Jump to content

Hvor stor er denne bukken?


AmundS

Recommended Posts

Godt mulig at dette er en medaljebukk, men tviler på at det er gull. du ser at gevirstengene er ca dobbelt så lange som ørene, dette sier os at det er en voksen bukk, men ut fra det jeg kunne se så er det ikke nok masse i stengene til at det er gull. så jo ikke takkene so bøyer bak, disse kunne jo være spessielle å kraftige, men tipper på sølv jeg! (rektner med vi får poengsummen 3 mnd etter den 10 august;-))

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest graahund

@ Hans Kristian, helt enig dette er nok ikke gull. Men en fin bukk er det. Tippe noen poengsum ut fra det bilde er forøvrig helt umulig.

Link to comment
Share on other sites

Den virker litt kraftigere enn den jeg skjøt i fjor men litt kortere og ikke så "pen". Min holdt akkurat til sølv pga penheten (var det flotteste geviret dommeren hadde sett). Så denne kan fort holde til sølv, men helt sikkert ikke mer, men ganske sikkert bronse.

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme jeg var i overkant positiv til bukken det gjelder i tråden :oops: Men medaljehåp er det absolutt! En jaktkompis skjøt en flott bukk første dagen i jakta, første gangen han jaktet her. Den manglet 1,25 poeng på gull :( Har ikke bilde av den, men en firetakker som kunne blitt noe. Ikke noe å si på lengden av spissene her :D

2ymyjau.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe at bukken jeg har bilde av er en sølv medalje. Bronse er den garantert.

Fikk en bronse i fjor holdt akkurat 105 poeng. Og bukken på bildet har mye mer masse i geviret.

Men blir spennende å se om noen er heldige å få den i jakta. :)

 

Når det gjelder Nesodden bukken kan det godt være det er en bronse , ser ut som den har litt tyngde ,men

vanskelig å si.

Link to comment
Share on other sites

Amund. tror denne er i nærheten av edelt. for etter det jeg kan se på det nye bilde. har den veldig lange for og bak tagger. Så utseende poengene ville du fått godt for. og det er godt med masse. Nå gjenstår det "bare" å få den 10 august :D.

 

Til den andre buken der, så holder den nok medalje den også. virker som det er god tyngde i den. få den skikkelig preparert og mål den

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra bildet tipper jeg et sted mellom 104 -108 poeng :wink:, ut i fra rosenkransene å bedømme tror jeg denne trenger et år eller to til på seg for komme opp i gullmedaljeklassen.

 

Men som sagt før her i linken, og bedømme bare ut i fra et bilde er utrolig vanskelig :roll:

 

Nesodden bukken ser eldere ut! Har større rosenkranser og er noe gråere i ansiktet. Tipper mellom 105 - 110 poeng :?:

Link to comment
Share on other sites

Å tippe poeng på et rådyr gevir ut fra et bilde er vanskelig. Tetteheten, og dermed vekten, kan variere endel, og vekt alene står for ca 85% av den totale poengsummen. Nettovekt er derfor en sikker indikasjon på kvaliteten trofèet har. Medaljegveirer starter, etter norsk målestandard, på ca 340 gram netto!

Link to comment
Share on other sites

Hank har selvfølgelig helt rett :D

 

Har tatt en råsjans her, men morsomt med litt kvalifisert gjetting :mrgreen:

 

Fasiten vil antageligvis vise at jeg tar feil, får håpe i riktig rettning for den heldige jeger :!:

 

Lykke til den 10.08 :!:

 

Dere kan jo tippe størrelsen på denne :?: Medalje eller ikke Medalje :?:

 

2rzx4qr.jpg

 

Legger ut svaret 01.08 :wink:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hank har selvfølgelig helt rett :D

 

Har tatt en råsjans her, men morsomt med litt kvalifisert gjetting :mrgreen:

 

Fasiten vil antageligvis vise at jeg tar feil, får håpe i riktig rettning for den heldige jeger :!:

 

Lykke til den 10.08 :!:

 

Dere kan jo tippe størrelsen på denne :?: Medalje eller ikke Medalje :?:

 

2rzx4qr.jpg

 

Legger ut svaret 01.08 :wink:

 

Nils-Ole

 

Bukken på bildet holdt nesten til Bronse. 103,15 poeng.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Den så veldig fin ut , hadde kanskje holdt akkurat hvis du hadde bedømt den med hel skalle da? :)

hvor mye veide skallen?

 

Det kan godt hende den hadde fått en par poeng til med hel skalle, hvem vet...

 

Veide aldri skallen så det vet jeg ikke.

 

Kokte den nok også noe forlenge, "skallen forklalka seg litt" mistet nok en del gram der også, men uansett en fin bukk....

 

Lykke til den 10ende!!!

 

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

fikk beskjed i kveld om og hente bukkekort til onsdag,etter di bildene som jeg har sett av bukken her så blir jeg mer og mer sikker på at jeg har en gull kandidat på gang.Få bare håpe at en får drive og jakte i ro,hørte om en lokal idiot som reiste rundt med bil og speida syns jammen det er noe gal innstilling til jakt,Skyter han bukken på jordet her så blir jeg mild sagt bråsint.vi andre som jakter er enige om ikke og drive i andre sine "områder". Men enkelte tar innersvingen samma hva dem driver med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...