Jump to content

Dette kom som et tilbakeslag på bestanden!!!!


Recommended Posts

I dag har det skjedd noe tragisk... Rådyrgeita som har vært fast her i 5 år har helt siden tirsdag denne uken vært fast å se på samme flekken på jordet. jeg skjønnte at ho hadde kalva, og gleda meg til å se hvor mange som fulgte etter den flotte geita i år (trillinger i fjor). Men i dag skjønnte vi at noe hadde gått feil, etter 5 dager var ho fortsatt midt ute på jordet, og hvert år pleier ho å flytte dem bort til skaukanten( ho kalva bare 60 fra en gangvei se) Dermed bestemte vi oss for å sjekke hva som hadde skjedd. Jo vi gjetta riktig :( i ei beie ho hadde laga seg lå det hele 4 døde kalver :(:( ! Viltnemda kunne konkludere med at den gamle geita ikke har hatt mjølk i jura :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser faktisk ikke tragedien i det hele tatt jeg. Ser bare en natur som går sin gang. Vill, vakker, brutal. Evolusjonen går sin gang.

Ok, vi har alle litt av bambisyndromet, også rådyrjegere(som sikkert kommer som et sjokk på Jenny), så jeg forstår førstereaksjonen. Men etter litt ettertanke er det vel på tide å ta ut geiten på kvoten til høsten og la nye slippe til...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det skjønner jeg..Kankje litt lett å missforstå hva jeg mente. Klart at det er jo leit at døm er døde, men som du sier er det naturensgang. Men det er i første omgang medtanke bestanden vi synes at dette er tragisk. 4 rådyr er jo en del i nærområde.

så det er ikke snakk om no bambi syndrom, men heller en skuffelse over at alt arbeidet vi gjør for å opprettholde en god bestand, i år har tatt opptil fler steg i feil retning :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...