Jump to content

Redusering av kryp på CZ 452 avtrekk


Recommended Posts

Selv om jeg har vert storfornøyd med børsa så merkes det at der er endel kryp i avtrekket og igår tenkte jeg at jeg ville gjøre noe med det.

Har sett denne metoden i en link i forumet tidligere og ville gjøre det på denne måten for å slippe å fjerne gods av avtrekkeren.

 

Her sees hvor mye kryp det er, dette "målte" jeg ved å bygge opp med føleblad inntil avtrekket ikke haket opp.

Med skims på tilsammen 0,26 mm så glipper opplåsingen når man låser ladebolten.

DSC_0525.jpg

 

Her har jeg skimsa med 0,19 mm og da føltes det helt perfekt ut, teoretisk så er det her 0,05mm kryp og det bør der nesten vere for sikkerhets skyld.

DSC_0527.jpg

 

DSC_0533.jpg

 

DSC_0535.jpg

 

Rengjort flata med lynol for at limen skal sitte.

DSC_0538.jpg

 

Her har jeg klipt to passende biter av skimsa.

DSC_0539.jpg

 

Limte i to omganger og passet på å legge godt med press på underherding av lim.

DSC_0546.jpg

 

DSC_0551.jpg

 

Satt inn med litt egnet lurium.

DSC_0552.jpg

 

Siden jeg først hadde fjæra for hånd så klipte jeg av ca 1,5 vikling for å lette avtrekket litt mer.

DSC_0550.jpg

 

Etter montering av avtrekkeren så sjekka jeg med føleblad igjen og det viser seg at limen har bygd 0,01 mm.

Da har jeg 0,04mm kryp i avtrekket og jeg er spent på å se om dette får utslag i skiva på 100 meter :D

 

Til børsemakere her inne så lurer jeg på hvor mye kryp som er passe på ei sånn børse og hvor mye dere legger det til..?

Link to comment
Share on other sites

Mnja såvidt...har aldri fått så bra presisjon med salongen før som etter modifiseringen så til de jeg har

hakket på for å kalle avtrekket for traktor osv...sorry, det ligger noe i det :oops:

 

Tro det eller ei, men dette er 3 skudd på 100 meter med hulpressa CCI Std

100meter.jpg

 

200 meter!

200meter.jpg

 

 

Shimsa er er klipt av føleblad som jeg har fra 0.01 mm og oppover.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ah, etterslepet...

Jeg konstruerte et slikt for Castor for noen år siden, men det kom aldri i produksjon... :oops:

Hadde egentlig glemt hele greia...

Jeg lagde først en som var helt grei som triggerstopper, men da kan man jo ikke ta ut avtrekket, siden bolten løses ved å trykke avtrekkeren langt bak.

Må grave frem det prosjektet igjen :!:

Link to comment
Share on other sites

For noen som trist lite erfaring med våpen, og desto mindre erfaring med de demontert (har en Glock 17 jeg har skrudd fra hverandre og renset noen tusen ganger, that's it.), hvor vanskelig vil du si det er å gjøre dette? Venter som et barn på min 452 Varmint som kommer i posten på mandag, rifla skal selvfølgelig testet først, men jeg antar jeg må gjøre noe med avtrekket først som sist. Har vurdert både å justere selv, eller alternativ få en børsemaker til å gjøre det. Et annet alternativt er selvsagt tredjeparts-avtrekk, Timney er vel alternativet som virker fornuftig.

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

På en skala fra en til ti vil jeg kanskje si 3, pass bare på å rens skikkelig med Lynol e.l så limen holder.

Når du klipper skims er det grei å ha et fint bryne å ta kanten som vrir seg litt pga klipping med saks.

 

Når du er ferdig montert og skal teste så slå på sikringen og vipp den av igjen så den "smeller" litt hardt bakover, avtrekket må da ikke avløses!

Går avtrekket når sikringen smekkes av så må skimsen brynes mer ned, men pass da for all del på å ikke legg kanten på sear'n...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Prøvde i høst å bestille fjærsett fra E.Brooks over dammen, penga forsvant av konto, men ingen fjærer kom....

Sendt mail til rimfiremagic i UK, som selger tilsvarende - gått ei uke og enda ikke fått svar...

 

Nå er jeg desperat og MÅ fikse avtrekket mitt! Er det dumt å bruke shims av aluminium?

Har prøvd med div shims i forskjellige tykkelser klippet fra en ølboks, og godtstykkelsen i lokket passer perfekt!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt det settet som Retsub her tipsa om, eit sånt sett har 4 avstandshylser og 4 fjører, eg brukte et settet til dei 2 Cz/Brno riflene mine, og det funka vldig bra.

 

Men vil anbefale dei 2 mellomste eller 2 hardeste, dersom du skal være sikra mot at ikkje rifla går av, når du mister den i bakken.. På banerifla er den letteste så lett på avtrekkeren at hvis eg gjer deb eit lite dunk, så går rifla av.. Men til det bruket mitt, så er denne til trening, eller svarte stygge fugler rundt huset, og går ALDRI med denne rifla ladd..

Link to comment
Share on other sites

Har gjennomført dette med 452en min nå nettopp, og det ble veldig bra! :D

Brukte topplokket fra en ølboks og limte med kjemisk metall, noe som bygde litt, slik at jeg måtte pusse litt på shimsen for sikkerhets skyld da den nesten ikke hang på kanten, og den løste ut når jeg tok av sikringa en gang. Så fila jeg ned shimsen litt til det ble sikkert, klipte 1,5 runder på avtrekksguidefjøra og testa. 0 kryp i avtrekket og med skruen på fjøra helt nederst ble det for lett for min smak, og jeg skrudde den opp noen runder til det ble finfint 8)

 

Takk for en god guide, første gang jeg har plundra med avtrekket, og det gikk veldig bra :D !!

Link to comment
Share on other sites

Eller rett og slett kjøpe et avtrekk "ferdig justert" fra Timney som lager disse avtrekkene.

Kan justere både avtrekksvekt og etterslep på dette avtrekket.

Anbefales

 

Koster noen monikel, men er verd hver eneste norske blanke krone.

 

Må ryddel litt plass i stokken for at system og stokk skal passe overens, men minimalt med tilpassing.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sent i går kveld så tenkte jeg at jeg får se litt på det etterspurte etterslepet, tenker merklig nok best på natta...

 

LongRange Quick Fix.

cz1.jpgcz2.jpg

cz3.jpgcz4.jpg

 

Skal du ha ut sluttstykket så skruer du ut skruen et par-tre runder, dette gjør du med den lille nøkkelen du feller pent inn under pistolgrepet ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...