Jump to content

V-max 6,5x55 HJELP!


Moose Hunter

Recommended Posts

trenger litt hjelp.

 

Har:

95grains v-max,

Norma/S&Bhylser,

CCI hetter.

N-130/N-135

 

er ganske ny når det gjelder hjemmeladding.

har ei gammel ladebok fra 1993. den sei at det raskeste kruttet jeg kan bruke er N-140. er det mulig å bruke N-135(da i mindre mengder).

i så fall hvor bør jeg starte?

 

har tidligere ladet noen skudd med N-140, og de gikk bra. :D

Link to comment
Share on other sites

HJEEELP! her også!

Fant ladedata for 95grs V-max i 6,5*55 med Norma 202.

En kar som brukte 43,1grs og fikk kronografert en hastighet på 975ms i en Tikka T3.

Ladeboken utgave 6 angir 39,0 til 41,0grs 202 til 100grs Lapua FMJ, men her er hastigheten mye lavere (860-890ms).

 

Jeg ladet en stige på 39,0grs - 41,0grs - 42,1grs - 43,1grs (tre av hver)

Starta prøveskytinga med 39'ern og fikk litt soting og minimal følt rekyl, men fullførte serien.

Fortsatte oppover, men ble ikke kvitt sotingen og fikk til og med antydning til bakblåst på 42,1grs.

Rekylen var hele vegen svært lav i forhold til referansene den kvelden som var DFS-ammo i både 800ms og 850ms.

:roll::shock: Hmmm - 202 skulle jo være kjapt nok til å tette godt i kammeret?? Selv med ei flyfille som V-max?

Vet ikke om det er verdt å prøve videre med magnumhetter og 1 grs lavere stige for å øke initialtrykket... Er vel bedre å kjøpe seg N140 eller N150! (Har N160)

Noen som har tips eller har prøvd med 202 selv? Er Norma 202 i det hele tatt egnelig med lette kuler i 6,5*55?

 

Hvilket krutt anbefales til lette kuler i 6,5*55? Vil gjerne ha ladninger som gir GOD fart.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke det kaliberet selv men ut fra de dataene jeg har studert ville jeg prøvd med N-140, siden jeg har skapet fult av det.

Hvis du har stående N 160 er det bare å begynne med det.

Ladeboken utgave 6 og Hornady handbook 7 utgave har begge ladedata på N 160.

Og på 150 og 140.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode anbefalinger! Nytt krutt står på handlelappen...

Har hatt en tur i furtebua nå, og har fått en viss ide på hvorfor jeg kan ha fått mye soting...

(Disse V-max'ene med Norma 202 var noe av det første jeg ladet etter å ha anskaffet ladeutstyret )

Hva med liten settedybde? Jeg hadde en patronlengde på 75mm. :roll: (nybegynnerfriflukttankegang?)

Med nytrimmede hylser på 54,80mm og ei kule på 25,70 (til sammen 80,5mm);

trekker i fra kulediameter på 6,5mm for skikkelig hold i halsen og ender på 74mm.

MEN, så har 95grs V-max i .264 en boattail som i tillegg spiser ca3mm av holdet, og ender da på 71mm.

Det vil si, jeg hadde bare 2,5mm hold i hylsehalsen... Litt lite :wink: - men om det er nok til å

føre til lavt trykk, har ikke jeg erfaring til å uttale meg om. Kanskje magnumhette ikke hadde vært så toskete?

 

Kveldens tur i ladebua resulterte i en del nypreparerte hylser + en ny stige med v-max... Denne gang med N160.

6,5*55-ladninger med N160 for 100grskuler finnes det jo en del av både i Ladeboken og i Vihtavuoris lademanual, men

ikke for 95grs V-max - og for de oppgitte kulene varierer jo min og max en hel del. Alt fra 46-48grs til 49-52grs litt røffly.

Småpinglete som jeg er starta jeg stigen på 47,0grs og har ladet tripletter opp til 51,0grs med Fed 210 og OAL 71,0mm.

Med 51grs begynner hylsene å bli så fulle at det knaser mildt, og jeg vil tro hastiheten da har passert 900ms for lengst.

Nå venter jeg bare på at postmannen banker to ganger og overleverer en kronograf i mine klamme lanker...

Uten gode samlinger og hastigheter med denne får jeg prøve med N150, N140 eller Normakrutt som ender på *RP :wink:

 

@Xpres: Tror jeg må holde nivået litt lavere enn deg ettersom jeg ikke har så moderne og solid låskasse (mauser),

men det er arti å se hvor fort du spytter iveg V-maxen - vil tro du har god effekt i målet med den!

