Jump to content

Match pistol


fr3ak

Recommended Posts

Vurderer å oppgradere til en .22 match pistol. Mye å velge mellom, så tenkte å høre hvilke erfaringer kammerfolkt har med noen av alternativene:

 

Benelli MP 90 S

Feinwerkbau AW93

Hämmerli SP20 RRS

MatchGun (Morini) MG2

Morini CM22M

Pardini SP New

Walther GSP Expert

Walther SSP

Link to comment
Share on other sites

Har eid AW93, SP20 RRS, CM22M og Pardini HP (kal.32 av forrige type), samt testet MP90 S og Pardini SP (forrige type).

Alle pistolene har vært helt utmerkede, så det som til slutt bør avgjøre saken for deg er hva som passer deg best.

Den pistolen av disse som har mest "sjel" og som oser av kvalitet og finish er AW93.

Jeg savner den fortsatt, men siden den ikke ble levert som grovpistol ble det til at jeg kjøpte noe annet.

Pardinien var den som var best til hurtigskyting grunnet lite munningsvipp.

Jeg skyter med SP20 RRS nå, og den passer meg glimrende mht. grepsvinkel.

Den har litt mer munningsvipp enn f.eks. Pardini, men ikke mer enn at det er til å leve med.

Du bør få prøvd endel forskjellige våpen før du tar investeringen.

Link to comment
Share on other sites

Den pistolen av disse som har mest "sjel" og som oser av kvalitet og finish er AW93.

Jeg savner den fortsatt, men siden den ikke ble levert som grovpistol ble det til at jeg kjøpte noe annet.

 

Originalt skjefte, eller med Rink skjefte som jeg har lest anbefalt til AW93?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med min Benelli, har også en sp20 men i 32 som også er et godt våpen.

Men du burde ta en titt på GSP ekspert, har vel tilgode enda å se en som skyter med slikt våpen stå med hånden i været.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Den pistolen av disse som har mest "sjel" og som oser av kvalitet og finish er AW93.

Jeg savner den fortsatt, men siden den ikke ble levert som grovpistol ble det til at jeg kjøpte noe annet.

 

Originalt skjefte, eller med Rink skjefte som jeg har lest anbefalt til AW93?

Jeg hadde originalskjefte til min, og det passet godt.

Link to comment
Share on other sites

Grepet passet også min hand meget godt, ingen behov for å bytte det ut :!:

 

Ypperlig pistol som kan anbefales på det sterkeste, meget meget funksjonssikker, aldri klikk eller forkilinger. Hører du om det, er det snakk om en som ikke har vedlikholdt våpenet sitt :D

 

Men som alltid, prøv flere, kjøp det DU liker, uten hensyn til synsingen fra andre :!::!:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er veldig fornøyd med min SSP. :mrgreen:

 

Det eneste problemet jeg hadde, var at patronene kunne ligge litt "hulter til bulter" i magasinet. Dette kunne føre til matningsfeil (FTF). Men når en er klar over dette, går det etterhvert nesten automatikk i å skjekke dette. En drar bare magasin knappen tilbake, slik at alle ligger "rett". Men det er synd at en så fin pistol, ikke kommer med et tilsvarende magasin :?

 

Ellers er skjeftet og kjernelinjen helt fantaskisk!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jeg ville satt opp Unique 96 på listen :) Topp våpen uten funksjonsfeil. .

Har hatt en Walther SSP men det var bare funksjonsfeil (matefeil).

 

Hvor får du kjøpt denne pistolen ?

Er kanskej solgt 10 stk nye i Norge, så brukt er vel bare å glemme da...

 

Walther SSP er blitt bedre, men fremdeles mye klikk og forkilinger 8)

Velg heller noe som funker, feks FWB AV93 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva er grunnen(e) til at den ikke kommer med når lista halveres?

 

Det er vel nhd sitt valg - det var han (eller hun?) som halverte listen.

 

Jeg tror Morini er en god pistol. Jeg har forsøkt Rapid Fire versjonen. Legg merke til hvor lavt sluttstykket ligger - det er enestående og gir liten eller ingen vipp på pistolen. Kraften fra det går rett inn i armen. Det er også en rekyldemper under løpet som funker bra.

 

Men jeg har sett på to ulike pistoler at kammeret er faset for mye av i åpningen. Da får patronen ingen støtte, og det blåser ut en mage på tomhylsen. Not good. Hvis det ikke hadde vært for det, så hadde jeg muligens eid en slik selv idag (skyter fremdeles Benelli i .22, som har gått 200k++ skudd). Dette kan du lese om i en eller annen utgave av det svenske bladet Vapen.

 

Det er forøvrig en test av Morini i siste Skytternytt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev mitt forrige innlegg for over et år siden.

Siden da har jeg observert følgende: I skytternytt 2009/2 tester Johnny Jensen (topp 5 silhuettpistol) Morini CM22M og CM22RF. Etter denne testen og erfaringer fra et par skyttervenner, tar jeg Morini inn på listen.

