Jump to content

Front/bakrest for BR


Makkieboy

Recommended Posts

Ja nå som vi forsiktig har beveget oss inn i BR skytingens mørke verden, Har vi insett, at vi har for dårlig utstyr. Dette gjelder i alle ledd, helt fra person/trening, via børser og ladninger, og til skytestøtter/benk.

 

Benk, våpen, ammo og trening får vi ta etterhvert, noe er på vei alrede. Men hva slags skytestøtte/rest anbefaler BR folket. Og hvor er det greiest å kjøpe? Hva bør man vektlegge ved valg etc. Trenger tips og triks.

 

I første ommgang blir det Sporterklasse og salongklasse, men hvem vet.

 

Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Ja, her har du muligheten til å kjøpe deg til en fattig fant på "no time" Makkieboy.

Har en først blitt bitt av bassillen; skyting av små grupper, så er det ikke måte på allt utstyret en "må ha....bare må ha".

 

Legger ved noen linker som du kan titte på.

Har selv denne, og er ganske så fornøyd med den. Noen småmodifikasjoner har jeg gjort, men den er uansett ett bra utgangspunkt.

:highresimage?saleitemid=348661

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=348661

 

En litt billigere versjon her:http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=412484

 

Her en baksekk: http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=735047

 

Dette var bare noen forslag, og som sagt tidligere, her er det uante muligheter for å gjøre seg fattig.

Så det er vel emere opp til deg hvor "langt" du er villig til å ta det.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar foreløpig, er veldig enig i Osse og RUM. Like greit å kjøpe noe ordentlig med en gang. Jeg har også huset fullt av andrerangs utstyr, som støver ned og tar plass.

Disse Caldvell støttene ser bra ut, tiden vil vise.

 

Til min gode kompis Tembo, kjøper du produktet på linken din, så har du et perfekt emne til jaktstokk på STRen din :lol::lol::lol:

Skal jeg legge ut flere bilder av gruppene dine???

Link to comment
Share on other sites

Har en først blitt bitt av bassillen; skyting av små grupper.

 

Små og små grupper fru blom, skyter mye tettere samlinger når jeg er alene, og slipper å sende inn resultatene :shock:

 

Nei, for å være helt ærlig, så var det litt uvant å skyte fra "rest", siden jeg er vant med anlegg over "sniper" sekken, og skyter følgelig bedre med dette foreløpig, men bare foreløpig :D

Jeg har ingen fullblods BR børse enda, men det kommer vel, like sikkert som banken.

Har bestillt meg en høvelig 22LR, og starter trening med denne, når den er i hus, slik at jeg får inn teknikken. Sliter med jevnt rekylopptak fra benk med "rest" ,ved kraftigere kalibre så som 6,5 og 308. 1,5 kg avtrekk hjelper jo ikke så mye det heller.

 

makkieboy

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var på skytebanen for å teste noen ladninger i 6xc i ettermiddag, men er frustrert over mangelen på skikkelige Rester. (Kaliberet har absolutt potensiale.)

 

Ringte til Makkieboy og vi ble enige om at her må noe gjøres. Ingen av oss har fullblods benkebørser så vi skyter nok i sporterklassen en stund tenker jeg.

 

Er i ferd med å bestille noe ladeutstyr fra Sinclair og vil gjerne ha noen konkrete råd om et par rester herfra.

 

http://www.sinclairintl.com/product/5326/Shooting-Rests

 

http://www.sinclairintl.com/product/5327/Shooting-Rests

 

Her er en B/R modell og en All/Purpose. Er sistnevnte lov i konkurranser? Hvilken er å foretrekke? De kan fåes med eller uten vindjustering. Hvilken? Som dere skjønner så er vi grønne på området og trenger konkrete råd, men ønsker å kjøpe noe som vi ikke er misfornøyde med etter kort tid. I de to eksemplene så står det Complete Rest. Betyr det at sandbagen følger med?

 

Så til bakstøtta: http://www.sinclairintl.com/prod_detail_list/Rear-Bags

 

Her er det mange å velge i og fort å gå seg vill. Fint hvis noen sier at DEN bør dere kjøpe og gjerne hvorfor. Noen hundrelapper fra eller til spiller ingen rolle. (Vi er skrøplige skyttere så vi trenger bra utstyr :D )

Link to comment
Share on other sites

Personlig preferanse, men jeg liker MiniGatoren som du har linket til der. Men jeg har også en SEB-backrest som jeg bruker ofte og er i grunn like fornøyd med den, men av en eller annen grunn liker jeg å ha backresten litt større.

 

Frontrest vil jeg si at du må prøve, og prøve flere - personlig liker jeg joystickstøtter for å raskere manøvrere litt rundt. Begge du har linket til er OK.

 

Ellers må jeg støtte dette utsagnet her:

Hvis du mener at du er bitt av basillen, har jeg et råd som vil spare deg for mye penger på sikt: Kjøp topp utstyr med en gang, ikke sånn som jeg som har dobbelt opp av det meste.

 

Dette er UTROLIG sant og verdt å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjøre et valg om du skal ha med joystick eller ikke. Med Joystick har du mye mer elevasjon til rådighet enn med en klassisk rest der du bruker skruen på bakbeinet til å justere høyde. Sisnevnte er OK til vanlig BR skyting der det ikke er langt mellom Sighter og Record target. Ved poengskyting er Joystick en stor fordel, og jeg mener den er en fordel på UNL 500m der en er helt nødt til å forlegge siktepunkt etter vinden. Alt dette gjør du med "rørepinnen", mens du på frem og tilbake mellom skrue nede og skrue oppe på Sinclair og Caldwell. Det går ikke like fort.

Men joytickrestene er antakelig mindre stabile, og kanskje en ulempe ved kraftig kaliber, svært tung rifle, og dårlig balansert børse.

 

Det er en fryd å handle med Sinclair, og akkurat stikk motsatt å handle direkte fra Farley. SEB vet jeg ikke, handlet brukt her hjemme. Det er en god rest, men ikke feilfri. Farley virker "smoothere" men SEB er udiskutabelt mer stabil.

Link to comment
Share on other sites

Jag får vel passe på å nevne et til som jag har investert i:

 

http://benchrest.com/magnummetal/toggle.html

 

Hvordan det står seg i forhold til Farley / Seb vet jag ikke men Osse blir blank i øyne da han føler på spaken. :wink:

 

Her er vi oppe i en pris med frakt på 850$. Men jag kan rekomendere å kjøpe "alt" untatt 20mm stålplaten (ca.10kg) da den lager en enkelt selv, å med mye bedre finish. Reduserer vel frakt kostnaden en del og. Leveres med sekk for 3" forskjefte.

 

Da det gjelder baksekk har formen på kolven litt å si. Hvis en skal kjøpe condura eller lær er vel opp til hva en ønsker. For å sikkerstille at rifle glir lett i resten bruker mange å legge en bit fluenetting mellom kolv / rest.

 

En annen ting å tenke på er hvordan baksekk er laget i "bunn". Rekommenderer å kjøpe med en 20-25mm lærbit i bunn så sekken står stabilt.

Ellers kan sekken bli rund i bunn når den er pakket med sand (instabil). Dette kan avhjelpes med en så kalt "præriedog liferaft". :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...