Jump to content

lading av oryx 156 gr 6,5x55


Hjorte Brøl

Recommended Posts

jakter på krem ladingen til 156 gr oryx.

 

bruker i dag

 

hylse: norma

hette: federal 215

krutt: vihtavuori n 160

 

pipa er 53 cm har ikke testa hastigheten men tipper den er 770-780 ms

vurdert mrp2 men er jo dyrt da, vil jeg få høyere hastighet med dette kruttet ?

 

hva slags oppskrift bruker dere ?

Link to comment
Share on other sites

jakter på krem ladingen til 156 gr oryx.

bruker i dag

hylse: norma

hette: federal 215

krutt: vihtavuori n 160

pipa er 53 cm har ikke testa hastigheten men tipper den er 770-780 ms

vurdert mrp2 men er jo dyrt da, vil jeg få høyere hastighet med dette kruttet ?

hva slags oppskrift bruker dere ?

Har såvidt begynt med tilsvarende jakt på en god ladning, men med 156 gr Mega.

 

Har prøvd med Lapua hylse, Fed 210 og 45 gr N15 fra siste lot, men dette ga ikke mer enn 725 m/s. Skal prøve å øke ladningen litt, i hvert fall ett grain til, men det ser ut til at man må over på MRP2 for å få maks hastighet.

 

Hvor mye N160 brukte du ? Ser du "tipper" hastigheten på ladningen din, det kan vel hende du får en overraskelse når du kronograferer ?

Link to comment
Share on other sites

46 gr

 

hva med hetta ? ble anbefalt 215 av en kjenning han mente den ga gjevnere tenning en 210, men har også hørt at ved å bytte til 210 sparte du 1 gr krutt stemmer det ?

:shock: Hva mener du med å "spare" 1 grain krutt ? Mener du at man kan bruke 1 grain mindre krutt når man bruker 210 hetter istedet for 215 og allikevel oppnå samme trykk og hastighet ? Det er vel heller motsatt, 215 er en "kraftigere" tennhette, en såkalt magnumhette som skal gi bedre tenning av større kruttmengder i store hylser. Har aldri brukt 215-hetter selv (har ikke magnumkalibre), men de vil vel heller gi høyere trykk ved samme kruttladning enn ved bruk av en standardhette i en mediumpatron som en 6,5.
Link to comment
Share on other sites

Obs obs I jobb selger vi produktene jeg omtaler under!

 

156 grs kuler i 6,5x55 kan sjelden lades til over 750m/s uten å bruke magnumkruttene. N-160 er lite brukbart i den kombinasjonen du angir.

 

Kruttet du bør bruke er krutt basert på Bofors RP 30 dvs - MRP2 eller Rhino 30. Om det er interesse for det kan jeg lage en oversikt over hvilke krutt bofors lager og hvilke navn de selges under i ulike markeder. Høggern's oversikt over skytterlagskrutt i ladeskolen er god, men kan kompletteres.

1 Kilo Rhino 30 koster jo ikke mer enn ca 450,- og uten å forsøke å trampe på ømme tær kan jeg egentlig ikke skjønne at en vil bruke energi på å teste mindre optimale løsninger for lading av jaktpatroner. Så mange patroner tror jeg ikke noen bruker under noen jaktform her hjemme?

 

Mas på din lokale forhandler om å skaffe deg MRP 2 eller Rhino 30. Reloader 25/RP25 er litt raskere enn RP 30/Mrp 2 og gir litt mindre komprimerte ladninger ved bruk at lange kuler i 6,5x55.

 

For dere som ikke har den anbefaler jeg alle å kjøpe Sven Erik Johanssons bok om kruttproduksjonen hos Bofors. De lager ikke mindre enn 13 ulike typer krutt, i 3 serier med forskjellig innhold av nitro. Boken er/blir uvurderlig for de som ønsker å finne ladedata på nesten alle kuler på kloden - da den oppgir alle krutt Bofors produserer, hvem som er like og hvilke navn de selges under. Jeg betalte 490,- for min direkte fra Sven Erik på Elmia Game Fair i Jønkøping sist helg og den er etter min mening verdt hver eneste krone.

 

Artig å kunne finne og interpolere data en finner på nett for f eks Lazzeroni 7,82 Warbird med 130grs Barnes TSX om en noen gang skulle ha behov for det :D

Link to comment
Share on other sites

Høggern's oversikt over skytterlagskrutt i ladeskolen er god, men kan kompletteres.

takk ;)

 

selfølgelig kan den kompletteres. har aldri satt mine klamme hender på feks RHINO krutt så kan jo da ikke si hvor de ligger.

men vet jo de er fra samme serie som skytterlagskruttene fra RA og norma. dvs at 4-6 av skytterlagskruttene sannsynligvis er lik 4-6 av RHINO kruttene men at de resterende kompletterer serien.

 

forresten er jeg helt enig med sauer 150 her. MRP2 eller rhino 30 er kansje det beste valget. prisen på MRP2 har gjort at jeg har brukt sene lotter av N15/RA15 som har vært minst like trege som vanlig MRP.... men sannsynligvis (iallefall om du har lengre pipe enn mine 50 cm) er MRP2/RHINO 30 et bedre valg som gir mer fart på samme trykk.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sauer 150 hvor selges Rhino 30?

