Jump to content

rev og helmantel


steffen

Recommended Posts

Helmantlet ammunisjon er ikke tillatt til hjortevilt, men tillatt til rev, skogsfugl, hare og annet småvilt. Reduserer ødeleggelsen på skinnet, men ikke like dødelig!

 

Kilde: jegerhåndboken 2004 (tar forbehold om mulige endringer)

Link to comment
Share on other sites

hvor stor kulediameter bør man ha for å få god effekt i rev med helmantler?

 

Du bør nok se på .30 kalibrene og opp... Ihvertfall slik jeg har forstått det.. Ei litt rund helmantel skal gjøre susen, feks. 110 grains Magtech... ;)

Link to comment
Share on other sites

Du bør nok se på .30 kalibrene og opp... Ihvertfall slik jeg har forstått det.. Ei litt rund helmantel skal gjøre susen, feks. 110 grains Magtech... ;)

hmm...tror dere 6.5mm blir for lite...

 

Kommer vel litt an på hastigheten også, hvor stor sjokkefekt kule gir i dyret

sånn ca 800ms, skal ha en ladning til alt småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men personlig ville jeg ikke brukt helmantel på rev og iallefall ikke med 6,5x55. Skal du ta vare på skinnet er det vel bedre å se hvordan v-max eller lignende kuler reagerer...

det finnes sikkert mange her som har forskjellige meninger, men hør heller om noen har tips til en god "revkule" til 6,5 ;)

Link to comment
Share on other sites

6,5 og helmantel på rev = ettersøk.

 

Fikk litt bedre effekt med rundnesede kaliber 30 kuler i 308win(110grain us carabinkuler)

 

Men jeg har mest brukt 357magnum med helmantel og den er veldig effektiv med helmantel.

 

Skulle jeg brukt 6,5mm på rev i dag ville jeg valgt ei ekspanderende kule som 85 grain sierra varminter eller 95grain hornady v-max.

Link to comment
Share on other sites

har brukt v-max på rev og da er det ikke mye pels og ta vare på hvis du treffer i bogen 8)

Er sikkert greit og bruke blyspiss, eller hagle hvis du skal ha pelsen

Link to comment
Share on other sites

Har ved en anledning plasert en fmjbt S&B 6.5x55 rett i motorrommet på en voksen rev løp ca 70 - 100 meter etter skudd.

Har prøvd V-Max til pels patron i samme kalibret: Sprenger skiten i småbiter.

Vurderer og skaffe meg en 17 rem eller en 204 ruger til pels våpen.

Link to comment
Share on other sites

Faren med å skyte rev med helmantel ligger i at man er avhengig av å få skuddet plassert i vitalt område, og det er ganske lite på en rev. Jeg flådde ei voksen revetispe i vinter og vi snakker om et område på rundt ti cm i høyde og ikke noe særlig mer i bredden heller. Mye av reven er pels og den ser større ut enn den er.

 

Hvis reven står stille i skuddøyeblikket, og rifla er innskutt og skytteren vet hva han driver med, vil jeg tro det skal mye til for at man ikke skal finne reven igjen veldig nær skuddstedet. Ødeleggelse av vitale organer = død rett i nærheten.

 

Men, så kommer dette men.. Hvis reven gjør et lite byks, (som den ofte gjør) eller man skyter i litt fart eller har dårlig anlegg, evt for langt hold - ja da kommer de usikre elementene inn. Og hvis man treffer bare litt utenfor vitalt område med helmantel... Vet man da hvor langt reven kan gå, evt hvilken skjebne den vil gå i møte? Har man observert noen rever så vet man at den sjelden står stille særlig lenge av gangen. Jeg ville derfor vært ytterst forsiktig med å lade børsa med helmantel når jeg var ute etter Mikkel så sant jeg ikke var veldig sikker på alle elementer av det jeg drev med.

Link to comment
Share on other sites

skutt mine fleste rever med fmj i håp om å berge skinn osv :shock: (uten held)

kulas størrelse og vekt har selfølgelig litt og si, men er vel mest hastigheten som teller på et så lite dyr som reven.

 

min erfaring er nå at fmj i 22-250 tar knekken på reven Momentant etter et vellplasert skudd :)

Link to comment
Share on other sites

6,5 og helmantel på rev = ettersøk.

 

Ja, men kun 50-60meter hvis skuddet satt i maskinrommet :wink: Brukte 6,5 og helmantel tidligere, nå bruker jeg 30-06 og rem clu på reven.

