Jump to content

Picatinnyskinne i aluminium til jakt


M17

Recommended Posts

Overskriften sier det meste, kan jeg bruke en picatinnyskinne med 20 MOA laget av aluminium til jaktbruk eller vil dette være en sårbar løsning?

Kunne tenke meg litt ekstra elevasjon til kikkertsiktet, vekt er ikke noe problem. Fordelen med aluminium er prisen.

Alternativet er i såfall en standard montasje uten MOA.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det stor forskjell på aluminiumslegeringer, men jeg har selv mistet en elg pga aluminiums kikkertmontasjer som røyk på verst tenkelige tidspunkt. Et lite slag mot kikkerten hadde overbelastet noen skruer (som muligens var trukket litt for hardt til i utgangspunktet), slik at gjengene i aluminiumen ble deformert og kikkerten hadde forskjøvet seg. Heldigvis var treffpunktforskyvningen så stor at det ble rein bom, jeg fant ut at treffpunktet var forskjøvet over 80 knepp til venstre! Den montasjen ble ikke med på neste jakttur, og jeg har holdt meg til stål siden.

 

Den elgen må ha lurt fælt forresten. Når jeg først hadde begynt å skyte så turte jeg ikke å gi meg, fordi jeg trodde jeg måtte ha skadeskutt siden dyret ikke falt. To magasiner gikk ut i høy skuddtakt, inntil elgen ristet på hodet og gikk sin vei. Jeg fant nedslagene etterpå, langt til siden for elgsporene. :oops:

 

Moralen er: sjekk treffpunkt med et skudd i myra ved starten av hver jakttur, og sørg for at siktene sitter fast!

Link to comment
Share on other sites

Skinnen jeg hadde i tankene var denne: http://www.swfa.com/pc-14090-2725-egw-picatinny-rail-1-piece-scope-mount.aspx

Det er det som plager meg litt, er usikker på om aluminium er til å stole på.

Jeg rekker sansynlig vis et godt stykke med 50 MOA og kaliber 6,5x55 (500m?), og kan da bare kjøre på med skikkelige stålmontasjer.

Noen som har peiling på hvor lant jeg rekker med kaliber 6,5x55 og 50 MOA, sånn ca?

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt du rekker avhenger av justeringsmulighetene på kikkerten og hvor den er skutt inn.

Har du skutt inn børsa på 100 meter og du har 50 moa tilgjengelig for å stille opp, så kan du skyte ut til 1075 meter om du bruker en 9 gram Scenar kule 760 ms.

Bruker du en kule med bedre BC så når du lenger, og mindre med en kule med dårligere BC. Samme gjeder om du øker eller minsker utgangshastigheten på kula. En rask kule går lenger før den faller den samme avstanden.

 

Til langhold anbefales det å ha en kikkert med store justeringsmuligheter. Dette oppnås på to ulike måter (eller kombinasjon).

1. Kikkerten har grovere instillinger. I stedet for å ha 1/4 moa instilling kan de ha 1/2 moa,1 moa eller 1 MRAD.

2. 30mm mellomrør eller større slik at det er plass til mer mekanisk justering.

 

En siste løsning er å vinkle kikkerten med tilta montasjer så den er inskutt på laaaaaaaange avstander.

Link to comment
Share on other sites

Til langhold anbefales det å ha en kikkert med store justeringsmuligheter. Dette oppnås på to ulike måter (eller kombinasjon).

1. Kikkerten har grovere instillinger. I stedet for å ha 1/4 moa instilling kan de ha 1/2 moa,1 moa eller 1 MRAD.

2. 30mm mellomrør eller større slik at det er plass til mer mekanisk justering.

 

Punkt 1 er bare tull. begrensingen er hvor langt mekanikken kan gå, ikke størrelsen på klikkene. Hvis klikkene er mindre vil det bare være flere av dem. Eller hva med de kikkertene som ikke har klikk, som Leupold VX-I. Mener du at siden størrelsen på "klikkene" er null, at det ikke kan stilles på denne kikkerten i det hele tatt?

