Jump to content

Sør Afrika til høsten


Obivan

Recommended Posts

Jeg og en kamerat skal til SA i slutten av september. Vi har lyst til å jakte litt, men har ikke helt bestemt oss for hva og hvor. Her er det mange med stor erfaring ser det ut som, har dere tips om hvor vi skal dra? Det bør være innenfor rimelig kjøredistanse fra Johannesburg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært i annet enn Limpopo, men det er akseptabel kjøreavtstand fra Joburg.

 

Siden du ikke bare går til en av de vanlige operatørene, og betaler dyrt for det, vil jeg anbefale deg å kjøpe Sør Afrikanske jaktblader og finne adresser der. Ev. kan du kontakte noen PH'er direkte. Etter å ha bodd i SA vet jeg at de "lokale" prisene på såkalte trofeavgifter er ca. 1/4 av hva de er gjennom safarioperatørene her. Men "bønder i byen" betaler det ...

 

Kanskje er det imidlertid noen som nylig har vært å jaktet under rimeligere forhold enn det som tilbys gjennom selskapene, og har noen navn eller tips.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

"lokale" prisene på såkalte trofeavgifter er ca. 1/4 av hva de er gjennom safarioperatørene her. Men "bønder i byen" betaler det ...

:shock::lol:

du kan få vår prisliste og prislisten den outfitteren vi bruker i rsa og sammenligne og jeg skal garantere deg at du vil se at at de er 100% identiske ,men det er stor forskjell på biltong jakt og trofejakt og det er ikke mange sørafrikanere som bryr seg om trofee jakt men biltong :wink: jakta elsker de og da snakker vi om jakt på hunndyr og dårlige hanndyr :wink: dette er billig i rsa men ren trofe jakt koster mye mer!jeg har 5 sørafrikanske jakt blader som jeg abonerer på og ja det er masse billig jakt der men 85% er biltong jakt!morro for noen og kjedelig for andre.også i rsa er det stor forskjell på priser på trofeer men de store kvalitets firmaene derborte har faktisk begynt å sette ned prisene sine så det går i riktig retning!

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg forstår at sikkert tråkker på noen ømme tær, men det er ikke fullt så enkelt som du vil ha det til.

 

Jeg har ikke sett din prisliste, men hvis ikke den er vesentlige lavere enn de som ellers tilbys her til lands er jeg sikker på outfitteren din IKKE tilbyr den til sørafrikanere. Med mindre han liker å dumme seg ut, og bli ledd av. Naturligvis er det ikke riktig at alle sørafrikanere er kjøttjegere, og ikke interessert i trofeer. Leser du afrikanske jaktblader bør du vite det. Se f.eks. African Outfitter, http://www.africanoutfitter.com, som har i hvert nummer har trofejakt på en art som tema.

 

Du som jeg vet også at trofeer ikke er trofeer, og at mange såkalte trofeer i SA ikke er rare greiene, og til dels undermåls. Dette kanskje i motsetning til Namibia. Da er det ikke logisk at det skal koste en god del mer å skyte en medium bukk, og hvor grunneieren får beholde kjøttet, mot biltongjegere som også skal beholde kjøttet inkl. i prisen.

 

Man kan også se det som annonseres som avskytningsjakt (culling) med friske trofeavgifter, og som er alt annet enn rimelige - sett med RSA-øyne. Selvfølgelig lavere enn for hanndyr, men likevel grisedyrt. Særlig tatt i betraktning at grunneieren beholder kjøttet hvor det er utenlandsk jegere - og i tillegg mottar en godt betalt dagrate i tillegg. Som du sier er det masse billig jakt i RSA, som sikkert også kan være kjedelig for hardcore trofejegere. Men da er det et tankekors at ikke en safarioperatør tilbyr slik billig jakt.

 

Bare det faktum at prisene gjerne oppgis i kroner, Euro eller dollar, viser selvfølgelig at det ikke er lokale priser - i ZAR. Hvorfor skulle outfitteren ellers ta valutarisikoen? At en tilbyder tar det markedet er villig til å betale er ikke nytt under solen. Og de som har lite kjennskap til markedet (pengesterke utlendinger), er villige til å betale mer enn de som er informert i markedet (lokale). Det gjelder sef her i landet også. Hvor mange lokale tror du betaler NOK 40 000 for en storbukk i Vingelen – eller NOK 12 500 for en liten bukk?

