Jump to content

Prosjekt kameraovervåking av åte. Er det overkommelig?


Ilatad

Recommended Posts

Hei.

Jeg har lenge hatt en "våt drøm" om å kameraovervåke et åte.

Problemer et at jeg bor i et byggefelt noe som gjør drømmen vanskelig å oppfylle :( men det ødelegger ikke drømmen min helt.. Nå har jeg fått et kamera (bosch LTC0455/50) med kamerahus (dette er et analogt kamera).

Ettersom jeg ikke har peiling på kamera har jeg et par spm.

 

1. Jeg har tv-kort på pcen og kan koble kameraet til kortet, men hvordan kan jeg enkelt streame bildet over nettet? (eventuelt tips til billig programvare)

2. Kameraet har en "fjernstyrings" mulighet (styres via en kabel) på kameraet er den merket med Y/C hvordan funker det?

3.hvis jeg en gang lykkes i forsøket mitt og kameraet er av bra kvalitet. finnes det noen som kunne tenkt seg å være med på dette prosjektet. det må være noen som har åte ved huset eller på et sted med strøm og forholdsvis kraftig Internet tilkobling. (helst i Stjørdals området)

4. Hvis noe kan anslå ca pris på et slikt prosjekt er jeg også interessert i det. Kan jo hende det er flere som har tenkt det samme ;)

 

Tenkte hvis jeg stilte med kamera, pc og webserver kunne noen andre stille med åte, strøm og Internet ;)

 

Målet er å kunne sende live bilder av åta ut til hele verden

 

PS. dette er et prosjekt som er i oppstartfasen og blir muligens lagt på is hvis det blir kostende for mye penger.

 

PS 2. Hvis ingen er interessert i å stille med åte og Internet er det mulig det ender med en "fuglebrett" utgave istedet ;)

Link to comment
Share on other sites

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311795

Jeg har satt opp et slikt kamera i sauefjøsen til faren min. Han bruker det under lammingen slik at han kan ligge i senga og bare smekke opp lokket på laptopen for å sjekke om det er aktivitet i fjøsen på natta. Det er også koblet mot internett slik at han gå inn og sjekke fjøsen fra jobb (2 mil unna).

 

Denne løsningen har fungert overraskende bra. Og faren min er strålende fornøyd med at slitasjen med stress og søvnmangel i lammingsperioden er redusert betraktelig.(har akkurat vært gjennom sin 3.sesong i drift)

 

Kanskje ikke akkurat det du ville høre at det finnes rimelige "out of the box" løsninger som gjør jobben :)

 

Men et skikkelig kamera vil nok ha betydelig bedre bildekvalitet enn lønsningen som jeg har brukt.

Link to comment
Share on other sites

Joda det er kjekt med tips til andre løsninger, men at det blir billigere har jeg vanskelig for å tro.

det kameraet du linket til et er inne kamera og blir ubrukelig for meg ettersom jeg må ha et kamera som tåler vann og temperatursvingninger.

Jeg har sett på IP kamera som er laget for å stå ute og etter å ha sett prisen på dem har jeg lagt det på is.

Men alternative tips mottas gjerne ;)

 

*Edit*

Det er også fint om dere gir tilbakemelding på om dere er interessert i å sitte å se på dyr på åte ;) Hvis ingen er interessert i å følge med så er det litt bortkastet..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...