 

Ut av listen tar jeg Walther SSP. Importøren melder at Walther ikke har planer om å lage verken utskiftbat topp i .32 eller en egen og tilsvarende pistol i .32 S&W long. Dette har selvsagt ingen betydning for de som ikke skyter grovpistol, men en kan aldri vite.... Min erfaring er at denne besettelsen oftest sprer seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville satt opp Unique 96 på listen :) Topp våpen uten funksjonsfeil. .

Har hatt en Walther SSP men det var bare funksjonsfeil (matefeil).

 

Hvor får du kjøpt denne pistolen ?

Er kanskej solgt 10 stk nye i Norge, så brukt er vel bare å glemme da...

 

Walther SSP er blitt bedre, men fremdeles mye klikk og forkilinger 8)

Velg heller noe som funker, feks FWB AV93 :wink:

 

Tror nok det er mange skytter som ikke har prøvd en SSP laget i 2007 eller nyere.(merket med AH(2007) AI(2008) osv.) Og basserer sine uttalelser på det de har lest på nettet i gamle dager.

Det ble veldig stille på de negative etter 2008.

 

Jeg kjøpe min (AH)til tross for uendelig negativ omtale på div. nettsteder.

Har ikke angret et sekund på valget. Har skutt over 14k skudd, uten problemer.

 

Men som sagt er magasinet litt sær, men det lærer en fort å hanskes med.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

TargetMaster skrev:

Jeg ville satt opp Unique 96 på listen Topp våpen uten funksjonsfeil. .

Har hatt en Walther SSP men det var bare funksjonsfeil (matefeil).

 

 

Hvor får du kjøpt denne pistolen ?

Er kanskej solgt 10 stk nye i Norge, så brukt er vel bare å glemme da...

 

Jeg kjøpte min brukt og kjenner ett par andre også som har kjøpt den brukt så det er mulig å få tak i den.

 

Ellers har jo Unique også en modell 69 som er lettere å få tak i og som også har fått mye posetiv omtale.

Link to comment
Share on other sites

TargetMaster skrev:

Jeg ville satt opp Unique 96 på listen Topp våpen uten funksjonsfeil. .

Har hatt en Walther SSP men det var bare funksjonsfeil (matefeil).

 

 

Hvor får du kjøpt denne pistolen ?

Er kanskej solgt 10 stk nye i Norge, så brukt er vel bare å glemme da...

 

Walther SSP er blitt bedre, men fremdeles mye klikk og forkilinger

Velg heller noe som funker, feks FWB AV93

 

 

Man bør vel kanskje nevne at Unique-fabrikken gikk konk for mange år siden, og at reservedeler til både Unique 69 og Unique 96 kan være ett problem

 

Det er selvfølgelig en forutsetning at man unngår funksjoneringsfeil på en pistol, men noe jeg ser kommentert relativt lite er om pistolen passer skytteren eller ikke. Når man skal ut med mellom 15 og 20 lapper til en matchpistol, så er det avgjørende at man finner en pistol som passser til skytterens hånd, fingerlengde, håndledd, armstyrke, etc. Da må man se på vekt, balanse, størrelsen på skjeftet, hva som er mulig å gjøre med skjefte, avstand til avtrekker, etc. Det er vanskelig å gi gode svar dette i ett innlegg på ett forum.

 

Forøvrig: Når noen anbefaler en pistol (eller bil, for den saks skyld), uten noe mer forklaring, så bør anbefalingen møtes med ett ord: Hvorfor? Hvis vedkommende ikke er i stand til å komme med noen vettug forklaring, så kan man glatt se bort fra anbefalingen som "synsing".

 

RML

 

PS. Det er sikkert flere grunner til at Morini ikke er mer brukt enn den er, men noen av årsakene er at da den kom på markedet var den plaget med funksjoneringsfeil (den også). Den var veldig fortung, og ikke noe for oss som likte lettere våpen. For meg var det også vanskelig å få fingeren skikkelig plassert på avtrekkeren (for trangt og feil vinkel). Jeg testet den da opp mot Pardini, Hammerli SP20 og Benelli MP90 WC, og for meg var det Pardini som var ett klart førstevalg, med Morini sist.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig: Når noen anbefaler en pistol (eller bil, for den saks skyld), uten noe mer forklaring, så bør anbefalingen møtes med ett ord: Hvorfor? Hvis vedkommende ikke er i stand til å komme med noen vettug forklaring, så kan man glatt se bort fra anbefalingen som "synsing".

 

RML

 

Mener virkelig RML at hans synspunkter er velfunderte og gjennomtenkte med mye praktisk informasjon mens andre sine er synsing :?:

Den er vel litt drøy :lol:

 

Regner med at de fleste som uttaler seg har erfaring med de våpen som blir kommentert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flott og velfundert innlegg rml. Helt tydelig at du har erfaring og vet hva du snakker om. Det viktigste med en god pistol er selvsagt at den passer godt til skytterens hånd, og også jeg valgte en Pardini. (Har nå bla 3 Pardinier.. :) ) Henger meg på anbefalingen fra de andre om å PRØVE først.