Med en god blyspiss ligger den i smellen, og ødelegger heller ikke pelsen ved rene sideskudd. Frontskudd anbefales ikke.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt flere rever med helmantel enn med hul- og blyspiss. Så min erfaring er at det går finfint med helmantel. Reven har ihvertfall segnet om innenfor en radius på 20 meter hver gang (et unntak har jeg, men det skyldtes et dårlig plassert skudd).

 

Har flere jegervenner som jakter rev med helmantel uten at de har nevnt noen problemer med at reven kommer seg unna. Tror det er slik at de fleste som har vært uheldige meer det er uforsvarlig med 6,5 helmantel er flinke til å nevne at det er fy-fy, mens de som bruker det, og synes det ikke er noe problem, ikke nevner noe.

 

Skyter selv rev med hemantel i S&B (6,5x55) - billig ammo på predatorer :wink: Treffer du der du skal, ja, da detter reven der den skal!

Link to comment
Share on other sites

min erfaring er nå at fmj i 22-250 tar knekken på reven Momentant etter et vellplasert skudd :)

 

 

 

Det er nok sjokkeffekten som jeg nevnte lengre oppe i tråden. kommer kula med stor nok fart går det en bra sjokkbølge gjennom dyret.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at reven detter ved bruk av helmantel hvis du treffer der du skal. Har selv stort sett bare brukt fmj i 222 rem og ikke hatt noen problemer med det. Det er en selvfølge at man ikke skyter på for langt hold med fmj.

For dere som gir blaffen i skinnet eller skyter rev når skinnet er dårlig,så anbefaler jeg å bruke blyspiss for da har du litt større slingringsmonn.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok sjokkeffekten som jeg nevnte lengre oppe i tråden. kommer kula med stor nok fart går det en bra sjokkbølge gjennom dyret.

 

Denne må du utdype litt...

 

Hvis du mener at kulen "klasker" til reven- eller at den sekundære kaviteten er det som "sjokker" reven til døde, så er jeg ikke helt enig. Når man snakker om død som følge av sjokk, så tenker man ikke på det mekaniske sjokket som oppstår ved at kulen treffer dyret, men sjokket som oppstår som følge av blodtrykksfall. Blodtrykksfall oppstår når blodkar revner og "systemet" springer lekk. Videre fører dette til at sentralnervesystemet kobler ut og bevisstløshet og død inntreffer. Dette kan man selvfølgelig oppnå med en fmj, men effekten blir større ved ekspanderende ammunisjon. Sistnevnte vil ha en langt større overflate som kutter og river. Med ammunisjon som fragmenterer vil man få flere sårkanaler og dermed større overflate som i sin tur gir større/ hurtigere blodtryksfall. Det samme vil skje hvis man knuser store knokler/ bein og disse blir sendt avgårde som sekundærfragmenter. Man kan selvfølgelig også treffe sentralnervesystemet i form av hjernen eller ryggrad og dette vil også føre til en kontant kolaps. Kutter kulen feks aorta eller andre store blodkar vil døden også inntreffe forholdsvis momentant.

 

At det oppstår en sjokkbølge i dyret er det ingen tvil om. Men hvis du tenker på forsøk i balistic gel, så vil ikke disse være forenelig med et levende dyr. Forskjellen er at geleklumpen er massiv, men et levende dyr består av overraskende mye "hulrom". I tillegg er levende vev ganske elastisk og kan tøye seg mye.

 

Men for all del, en FMj på rett plass vil gjøre jobben. En "superkule" på feil plass vil ikke bestandig gjøre det samme. Skuddplassering er mao avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Det går en ganske kraftig sjokkbølge i dyret når kula treffer. Vet om en som var på drivjakt i polen, han traff (ved et uhell) ei rådyr geit i låret med en 7mm stw, dyret datt og døde av det. :roll:

Men nå har vi vell glidd litt ut fra det trådstarter faktisk spør om :idea:

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel ikke sklidd bort fra det trådstarter spør om?

 

Jeg har ike sett et slikt tilfelle som du referer til, men i låret/ lysken går det en stord blodåre (hos alle pattedyr) som vil medføre hurtig blodtrykksfall og død hvis den rives av, så at man kan ta livet av et dyr på den måten er langt i fra umulig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvor stor kulediameter bør man ha for å få god effekt i rev med helmantler?

