LongRange Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Selv om jeg har vert storfornøyd med børsa så merkes det at der er endel kryp i avtrekket og igår tenkte jeg at jeg ville gjøre noe med det. Har sett denne metoden i en link i forumet tidligere og ville gjøre det på denne måten for å slippe å fjerne gods av avtrekkeren. Her sees hvor mye kryp det er, dette "målte" jeg ved å bygge opp med føleblad inntil avtrekket ikke haket opp. Med skims på tilsammen 0,26 mm så glipper opplåsingen når man låser ladebolten. Her har jeg skimsa med 0,19 mm og da føltes det helt perfekt ut, teoretisk så er det her 0,05mm kryp og det bør der nesten vere for sikkerhets skyld. Rengjort flata med lynol for at limen skal sitte. Her har jeg klipt to passende biter av skimsa. Limte i to omganger og passet på å legge godt med press på underherding av lim. Satt inn med litt egnet lurium. Siden jeg først hadde fjæra for hånd så klipte jeg av ca 1,5 vikling for å lette avtrekket litt mer. Etter montering av avtrekkeren så sjekka jeg med føleblad igjen og det viser seg at limen har bygd 0,01 mm. Da har jeg 0,04mm kryp i avtrekket og jeg er spent på å se om dette får utslag i skiva på 100 meter Til børsemakere her inne så lurer jeg på hvor mye kryp som er passe på ei sånn børse og hvor mye dere legger det til..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Dette var jo en genial enkelt måte å modifisere avtrekket på, og ganske grei å reversere hvis man skull ønske det. Har du fått testa børsa og sett om det gav utslag på skiva? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Dette så da ut til å være et pent lite stykke arbeid Hva slags materiale brukte du som shims? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted June 4, 2009 Author Share Posted June 4, 2009 Mnja såvidt...har aldri fått så bra presisjon med salongen før som etter modifiseringen så til de jeg har hakket på for å kalle avtrekket for traktor osv...sorry, det ligger noe i det Tro det eller ei, men dette er 3 skudd på 100 meter med hulpressa CCI Std 200 meter! Shimsa er er klipt av føleblad som jeg har fra 0.01 mm og oppover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Hmmm... Der har jeg noe å prøve meg på i kveld... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger#44 Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Smart Genialt med bildene, alt blir så mye lettere for oss me et par tommler for mye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 har gjort omtrent det samme på M98 militæravtrekk å det funka glitrende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snorrepling Posted June 25, 2009 Share Posted June 25, 2009 Hei, og takk for tipset! Har nettop gjort samme jobben på min cz452, og krypet ble mye mindre. Jeg shimsa med ett stykke av bunnen på en luftgevær kule boks. Ble ca 0.2 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole Magnum Posted June 25, 2009 Share Posted June 25, 2009 (edited) xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Edited October 17, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted June 26, 2009 Author Share Posted June 26, 2009 Det er en grunn til at ikke resten av skiva er med på bildet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan Posted June 26, 2009 Share Posted June 26, 2009 Noen som har en kur for etterslepet på 452'en? Jeg har kvittet meg med krypet og lettet avtrekket, men etterslepet er fortsatt markant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fossdal Posted June 26, 2009 Share Posted June 26, 2009 Ah, etterslepet... Jeg konstruerte et slikt for Castor for noen år siden, men det kom aldri i produksjon... Hadde egentlig glemt hele greia... Jeg lagde først en som var helt grei som triggerstopper, men da kan man jo ikke ta ut avtrekket, siden bolten løses ved å trykke avtrekkeren langt bak. Må grave frem det prosjektet igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hewi Posted June 26, 2009 Share Posted June 26, 2009 Etterslep? Denne linken er ganske informativ vil jeg tro viewtopic.php?f=80&t=8971&p=87189&hilit=Overtravel#p87189 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stikko Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 For noen som trist lite erfaring med våpen, og desto mindre erfaring med de demontert (har en Glock 17 jeg har skrudd fra hverandre og renset noen tusen ganger, that's it.), hvor vanskelig vil du si det er å gjøre dette? Venter som et barn på min 452 Varmint som kommer i posten på mandag, rifla skal selvfølgelig testet først, men jeg antar jeg må gjøre noe med avtrekket først som sist. Har vurdert både å justere selv, eller alternativ få en børsemaker til å gjøre det. Et annet alternativt er selvsagt tredjeparts-avtrekk, Timney er vel alternativet som virker fornuftig. Takker for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted July 2, 2009 Author Share Posted July 2, 2009 På en skala fra en til ti vil jeg kanskje si 3, pass bare på å rens skikkelig med Lynol e.l så limen holder. Når du klipper skims er det grei å ha et fint bryne å ta kanten som vrir seg litt pga klipping med saks. Når du er ferdig montert og skal teste så slå på sikringen og vipp den av igjen så den "smeller" litt hardt bakover, avtrekket må da ikke avløses! Går avtrekket når sikringen smekkes av så må skimsen brynes mer ned, men pass da for all del på å ikke legg kanten på sear'n... