Jump to content

Lee Enfield og lading .303


motordude

Recommended Posts

Jeg har en gammel SMLE og begynner å gå tom for patroner. Jeg har mange hylser liggende fra krigens dager. Er det mulig å få tak i tennhetter som passer til disse hylsene?

Hylsene er merket RG VII 43. Diameteren på tennhetta er ca 6.5mm.

Noen som vet hvor disse kan skaffes og evt. ladedata?

 

Mvh

John

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har ladet mye 303, bruker nå remington hylser og remington 185 grain kuler.Kruttet er N150

Vil heller ikke anbefale å lade om de gamle berdan hylsene, selv om du skulle få fatt i hetter. Press hylsene akkurat nok til at de kamrer fint, for mye pressing sliter fælt på 303 hylser.

Det er flere på jaktlaget som bruker 303, helt ok patron :D

Link to comment
Share on other sites

Mine WRA 43 hylser er da vitterlig boxerhylser, riktignok er hettene nitet fast, men den kan fjernes med dertil egnet verktøy. Jeg vasker alltid hylser fra korrosiv ammo straks etter skyting i glovarmt såpevann, samtidig som løpet får seg en omgang. Jeg lader ikke selv .303 ammo, (har fremdeles et bra lager av WRA 43). Planlegger å anskaffe Lee Collet die, da unngår en problemet med stukning av hylsa under kaliberigsposessen, hylsa vil dermed strekke seg mindre i det romme kammeret i Lee Enfield'en, og påfølgende hylseseseparasjon.

 

Kan anbefale denne linken, spesielt stiky'en om headspace:

http://forums.gunboards.com/forumdisplay.php?f=55

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...