 

Har vel sklidd litt ut?

 

Dyret må jo blø ihjel eller lignende, men sjokkefekten slår det over ende så det ikke løper, har kanskje uttrykt meg litt feil, håper du skjønner hva jeg mener nå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg skjønner hva du mener, men jeg er fortsatt ikke enig med ditt resonement om kuler som sjokker dyr til døde ved hjelp av sjokkbølger og "skyv".

 

Når det kommer til topic derimot er jeg enig med deg :wink: . My bad...

 

Til rev og annet småvilt vil nok en .223 med helmantel gjøre jobben, men en med større diameter vil gjøre det enda bedre. Uansett kaliber vil plasseringen av skuddet være den avgjørende faktor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville brukt varmint kuler på rev, spesielt når jeg jakter på åte om natta, da lyset ikke er optimalt, å bevegelser oppfattes sener, da er det ikke alt kula plasseres der man har tenkt det, hvis man skal ha pelsen så ville jeg ha foretrukket kuler som bare lager et fint lite hull eller hagla, hvis holdet er kort nok.

Link to comment
Share on other sites

min erfaring er nå at fmj i 22-250 tar knekken på reven Momentant etter et vellplasert skudd :)

FMJ i 22-250, hva skjer egentlig med en så rask helmantel når den treffer? Ville kanskje tro at den høye farten gjør noe med kula selv om den ikke er laget for ekspansjon. :?:

 

Jeg har skutt to rever med vanlig blyspiss i 223, den ene åpna hele reven, den andre ekspanderte bare til litt over dobbel størrelse. Begge kulene var fra samme esken (Remington Ekspress Rifle).

Link to comment
Share on other sites

hvor stor kulediameter bør man ha for å få god effekt i rev med helmantler?

hva er god effekt?

hvis man skal en helmantel til å bli like bra futt i som en v-max feks,så tør jeg ikke tenke på hvor stor kulediameter du trenger.... :roll: ...mulig du måtte gå over til noe militært,og det er vel strengt tatt ikke lov å benytte på jakt.. :lol:

 

personlig synes jeg ikke at helmantel til rev burde vært lovlig,slik som til rådyr,da jeg har sett hvordan reven kan oppføre seg,selv etter treff med en myk blyspiss i kal 30-06, like bak bogen....

Link to comment
Share on other sites

Maks effekt er vel en død rev, men man trenger ikke å sprenge reven for å få til det. Jeg bruker ikke helmantel selv, men 6,5x55 med mega 10,1g og det er alltid rett ned, selv om jeg ikke helt treffer der jeg skal. om den hadde blitt noe mere død med v-max veit jeg ikke. Så lenge man treffer ser jeg ingen betenkligheter med å bruke helmantel

Link to comment
Share on other sites

Maks effekt er vel en død rev, men man trenger ikke å sprenge reven for å få til det. Jeg bruker ikke helmantel selv, men 6,5x55 med mega 10,1g og det er alltid rett ned, selv om jeg ikke helt treffer der jeg skal. om den hadde blitt noe mere død med v-max veit jeg ikke. Så lenge man treffer ser jeg ingen betenkligheter med å bruke helmantel

 

reven blir som regel død etter hvert eneste skudd med v-max,i forhold til helmantel,der man må belage seg på lange ettersøk,ved litt feilt treffpungt....var det poenget mitt var...

vil påstå å si at så lenge reven er truffet framfor låret,så er effekten så stor,og med så raskt blodfall,at reven er død etter 10-20 sekunder(gjelder alle varmint kuler)....større utgangshull=større sårkanal=mere blodtap....så enkelt er det.

men fakta generelt er at reven er en hardskutt jævel:twisted:,og i vinterpelsen tåler den utrolig mye juling,spesielt hagleskurer...

Link to comment
Share on other sites

min erfaring er nå at fmj i 22-250 tar knekken på reven Momentant etter et vellplasert skudd :)

 

 

 

Det er nok sjokkeffekten som jeg nevnte lengre oppe i tråden. kommer kula med stor nok fart går det en bra sjokkbølge gjennom dyret.

 

 

ja, netopp det. på smått vilt er farta på kula det viktigste. trudde alle viste dette? selfølgeli blir det stor skade av en fex. v-max men denne har også stor fart.

Link to comment
Share on other sites

ja, netopp det. på smått vilt er farta på kula det viktigste. trudde alle viste dette?

