Jump to content

.338wm. Kapping av løp?


Recommended Posts

Da det skal investeres i lyddemper til en .338wm er det ønskelig å kappe løpet til ett sted mellom 50-55 cm for å kompensere for den økte lengden som demperen står for. Ønsker å høre om erfaringer og synspunkter rundt det å korte inn løpet på dette kaliberet. Også hvilken demper som egner seg best ifht kaliber. Har en .375H&H med kort løp fra før og er veldig fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått igjen min 338win fra børsemakeren som har kappet løpet og satt på en hausken standar (titan) hvis jeg ikke husker feil så kappet han løpet ned til 50 eller 55, han kappet ihvertfall vekk 10 cm på orginalpipa. børsa er en tikka m690. har ikke fått testa allverden men børsa blei jo veldig "snill" i forhold til tidligere med tanke på rekylen og smell. Den ble også overraskende lite fram tung i forhold til hva jeg hadde forestilt meg også.

 

Sitter desverre i nordsjøen så kan ikke få målt nøyaktig lengde på pipa nå så jeg kan gi deg helt nøyaktige opplysninger :roll:

Link to comment
Share on other sites

Du taper noen titalls m/sek, men presisonen trenger ikke å bli forringet av den grunn. Hvor mye må du ta bort viss du kapper til 50 cm..?

Slugg løpet om du har sjangs for å sjekke om du har partier som er trangere enn andre, det er på de trange partiene du vil kappe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan det er med 338WM, men det jeg vet, er at det er veldig forskjell på kalibrene og hva de "tåler" av løpslengder. Jeg tenkte på det samme som du tenker på, men en 416 Rigby, og var faktisk helt på nippet til å kappe løpet. Men så, for sikkerhets skyld, snakket jeg med folk her inne og ringte Norma i Sverige for å høre. Konklusjonen var krystallklar: Jeg ville komme til å ødelegge børsa. Fordi 416 rigby bruker ganske sentbrennende krutt, trenger den langt løp. Men med en 9,3x62 stiller det seg annerledes, den bruker raskere krutt, og tåler korte løp.

 

Såvidt jeg våger å gjette på, bruker 338WM et ganske saktebrennende krutt, og i så fall er det etter Normas anbefalinger ikke noe å satse på. Men jeg tar kanskje feil, 338WM kan kanskje lades med raskere krutt?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer vel med mine antagelser. Det er jo et magnumkaliber, og de bruker vel stort sett saktebrennende krutt. Slik jeg forsto svenskens utlegninger, er det slik at magnumpatroner forsyner våpenet med svære mengder saktebrennende krutt, som trenger tid på å futte av, og derfor må kula ha et langt løp å passere igjennom mens kruttet brenner opp. Hvis ikke, tøfler kulefanten så og si ut av løpet lenge før kruttet har hatt tid til å gjøre jobben sin. Dermed mister prosjektilet hastighet.

 

Jeg tror i hvert fall det var noe slikt Norma-svensken mente.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du heller skal snakke med en børsemaker for å undersøke om våpenet kan brotsjes opp til noe grøvere, som bruker raskere krutt? Lopez her inne vet alt som er verdt å vite om dette, tror jeg. Prøv å sende en PM til ham.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er nok ikke langt unna. Enig med han lengre opp med 9,3, liten vits i magnum hvis man ikke klarer å få med seg løpet. 340'n min ved 8 over på 100, ca rett i på 300.

 

Edit

9,3 vil jo være et mye mer lemplig kaliber om demper galskapen kommer sigende, lite og kjapt krutt som gir god ytelse selv om pipa er kort.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke den første ladeboka, men resten, så noe av det er jo prøvd. Har ikke 338 selv men har hjulpet mange som har, og romme hettelommer pleier å være vanlig etter noen sånne ladninger/hastigheter m/250grs m/lengre løp, men ingen løp er jo helt like.

Link to comment
Share on other sites

Fikk igjenn 338`en fra børsemaker i efta.

 

Akkurat kronografert, mista 4m/s per cm løp som ble kappa.

 

Dette var med ei 250grs rn kule som jeg ikke husker hva var ladd med, bare ei slapp treningsladning.

Link to comment
Share on other sites

Hva er totallengda på løpet nå og hva var den opprinnelige..??

 

Kappa fra nesten 59cm til 47

 

Fullstendig klar over at dette strider mot "kaliberets beste" men slik ble det denna gangen her.

 

Er vel billige orginalløp å få tak i hvis en ikke blir fornøyd.,

Link to comment
Share on other sites

Har en Sako i 338win mag som er kappet ned til 50cm og montert BR reflex demper. Har aldri målt utgangs hastighet. Presisjonen er mer en god nok. Kule fall på 200 m er 10 cm og 250m er 28 cm. Er vel ingen 9,3 kulebane det?

tror nok det er dårligere en kulebana på min 9,3x62 med løp på 47 cm

Bruker lete tonheimkuler da :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Skal sette i .338 løpet igjen i sakoen. Løpet er på 54 cm nå men vurderer å kappe til minst 50 cm nå eller enda noe til. Skal sette på enten hausken eller a-tec. Hvor mye bygger egentlig denne maxim demperen fremover? Har noe med hvor mye som bør kappes fra de 54 cm.

Link to comment
Share on other sites

338 kan fint lades med 225grs kule og n150(62-63 grs+magnumhette) ingen trykktegn der iallfall. da brenner kruttet opp før det treffer demper også. knapt 800ms med 55cm løp. samme med urp, bare litt mer fart. men 250gr kule og mrp og kort løp krever definitivt en skikkelig solid demper!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...