Jump to content

Hvor stor treff-forandring med demper?


Titus

Recommended Posts

woww...det hørtes veldig rart ut. Med meg blir det ca 15-20 cm forskjell. Går opp til høgre med demper. Tipper også at kula snitter demperen. Sjå etter skader i munningen på demperen. Viss gjengepartiet er litt skjeivt skjer dette. Pas også på at demperen er skrudd skikkelig fast.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser resten av innmaten ut da?! :shock:

 

Du får måle med skyvelær (om du har) hvilken dia som er på hullet, evt ta ei patron å hold kula inn i hullet for å se om der i det hele tatt er teoretisk klaring...

En mulig årsak, om hullene gjennom demperen er riktig, er at den kan være skeiv.

Link to comment
Share on other sites

En demper for 30-kaliber bør ha minimum 9mm borring, er den mindre har du nok feilen der. Om denne stemmer ligger feilen i innfestingen, enten ved at gjengene på løpet eller i demperen skjeve eller at det er skader/grader på brystningen.

Link to comment
Share on other sites

Hullet i demperen skal være 9 mm ca til kal 30 kule og er 9,5 i endelokket på en Viking Midi i Kal 30.

Sjekk at alle modulene er skrudd skikkelig sammen, skru demperen ordentlig på børsa uten å leke rørlegger - kikk deretter inn i løpet fra kammersiden og se at du ikke ser noen skygge fra demperen.

 

Om kula tar borti selv om diameteren i hullene er den det skal være, modulene er skrudd ordentlig sammen og demperen sitter som den skal må det umiddelbart tas en grundig kikk på gjengene dine! De kan ikke være rette om demperen er skrudd ordentlig til og ingen av modulene dine er løse.

 

Ganske så trygg på at demperen er rett da det er montert noen 6,5 dempere på 270 Win der hullet kun er 7,5mm. 270 Win kule er 7,02 i diameter som bare gir en radieklaring på 0,25mm

Link to comment
Share on other sites

Å få en helt 100% perfekt montering av en demper er neppe mulig i praksis, det er jo en grunn til at man har såpass god klaring som 9-9,5mm for en 7,8mm kule. Når en slik kule skal gjennom et 7,5mm hull trenger det ikke å være store skjevheter før hullet blir ovalt.

 

Om Viking er en kopi eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men ved første øyesyn ser de mistenkelig like ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg er satt opp med samme rifla som deg.

Med 47cm løp er det ingen treffpunkt forandring.

Med 58 cm var det litt, ser du har funnet grunnen til din treffpunkt endring.

Var borti det samme på bana i fjor.

En kar med ny demper la seg ned på skive 1 og skaut.

Fikk ikkje treff.

Etter en stund hørte vi fra skive 3 noen som skyt på skiva mi....

Problemet var att det var utlevert en 6,5 demper til 3006.

Så hullet var 7,5mm

Heldigvis en alminiums demper.

Tørr bare tenke på hva som hadde skjedd med en stål demper...........

Link to comment
Share on other sites

Snakk om å pisse på begge skoa sine.

At en butikk har "lånt" patenter fra div, U.S og U.K produsenter. Og laget billige kina varer, er vel kjent fra før.

Her har de regelrett rappa to produkter fra en lokal pottemaker, og skrudd sammen et "eget" produkt :evil:

Hvor langt kan\bør man gå, for å levere billig?

Er dette lov? Burde ikke være det, dette er ikke en hubba bubba stat i asia.

 

Skuffet :oops:

Link to comment
Share on other sites

Rent juridisk er det vel ikke noe problem såfremt ikke A-tec har patentpapirene i orden, men tviler på at dem tar patenter da det er en dyr og lang prosess.

Når det gjelder den etiske delen så kan det jo være at det er på grensen..

 

Jeg ser det som positivt at det er flere som kommer på banen med dempere, dette kan være med på å presse prisene kanskje enda et hakk ned, men det hadde vel kanskje hvert greit om man prøver å bruke litt kreativitet selv under utviklingsprosessen.

Link to comment
Share on other sites

tydelig at noen har surra med delene under monteringen, satt på et "lokk" for et annet kaliber, og ikke kontrollert etterpå.

synes du sakl spørre pent om et nytt lokk jeg, eller kanskje en ny demper. det er mulighet for at modulen som holder "lokket" har fåttt seg en god trøkk når du "skyteformet" endehullet. amerikanerne er livredde for "baffle-strikes", altså kuler som treffer bafflene, og det finnes endel bilder av hva som kan skje om slikt går skikkelig galt på www.silencertalk.com

antagelig er det skjelden slikt blir dramatisk, men du bør kunne få deg ny demper uten mye krangel.

 

har du forresten sikta igjennom pipa for å se om demperen sitter rett? da mener jeg uten det "innskutte" endelokket.

Link to comment
Share on other sites

Tørr bare tenke på hva som hadde skjedd med en stål demper...........

Hva forventer du deg, en eksplosjon av fragmenter ol. Vi har et par dempere med 7,5mm hull som har blitt "testet" på kalibre som skal ha dempere med 8,5mm hull. Akkurat det samme har skjedd med disse demperne som tydeligvis har skjedd med denne vikingdemperen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger nesten ikke merte til med eller uten demper på 200meteren med min Remington 700 SPST og A-tec CMM-6.

Ett klikk opp med demper trur jeg. Minimal cmm-6 vs full, ingenting. Skutt med NM60.

 

Noe må være galt med din kopi ja!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...