 

Ja ha? Og hvis du skyter på en rev med en lynrask helmantel hva skjer? Jo, kulen zipper rett i gjennom dyret så torven spruter på andre siden. Da har man med andre ord ikke klart å avsette kulens energi i reven og det spiller fint liten rolle hvor fort den gikk...

Link to comment
Share on other sites

Denne sjokkeffekten er det skrevet side opp og side ned om og jeg tilhører vel dem som ikke tror at en kule som går raskt gjennom ikke-vitalt område, kan drepe reven. Hvis ikke kula, eller beinsplinter etter kulas ferd river i stykker noe vitalt, så tror jeg ikke dyret vil dø av noe sjokk.

Det som gjør at fart er dødelig er at farten gjør at kula går i stykker når den treffer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

It's not the fart that kills you, it's the smell! :lol::lol:

 

Sorry, klarte ikke å la være.

 

men seriøst:

 

Den viktigste faktoren når det gjelder helmantlede kulers mulighet for å avgi energi, så er det kulas form. En butt kule leverer mer energi enn en spiss. Nei, de klarer ikke å avgi like mye energi som en ekspanderende kule, på langt nær. Men, jo høyere hastighet kula har, jo mer energi har den med seg og i praksis jo mer energi har den MULIGHET til å gi fra seg. En kule som går saktere igjennom en rev vil ikke gi mer energi enn en som går fort. Dette fordi denne kula har mindre energi... Håper dere skjønner hva jeg skal fram til...

 

Bakgrunnen er en del testing mot vannkanner med div helmantlede kuler...

Link to comment
Share on other sites

Denne sjokkeffekten er det skrevet side opp og side ned om og jeg tilhører vel dem som ikke tror at en kule som går raskt gjennom ikke-vitalt område, kan drepe reven. Hvis ikke kula, eller beinsplinter etter kulas ferd river i stykker noe vitalt, så tror jeg ikke dyret vil dø av noe sjokk.

Det som gjør at fart er dødelig er at farten gjør at kula går i stykker når den treffer.

 

Vell, et eksempel hentet fra virkeligheten, dog ikke rev, men uansett....

 

Skal gjøre denne historien kort: Jeg var på seljakt, ladda rifla med det jeg mente var Hornady 150 grains SST... Lå rimelig høyt over vannflata, sikta på skallen og trakk av..... Det første jeg la merke til, var at jeg bomma på selve selen. Jeg traff rett ved siden av selen, på grunn av overhøyden. Det andre jeg la merke til, var at det ble en enormt mye større annslag i sjøen enn det brkte å bli. Det tredje jeg la merke til, var at selen lå tilsynelatende avsvimt i overflata... Fakta: Jeg hadde tatt feil ammunisjon, brukte (ja, jeg vet det ikke er lov, men gjorde en feil, ok?)v-max istedenfor SST... Sjokket av denne kula rett atme selen, var faktisk nok til å ta livet av den. Den var steindød....

Link to comment
Share on other sites

Her i området ble det skutt en rev med helmantel for fire-fem år siden. Kula gikk gjennom reven under ryggsøylen, og over lungene uten å drepe reven. (Altså et tomromskudd) Denne reven ble skutt på nytt seks måneder senere, og da kunne obduksjonen tydelig vise hvordan kula hadde laget et tynt hull gjennom. Kula var forøvrig en Scenar i 30-06. Dette tilfellet er selvfølgelig ekstremt, men viser at man ikke kan forvente knall og fall i alle tilfeller med helmantel.

Link to comment
Share on other sites

Her i området ble det skutt en rev med helmantel for fire-fem år siden. Kula gikk gjennom reven under ryggsøylen, og over lungene uten å drepe reven. (Altså et tomromskudd) Denne reven ble skutt på nytt seks måneder senere, og da kunne obduksjonen tydelig vise hvordan kula hadde laget et tynt hull gjennom. Kula var forøvrig en Scenar i 30-06. Dette tilfellet er selvfølgelig ekstremt, men viser at man ikke kan forvente knall og fall i alle tilfeller med helmantel.

 

Ja, det er riktig. Man skal og bør ikke FORVENTE knall og fall effekt av hemantel på rev, men det KAN skje. Det betyr ikke at sjokket ikke kan ta livet av reven. Så lenge kula får vekse å av gi en sjokkbølge igjennom, så kan reven slokne..

