Jump to content

Bildetråd: Bilder fra langholdsskyting


Berglid

Recommended Posts

Savner ein skikkelig bildetråd med bilder fra langholdskyting her på forumet. Har sett att det er maaaange bilder fra langholdskyting i diverse andre tråder. Men kva med og samle dei sammen? Er jo alltid gøy og sjå kor andre skyter, kva dei skyter med og på kva hold.

 

Så kom igjen folkens post bilder fra langholdsskyting her!! :wink:

 

Skal få lasta opp nokre av mine så snart eg finner dei igjen.

Link to comment
Share on other sites

010620090928a5bc04e7129f4f1db4.jpg

Her er gongene på plass, en 40x40cm og en 30x30cm.

 

 

0106200909372f42e5b214024db1bd.jpg

Svenskemetoden brukes for beregne antall klikk.

 

 

01062009092493a92489778c430086.jpg

Her skytes det, holdet er 603 lasermålte meter.

 

 

010620090921dfc59b2692494b659c.jpg

Remington 700, 6.5x47 Lapua og PMII 5-25x56

 

 

010620090908432ce25f447c468e9f.jpg

Førsteskuddstreff på 40x40cm gongen, med vind som varierte mellom 3 og 5 m/s. Her traff vi med 5 skudd hver, og på 30x30cm gongen traff jeg med 3 av 5, og samboern min traff med 4 av 5.

 

Vi er som nybegynnere å regne når det gjelder langhold, har bare skutt her en gang før, 10 skudd hver, og da hadde vi førsteskuddstreff i en A4 skive. Ble for tungvindt å gå frem og sjekke for hvert tiende skudd, derfor har vi nå skaffet oss gonger.

 

Må prøve å få til lengre hold, 600 meter er for lett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Ny runde med langholdsskyting

 

Først oppvarming på 605 meter, 30x30 og 40x40 gong, 10 skudd i hver.

0310200908392e718a403ca24bd49f.jpg

 

 

Så klar for nye utfordringer.

03102009084937e7eaec996c4317a7.jpg

 

1053 meter

031020090830dcfde9dd19f2434cb4.jpg

 

7 skudd, 5 treff, 1053 meter, 40x40 gong

0310200908575284ba80362e456cb3.jpg

 

 

Skytingen ble avbrutt av 3 elger som gikk rett under skivene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt bilder fra dagens langholdskyting på 650 meter i veldig varierande veir, regn, snø, sludd, sol, vindstille og vind :roll:

 

Skaut på 30x30cm stålgong og ein tiskuddsserie på papp 50x50cm.

 

Sekken pakka

normal_DSC00151.jpg

 

Gongane er laaangt der bak mellom treda. Skaut på 650meter hold denne gangen

normal_DSC00152.jpg

 

Rh 704 300 win mag, Earlebergstock phantom

normal_DSC00140.jpg

 

Bushnell spotter. Ganske god faktisk

normal_DSC00141.jpg

 

normal_DSC00142.jpg

 

Dårlig mobilbilde som gjor att det blei slik. Har ikkje heilt fått teken på og ta bilde gjennom optikk. Var snø i lufta også.

normal_DSC00149.jpg

 

10skudds serie. Dei fem nederste skudda var dei fem første. Sitter en i svarten og. Rifla har potensiale. Skal bli digg og teste den under bedre verforhold.

normal_DSC00150.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Da ble det langholdsskyting på meg og Kurt her fra forumet også :D

-5 grader, vindstille og perfekte forhold. Ikke hver dag det er slike forhold her ute :-)

 

Kurt stilte med Leica Rangemaster 900 slik at vi fikk målt avstandene. Har brukt *Norge i bilder* tidligere for å finne avstandene. Men kjekt å få bekreftet avstandene :-)

 

Startet med å sjekke at riflene var i senter på 125 meter på skive, slik at vi hadde et utgangspunkt til utregningene som ble gjort i PCB

 

Ellers ble det skutt på 317 meter, 574 meter og 690 meter

normal_Drugt_Hold1.jpg

normal_Drugt_Hold.jpg

beklageligvis vises skrifta dårlig på bildene :oops:

 

Her er Kurt's redskap til venstre

En Sako M75 varmint i 6,5x55 med KKC stokk og S&B PMII 5-25x56

Og til høyre min Sauer 200STR i 6,5x55 med Falcon 4,5-18x56

normal_DSC00007.JPG

 

Det ble skutt på Is og flekker i fjellet. 3 skudd serier satt innom 0,2-0,3 mil på 690 meter :D

Litt morro var det at Hornady 129 grs SST@850 m/s har samme treffpunkt på 100 og 690 meter som Sierra 144 grs HPBT@800 m/s

 

Ikke siste dag med drugt hold dette nei :-) :-) :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg inspirert.

 

176 og 466m, blåste såpass at jeg måtte holde meg nære nok til å være "sikker" på å treffe C50 skiva. Innslag i snø var usynlig på en kald, forblåst og snømørk dag. 176m er 15 grader nedover. Siktepunkt er overkant innerring. Her målte laseren, og hullene var godt synlig i siktet.