 

Dersom de store kvalitetsfirmaene nå har begynt å sette ned prisene sine, og det er skritt i riktig retning, så er vi vel enige om at de pr i dag er (kraftig) overpriset. Jeg har ikke noe i mot at folk tar seg betalt for å veilede bønder i byen. Det har selvfølgelig en verdi å slippe å undersøke selv også, og komme til et dekket bord. Mange ønsker sikkert det, men det blir galt når man forsøker å gi inntrykk av at dette er naturgitte priser som ”alle” betaler. Slik jeg forsto trådstarteren så ønsket han noen tips, og mitt poeng var at om noen kunne ha gode tips om rimelige alternativer, så er det vel det han håper på.

Link to comment
Share on other sites

African outfitter er abselutt IKKE bladet hvor billige jakter selges dette er bladet med de store gutta i rsa!! skal du se billige jakter så begynn med wild/game eller magnum eller hunter/jagter dette er bladene for gutta som vil ha billig jakt!vi har avregning i rand på både trofeer og ikke minst overnatting og kommer til å fortsette med dette .At Namibia har bedre trofeer enn rsa tar jeg med en klype salt da det kommer ann på hvor i rsa du jakter og hva du jakter på!ja for kudu og springbukk og steenbuck og ikke minst redhartebeest som alle er arter som er naturlige i namibia kan du finne meget gode trofeer men jeg vil påstå at også i rsa (limpopo) feks finner du meget gode trofeer av kudu og steenbuck og hvis du drar til Kalahari så finner du like store springbukker og hartebeest som i Namibia.Sørafrika har mer enn dobbelt så mange arter av antiloper og spør du meg så er det mye mer varierende natur der også.At outfitteren beholder kjøttet fra overseas jegerne ja selvfølgelig !!hvordan skal de få med kjøttet hjem?vi har nettopp bygget ett godkjent slakteri med det formål å la jegerne få med seg litt kjøtt fra jakten eller biltong og er i skrivende stund godkjent for dette inkl vetrinær godkjenning av kjøttet.Du har bodd dernede ok jeg har etterhvert ganske mange turer ned dit og vil si at jeg kjenner jakt industrien rimelig godt og for å si det mildt! sørafrikanere er ikke villige til å betale noe særlig for jakta si!noe omtrent alle outfitterne klager over.Trofe prisene varierer mye i rsa også feks Nyala der finner du priser fra ca 9000 -16000 rand og det sier seg selv at vil du jakte på ett sted hvor sjangsen er stor for ei 30+ nyala så betaler du for det også.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg forstår at sikkert tråkker på noen ømme tær, men det er ikke fullt så enkelt som du vil ha det til.

 

Jeg har ikke sett din prisliste, men hvis ikke den er vesentlige lavere enn de som ellers tilbys her til lands er jeg sikker på outfitteren din IKKE tilbyr den til sørafrikanere. Med mindre han liker å dumme seg ut, og bli ledd av. Naturligvis er det ikke riktig at alle sørafrikanere er kjøttjegere, og ikke interessert i trofeer. Leser du afrikanske jaktblader bør du vite det. Se f.eks. African Outfitter, http://www.africanoutfitter.com, som har i hvert nummer har trofejakt på en art som tema.

 

Du som jeg vet også at trofeer ikke er trofeer, og at mange såkalte trofeer i SA ikke er rare greiene, og til dels undermåls. Dette kanskje i motsetning til Namibia. Da er det ikke logisk at det skal koste en god del mer å skyte en medium bukk, og hvor grunneieren får beholde kjøttet, mot biltongjegere som også skal beholde kjøttet inkl. i prisen.

 

Man kan også se det som annonseres som avskytningsjakt (culling) med friske trofeavgifter, og som er alt annet enn rimelige - sett med RSA-øyne. Selvfølgelig lavere enn for hanndyr, men likevel grisedyrt. Særlig tatt i betraktning at grunneieren beholder kjøttet hvor det er utenlandsk jegere - og i tillegg mottar en godt betalt dagrate i tillegg. Som du sier er det masse billig jakt i RSA, som sikkert også kan være kjedelig for hardcore trofejegere. Men da er det et tankekors at ikke en safarioperatør tilbyr slik billig jakt.