Link to comment
Share on other sites

skutt mine fleste rever med fmj i håp om å berge skinn osv :shock: (uten held)

kulas størrelse og vekt har selfølgelig litt og si, men er vel mest hastigheten som teller på et så lite dyr som reven.

 

min erfaring er nå at fmj i 22-250 tar knekken på reven Momentant etter et vellplasert skudd :)

 

Innlegg slettet av Polardego, vi oppfordrer ikke til lovbrudd her!

Link to comment
Share on other sites

ja, netopp det. på smått vilt er farta på kula det viktigste. trudde alle viste dette?

 

Ja ha? Og hvis du skyter på en rev med en lynrask helmantel hva skjer? Jo, kulen zipper rett i gjennom dyret så torven spruter på andre siden. Da har man med andre ord ikke klart å avsette kulens energi i reven og det spiller fint liten rolle hvor fort den gikk...

 

prøv no bare du :) en helmantel river godt når den har høy hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Eit velplassert skudd m salong på rev så ligg den der, men kjem også an på kva du meinar med eit velplassert skudd...

(I hjernen, hjertet). Ingen problem å skyte ein rev med salong berre du treff den i hjernen eller noke lignande... :wink:

 

jaja, jeg felte nå flere rever med min 22-250 og fmj i 08-09 skuddene var rettet mor hals og nakke på de fleste, og noen ble skutt i <3. INGEN tråde en meter da jeg hadde skutt.

Link to comment
Share on other sites

Jøss!

Jeg trodde ikke det var lov å bruke helmantel på annet enn fugl.

Og så trodde jeg det bare var lov å bruke salong på vilt opp til hares størrelse, men likevel ikke på hare.

 

 

Helmantlet kan brukes til mangt, men ikke til alt (storvilt, sel osv).

 

Det med salong er nok mer et eksempel. Det stemmer det du sier, opp til hares størrelse, men ikke hare.

Link to comment
Share on other sites

Det veit eg, men no berre tok eg eit eksempel på at salong og kan drepe rev! Skjølv om det ikkje er lovleg, men det betyr no ikkje at eg har tenkt til å prøve på det... :wink::wink:

 

Polardego: Du ser ut til å ha misforstått innlegget mitt, med det innlegget meninte eg ikkje at folk skulle prøve det eller at eg bruka å gjere det, men at det går an å drepe rev med ein salong skjølv om det ikkje er forsvarleg../lovleg...

Link to comment
Share on other sites

[...]men at det går an å drepe rev med ein salong skjølv om det ikkje er forsvarleg../lovleg...

 

Er fullt lovlig det, men kun på rev i felle/bås :wink: (da kan du jo til og med bruke .22LR pistol)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testa Lapua 100 gr butt helmantel eller 100 gr FMJ Cutting Edge lada opp mot maks?

 

Har skutt noen rev med førstnemte kule , da i 6,5-06 , og den fungerte bra. samme gjorde 110gr helmantel ( rundneset ) i 308. I 223 og 22-250 sprenger helmantelen som en blyspiss , dog noe ujevnt alt etter skuddplassering.

 

For å ta vare på skinn vil jeg anbefale en rundneset helmantel i 6,5 eller 30 kaliber , da er risikoen for et lengre ettersøk til stede selv om det oftest går bra. Men det aller beste er 224 kaliber med lette Vmax eller Berger kuler.

Link to comment
Share on other sites

35 grs. v-max gir omtrent aldri gjennomskudd i min .222 rem. Hastighet v/munning omkring 1060-1070 m/s. Har opplevd to ganger ei lita blodstrime på motsatt side av inngangssiden, noe som kan skyldes en splint av kula. Men stort sett har kula stoppet inni reven. Fantastisk kule for revepelsen. Mulig Berger MEF 30 grs. kan oppvise samme effekt. Jeg har ikke prøvd den. Har ellers prøvd å skyte rev med natoammunisjon to ganger. Første gangen gikk bra, reven datt nedi åtegropa. Andre, og for meg siste gangen, fant jeg bare litt blod. Reven såg jeg ikke. Barmark.

Link to comment
Share on other sites

[...]men at det går an å drepe rev med ein salong skjølv om det ikkje er forsvarleg../lovleg...

 

Er fullt lovlig det, men kun på rev i felle/bås :wink: (da kan du jo til og med bruke .22LR pistol)

 

Klar over det. Men det blir rekna som en avlivingspistol, og no tenkte eg på ein rev...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...