IMG_4862_pil.jpg

 

IPod Touch med BulletFlight

IMG_4831.jpg

 

Laseren ville ikke i snøværet, så mildotretikkel og IPod fikset biffen, nesten iallefall. Regne selv er for vanskelig... Nesten riktig

IMG_4867.jpg

 

176m

IMG_4871.jpg

 

466m, 4-6m/s fra ca kl 5. 466m var virkelig avstand, jeg "målte" 475 eller noe sånt med retikkelet.

IMG_4870.jpg

 

480m,

IMG_4882_pil.jpg

 

Med rett avstand, temp og vinkel, BC og hastighet, er det bare å la seg imponere av ballistikkprogrammet. Vinden må du gjette selv. Her 3 m/s fra ca kl 4. 3 skudd "i blinde".

IMG_4885.jpg

 

Dag 4, 540m i 3.5 m/s kl 3. Denne dagen gikk det heldigvis an å spotte innslagene, for jeg lurte meg selv nokså grundig på denne. Vinden på standplass var 1m/s motsatt og dumme meg hadde det travelt. Når hullene kom i snøen en halvmeter tv. våknet jeg opp.. Bare å sikte like langt på andre sida. Smack on!

I tillegg målte jeg avstand bare en gang - til en busk 15-20m bak blinken :roll: Et skudd i snøen, 3 i skiva. Dette er med Berger 90VLD, jeg hadde 12 igjen...

IMG_4914.jpg

 

Flere som har sett dette? Kuler som treffer løssnø graver seg mot høyre. Noen ggr 15-20m th. ila. 50m, med "sprett", eller som her "hardt høyre".

IMG_4915.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et lite bidrag til bildetråden.

 

Var ute på hytta på Seiland i helgen, tok rifla med i håp om oppholdsvær til litt langholds skyting.

Lørdag: Fint vær nesten hele dagen, men den ble prioritert til scooter kjøring istede :mrgreen:

Søndag: Startet opp til vannet jeg bruker å skyte på i 09:30 tiden, og nådde ca 1.5 time med opphold før det tetta seg til med snø og vind.

Var 1.5 m/s fra sørvest å ca. -2 grader 112 m.o.h.

Trykket aner jeg ikke.

 

35jwkea.jpg

Standplass 800m. Noen synes kansje at våpen å snøscooter ikke har noe i lag å gjøre, men bruker det kun som transportmiddel i dette øyemed. Våpen å amo ligger forsvarlig nedpakket i koffert på sleden.

 

29432tw.jpg

Loggbok,div. tabeller å 8.4g golden target

 

14vhe91.jpg

blinken 800m unna sett fra standplass

 

21ln89i.jpg

Skjøt inn på 100 meter først, men det tålte ikke den 6mm Hardox450 plata mi :twisted:

må nok investere i en 12mm ja! :D

 

s41anr.jpg

Skudd på 600m, 79 klikk opp og 2 venstre. ble litt høyt oppe til høyre men var sånn passe lei etter at skytinga på 800m ikke gikk så veldig bra. (må nok kjøpe flere farger spraymaling)

 

Giddet ikke ta bilde av skytinga på 800m, pga. fikk veldig mye mirage av lyddempern etter de 3 første skudda at blinken blei håpløs å se med 14x forstørrelse. Traff med 3 av 7 skudd, 118 klikk opp 4 venstre (treff på 1,3,5)

Vannet har skytehold opp til 1000/1100m men tror jeg må prøve uten demper da, å skikkelig anlegg under kolben, var veldig mye skjelving ja :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde endelig en dag fri fra jobb i dag, så den blei brukt til langholdskyting. Bilen blei lasta opp og vi reiste ut til "langholdskytebana" vår. Her var det fortsatt mykje snøv so var vanskelig og få satt ut blinkar. Endte opp med att vi kun satte opp blinker ut til ca 500 meter.

 

Her er bilde fra standplass

normal_Standplass.jpg

 

Fra venstre 338RUM, 300WM og 6,5x55

normal_pang.jpg

 

Thomas var heime på perm så han måtte bli med

normal_thomas%7E0.jpg

 

Utsikt fra standplass

normal_utsikt%7E0.jpg

 

Ved siden av rød prikk står avstanden dit, sett fra standplass.

normal_avstander.jpg

 

Går privatveg oppi lia der og rundt fjellet, som er stengt med gjerde og hengelås som vi henger lapp på når det er skyting. Ellers så er grunneigaren og eigaren av vegen den av oss som kanskje skyter mest langhold. Vegen går rett forbi hus og fjøs så er ikkje akuratt slik att folk kjem køyrande eller gåande.