 

Bare det faktum at prisene gjerne oppgis i kroner, Euro eller dollar, viser selvfølgelig at det ikke er lokale priser - i ZAR. Hvorfor skulle outfitteren ellers ta valutarisikoen? At en tilbyder tar det markedet er villig til å betale er ikke nytt under solen. Og de som har lite kjennskap til markedet (pengesterke utlendinger), er villige til å betale mer enn de som er informert i markedet (lokale). Det gjelder sef her i landet også. Hvor mange lokale tror du betaler NOK 40 000 for en storbukk i Vingelen – eller NOK 12 500 for en liten bukk?

 

Dersom de store kvalitetsfirmaene nå har begynt å sette ned prisene sine, og det er skritt i riktig retning, så er vi vel enige om at de pr i dag er (kraftig) overpriset. Jeg har ikke noe i mot at folk tar seg betalt for å veilede bønder i byen. Det har selvfølgelig en verdi å slippe å undersøke selv også, og komme til et dekket bord. Mange ønsker sikkert det, men det blir galt når man forsøker å gi inntrykk av at dette er naturgitte priser som ”alle” betaler. Slik jeg forsto trådstarteren så ønsket han noen tips, og mitt poeng var at om noen kunne ha gode tips om rimelige alternativer, så er det vel det han håper på.

 

 

Hvis du går inn på hjemmesidene til jaktfarmene vil du oppdage at den dagsprisen for å jakte 2X1 ligger på mellom 200 USD og 300 USD.

Går du da ut i fra 7 dagers jakt til en snittpris på 250 USD blir dette 1750 USD = 11375 Nkr (kurs 6,50) og flybilletten i tillegg til en snitt pris på 7000 NKR kommer du ut med en Totalpris for jakta på 18375 NKR, Trofeer og driks i campen kommer selvsagt i tillegg.

 

Så oppdager vi at "de grådige" Norske operatørene tar ca 18000Nkr for samme jakta, hvor er den såkalte fortjenesten da?

 

Det som er klart er at Norsk operatør på en måte er Norsk agent for denne campen og får følgelig provisjon av jegere denne sender til denne campen, dette varierer en god del alt fra 5% - 15%. Skulle du F.eks. bestille din tur direkte med jaktfarmen vil du oppleve at du faktisk betaler det samme som du ville ha gjort via en Norsk "grådig" operatør.

 

Selvsagt om du klarer å "skaffe" 50 jegere til denne jaktfarmen på ett år vil du selvsagt som Agent/operatør kunne få ett utbytte F-eks.

 

50 jegere a kr 18000,- = 900000 Nkr, du får 5% i provisjon = 45000 Nkr. 10% = 90000 Nkr dette er selvsagt en forenkling av hele agentvirksomheten. Og husk på at skal du ha en akseptabel fortjeneste av dette må du selge mye. og da begyner det å lukte av pakketurvirksomhet og da kommer også medlemskap i Reisegarantifondet på dagsordenen, slik at Netto fortjeneste blir ikke så veldig stor.

 

Så har du en jeger som har lyst på jakttur tar med seg kompisgjengen og bestiller tur med en jaktfarm, ja, da får denne F.eks gratis opphold som takk for å skaffe kunder.

 

Tror nemlig at donner, shadob, Rino (XO) og alle de andre her på forumet er enig med meg i dette.

Tror at det er oss som har tonet flagg mht, afrikajakt, og vi alle sammen er idealister i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er naturligvis kjent med at mange jaktfarmer oppgir friske priser på sine nettsider. Dette skyldes nettopp at er beregnet på lesere utenfor RSA, og typisk kan du be om egen prisliste for kjøttjegere/lokale. Vel så viktig er det likevel at de fleste jaktfarmer IKKE har nettsider. De opererer da typisk med en dagsrate på +/- 250 ZAR = ca NOK 200, og sef avhengig av standard. Se for eksempel Magnums marsnummer s. 14 flg. En PH betales +/- 500 ZAR pr dag/ca NOK 400. Deles det siste på to vil normalt en outfitter være godt fornøyd med dagsrate 2:1 på ZAR 500, og med andre ord NOK 400. Det er et stykke unna det du påstår er gjennomsnittet på 250 USD/NOK 1 600. Faktisk en firedobling.

 

Men Sør-Afrikanere, som nordmenn, mottar selvfølgelig mest mulig for sine tjenester. Så om pengesterke utlendinger, som villreinjegere fra Norge, vil betale fire ganger det som ellers er going rate i RSA så er det sef bra for tilbyderne. Da kan man også betale litt til den norske operatøren – og vesentlig mer enn 5-15 %. Dersom dere bare får 5-15 % provisjon, er det etter min erfaring i hvert fall halvparten av det som være vanlig. Så her bør dere forhandle bedre.

