Jump to content

ville katter basert på 6,5 * 55


Gammelfiskaren

Recommended Posts

Ønsker meg en patron basert på 6,5 * 55 (pga ubegrenset tilgang på engangsskutte hylser) Denne skulle hatt hylsevolum akkurat stort nok til å få i vei 123 grns scenar i 800 - 830 ms (altså en kortere variant) , og gjerne litt brattere skulder for lengre tid mellom helpressingene! Ville sikkert ligne litt på 6,5 * 47 men basert på 6,5 * 55

 

Klar over at dette egentlig er bare tull, da originalen gjør jobben, men noe må man jo gruble på :mrgreen:

 

Edit: presisering av ønske..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

260 mao. Du får det du ønsker deg bare at 308-hylsa brukes sitedenfor 6.5x55 hylsa. Det letteste er imidlertid å kjøpe hylser i kalibret så man slipper peset med omforming og neckturning, men man har jo muligheten.

 

Ift. dine ønsker så er "problemet" at 6.5x55 hylsa er unødvendig stor, ift dagens standarder og kruttyper. Enten må du nok bruke den hylsa som den er, eller muligens AI versonen, hvis ikke må du gå for kortere basishylse som er nevnt ovenfor. Mulig det finnes andre måter, men jeg kommer ikke på dem.

 

En artig tråd forresten. Har jo kommet mange nye 6.5 patroner de siste par årene som yter tilnærmet det samme som 6.5x55. 6.5 Creedmoor, 6.5 Grendel og 6.5x47 Lapua. Grendelen er vel de minst potente av de nevnte og trenger PPC boltdiameter da den er basert på 6 PPC-hylsa. De andre kan jo bruke standard 308-boltdimm (selv om 6.5x55'n er 0.2000"" større)

Link to comment
Share on other sites

hva med 6,5*47 lapua, har målt hylsebunn på 6,5 * 55 nå, og den må da vitterlig være 12,1 den også! Da er det jo bare å korte ned gammelpipa, brotsje og handle diesett, he he..

 

Har herjet nettet på jakt etter målsatt tegning av 6,5*55 nå men finner intet, noen som kan hjelpe ??

 

Noen som kan av/be krefte dette, da har jeg jo straks en fattigmanns 6,5*47 med stor hette! Dette hadde vert genialt, da jeg ikke jager hastighet og maks trykk er irrelevant! (akkurat nå ihvf :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Hylsehode på 6.5x55 er 0.480"" og standard 308 dia er 0.473"". Kilde: Cartridges of the World nr. 10. Tviler imidlertid på at dette stikker kjepper i hjulene på prosjektet ditt. Er jo mange fabrikkrifler som bruker samme bolt for standard 308 dia. patroner og 6.5x55. Forskjellen er så liten at produksjonstolleranser overskrider vel kanksje dette alikevel? Jeg har opplevd at Norma-hylsene til 6.5x55 kan variere såpass. Prøv å lade 6.5x55 med hylseholderen til 308. 90 % av hylsene passer. Det er den resternde 10%en som mest sannsynlig har riktige mål! Schultz & Larsen samt mange andre bruker samme bolten for 6.5x55 og alle andre med 308-diameter.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, takk Hans! Dette vil nok si at det ikke vil gå på direkten, men 0,1mm er ikke mye!

 

Da mangler det bare å finne ut om det i det hele tatt vil kunne gå å omforme hylsene på direkten, blir jo ganske radikal tilbakesetting av skulder/hals og dette har jeg ingen erfaring med! Tanker mottas med takk! Er jo ikke noe problem å bestille seg en custom brotsj og die for å teste litt, hvis oddsen er i min favør!!

 

darjdiagx590.png

Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring med å lage 8x57 hylser ut av 30-06 hylser. Min fremgangsmåte er da som følger:

- smøring

- helpressing

- kutting og shamfing utv. og innvendig

- vasking

- ny smøring

- helpressing

 

Det hender innimellom at patronene ikke kamrer, men det er ikke ofte. Da de skyteformes så blir skuldra skarp og fin slik den skal være. Med mitt verktøy måtte de helpresses 2x for å få kamret de. Jeg bruker kun vanlig helpresser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...