schatz recently set a 1000-yard world record with a .271"-necked 6mm Dasher. And there is evidence that the longer VLD bullets work best with the greater neck tension allowed by unturned or minimally-turned brass. One well-known shooter says he has seen no loss of accuracy since changing to no-turn necks, and that's how he will chamber all his future barrels. However, most top smiths still recommend turning necks, but not down to .262". A .269" chamber appears to be a good compromise, allowing a quick, easy one-pass turn without sacrificing beneficial neck tension. For a varmint or tactical rifle, the choice is clear, however--go with a no-turn neck so you can spend more time shooting and less time reloading. Both the Lapua and the Norma brass are good enough that you will give up very little accuracy. "

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Min mening er at når en relativt konsekvent skyter 5 skudd grupper på rundt 10mm@100m kan en begynne å tenke på Tigth-Neck. En kan først begynne med å veie hver ladning - nitidig forske seg frem til godladningen 0.1 grain om gangen med ulike kruttsorter o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Når man konsekvent skyter slike samlinger er det vel strengt tatt for seint å tenke på tight neck! Man kan alltids bore opp et lite hull, men ingen skal komme og fortelle meg at man kan krympe et som er for stort.... Personlig ville jeg syntes at det var utrolig surt om jeg fikk montert drømmeløpet i ei rifle, men fikk det ødelagt av at kammeret var brotsjet for stort slik at jeg for alltid var henvist til ikke å få tyne ut de siste millimetrene. Tight neck trenger ikke å bety at man får bedre presisjon, men det gjør heller ikke det motsatte. derfor ser jeg ingen grunn til å la være hvis man gidder å preparere hylser.

Link to comment
Share on other sites

Kan en ikke skru ut løpet og kamre det på nytt, om det blir et stort problem :roll: ?

Jo, det kan man. Men da kapper du jo løpet, og du vet ikke med sikkerhet på forhånd om du vil få samme presisjon etterpå.

 

Ser forøvrig det er lite velvillighet ang TN-kammer. I mitt hode er det så enkelt som at bedre konsentritet=jevnere hold på kula=bedre presisjon. Jeg vet det ikke, men jeg tror det. Hvis det betyr at jeg må helpresse oftere for å få kamret så får jeg heller leve med det, dersom presisjonen blir bedre. Er forøvrig glad i pirkarbeid, og for meg er det en selvfølge å veie hver eneste ladning.

For meg er det snarere heller et mål en regelen at jeg skyter 10-15mm samlinger :oops: Men når jeg nå skal bygge ei customrifle, så er det som bharsvik er inne på litt surt å ikke gå "all the way" når man først er igang. Ettersom jeg har neck-turner og piloter allerede, er det en forholdsmessig liten ekstrakostnad å måtte investere i brotsj....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...