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 http://www.rimfiretechnologies.com/Prod ... Code=19003 Noen som har prøvd denne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted February 18, 2010 Share Posted February 18, 2010 Prøvde i høst å bestille fjærsett fra E.Brooks over dammen, penga forsvant av konto, men ingen fjærer kom.... Sendt mail til rimfiremagic i UK, som selger tilsvarende - gått ei uke og enda ikke fått svar... Nå er jeg desperat og MÅ fikse avtrekket mitt! Er det dumt å bruke shims av aluminium? Har prøvd med div shims i forskjellige tykkelser klippet fra en ølboks, og godtstykkelsen i lokket passer perfekt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Retsub Posted February 18, 2010 Share Posted February 18, 2010 yodave selger fjærer på ebay. Samme prinsipp som Brooks sitt såvidt jeg har skjønt det. Har handlet fra han og fjærene kom raskt. http://cgi.ebay.com/CZ-452-BRNO-No-2-4-and-5-trigger-kit_W0QQitemZ160405056804QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_2?hash=item2558e2ed24 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted February 18, 2010 Share Posted February 18, 2010 Har brukt det settet som Retsub her tipsa om, eit sånt sett har 4 avstandshylser og 4 fjører, eg brukte et settet til dei 2 Cz/Brno riflene mine, og det funka vldig bra. Men vil anbefale dei 2 mellomste eller 2 hardeste, dersom du skal være sikra mot at ikkje rifla går av, når du mister den i bakken.. På banerifla er den letteste så lett på avtrekkeren at hvis eg gjer deb eit lite dunk, så går rifla av.. Men til det bruket mitt, så er denne til trening, eller svarte stygge fugler rundt huset, og går ALDRI med denne rifla ladd.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted February 18, 2010 Share Posted February 18, 2010 Bestilt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted February 18, 2010 Share Posted February 18, 2010 Men ein ting, det settet gjer ingenting med etterslepet, kun kryp og lettere avtrekk.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Hvordan fikse etterslepet etter at avtrekket er fikset, står det linket til på forige side. Har vært innom der og oversatt tilbake resten til norsk nå, så nå burde det være forståelig for de fleste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurd2verud Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Har gjennomført dette med 452en min nå nettopp, og det ble veldig bra! Brukte topplokket fra en ølboks og limte med kjemisk metall, noe som bygde litt, slik at jeg måtte pusse litt på shimsen for sikkerhets skyld da den nesten ikke hang på kanten, og den løste ut når jeg tok av sikringa en gang. Så fila jeg ned shimsen litt til det ble sikkert, klipte 1,5 runder på avtrekksguidefjøra og testa. 0 kryp i avtrekket og med skruen på fjøra helt nederst ble det for lett for min smak, og jeg skrudde den opp noen runder til det ble finfint Takk for en god guide, første gang jeg har plundra med avtrekket, og det gikk veldig bra !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castor Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 Eller rett og slett kjøpe et avtrekk "ferdig justert" fra Timney som lager disse avtrekkene. Kan justere både avtrekksvekt og etterslep på dette avtrekket. Anbefales Koster noen monikel, men er verd hver eneste norske blanke krone. Må ryddel litt plass i stokken for at system og stokk skal passe overens, men minimalt med tilpassing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted June 3, 2010 Author Share Posted June 3, 2010 Sent i går kveld så tenkte jeg at jeg får se litt på det etterspurte etterslepet, tenker merklig nok best på natta... LongRange Quick Fix. Skal du ha ut sluttstykket så skruer du ut skruen et par-tre runder, dette gjør du med den lille nøkkelen du feller pent inn under pistolgrepet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steppdeck Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Longrange; Den løsningen låner jeg på min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted June 3, 2010 Author Share Posted June 3, 2010 Kjør på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.