Jump to content

Pistol / trening av hund


Jaffa

Recommended Posts

Jeg er litt usikkerpå hva du mener, om det er mulig eller om det er lov i praksis.

Ved trening av hund er den sikreste måten å unngå skuddreddhet å avfyre skudd når det er fugl i lufta og hunden ser fuglen. Her kan du jo gjerne bruke en revolver i kal. 22 med 6mm. blanks, som en start. Kravet for premiering på jaktprøver sier at det skal avfyrers skudd med 9mm, og da brukes startrevolver. Arrangør stiller med våpen og ammo.

Jeg hadde engang en valp som en idio.... som var med meg på jakt smalt ett hagleskudd rett over hodet på og som etterpå viste tegn på skuddreddhet. Her brukte jeg en kal 22 revolver som jeg skjøt med bak ryggen min og ned i bakken når bikkja var ute i søk. Hvergang den kom inn etter skudd latet jeg som ingenting og overså bikkja. Etterhvert sluttet den med å komme inn og det ble en trygg hund.

Husk at andre mennesker vil reagere om de hører smell i skogen hjemme, så for å unngå ubehageligheter så bør du trene på slikt der det er egnet og da helst med startrevolver. De koster jo heller ikke allverden.

Link to comment
Share on other sites

Takk niki! Da satser jeg på at jeg lovlig kan gå i skogen med 9mm og blanks for å trene voffen sånn etterhvert.

 

Jutul: Beklager klønete formulering. Det jeg lurte på var om jeg lovlig kan gå med min 9mm og blanke skudd, når jeg trener hunden min i fuglesituasjoner. Hvordan det gjøres i praksis tror jeg at jeg har ganske bra kontroll på :) Neida startpistol koster vel 8/900 kr.. men en kan få mye annen morro for det ;)

Link to comment
Share on other sites

Vanlig startammo til 9mm har krave og er beregnet på revolver. De som er laget til pistol er vel ganske dyre, tror jeg. Ihvertfall var de som er til 7,65(8mm) det.

Jeg har ganske store mengder med 9mm rødfis og kan sende deg ett par 50 skudds pakker om du betaler porto. Send meg i såfall pm med adressa di så sender jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...