Jump to content

Padleteknikk for solopadling i kano


krrm

Recommended Posts

Fikk endelig prøvd min ikke helt nyervervede Ally kano (16,5') i/ved/på Fjorda nå i Pinsen. Jeg må med si meg meget godt fornøyd med kanoen, den er relativt rask å montere og det var "god" plass til fruen, 2 unger, undertegnede og nok baggasje for en langhelg. Men etter at resten hadde køyet fant jeg det passende å ta en sen kveldstur helt alene. Vel er kanoen stor for en mann, men jeg ble ikke direkte imponert over farten. Det var nesten så at det ikke hadde vært upassende med en ankerdram eller to...

 

Etter litt øvelse kom jeg fram til at det jeg tror kalles J-tak (dvs. vanlig framdriftstak med påfølgende styring) og da med årebladet så nært kanoen som mulig fungerte best av det jeg var istand til å komme på. Men er det noen som har en mer effektiv teknikk for å padle alene i en kano?

 

Regner med at en kajakkåre vil gi betydelig raskere framdrift, men det må da bli mer vannsøl med en slik?

Link to comment
Share on other sites

Selv så holder jeg åra med en viss vinkel på bladet, og padler med åra nærme skroget, uten å "dra" det langs kanoen.

Forsøker å la den "gli" litt ut fra kanoen i slutten av hvert tak, og dette funker da 100% for meg.

Jeg skjønner nå at jeg er bedre på solopadling enn jeg er på å forklare, enda jeg ikke anser meg som noen 'ræser' til å padle...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke noen utpreget solo-farkost, men prøv ut litt forskjellig tyngdepunkt/balanse. Selv har funnet ut at det lønner seg å sette seg litt langt bak og kanskje ha litt ekstra vekt på samme siden som jeg har åra. Synes den holder kursen litt mer stabilt da.

Kajakkåre har jeg ikke prøvd, men er kanskje redd at Ally'en er såpass bred ca. midtskips at det blir litt besværlig? Ellers er sprutdekket genialt for å holde dørken tørr, (når de små plasker som verst med årene sine....)

Link to comment
Share on other sites

Det er tungt å padle j-tak hvis du skal ha litt fart i tillegg. Prøv å avlaste med å trekke litt inn med åra i vannfatninga, altså at du setter åra litt langt ut og trekker mot båten, da svinger du i samme retning som du prøver med J-avslutninga. Du må snu kanoen og sitte på setet som ellers er forrest, slik at du sitter mest mulig midt i. Allyen er litt høy så det lønner seg å sitte langt ut på sida så den ligger godt over. Stå på knærne, ikke sitt på baken.

 

Prøv å lære et tak som er helt rett men i stedet for å løfte åra ut av vannet ved takets slutt, skjærer åra flatt fremover samtidig som du "løfter på vannet". I praksis vil du lene åra mot ripa og trykke ned med øverste hånd. Umulig å formidle med ord, sjekk denne beskrivelsa og sjekk youtube.

 

http://www.paddling.net/guidelines/showArticle.html?259

 

Link to comment
Share on other sites

Det er mye lettere å padle ally`en alene hvis du snur den som nevnt her + legger en full 25 liters vannkanne i baugen. balansen blir mye bedre, mer vindstabil.

 

Hadde med treåringen og bikkja i dag for årets første tur og brukte vankkannen da også, gikk veldig greit.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mange "svenskeløsninger" her :(

Slik gjør du hvis du ikke vil bli forfulgt av det onde tvillingspøkelse til Sir Baden Powell :twisted::twisted::twisted:

 

Sitt midt i kanoen, len kanoen litt til venstre (for åra på venstre side) Kanoens buede bunn vil da motvirke endel av effekten av å padle på en side. Sett venstre kne i bunn av kanoen og høyre bein fremfor deg. I halvveis knestående stilling kan du ta laaaange tak på ene siden. J-tak er for nybegynnere - åra skal gå i rett linje i vannet - styringen gjør du ved å kante bladet på åra. (Du må ha en skikkelig åre uten bulk fra stanga, men med glattest mulig frem og bakside) Padler du solo midt i kanoen skal første del av taket være kantet litt mot klokka, midten av taket holder du åra rett og slutten av taket med vrir du åra litt med klokka. Du kan variere graden av kanting på bladet etter hvilken kurs du ønsker. Riktig utført kan du svinge venstre med åra i vannet på venstre side og med helt rette tak i vannet.

 

Det ser profft ut, gir lite søl og er ganske effektivt og gir mulighet til å holde følge med andre kanoer padlet av to personer på vanlig vis.

8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...