Jump to content

Klikk med gammel 7.92 ammo...


9,3x62 SL

Recommended Posts

Jeg har cirka 400 stk. 7.92 patroner. De fleste er laget på Raufoss, men jeg har et par originale tyske esker med tyske patroner i. De sistnevnte har jeg ikke prøvd, da de har viss samlerverdi.

 

Jeg tok med 50 stk. av Raufoss-patronene da jeg skulle skyte med min Mauser k98.

 

Av disse 50 patronene, fikk jeg kun 34 til å smelle :shock:

 

En av patronene klikket først, og kansje 1-2 sekund senere sa det pang :shock:

 

Presisjonen i disse var elendig. Tennhettene var slått inn på samtlige "klikkpatroner", så det var med hjertet i halsen jeg plukket dem opp etter skytinga.

 

Det er ikke børsa det er feil på. Med moderne Norma-ammo har jeg enda ikke fått noen klikk, og prikker en snusdåse på 100 meter.

 

Hvorfor klikker de? Kan det skyldes fukt som har kommet inn i patronen?

Og er disse farlige å håndtere etter klikk?

 

PS! Det står "RA" i bunnen på patronene, og jeg har vel rett i at det står for Raufoss? :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er et vanlig problem med gammel Raufoss 7,92.

Det skjer selv på ammo rett opp fra plombert lufttette trekasser, så fukt er det ikke.

Trekk ut kulene og lad de om i nyere hylser med friske hetter og nytt krutt, har oppnådd grei presisjon med disse prosjektilene.

 

NM149

Link to comment
Share on other sites

vent minst 30 sek etter klikk. det er en god huskeregel.

 

er de ikke gått av etter 30 sek så er de nok ufarlige å ta ut, plukke opp og ta med seg hjem.

 

min erfaring med ammo fra før eller rett etter ww2 er at klikker de så kan det gå opptil 2 sek før det smeller. om de ikke er gått av etter 2-3 sek så går de ikke av. er tennhettene som ikke har tålt lagringen og blitt dårlige.

 

RA fra rett etter krigen har jeg erfaring med at klikker mer enn både tysk, engelsk og amerikansk ammo fra både før, under og etter krigen.

RA fra før krigen klikker også innimellom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt endel av denne ammoen og har lært meg et triks. Vent de foreskrevne 30 sek (eller mer), trekk patronen forsiktig ut slik at den ikke kastes ut, roter den 180 grader (altså ikke bak-frem, dere skjønner nok poenget), kamre den og prøv igjen. Ved denne fremgangsmåten reduserte jeg andelen klikk fra 15-20 % til under 5 %.

 

Høres rart ut men prøv - det fungerer ofte. Grunnen er at de fleste M98 har litt skjevt anslag, og ved å rotere patronen 180 grader treffer tennåla et annet sted på hetta. Ved å bare spenne opp og prøve igjen treffer tennåla på samme sted, og det vil som regel klikke igjen.

Link to comment
Share on other sites

RA fra rett etter krigen har jeg erfaring med at klikker mer enn både tysk, engelsk og amerikansk ammo fra både før, under og etter krigen.

RA fra før krigen klikker også innimellom.

Jeg har samme erfaring som deg, sjøl om den ligger over 30 år tilbake i tid. Etter den tid har jeg ikke funnet noen grunn til å prøve slik ammo.

 

Ammunisjon før ca. 1955 har korrosive hetter (visstnok unntak for US-Carabin), så dersom man skyter noe sånt, må man ta full pussesjau, med varmvann og alle mulige kjemiske remedier, hvis man vil unngå rust i løpet (og på sluttstykket).

 

Hvis ammoen ikke har interesse for samlere, er det, som nevnt ovenfor, best å trekke ut kulene, og bruke dem sammen med nye komponenter.

Link to comment
Share on other sites

Husk å ta med det blå-jiff eller annen vannbasert rengjøringsmiddel på bana og trekk gjennom løpet etter endt skyting. Korrosive tennhetter er vel ikke det beste for løpsstålet.

 

 

IKKE JIF av noen art. restene etter hettene reagerer med tilsetningstoffer i Jif mixen og gjør vondt verre.

 

bruk grønnsåpevann og skyll godt med rent vann før du tørrpusser og oljer det inn

Link to comment
Share on other sites

IKKE JIF av noen art. restene etter hettene reagerer med tilsetningstoffer i Jif mixen og gjør vondt verre.

Nå har det riktignok aldri falt meg inn å bruke Jif til løpspuss, men har du en nærmere forklaring på dette? De korrosive forbrenningsproduktene fra slike hetter er i hovedsak kaliumklorid, og jeg har problemer med å forstå hvordan kaliumklorid skal kunne reagere med noe som helst. Hva er det i Jif som gjør vondt verre?

 

Jeg har med hell brukt varmt vann uten tilsetning, eller noen ganger med en sprut Zalo.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle ikke være 1948 patroner vell? De klikker i nesten 50% av tilfellene i rifla mi. 1949 ingen klikk men de samler helt elendig(det gjør de fra 48 også) Mens de jeg har fra 1950 klikker ikke og samler greit mellom 50-70mm med jernsiktene på mauseren. Det samme gjør tyske krigspatroner. De klikker heller ikke i børsa mi.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... jeg må begynne å skyte opp litt ammo ser jeg...

gammel 7,92 ammo fra raufoss er detsverre ubrukelig.jeg har mange av de,og droppet tusener,det er årgang rundt 1950.det er dårlige tennhetter.tar du med 50 stk for en test, smeller kansje 15stk eller mer.de som smeller,går godt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Vet ikke om du har sjekket sluttstykket ditt. Dersom dette ikke har vært i fra hverandre på en stund, så adskill og puss godt. Dersom våpenet har stått spent over lengre tid, så kan det ha gått ut over fjæra. Den må være i god stand med denne type ammo.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd det samme, med Raufoss 7.92 og tysk krigsammo 9mm og 7.92. Vil nok si den tyske var verst med ca. 50% klikk. Men på en annen side har jeg skutt en god del Raufoss 6.5 fra 1911 og 1920-tallet uten klikk, det samme virker å gjelde amerikansk og kanadisk krigsprodusert ammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...