 

Jeg har ikke sagt at norske operatører er grådige, så det trenger du ikke å tillegge meg. Mitt poeng er å peke på det symbiotiske samarbeidet mellom jaktfarm/outfitter/PH, utenlandske operatører og preparanter. Det gagner dessverre ikke jegeren, men idet markedet har vært preget mer av pengesterke tullebukker enn jegere, så har det stort sett passert.

 

Til slutt er jeg naturligvis ikke i tvil om at donner, shadob og Rino (XO) er enige med deg. Alle er jo nettopp i bransjen og tjener på dette. Derimot tror jeg ikke det gjelder ”alle de andre her på forumet”. Sånn sett får man kanskje også et tankekors av å lese om Rinos egenorganiserte turer - før han gikk til sengs med XXL. Jeg er jo derfor heller ikke overrasket over at shadob fraråder å organisere sin egen tur – underforstått: Gå til en av de norske operatørene.

 

I denne forbindelsen hadde det vært mer interessant om han tipset om fallgruvene, og det er vel det trådstarteren er ute etter, enn bare å få svartmalt egen organisering. Men hvorfor gjøre det – når du lever av å organisere for andre…? For øvrig er det en interessant tråd om Kritisk tenking her på forumet. Og litt kritisk sans har aldri skadet.

 

Men jeg vil avslutningsvis presisere at jeg på ingen måe misunner dere det dere måtte få ut av dette. Det er dere vel fortjent, og det arbeidet som gjøres for norske jegere er sikkert bra og verdifullt nok. Men ”idealister” er kanskje ikke helt treffende?

Link to comment
Share on other sites

"Jeg er jo derfor heller ikke overrasket over at shadob fraråder å organisere sin egen tur – underforstått: Gå til en av de norske operatørene"

 

Det er din underforståelse :roll:

 

Jeg tror faktisk at mitt tips kan være greit å forholde seg til - hvis man er ukjent i afrikanske land.

Forsåvidt gjelder tipset i andre land også - hvis man skal organisere seg en JAKTTUR.

Det fordres litt mer planlegging/viten med å organisere en slik tur (både før og etter)- versus en vanlig ferietur (ser selvsagt bort i fra en tur over grensen etter gris etc. :) ).

I og med at du har bodd i SA - har du vel sikkert lagt av deg den norske "naiviteten" :wink: - og kanskje erfart at noen ikke er å stole på/at ting ikke går som avtalt?

Link to comment
Share on other sites

he he, dette tok kanskje av litt mer enn jeg hadde tenkt..

 

Vi vil gjerne prøve oss på egen hånd, selv om det enkleste hadde vært en ferdig løsning via et firma i Norge. Jeg skjønner at enkelte her har sitt eget firma og må ta hensyn til det. Uansett hadde det vært fint om noen kunne gitt oss noen feller som vi ikke må gå i, farmer som er av dårlig kvalitet og evt. anbefale farmer som er av god kvalitet. Vi er ikke veldig interessert i wining & dining etter jakta utover skikkelig mat, en dusj og ei seng. Limpopo høres ut som en mulig løsning, da 4 timers kjøring er helt i orden for muligheten til ei god jakt.

 

Jeg kommer til å bruke .308 og jakta begrenses for min del av dette.

Link to comment
Share on other sites

he he, dette tok kanskje av litt mer enn jeg hadde tenkt..

 

Vi vil gjerne prøve oss på egen hånd, selv om det enkleste hadde vært en ferdig løsning via et firma i Norge. Jeg skjønner at enkelte her har sitt eget firma og må ta hensyn til det. Uansett hadde det vært fint om noen kunne gitt oss noen feller som vi ikke må gå i, farmer som er av dårlig kvalitet og evt. anbefale farmer som er av god kvalitet. Vi er ikke veldig interessert i wining & dining etter jakta utover skikkelig mat, en dusj og ei seng. Limpopo høres ut som en mulig løsning, da 4 timers kjøring er helt i orden for muligheten til ei god jakt.

 

Jeg kommer til å bruke .308 og jakta begrenses for min del av dette.