 

Gjett :D Jaktdepotet og Magne Landrø AS er importører for Rhino i Norge og skal kunne levere samtlige typer mer eller mindre alltidVi har ihvertfall bestillt et 4 sifret antall kg. Jeg har irritert meg grudig over mangelen på krutt som mystisk nok dukket opp kort tid etter at alle kruttprodusentene plutselig fikk samme eier.......Lurer på hvorfor det. Jeg var vel på kanten til ufin mot salgssjef hos eierselskapet på T-Banen på vei til IWA messen er morgen i år, men Håkan var ved godt mot og smilte bare lurt til mine konspirasjonsteorier. Vi håper med trykk på håper avtalen med Bofors om kruttlevering ikke bare er et blaff siden det for alle villle vært et stort pluss om det faktisk var krutt til normal pris som lot seg fremskaffe på relativt stabil basis.

 

Finnes det et tilsvarende Rino krutt som erstatter MRP?

 

på forhånd takk :D

 

Ja Bofors RP22 er basekruttet til Alliant Reloader 22, MRP, Rhino 22, RWS 905 om jeg ikke husker feil, Norma 15 og Ra 15. Forskjellen på de ulike er hvor mye variasjon de tolerer fra lot til lot.

Enkelte spesifiserer maks 7m/s med samme ladning og 12 MPA forskjell i trykk om jeg ikke husker feil, mens andre tillater det dobbelte. Noe vi som har holdt på litt med skytterlagskrutt kjenner veldig godt til. Fuktgehalten kan også varierer noe som totalt sett gir krutt med litt forskjellige egenskaper fra gang til gang.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150-

Den boken du nevner er interesang, - er det noen plasser som det er mulig å få kjøpt den for oss som bor i de mindre sentrale delene av landet.

Tror ikke vi har samme mening om kruttpriser. Hvis det hadde hvert en butikk som solgte Rino krutt her i byen til 450 kr/kg hadde jeg kjøpt det for lenge siden. Her er vi glad vis vi får tak i et krutt som kan brukes.

 

Kjell

Link to comment
Share on other sites

46 gr

 

?

:shock: Hva mener du med å "spare" 1 grain krutt ? Mener du at man kan bruke 1 grain mindre krutt når man bruker 210 hetter istedet for 215 og allikevel oppnå samme trykk og hastighet ? Det er vel heller motsatt, 215 er en "kraftigere" tennhette, en såkalt magnumhette som skal gi bedre tenning av større kruttmengder i store hylser. Har aldri brukt 215-hetter selv (har ikke magnumkalibre), men de vil vel heller gi høyere trykk ved samme kruttladning enn ved bruk av en standardhette i en mediumpatron som en 6,5.

 

det jeg mente var at jeg hadde hørt at max ladning for ammo med 215 hette er 1 gr lavere enn

med 210 :!: blandet dem bare litt :oops:

 

men for å ikke spore helt av her bør jeg altså bytte krutt til feks mrp 2 for å få max ladning :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei, eg har ladd til ein kamerat med nokså lik kombinasjon som den du oppgjev. Med litt over 43 grains N-160 kronografertre me farten på 10,1 gram Mega til mellom 750-760 m/sek i ei ny Tikka 6,5 x 55 rustfri utgåve. Presisjonen var heilt topp. Mogleg MRP er betre eigna, men N-160 dug brukbart i 6,5 med 10,1 gram kuler slik eg har erfart det.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Obs obs I jobb selger vi produktene jeg omtaler under!

 

156 grs kuler i 6,5x55 kan sjelden lades til over 750m/s uten å bruke magnumkruttene. N-160 er lite brukbart i den kombinasjonen du angir.

Jeg klipte bort resten av "Sauer 150"s utmerkede forelesning om magnum KRUTT" - interesserte finner den lenger oppe på siden.

("Sauer 150" skrev ikke noe om hvilke hetter han bruker). Jegermeistern.

 

er ikke noe problem å lade opp 156grs kuler til over 800 m/s i 6,5x55 med standardhetter. har selv ladet opp 156grs oryx til 820m/s +

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I følge mitt løp på 57 cm, ville den ladningen i følge QL gitt ca 770 m/s. Det er 100.3% fylling i patrona, og det er 45771 PSI, så i følge teorien så er dette ein trygg ladning. Men det er teoretisk.

Hvis du øker til 50 grain, så vil den gå i ca 800 m/s, 51738 PSI og 104.4% fylling i patrona. Fortsatt innanfor maks på denne ladninga, men også teoretisk..

 

Men ta å legg ut lengda på løpet ditt, så blir det litt meir riktige data å gå på..

Link to comment
Share on other sites

Dette temaet er vel nettopp diskutert i denne tråden .

 

Jeg ladet 10,1 g Oryx med CCI 200 heter, Norma hylser, patronlengde 77 mm.

Kruttet var RP-15 , angitt ladning for 9,1/9,3 g kule til 835 m/s = 47,2 grains, 47,8 grs gir 850 m/s..

Ladningen ble testet i M/67 med 70 cm Heym-pipe (vinner vel 5 m/s pr. cm ekstra pipelengde med en slik kombinasjon kulevekt/krutt).

 

44 grs: 754 m/s

46 grs: 792 m/s

48 grs: 833 m/s

50 grs: 870 m/s.

 

Det var litt tungt hevarmsløft på en av patronene med 50 grs ladning, så 48 grs. er sannsynligvis max. Hettene så OK ut med alle ladningene.

Presisjonen, skutt med diopter/hullkorn på 200 m, var under 50 mm for alle 3-skudds-gruppene.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
  • 3 weeks later...
På 31.5.2009 den 17.33, høggern skrev:

jeg bruker N15 eller RA15 til 156grs oryx og 155 grs mega.

å får ca 760-770 msek i en 50 cm pipe jeg har i mausern min

samme her. N15 funker bra. Pass på å ikke få for mye fart for da får du mye spredning av blod i dyra. MAX 770 m/s 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...