Jump to content

Hvordan få bikkja til å slutte å spise små stein.


Buster

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det er noe problem, men jeg oppdager at jämthund-valpen min (nå ca 8,5mnd) ligger i bingen og småtygger på småstein. Jeg vet ikke om han er så dum å svelger dem, men er redd for nettopp det. Dette har jeg hørt historier om, og det ender som regel med operasjon for å fjerne dem i fordøyelses-systemet igjen, med høye kostnader og store påkjenninger for både hund og eier. :|

Er det noen som har hatt dette problemet, og løst det?

Ønsker å gjøre tiltak så jeg ev. kan unngå at dette utarter seg.

Er det noe jeg kan sprøyte inni bingen som smaker jævlig, uten at det går ut over bikkja på andre måter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er noe problem, men jeg oppdager at jämthund-valpen min (nå ca 8,5mnd) ligger i bingen og småtygger på småstein. [...]

 

Høres egentlig ut som bikkja kjeder seg... Prøve å finne en måte å aktivisere bikkja på (ikke minst bikjjehjernen) så blir det nok ordning. En 8-9 mnd. gammel hund krever ofte helt utrolige mengder oppmerksomhet og aktivitet. (tror egentlig ikke de kan få nok) Når jeg hadde en samojed i den alderen hjalp det veldig å bruke forskjellige innrettninger som krever litt hjerneaktivitet å få en liten godbit (2-3 forpellets f.eks) ut av (trekasser som må snues, pappesker som må tyges opp, plastklosser som må snues riktig vei for at godbiten skal falle ut, etc.). Å spraye med vond sma/lukt mot "kjedetygging" tror jeg har risiko for å bare flytte kjedebitinga til noe annet som labber, nettinggjerde etc. som skader hunden vel så mye som småsteinen.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje peiling på om det er noko i det, men når det gjeld vaksne bikkjer har eg blitt fortalt at det kan vere symptom på mangel av eit eller anna næringsstoff når bikkja et grus/stein. Men det gjeld sjølvsagt vaksne hundar, ein unghund på 8-9 mnd kan vel sikkert finne på mykje rart utan at det er noko gale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt litt av det samme problemet, men han spiste vel ikke så mange sten(tror jeg) men gikk hele tiden å bar de i munnen, og eventuelt tygga på det. Og han greide å holde de skjult i munnen så han bar de med seg inn. Og la de ifra seg rundt omkring. Fra dag en så nektet jeg han dette, enten med å si nei, spytt ut, eller å åpne kjeften og ta ut stenen. Han ga seg da med det etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er også med på det at han sikkert kjeder seg. Men han har masse ting inni bingen å tygge på og div, men det rører han ikke. Det han rører eter han opp, så er det borte.

Jeg aktiviserer ham mye, men noen ganger så MÅ han være litt i bingen også. Jeg har ropt til ham de gangene jeg ser at han tygger/sutter på noe, og da spytter han det ut. Er redd for at dette kan bli hans måte å få oppmerksomhet på.

Han er egentlig ganske rolig av seg inne i bingen, men det er når han ligger å slapper av at han kan plukke opp små stein å leke med inni munnen.

Jeg liker det ikke, men håper det går bra.... :|

Jeg skal prøve nye ting som han kan leke seg med, og tygge på, og samtidig følge med ham.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...