 

Punkt 2 er forsåvidt riktig, men du glemmer at det er forholdet mellom diameteren på røret og forstørrelse som må være så stor som mulig. Dette oppnåes med lavest mulig forstørrelse, og størst mulig mellomrør.

 

Men lav forstørring er det vel få som anbefaler til langhold?

Link to comment
Share on other sites

Skinnen jeg hadde i tankene var denne: http://www.swfa.com/pc-14090-2725-egw-picatinny-rail-1-piece-scope-mount.aspx

Det er det som plager meg litt, er usikker på om aluminium er til å stole på.

Jeg rekker sansynlig vis et godt stykke med 50 MOA og kaliber 6,5x55 (500m?), og kan da bare kjøre på med skikkelige stålmontasjer.

Noen som har peiling på hvor lant jeg rekker med kaliber 6,5x55 og 50 MOA, sånn ca?

 

Uten å ta stilling til om den skinna du referer til er bra eller dårlig, syns jeg du kan avklare om du virkelig har ambisjoner å skyte vilt (jakt) på 500 m?

Link to comment
Share on other sites

Vil med meget høy sannsynlighet si at ei aluminiumsskinne er mer enn solid nok, til ditt bruk. Ble nevnt i et tidligere innlegg at noen alu-gjenger røk, det kan jo skje på ringer, men denne skinna har jo kun gjennomgående hull for skruer.

Detta holder. Men for all del; stål er stål, og alu er alu!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også hatt en tanke på at det er stor forskjell på temperaturutvidelsen på stål kontra aluminium.

Har du skutt inn på en "varm" ettermidag (eller kald...) og skal jakte på en "kald" morgen (eller varm...) så vil spenningene mellom låsekassa og skinna og ringene/kikkerten, bli ganske så vanskelige å beregne...

Dette er nok til at jeg ikke våger å bruke aluskinne på et jaktvåpen...

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg var litt uklar, kan avklare med en gang at jeg ikke skal jakte på slike avstander. Derfor er jeg også avhengig av å kunne nullstille på 100m med 20 MOA skinne også.

Saken er at rifla først og fremst kommert til å bli brukt til jakt, men kunne tenke meg å bruke den til langholdstrening også. Om jeg rekker til 500m uten eksta MOA tror jeg nesten jeg klarer meg også.

 

EDIT: Og ja, kikkertsiktet er et Meopta Meostar 3-10x50. Rifla blir mest sannsynlig Browning A-bolt Hunter i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

gjengene i aluminiumen
Alu skruer bruker man bare ikke.

 

 

Det var ikke alu skruer, men stålskruer i alu montasjer. Montasjene var gjenget for skruene, og var veldig tykke (og stygge) antakelig for å gi nok feste for skruene. Det holdt ikke likevel. Nå var disse sikker 20 år gamle, de satt på rifla da jeg overtok den etter min morfar; jeg vil anta at alu-montasjer som fås kjøpt i dag er av en vesentlig bedre kvalitet. Likevel holder jeg meg til stål.

 

 

For øvrig kan jeg godt tenke meg at en liten tilt, f.eks. 20 MOA, er kjekt å ha på jaktrifla i tilfelle en får lyst til å ha det moro på lange hold. Men skal man ha mye tilt bør man være sikker på at kikkerten har nok justering, slik at det også går an å skyte inn på korte hold (med 50 MOA tilt må kikkerten ha minst 50 MOA justering totalt, og litt mere er en fordel). Jeg har sett børser med så mye tilt og så liten justering på kikkerten, at det ikke gikk an å skyte inn på under 250 meter. Da blir det lite brukbart til jakt...

Link to comment
Share on other sites

Mhm, førsteprioritet er en solid og praktisk jaktrifle. Derfor tror jeg kanskje bare jeg kjøper en standard montasjse i stål da stålskinner er dyre. Over 1000 kr for en stålskinne og sikkert like mye for ringer så blir det dyrt.

 

Men i og med at det leveres montasjer i aluminium, både ringer og baser, vil jeg da tro de tåler litt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...