 

Så er enkelt og greit og få satt ut blinker. På sikt kjem det nokk gongar på alle hold fra 400 til 1100 meter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Går privatveg oppi lia der og rundt fjellet

 

Hvordan vasler dere evt. turgåere oppi der at det pågår skyting i området? Er området merket med oppslag rundtomkring i skogen og på veien, rubrikk i lokalavisen eller lignende? Ser fort for meg at det plutselig en dag kommer en reportasje i en lokalavis dersom det skulle bli nedslag i nærheten av en skigåer, turgåer, bærpeller eller en soppsanker.

 

Har i hvertfall selv erfart at varsling er LURT og påkrevet, for det finnes så utrolig mange folk som av en eller annen merkelig grunn skal finne på å gå akkurat der man har planer om å skyte! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Idag var det altfor fint vær til å gjøre noe fornuftig, så det ble en skogstur i stedet.

Sånn rent tilfeldig hadde jeg med utstyret som trengs for å skyte litt på medium hold.

 

Målet var is på 453 meter. JBM stemmer på klikket. Ellers en nydelig skogstur, forøvrig! :)

 

453m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt langhold fra Grense-Jakobselv.

 

Ble skutt på istapper og isvuller fra 600 og ut til 960 meter. Forholdene var svært gunstige, med en temperatur på ca +5 grader og noe skiftende vindforhold. Avstandene ble målt med en Leica 1200, noe som viste seg å være et suverent verktøy for å måle avstand. Vi hadde på forhånd laget klikktabeller i PCB, og disse viste seg å stemme forbausende bra!

 

Det var dessuten ekstra morsomt at vi faktisk kunne se kulebanen til .308 kula. Ikke nok med at en kunne se trykkbølgen, men en kunne faktisk se noe som jeg kunne sverge på var solens refleksjon i kula. Dette har jeg aldri sett før. 6,5x55 hadde vi ikke nubbesjangs om å se, den er nok hakket for rask. Fra smell til treff på .308 på 800 meter var det ca 1,6 sekunder iht PCB.

 

For å ta det viktigste først. La oss presentere redskapen.

Fra venstre: Sauer 200 STR 6,5x55 med Falcon, 22-250 med Bushnell 4200 6-24x40, Remington Tactical AICS .308 med Nightforce 5,5-22x50

2gxehqp.jpg

 

 

Neon77 hadde allerede snekret sammen en skytebenk, men pga store snømengder og råtten snø måtte den lettere modifiseres. Dette ble i form av påmontering av ski, samt kobling for trekk for snøscooter. Funksjonelt og pent. Kobles rett på scootern, svært så hendig patent. Selv om jeg mente at skiene burde ha hatt samme farge som benken, ble dette nedstemt av "sikkerhetsmessige årsaker". Kommer jeg over et par signalgrønne miniski, vet jeg hvilket navn som står på de.

9fz49x.jpg35a7i9h.jpg

 

Benken er dønn solid, og ga en svært god og stabil plattform for skyting på druge hold.

2qnw9l5.jpg

 

Oppvarming på 600-620 meter. Istapper og isvuller

295zk0i.jpg

 

 

Skyting på isvull på 650 og 815 meter.

2czx021.jpg

 

 

Jeg fikk meg en aldri så liten "aha" opplevelse under skytingen. Jeg har alltid vært begeistret for høy forstørrelse på kikkerten, og når jeg skyter på papp har jeg den stort sett alltid på maks. Under mer praktiske forhold, merket jeg at jeg sjeldent brukte mer en ca 14x.

 

Fikk dessverre ikke tatt bilder av isen på 960 meter, glemte av det i farten.

 

-T

 

Edit: bilde® er fjernet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tetanus, og igrunnen alle,

 

vi er jo under oppsyn det må vi være klar over, og dersom "noen" ser seg lei av de vi driver med så blir det på ett eller anne vis forbudt. Dette er bakteppet vi lever med.

 

Mange av oss skyter (med grunneiers tillatelse) på langt hold, og innefor regelverk, men mange mener at dette ikke burde forekomme og at det burde være helt forbudt. Det de ikke vet har de ikke vondt av.

 

Det siste bildet ditt Tetanus! Det er 960m og skrått opp, ved enden av fjellet og det er 8mrad - 3moa til kanten? Jeg er ikke sikker på at det tilfredsstiller enkeltes krav til sikker bakgrunn. Jeg sier jeg vet ikke.

Selv ville jeg skutt på et vilt med en slik bakgrunn (på 1/3 av holdet ja) men neppe på blink - og ihvert fall ikke vist bilder av det på åpent forum.

 

Ville vurdert å fjerne det eller lage et utsnitt, dersom det ikke er i sin helhet privat grunn og området bak fjellet er "sikkert". Og situasjonen forøvrig er "uangripelig", er den det så bør det stå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tok noen filmklipp gjennom spotteskopet i dag også. Fått fiksert kameraet slik at filmene blir ganske bra:

 

Et par skudd med banesauer i 6.5x55 og falcon menace 4-14x44 FFP på 585 meter:

 

Et skudd med jaktrifla i 308win på 510 meter (såvidt treff):

 

Edit: har oppretta en egen filmtråd slik at jeg ikke skal spamme bildetråden med youtube-linker lengre:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=37604

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...