Prøvd på vannmelon eller gresskar? Hva med gjennomskyting på en rødpels? :P

Link to comment
Share on other sites

@nordlandsdrevern

 

he he. Ja, det går rimelig unna... bruker litt større fart i 308, med 110 grains v-max... begge er testet ganske nøye på både levende og dødt "vilt".... Og ja, effekten er fantastisk.... Ligger en del bilder og resultater i denne tråden... ;)

Link to comment
Share on other sites

....Er Norma 202 i det hele tatt egnelig med lette kuler i 6,5*55?

 

Hvilket krutt anbefales til lette kuler i 6,5*55? Vil gjerne ha ladninger som gir GOD fart.

En sjekk på Normas egne sider http://www.norma.cc viser at de ikke har lagt ut data på raskere krutt enn 203B for 100 grs kule. Kan jo være en pekepinn det. URP er det kruttet som gir høyest hastighet av de data de selv har lagt ut.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg så en snartur innom Normas ladedata, men ettersom Ladeboken har med ei ladning med sorten hadde jeg litt tro på 202'en. Men som sagt tidligere, det er mulig at hylsa ikke tetter skikkelig før kula får motstand i rillene (og kanskje ikke da heller) når jeg hadde satt dem så høyt. Et tankespinn fra meg er at tennhetta sender kule og krutt litt på veg uten at trykket blir høyt nok til effektiv forbrenning (og med økende volum å fylle), dermed ligger vegen åpen for soting bakover inntil trykket evt blir høyt nok. Hadde jo svært liten følt rekyl også... Var også skikkelig skuffet over effekten på de målene jeg satte opp, så farten var nok lav.

Men nå blir det forhåpentligvis andre boller med ny stige, skikkelig settedybde og kronograf til å fastslå hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann! Var ute søndagskvelden med fruens Tupperware-M98 i 6,5*55 - og selvsagt 95grs V-max. Ladet med Vv N160.

Hylsene var av merket S&B trimmet til 54,80mm. Federal 210 primere. COL= 71,00mm.

Fant ikke helt konkrete ladedata, så stigen min startet lavere enn Xprez's henviste VV-ladedata i tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=5873.

Ladevekt N160 på trippletter var på 47,0 - 48,0 - 49,0 - 50,0 & 51,0grs.

Min nye (og forhåpentligvis langlevde) følgesvenn ProChrono Digital var med, og fikk tjenestegjøre uten diffusere ettersom sola var borte bak en ås. Funka topp.

Samlingene bortpå skiva 100m unna måtte tas med et lass salt ettersom knotten hadde landstreff akkurat der jeg satt og klemte på avtrekkeren.

Men denne var fin (slump?)! Senter-senter største kuleavstand var 9mm.

dfu3js.jpg

Jeg har fått noe høyere hastigheter enn Xprez' kilde... Om dette skyldes temp, hylse, primer, settedybde eller det eldgamle mauserløpet vites ikke.

Oppgitte hastigheter er snitt av 3 skudd. Hastighetsforskjellene innen hver treskuddsserie var på inntil 9m/s (bra?).

Data brukes på eget ansvar (selv om Xprez' kilde angir høyere maxladning). Mange ukjente parametre.

47,0grs N160 - 877m/s

48,0grs N160 - 904m/s (beste samling med 9mm)

49,0grs N160 - 925m/s

50,0grs N160 - 945m/s

51,0grs N160 - 967m/s (høyeste målte hastighet var 972m/s)

 

På 51,0grs klebet halsen noe og hevarmsløftet var tungt på et av skuddene.

Ingen øyensynlige trykktegn ellers, men skal for egen del ikke bevege meg over dette.

Har ikke micrometer til måling av trykkring, og vet at den gamle mauserkassa ikke hamler opp med nye børser i makstrykk.

Hadde vært arti om noen med Quickload hadde tatt bryet med en trykksjekk... Lufttemp var ca 15*C.

 

Bortsett fra 48,0grs-ladninga var samlingene dårlige. Kombinasjonen god samling & høy fart gjemmer seg enda, men jeg skal en tur i furtebua for å lete.

Kanskje tas Norma 202-kruttet fram til en mediums ladning og belønnes med skikkelig hylsehold.

Kronograf og rekyl vil fort avsløre om settedybden var skyld i forrige "fadese" (se lenger opp i tråden).

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg har noe ladedata med vv550 om du er interessert å prøve et annet krutt?

Bortsett fra den første flua så ga det grei presisjon. Sikkert bedre om du er en mer rutinert skytter enn meg også :)

 

normal_v-max_48grs.JPG

 

 

Jeg ladet med følgende:

Krutt: N550 krutt

Mengde: 48 grs (obs nære max.)

COL: 75mm

Hylse: Norma trim 55mm

Primer: CCI

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...