Jump to content

fugl ladninger i 222rem.


joakimB

Recommended Posts

hei har ei fin og billig 222 børse på hånda!

tenkte å bruke den på rype jakt,tiur osv og kråke sjøfulgl og generelt varminting(bør fortsatt bli igjen litt kjøtt)

 

hvilke kuler og hvilke krutt er tingen i dette kaliberet?

 

 

takker for svar

 

mvh joakim

Link to comment
Share on other sites

Selv så bruker jeg Sierra GameKing 55 gr fmj på rype og skogsfugl. Om holdet blir over 100m så liker både jeg og storfuglen Sierra blyspiss i samma vekta, foran litt N-135 el 201 krutt. Kråke spiser jeg ikke så den spanderer jeg som oftest 35 gr V-Max på, foran en passende dose N-130.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har gode erfaringer med N-201 23,5 grs foran 55grs Sierra FMJ og 55grs Sierra PSP.

Mye bra kuler i .224 på Hjemmelading.no.. Bra priser og godt utvalg.

Min regel er i allefall 55grs på både helmantel og blyspiss..

 

Har ikke kronografert den men i følge tabellen er det 945m/s.

 

Skytes denne inn på 200m ligger den kun 2"(!) over på 100m.

 

Skal man over på rådyr vil jeg anbefale Norma sin 62grs SP eller kanskje aller heldt Winchester sin 63 grs PP.

(Winchester kulen var på høyde med de beste i kuletesten til .223 som ligger inne her. Men prisen var på godt under 50%.)

Link to comment
Share on other sites

Til kråke, ravn, skjære og annet varmint på begrensede hold vil jeg anbefale 34grs Midway Dogtown eller 35grs V-max. Her bruker jeg ei ladning på 23,0grs Vv N133, som gir en hastighet på ca 1040m/s. Maksladningen ligger på 25,2grs (jfr. VihtaVuoris Lademanual2009 med 40grs Spirepoint), men fra ca23grs må du komprimere og det er ikke så mye mer fart å hente.

Jeg synes N133 er et perfekt krutt til .222. Kan både brukes på raske ladninger med lette kuler og til moderate hastigheter med tyngre kuler. God fyllyngsgrad, jevne hastigheter og halve prisen av Normakrutt.

Når det gjelder innskyting til varmintpatronen ville jeg gått for 150m. Da passerer kula siktelinjen på ca40m og er ikke mer enn 2,5cm (1") over på det meste. Kulebanen blir selvsagt ennå flatere med matviltkule på 50-55grs. Mange liker helmantel som ikke er alt for spiss til smått fuglevilt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ladet opp noen skudd i vinter. Til rev, bever og annet hvor kjøtt ikke er av interesse (for meg i hvertfall) har jeg 30 grns Berger hulspiss. Den skal etter hva jeg har hørt ikke gi gjennomskudd på feks rev. Til fuglen ble det Norma 50 grns helmantel, samme som i Norma sine ferdigpatroner, Fågel. Kruttet som ble brukt var N-110, 17,5 grns til Berger og Norma 201, 22,5 grns til Norma.

 

Har ikke skutt noe vilt med disse to kulene, så aner ikke hvordan de fungerer! Bra presisjon i Normaen i hvertfall. Bergerkulene hadde jeg bare ti skudd av, så har bare fått av gårde noen av dem på skive. Faktisk ikke store treffpunktendringen i forhold til den 20 grns tyngre Normaen. Knapt verdt å skru på. Må få tak i ladeutstyr

og teste litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...