Jump to content

Taip foran munningen?


Recommended Posts

Lurte på om det har noke å seie viss man setter en taip bit foran munningen på rifla når man skyter?

 

Kan det bli treffpunktforandring?

Kan kula begynne å ekspandere før den når målet?

 

Har jo høyrt at berre eit grasstrå/tynn grein skal være nok for at kula skifter retning, eller starter ekspansjonen...

 

Grunnen til at eg spør er at viss ikkje, må det da være ein stor fordel for å hindre bl.a snø i løpet.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt dette i sikkert 20 år, og aldri opplevd at det har skapt problemer. Vil tro at lufttrykket blåser av tapen "lenge" før kula kommer. Bruker det tape på hagleløpet på kombi'n også, og skyter like bra/dårlig uansett. Har også brukt små ballonger uten å merke endringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en tynn tape fra apoteket merket "Scanpor". Fin til sår etc også da den puster og hefter bra.

Muligens den samme som Fulmen omtaler???

Har en del artige bilder der folk spør "Hva i all verden er det med munningen på rifla di?"

Skulle nok hatt den tapen i svart.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags tape bruker dere?

Jeg bruker en svart klistrelapp beregnet for å klistre skiver. Holder i massevis, og er ferdig tilpasset- ihvertfall opp til og med .375 :wink: Det bruker jeg stort sett på all "hårviltjakt" -uansett vær og føre.

Link to comment
Share on other sites

Denne teipen er best :wink:Scotch® Super 33+ De siste ti åra har jeg alltid hatt en sånn rull tilgjengelig på alle turer. Den sitter uanset om det regner eller snør og kan brukes i mange minusgrader. Den koster litt men er verd hvert øre. Denne bruker jeg på piper, eller demper, og alt mulig annet, og den sitter der hele dagen uansett vær og vind, og kan tas av, settes på pipa, og tilbake på munningen igjen. Erlig talt forstår jeg ikke hvordan det var mulig å leve uten denne, og superlimet til Loctite. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har alltid en liten "flatrull" med svart gaffatape i lomma på jakka, gaffa kan du rive passe små stykker av slik at det passer hva det skal være.

Holder bra på munningen, også på hagla der det er litt lite flate å teipe på.

Den "flatrullen" (rulla opp av en stor rull...) har blitt til stor nytte på mange av turene mine, drar aldri hjemmefra uten lengre...

Men, i sikkerhetskontrollen på Gardemoen så lurte de fælt på hva jeg skulle med dette... :D

Link to comment
Share on other sites

Når jaktdagen er over så bør du huske på å ta av teipen, og spesielt før våpenet settes tilbake i skapet etter jakta slik at det skal tørkes. Fuktighet i løpet og teip på munningen blir fort en helvetes pussejobb om det får stå noen dager eller uker.

Link to comment
Share on other sites

jeg trodde jeg var den eneste som brukte slike. men må si jeg har fått noen rare blikk. bruker alltid å glemme noen småting som jeg kommer på og handler på vei til jakt. og som regel er det smør, fyrstikker og kondomer. ser jo nå at jeg har kunnet spart meg noen pinlige øyeblikk med noe så enkelt som teip.

Link to comment
Share on other sites

Eg bruka sportstape då eg stort sett alltid har ein rull i lårlomma.

 

Kondom er eg skeptisk til...

Enten so fryktar eg at den skal bremse og tilslutt stanse kula. Gummien vil då vere strekt ganske langt, og kula vil komme (bokstaveleg talt) som eit prosjektil tilbake mot munningen. Med løps-sprenging som mogeleg resultat.

Eller at gummien blir med kula heile vegen mot målet/viltet, og hindrar ekspansjon :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jegern har nok rett i att kula ikke treffer teipen da lufta som kula presser foran seg i løpet blåser av teipen :D har brukt dette trikset på både hagle og rifle med hell :)

Korleis blir dette med lyddemper som er laga for å samle opp gass fra løpet? Er det nokon som har prøvd dette med lyddemper?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd både dong og tape på lyddemperen, uten å merke noen praktisk forskjell på 100m i hvertfall.

Teorien om at lufta/gassen forran kula (på et udempa løp) "presser" vekk tape ol. er jeg enig i. Også den betraktninga om at dette ikke har samme effekt når det er en lyddemper påmontert.

Men den påvirkninga en tapebit, eller bedre dong, har på kula er vel så liten at det ikke har noen praktisk betydning (Er mere usikker på "varmintkuler"...).

Noe påvirkning har det kanskje, se denne tråden :lol:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=14494&st=0&sk=t&sd=a :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...