Du bør kanskje også få med deg testene av matchpistoler i skytternytt, mye bra å lese om de testede modellene.

Link to comment
Share on other sites

Flott og velfundert innlegg rml. Du bør kanskje også få med deg testene av matchpistoler i skytternytt, mye bra å lese om de testede modellene.

 

Er ikke like imponert over de testene...

 

Stort sett sammenfaller de ikke med tidligere tester gjort i våpenblader, feks svenske Vaapentidningen og Waffen fra tyskland

Link to comment
Share on other sites

Er ikke like imponert over de testene...

 

Stort sett sammenfaller de ikke med tidligere tester gjort i våpenblader, feks svenske Vaapentidningen og Waffen fra tyskland

På en måte syns jeg det er et godt tegn. Det tyder på at de ikke har latt seg påvirke av tidligere tester. Når testene foretas av mennesker og i stor grad baseres på andre kriterier enn de som er objektivt målbare (vekt, dimensjoner, farge, materialvalg, osv) så må man kunne forvente at forskjellige testere ikke trekker de samme konklusjonene.

 

Det er jo en grunn til at vi alle sverger til forskjellige våpen-, bil- og TV-merker? Og ikke minst: Noen liker mora (MILF?) mens andre liker dattera...

Link to comment
Share on other sites

Det må ikke være ny pistol for min del, men det er ikke så mye å velge mellom på bruktmarkedet her eller på finn.no. Det som av og til dukker opp av brukte våpen og som ser bra ut, er ganske høyt priset synes jeg.

 

I dag har jeg sett på Benelli 90, Pardini sp, Hammerli sp20 og Morini CM22M. Hammerlien var den som passet meg dårligst (grepsvinkel). De andre passet ganske bra. Med litt mer jusering tror jeg nok alle disse skulle kunne tilpasses helt "perfekt".

 

Jeg håper å få mulighet i løpet av helgen til å se på SSP også. Etter det har jeg vel sett på det meste av det som er aktuelt. Så får vi se om det lar seg gjøre å bli enig med seg selv om hva som er det beste våpenet til meg.

 

Har fremdeles ikke fått lest test i skytternytt 2009/2, så det får bli etter ferien.

 

For meg er det til stor hjelp at dere deler erfaringene med deres våpen her, så det er bare å fortsette med det :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Leser stadig om funksjonsfeil (matefeil) på Walther SSP. Jeg var plaget av det samme, helt til jeg leste Walther News på websiden til Walther. Matefeil kan skje når patronene ikke ligger riktig i magasinet. De skal ligge annenhver, som laftetømmer. Vanligvis legger de seg slik, men vend deg til raskt å sjekke at de gjør det. Gjør de det ikke, så gi et lite trykk på knappen på magasinet, så stabler de seg riktig. Etter det har jeg ikke hatt matefeil eller noen annen funksjonsfeil med SSP'n. Er megafornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Leser stadig om funksjonsfeil (matefeil) på Walther SSP. Jeg var plaget av det samme, helt til jeg leste Walther News på websiden til Walther. Matefeil kan skje når patronene ikke ligger riktig i magasinet. De skal ligge annenhver, som laftetømmer. Vanligvis legger de seg slik, men vend deg til raskt å sjekke at de gjør det. Gjør de det ikke, så gi et lite trykk på knappen på magasinet, så stabler de seg riktig. Etter det har jeg ikke hatt matefeil eller noen annen funksjonsfeil med SSP'n. Er megafornøyd.

 

Ut fra det du forteller virker det som om magasinet er konstruert for romslig, er rett og slett for brett, eller for kort til å ha plass til alle patronene..

 

Hvis en av de tingene er riktig, er det nesten for utrolig til å være sant,

-at et så anerkjent firma som Walther ikke kan klare å lage et våpen og for så å sendet det utpå markedet,,,

-som ikke funksjonerer, etter all den utprøving dette våpen har vært gjennom :roll:

 

Heldigvis kjenner jeg flere som har våpen som funker forholdsvis godt vær gang, som gir meg tro på at snart funker alle rett ut av boksen :D

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å oppgradere til en .22 match pistol. Mye å velge mellom, så tenkte å høre hvilke erfaringer kammerfolkt har med noen av alternativene:

 

Benelli MP 90 S

Feinwerkbau AW93

Hämmerli SP20 RRS

MatchGun (Morini) MG2

Morini CM22M

Pardini SP New

Walther GSP Expert

Walther SSP

Jeg hoppa i det til tross for masse negativt omtale om SSP´n,

De som er laget i 2007 og nyere er verdens beste!.

 

Jeg har skutt i 30 år og har aldri opplevd en finere pistol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...