Jump to content

6.5x55 på lange hold.


myrnissen

Recommended Posts

Hei godt folk 8)

Her kommer jeg med noe jeg har lurt på lenge. Hvor flatt er det mulig å få en 6.5x55 til å gå ut til la oss si 400 meter.Med noe som får småvilt til å bli liggende.(gås rev)

Noen som har teste å har en gull oppskrift :D

Ps ikke tenkt å skyte på 400 meter men gøy å høre hva dere mener.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du finn ei kule med høg BC, så kan du nok med riktig ladning få den til å gå bra utover.. Kor mykje fall og knepp du må stille, kan eg ikkje svare deg på, det må sjekkes etter lading og kronografering. Men du skal vel ikkje ha så mykje meir enn ca 1 meter drop på rundt 400 meter med ei god kule.

Link to comment
Share on other sites

Har ein tabell over ei 139 grains kule, mulig Lapua Scenar, innskutt på 100 metern, så falt den med ca 45 cm på 300 meter. Samme patron innskutt på 200 meter, så falt den ikkje meir enn ca 25-30 cm... Denne hadde ca 870 m/s, så ein relativt hard ladning...

Link to comment
Share on other sites

Realistiske ladningar med Lapua Scenar gir følgande hastighet og treffpunkt på 400 meter når innskoten på 100:

 

9 gram (139grs): 850 m/s og -90 cm.

8 gram (123grs): 900 m/s og -81 cm.

7 gram (108grs): 950 m/s og -74 cm.

 

Det er sikkert nokon som pressar desse kulene opp i høgare fart, men forholdet dei imellom og konklusjonen er den same: på moderate hold (og 400 er i denne samanhengen moderat) er utgangshastighet viktigare for kulebanen enn ballistisk koeffisient. Vindavdrift er ei anna historie.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, men vær forsiktig med kuler i rundt 140 grain og hastigheiter over 850 m/s, det spørs kva krutt du bruker, men trykket stiger drastisk over 820-830 på enkelte kruttsorter.. Har tidligere fått tips på jaktkuler i 140 grains området og MRP2, for å få ca 850 m/s uten å få trykktegn. Det er eit område du må lade forsiktig iallefall. Alt er også avhengig av løpslengde, har du langt nok løp, er nok hastigheitene der et opnåelig mål, men med eit kortere løp, så skal du være veldig forsiktig.

Iallefall hvis du er fersk med ladeutstyret også.. :)

 

Lad deg oppover med 0,5 grain i slengen og følg med på trykktegn... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Realistiske ladningar med Lapua Scenar gir følgande hastighet og treffpunkt på 400 meter når innskoten på 100:

 

9 gram (139grs): 850 m/s og -90 mm.

8 gram (123grs): 900 m/s og -81 mm.

7 gram (108grs): 950 m/s og -74 mm.

 

Det er sikkert nokon som pressar desse kulene opp i høgare fart, men forholdet dei imellom og konklusjonen er den same: på moderate hold (og 400 er i denne samanhengen moderat) er utgangshastighet viktigare for kulebanen enn ballistisk koeffisient. Vindavdrift er ei anna historie.

 

Det var da f... så flattskytende dette var da. Det skulle ikke mangle noen 0'er her vel? :shock:

 

(Hvis ikke så gi meg ladedata så jeg vet hva jeg skal bruke på felten til vinteren.) :D

Link to comment
Share on other sites

Det var da f... så flattskytende dette var da. Det skulle ikke mangle noen 0'er her vel? :shock:

 

(Hvis ikke så gi meg ladedata så jeg vet hva jeg skal bruke på felten til vinteren.) :D

Visst pokker :oops: Det skal sjølvsagt vera cm, ikkje mm! Takk for vakent blikk :wink:

 

Har endra til cm!

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon er 850m/s med en 9g kule uansett krutttype ambisiøst for å si det forsiktig. I de aller aller fleste løp er dette ladninger med trykk langt over industri standard.

 

I f eks Sauer jaktløp (600mm) har jeg enda til gode å få hastigheter over 820m/s om en ikke skal krangle med trykket. DFS feltladninger med 9g Scenar er i de fleste tilfeller godt inne i rødfeltet om en har tilgang til trykkmålingsutstyr.

 

850m/s + betyr større patron. 6,5-284 er et het tips for de som vil rekke enda litt lenger og med mindre avdrift.

 

Se forøvrig Poacher's utmerkete skriverier om sitt prosjekt for de som er speilvendte

Link to comment
Share on other sites

Hva med 6.5x55 BJAI.Med Scenar 123 Gr og 55.5 N560 gir denne ladningen 990 m/s fra et 66 cm løp.Gjennomsittstrykk(målt) over 10 skudd ligger på ca 63000 Psi.Med en bC på 0.574 er denne overlegen ihvertfall ut til 700m (139gr gir ca 930m/s med samme trykk,men pga lavere fart så blir det krummere kulebane og vindavdriften er identisk).Trykkstandarden i 6.5x55 er lav pga mange gamle våpen som er kamret for denne(55000 psi er standaren for m96 mauser.Man får jo kjøpt 25-06 løp til Saueren,en patron som har maxtrykk på 65200 PSI(450Mpa)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...