Jump to content

LEE pro 1000


E-TEC

Recommended Posts

Er vel skrevet om den i sånn ca 1000 tråder her inne, og "De Lærde strides" :lol:

Jeg begynnte med en PRO 1000. Hadde aldri tatt i ei presse før, men fikk den med en pistol jeg kjøpte brukt.

Leste meg opp, både på nett og i Ladeboka, og satte igang.

Og det har gått veldig bra!

Ingen uhell under ladning, og bra patroner ble det.

Har nå oppe 3 slike presser og har ladet 8 kaliber på dem opp igjennom.

Blir noen tusen patroner i forskjellige kaliber i året nå for tiden...

Kommer aldri til å bruke tusenvis på dyrere presser, disse gjør jobben så det holder til mitt bruk.

Så jeg sier løp og kjøp!

Men ta det med ro til å begynne med, sett deg inn i hva de forskjellige bevegelsene gjør i karusellen

og vær nøye med innstillingene av settedybde og slikt så går dette bra!

Der er også en flott artikkel om dette med lading og utstyr på Kammeret:

Ladeutstyr. En guide for nybegynneren

 

Nå kommer der nok en gjeng med innlegg her som forklarer deg at du for all del ikke må begynne

med ei progressiv presse, men starte med en enkeltstasjonsmodell.

Og du må iallefall lese Ladeboka noen mnd før du i det hele tatt kjøper deg ei presse...

Vel, jeg hadde nær sagt du ba om det sjøl! :lol:

Rådene altså! For der vil bli litt av hvert tipper jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mange års erfaring med O presse(Hornady 007),men dette er den første progressive pressen jeg har hatt.

Lee pro 1000 skal være en stabil og grei presse har jeg blitt fortalt,så jeg slo til.

Det jeg er interessert i er om pressen har noen "særegenheter" som jeg bør vere oppmerksom på. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer der nok en gjeng med innlegg her som forklarer deg at du for all del ikke må begynne

med ei progressiv presse, men starte med en enkeltstasjonsmodell.

Og du må iallefall lese Ladeboka noen mnd før du i det hele tatt kjøper deg ei presse...

Vel, jeg hadde nær sagt du ba om det sjøl! :lol:

Rådene altså! For der vil bli litt av hvert tipper jeg :wink:

 

Helt enig. Innkjøp av Lymann T-mag karusellpresse oppleves som feilinvestering (ladet ca 6500 9 mm på den. LES LADEBOKA NØYE OG TA DEG GOD TID TIL Å STILLE INN PRESSA, så er ikke progresiv presse noe hokkus pokkus. Har en Dillon square deal som nylig er tatt i bruk, den runder 2500 skudd 9 mm i disse dager.

Link to comment
Share on other sites

synes personlig pro1000 egner seg best i tynnveggede og relativt lange pistolpatroner som 32s&wlong og 38special. de belaster pressa mindre, søler ikke krutt under indekseringen, og kan om en bruker kuler med en litt generøs krymperille gi en god krymp samtidig som man setter kula.

patroenr som trenger tapercrimp bør krympes i en separat operasjon for å hindre skaving av kuler, og hylser med lavt voulm i forhold til kruttlading gir lett kruttsøl under indekseringen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har passert 45.000 patroner på min Pro1000 og har ladet .32 S&W Long, .32 Magnum, 9mm, 38 Special, .357 Magnum og .45 ACP. Bruker vel ca 5 minutter på å bytte kaliber.

 

Har måttet bytte en carrier og et ben (det hvor stangen på tennhetterenna går mot), men ingen av de plastdingsene som er i indekseringen.

 

Er veldig fornøyd med pressa. Når du har brukt den en stund, kan du tenke på å fjerne den metall"tråden" som sperrer for hettene når det ikke er noen hylse i hylseholderplata. Jeg opplever at hettematingen blir mye mer pålitelig, men du får frem ei hette hver gang du trekker i spaken - hylse eller ikke. Sålenge du husker å plukke opp hetta når det ikke er noen hylse der, så går det bra.

 

Etterhvert får du en føling med pressa, slik at du merker med en gang om noe er feil. Da er det viktig å stoppe med en gang og rette det opp. Feil jeg har hatt inkluderer: Hylse som ikke entrer size-dien, hylse som spretter fra hylsemateren og kommer mellom toppen av pressa og carrier'en. Hette som ikke ligger riktig på hetteisetteren (som oftest ppga for få hetter i renna - det er veldig viktig å holde et øye med denne, slik at du holder renna full når du lader).

 

Lykke til med en god presse!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mange års erfaring med O presse(Hornady 007),men dette er den første progressive pressen jeg har hatt.

Lee pro 1000 skal være en stabil og grei presse har jeg blitt fortalt,så jeg slo til.

Det jeg er interessert i er om pressen har noen "særegenheter" som jeg bør vere oppmerksom på. :)

 

De "særegenheter" du tydligvis er på jakt etter, er det nok noen som har fortalt deg; for noe dritt denne pressa er...

 

Ja den KAN være det (som alle andre) om DU ikke leser instruksjonsboka og FØLGER den.

Renhold er viktig

Føl deg frem til du har lært deg spakens bevegelser og lyder

Ikke bruk rå kraft

Følg med på hva som skjer (og ikke skjer)

Les tråder her på forumet om andres feil og tabber med pressa, tips om forbedringer osv

 

For mange hundre i Norge har dette vært dems første og eneste ladepresse, de aller fleste har dem enda og lader 1000 vis av skudd i året fremdeles :D

 

Denne pressa er ikke anderledes enn andre, bare for at den heter LEE :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også brukt ei slik i utrulig mange år kun til div. håndvåpenkalibre og det er denne hettematinga som som er litt lurvete men når du har fått ladet litt med den og litt lirking og følsomhet i stedet for makt så fungerer den egentlig greit nok .

Link to comment
Share on other sites

Opplever ikke at det er lett å få tak i brukt Dillon, uansett ikke til en pris som matcher Lee. Er selv på utkikk etter ladepresse, og må innrømme at jeg ser på Lee sine presser som et godt alternativ. Enten Pro 1000 eller loadmaster. Noen som kan gi noen råd om valg mellom disse?

Link to comment
Share on other sites

Opplever ikke at det er lett å få tak i brukt Dillon, uansett ikke til en pris som matcher Lee. Er selv på utkikk etter ladepresse, og må innrømme at jeg ser på Lee sine presser som et godt alternativ. Enten Pro 1000 eller loadmaster. Noen som kan gi noen råd om valg mellom disse?

 

Fin tidligere tråd om Loadmaster, så skjønner du hvilken du skal velge :D

Link to comment
Share on other sites

Det er nå en grunn til at brukte dillon presser ikke taper seg så mye i verdi når de selges brukt...

 

Skal du lade få kaliber og ikke satse på å bytte så veldig mye er Pro1000 helt greit. Loadmasteren er "bedre" men blir fort lealaus om du skifter mellom kalibre, speseilet om det er kalibre med stor forskjell i størelse, 9mm og .44 mag f.eks

Link to comment
Share on other sites

Gir 3 stasjoner i pro 1000 store ulemper i forhold til 5 i loadmaster? Vil nok i utgangspunktet lade få kalibre, mest sansynlig .32 og .38/.357 mag. Ser ikke bort fra at det blir flere på sikt, men dette ligger nok noe fram i tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...