 

Gi deg generelle råd for å unngå fallgruber vil være vanskelig om ikke umulig, da du alldri vet hva som kan dukke opp, alt fra at du ikke blir hentet på flyplassen til at farmen mangler dyr. det eneste du kan gjøre er å sjekke referanser, eller selvsagt å kjøre safe og bruke en Norsk turarrangør, da er jaktområdene denne har blitt sjekket ut og prøvd ut, da er det meste tatt vare på , det dreier seg om at jaktfarmen har den kvaliteten som den skal ha, alt i fra boforhold til viltbestand i farmen.

 

Jeg representerer flere meget gode jaktfarmer, ja blandt de beste, som de fleste andre her på forumet også gjør. Det er nemlig slik at de jaktfarmene som markedsfører seg utenlands (les Amerikanske jegere) MÅ levere ett minimum av kvalitet, ellers kan de gå til den Sør-Afrikanske skifteretten og melde seg konkurs. Du vil derfor ikke finne noen farmer som skiller seg vesentlig ut i pris. det at dere ikke ønsker Wine og dinner, er egentlig bare noe som er med da kvaliteten er slik.

derfor er det ikke noe å tjene på å prøve å ordne med jakt hos en farm på egenhånd kostnaden er lik, som jeg skrev i mitt forrige innlegg får operatøren som egel en provisjon av hva du som jeger betaler til farmen, Du betaler det samme uansett.

da vil jeg velge å bruke en Norsk operatør som kan ivareta deg som "kunde", dere som gruppe kan faktisk få med dere en norsk reiseleder som hjelper dere med alt det praktiske og løser i all hovedsak eventuelle problemer som måtte dukke opp underveis, spesielt når det mangler bagasje og våpener blitt borte.

er det noe du lurer på konkret, send meg en PM

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale å ta en prat med Wendie på The Powder Keg. http://www.ecoafricasafaris.co.za/Default.aspx?tabid=28

 

Hun har et stort kontaktnett og pleier å ha noen gode tilbud på lur. Alt fra eksklusiv trofejakt til enkel avskytingsjakt.

 

Godt råd Tembo,

Avskytingsjakt er vel den eneste jakta som gir mest for pengene hvis man er ute etter å skyte dyr

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat skal til SA i slutten av september. Vi har lyst til å jakte litt, men har ikke helt bestemt oss for hva og hvor. Her er det mange med stor erfaring ser det ut som, har dere tips om hvor vi skal dra? Det bør være innenfor rimelig kjøredistanse fra Johannesburg.

 

 

 

http://www.lowlands.co.za/

Denne er absolutt verdt å vurdera. Var der i februar. Dette er ikkje den mest luksuriøse plassen du kan reisa, men standarden er god i massevis. Store varierte jaktområde. 3,5 timar køyring frå Johannesburg. Ligg i Kwa Zulu Natal ca ein time nordvest for Durban. Prismessig sånn midt på treet vil eg tru.Iallefall ikkje over. Men du får garantert valuta for pengane.

Link to comment
Share on other sites

I limpopo ligge ph enes dags rate nå på 800 rand per dag og de må holde bensin selv :shock: det er flere ting som er helt vanlige fallgruber i rsa !det har vært ganske mye svindel m at ikke godkjente pher selger bilige pakker uten å ha papirene i orden og dette kan resultere i at dine trofeer aldrig får eksport tilatelse :shock:Dårlig trofebehandling ,dårlig salta caper og skinn noe som vil ødelegge/forringe det ferdige resultatet og ikke minst du blir lovet god camp og kommer til en falleferdig rønne og blir lovet terrenger med gode bestander av dyr og når du/dere kommer så har de innfanget dyr til auksjon slik at det omtrent ikke er dyr igjen!alle terrengene vi bruker er besøkt og testet av oss og si det slik vi sier nei til ca 4-6 terrenger hver år pga dårlig standard,lite dyr og små farmer.Men uansett en ting må vi vel være enige i og det er at Afrika er herlig!!god jakt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut Hjemmesidene til Professional Hunters' Association of South Africa.

 

http://www.phasa.co.za/

 

Her vil du finne en meget omfattende medlemsliste med seriøse aktører i bransjen. Mange med egene web sider. Prisene derimot vil ligge på linje med det du betaler hos de norske jaktreiseagentene.

 

Du kan også sjekke ut sidene til

 

http://www.scisouthafrica.org/

 

Skitt jakt og lykke til i planleggingen

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...